Aihe saattaa olla hieman erikoinen joidenkin mielestä, mutta omalla kohdalla viimeisimmän pyörän vaihdon jälkeen ajankohtainen. En erityisemmin pidä takapyörällä ajosta, enkä sitä varta vasten harjoita koskaan. Sen sijaan moottoripyöräilyn ehdoton suola&pippuri on minulle kiihtyvyys, sekä paikaltaan, että mutkista ulos tultaessa. Jälkimmäisessä ei ongelmia olekaan.
Ongelmana sen sijaan on etenkin 1->2 kiihdytyksissä on keulan tahaton nouseminen, joka ei pienessä mittakaavassa ole ongelma - vaan lähinnä korostaa nautintoa - mutta isommassa mitassa tappaa iloa kiihdyttelystä (joutuu laskemaan kaasua ja menosta tulee helposti töksähtelevää). Enkä puhu vaihtamishetkestä vaan ykkösellä tehoalueelle tultaessa tapahtuvasta keulimisesta.
Onko raakaan kiihdyttämiseen ilman keulan nousua olemassa jotain helppoja ajamiseen ja pyörän käsittelyyn liittyviä opeteltavia niksejä? Painopistettä kannattaa varmaan yrittää siirtää eteen ja käsille, mutta sekään ei ole aivan helppoa. Muuta?
Rajoitukset Suomessa ei oikein ole suosiollisia isommilla vaihteilla kiihdyttelyyn, vaikka välityksiä hiukan rukkasinkin (+2 taakse). Huom! Näillä uusilla välityksillä en ole vielä ajanut metriäkään!
Pyöränä siis allekirjoituksen viimeisin.
Edit: Väärinymmärrysten takia muokkasin tätä viestiä selkeämmäksi. (x2)
Retired
Kiihdyttelyissä käytetään ainakin Takahaarukan Jatkopaloja. Auttaa keulan pysymistä maassa. Tosin heikentää kääntymistä ( kantailua).
Selvennykseksi mitään pyörän modeja tai vaihtamisehdotuksia en oikeastaan kaipaa tässä vaiheessa. (Enkä kyllä vittuiluakaan sen puoleen, tuossa "keväässä" on sitä ihan tarpeeksi.)
Retired
Toisin kuin useimmille (?) mulle ei tuota häpeää tai tuskaa myöntää että olen mp kuskina keskivertoa todennäköisesti huonompi (mittarissa vasta vajaat 70tkm ja 7 kautta) ja alla on nyt 1. todellinen kyykky, joten ihan vilpittömällä mielellä tässä neuvoa kyselen. Toki jos kiihdyttäminen keulimatta on nykyisen pyöräni kanssa 100%:sti mahdotonta, niin sitten pitää opetella elämään asian kanssa. *
Retired
Lyhyesti: Vedät käsillä tangosta ja työnnät jaloilla tapeista. Ja vedät nimenomaan itseäsi pyörään etkä istu selkäsuorassa ja kisko pyörää syliin.
Null
Samaa mieltä olen mitä petu kirjoitti. Tekniikastahan tää aikalailla on kiinni. Toisilla karkaa mopo käsistä kun kaasua avaa mutkassa![]()
gsx-r 1000
kawasaki zx6rr kilvetön
Mites rengastus vaikuttaa? Jos seuraava takarengas olisi aavistuksen vähemmän pitävä, esim. Misukan Road 2.
Retired
Ei kai tuossa muuta kuin että huomioit että tehokkaammalla pyörällä ajettaessa kytkimessä ja kaasukahvassa on muitakin asentoja kuin ON/OFF. Siis jos olet aiemmin tottunut johonkin lussuun pyörään missä voi aina ja kaikissa tilanteissa vetää kaasun suoraan tappiin.(TwinTenox @ Maalis. 19 2010,10:57) kirjoitti
Paikaltaan kiihdyttäessä älä pudota kytkintä kertarysäyksellä töksäyttämällä, vaan kontrolloi keulimista kytkimellä. Disclaimer: tällä tekniikalla usein & tunteella vetelemällä kytkinlevyjen vaihtaminen tulee tutuksi.
Esim. K 12/13 S ei nosta keulaa, paitsi jos *ASC:n kytkee pois päältä. Eikä ole tietääkseni herkkä keulimaan ilman luistonestoakaan. Osansa tähän tekee kaiketi tehoa rajoittava askelmoottori, jonka toki voi halutessaan ohittaa.
Eli pyörän vaihto tuohon vaivaan auttaa.....Auts, tätä ei saanutkaan ehdottaa *
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ratakokemusta minulla on 0, mutta suoraan kiihdyttämistä vakiopyörillä muutama veto takana. Ylläoleva on minusta jo asiaa. Puhun seuraavaksi vain vauhdista tapahtuvasta kiihdytyksessä - paikaltaanlähtemisessä pitää miettiä myös takarenkaan pitoa eikä maksimaalinen painonsiirto eteen ole järkevää. Mielipiteeni ovat ainoastaan omiani.(TKD @ Maalis. 19 2010,11:28) kirjoitti
Esimerkiksi 07 rykkönen ei ole mitenkään pystyyn pyrkivä laite, jos kyydissä istuu oikein. Kypärän verran pleksin yli kurkittaessa tilanne on toinen ja pystyssä suorin käsin ajettaessa keula on kevyttä tavaraa. Asento vaikuttaa siis merkittävästi. Tokihan tuo ykkösellä keulii vaikka mitä tekisi, mutta kakkoselle vaihdossa pystyy pitämään tupin nurin, vaikka tassu vähän nouseekin. Lyhyempivälitteisissä ja tehokkaammissa kyykyissä keuliminen toki pahenee ja himmailutarve pyrkii esiin. Yksi kikka siinä on takajarru, jos kahvan löysääminen tuntuu huonommalta. Eli tuppi nurin ja jarrua sen mitä tarvii - yleensä jarru ei ole niin äkkinäinen, että siihen koskeminen tappaisi menohalut kerrasta.
Itse tosiaan pyrin painumaan mahdollisimman eteen ja alas. Pelkkä suorilla käsillä kyydissä roikkuminen ei riitä, vaan samalla painopiste pitäisi saada eteen. Painopisteen siirtäminen eteen tarkoittaa vielä tällaisella 183cm kaverillakin sitä, että perse ei todellakaan ole tukevasti siellä penkin takaosassa vaan niin edessä kuin vain voi - vaikka ilmassa jos pää mahtuu siten edemmäs eikä painopiste nouse. (Tuon toteutuminen riippuu sitten vähän ruumiinrakenteesta.) Spagettikätiselle tuo on yllättävän raskas asento täydessä kiihdytyksessä, mutta tuntuu auttavan kummasti. Periaatteessa siis vedetään leukoja vaakasuunnassa käyttäen jalkoja apuna.
Etupumppujen niiaus on myös yksi syypää keulimiseen vaihdossa. Kun nyt valmiiksi roikutaan edessä, niin vedon katkeamishetkellä keula painuu alas pystyasentoa voimakkaammin. Yksi perinteinen keulimiskikka kun on löysätä kaasu pois ja käyttää ponkaisevaa keulaa apuna ennen avausta. Keulan jäykistäminen ja ehkäpä nimenomaan ulosjoustovaimennuksen lisääminen rajoittaa keulan pompsahtamista vaihdossa.
Mikäli nämäkään ei vaihtotilanteessa auta tai tule kyseeseen, niin ehkä vaihtokohtaa aikaistamalla kone ei ole niin vetoalueella. Jos voima kasvaa rauhallisemmin kuin kytkimellä räppäämällä, niin niiausefektiä ei tule.
Mikäli voimaa vaan on liikaa tuossa vauhdissa, niin sitten ei voi muuta kuin löysätä kaasua![]()
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Tuskin sinä haluat sitä voimaa sutimiseksi muuttaa. Jos tässä keskustelussa onkin nyt paikaltaanlähteminenkin mukana, niin se on sitten oma taiteensa. Keulimisenhan saa toki estettyä sillä, että menee makaamaan lähes pleksin päälle suorin jaloin ja räppää kytkimellä(TwinTenox @ Maalis. 19 2010,11:34) kirjoitti
Jos sutimatta haluaa lähteä, niin sopivaksi treenatun luistattamisen lisäksi kehotan tuossakin kokeilemaan takajarrua. Itse lähden stripille takajarru kevyesti päällä ja vetopuolen löysät sitä vasten poistettuna. Ei tule rytkäystä takarenkaalle ja lämmittämättömälläkään kumilla ei lähde kesällä sutimaan helposti. Jarru toki löysätään heti, kun pyörä liikkuu. Kytkintä ei myöskään polteta sitä jarrua vasten!
Ykkösen aikana sitten puhutaan kai siitä taidosta. Aivan aluksi kytkin päästetään varsin nopeasti lähes tarttumiseen saakka, jotta paikaltaanlähtö on mahdollisimman raju. Tässä vaiheessa kaasua täytyy myös useimmissa laitteissa lisätä reippaasti, jotta kierrokset ei nyykähdä. Kytkintä joutuu kuitenkin välittömästi vetämään lisää auki, koska tuolla paikaltaanlähtövoimalla koko ykköstä ei voi vakioalustaisella kyykyllä vetää. Siinä sitten tasapainoillaan kytkimen ja kaasun kanssa kohti sitä pistettä, jossa kytkimen voi päästää kokonaan vedon kuolematta - samalla taiteillen sitä keulimista vastaan.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Takajousen ja -vaimennuksen säädöillä saa keulimisherkkyyttä muutettua sutimisherkkyydeksi.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Isot pojat on sanoneet ettei pidä "roikkua" tangossa vaan pitää kiinni polvilla.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Mä olisin samoilla linjoilla.(vetomies @ Maalis. 19 2010,12:29) kirjoitti
Eli takaa esijännitystä tiukemmalle, sekä menovaimennusta lisää. Keulaan vastaavasti paluuta lisää. Noilla saadaan pidettyä perä ryhdissä ja keula tontissa.
Alitehoisella mopolla (748) kun opetteli keulimaan niin ensimmäinen mitä tehtiin oli esijännityksen pienentäminen takaa, keulasta paluu kokonaan pois ja samoin takaa menovaimennus. Noilla nikseillä sai perän niiaamaan alas herkemmin ja keulan ilmaan helpommin.
Nyt kun tätä kerran et alitehoisella pelillä halua niin tee tuo mitä aluksi ehdotin.
Samoin yksi mikä kannattaa ottaa ajatuksen alle on se että jos laitteessa on seokset persiillään niin se nykäsee tahattomasti, kun seokset menee laidasta laitaan ja tekee tuota kautta pelistä keulimiseen herkemmän. Eli seoksien säädätystä / tarkistusta kannattaa miettiä. Varsinkin orkkisputkilla olevat on alhaalta vedetty turhan laihalle, päästöjen takia, ja kun sitten soppaa alkaa yhtäkkiä tulemaankin niin nyhtäseehän se. Jos taasen seokset olis koko alueelta tasaisesti hyvät, niin nyhtäsyä ei pitäisi niin isolla kädellä tulla.
Tällaisia ajatuksia mulla, mielestäni perin outoon ongelmaan.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Kohta 1 on kyllä ihan käsitettynä, mutta mihin sitten tarvitaan yli 100hv jos siitä eteenpäin pitää joka tapauksessa himmailla? Kaasun säännöstely kurveista lähdettäessä on ihan hanskassa kyllä ja jälleen yksi hauskoista asioista mopoilussa.(Talttapää @ Maalis. 19 2010,11:34) kirjoitti
Kohta 2 ongelmana ei ole se, että pyörä pyrkisi keulimaan heti lähtiessä, vaan siinä vaiheessa kun se tulee maukkaalle kierrosalueelle ykkösellä. Eli tuossa ei enää kytkimen kanssa tehdä mitään. Eikä ongelmaa ole myöskään vaihtaessa isommalle, kun ei tuo niin tehokas ole.
Retired
Ja tulihan niitä asiallisiakin vastauksia! Kiitos niistä mm. mjtee:lle ja parjan_fin:lle.
Jos tuo tulevalla kaudella vielä ärsyttää niin pitänee ottaa ohjekirja käteen ja tutkia tuota alustan säätämistä. Joka tapauksessa noita asento ym. kikkoja mitä juurikin kaipailin, pitää harjoitella. Kiitoksia!
Retired
Saat asian kuulostamaan kuin aprilliasi olis 200hv wsb-laite.(TwinTenox @ Maalis. 19 2010,13:14) kirjoitti
Sanot kaasun säännöstelyn olevan hanskassa ja samalla valitat että mopo karkaa pystyyn kiihdyttäessä?
Olisiko ehkä syytä vaihtaa tuossa vaiheessa pykälää isompaa, kun keuliminen alkaa?
Lisäksi minun on vaikea käsittää ongelmaasi normaalissa katuajelussa, rata-ajossa sen ymmärtäisin. Tosin ko laitteella se ei pitäisi olla ongelma.
Vielä yksi asia kummastuttaa. Miksi vaihdoit tiuhemmat välitykset jos ongelmana on liiallinen keuliminen?
Aijaa. Ihan vakio tuo on. Kaasun säännöstely on hanskassa, en vain tiennyt että kilokyykyillä voi ykkösellä kiihdyttää vain noin 70% kierrosalueesta ennen kuin on pakko vaihtaa isompaa. Uskottava kai se sitten on... Tosin juuri tuo "keulii - kytkin - isompaa" - tekee sitten siitä kiihdyttämisestä ikävän töksähtelevää.(testis @ Maalis. 19 2010,13:26) kirjoitti
Ei tuo ole koskaan mutkatieajossa pyrkinyt liikaa pystyyn, eikä siinä muutenkaan ole mitään ongelmaa himmailla hiukan sitten jos pyrkii.
Eikö kukaan muu koskaan normaalissa katuajossa kiihdytä esim. moottoritien rampista moottoritielle siten että ykkösellä saattaa käydä punarajalla? Olenko ainoa joka nauttii kiihtyvyydestä? Kakkosella tuo sama ja ollaan yli rikesakkorajan.
Koska paljon suurempi ongelma oli liian pitkät välitykset normaaliajoon. Tässä halutaan nyt ehkä tehdä asiasta liian iso. Ei tämä ole minulle mikään valtava ongelma, kunhan nyt halusin tietää millaisilla ajoasennon muutoksilla tms. pystyy kiihdyttämään tehokkaammin.
Retired
Kokeille ajaa sellaisella vaihteella että mutkasta ulos tullessa on vääntöhuippu jo ohitettu. Tosin noilla alustan säädöillä saat varmaankin sen keulimisen loppumaan.
<p>Tunturi Tiger - Honda 125 MTX - Honda 750 CBX - Suzuki GSX 750 R - Suzuki GSX 750 F - Suzuki GSX-R 600 - Suzuki GSX-R 600 kilvetön - Yamaha R6 kilvetön - Honda Fireblade 1000 - Ducati Hypermotard 1100-> ?</p>
Et ole ainoa, ja kyllä joku muukin kiihdyttää. Joka aamu kun työmatkalla ajan rampista motarille niin XX:llä oli kiva vetää 1:llä punarajalle (n. 110km/h). Tyhmää, turhaa ja ehkä jopa mekaanisesti pyörää kuluttavaa mutta ihan helkkarin kivaa. Riittää syyksi minulle. Tulevana kautena pitänee kai hieman hillitä, kun en tiedä paljonko kuritushuonetta saa jos busalla vetää 1:llä punarajalle motarille liityttäessä. Sama 2:lla niin tulee kai elinikäistä ja 3:lla palautetaan kuolemantuomiot oikeusvaltioomme.(TwinTenox @ Maalis. 19 2010,13:36) kirjoitti
Mitä keulimisen estoon tulee, niin en suosittele itse käyttämiäni keinoja:
1) Paisuta itsesi n. 120kg laardikasaksi ja istu satulassa niin edessä kun kaljamaha antaa myötä.
2) Ole ainakin yhtä huono ajamaan kun minä.
3) Muutu keski-ikäiseksi touringkuskiksi, me ei edes *osata* keulia vaikka haluttaisiinkin. Olen jostakin joskus kuullut.
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Kuten taisin aiemmin todeta, ei mulla ole ongelmia mutka-ajossa keulimisen kanssa (vaikka jonkun sopivan nyppylän kanssa niin välillä käykin), vaan haluaisin pystyä käyttämään suoraan lähdettäessä koko reserviä ilman tökkimisiä.(K1mble @ Maalis. 19 2010,13:49) kirjoitti
Takajarrun käyttämistä (tässä asiassa) voisi opetella - sikäli kun se tuossa toimii vielä kun kausi alkaa.
Retired
1.) Niin helppoa kuin tuo mulle olisikin, niin en taida ruveta(MarcusB @ Maalis. 19 2010,13:52) kirjoitti
Menisi uusi nahkapuku harakoille.
2.) Varmaan huonompi...
3.) Keski-ikäinen olen ja VFR1200 vähän kiinnostaa, että tämä taitaa olla vaarana kyllä.
Retired
07 rykkösellä tosiaan pystyn vetämään sekä ykkösen, että kakkosen tuppi nurin. Nostaa se keulaa, muttei häiritsevän korkealle. En ole vanhempia ajanut, mutta luetun perusteella olen ymmärtänyt, että aiemmat mallit olisivat keulimisherkempiä. 2006 esimerkiksi pidennettiin swingiä ja siitäkin eteenpäin pyörää on kehitetty etupainoisemmaksi. Täysiä kiihdyttäminen ei siis ole yleisesti kaikilla kilokyykyillä mahdotonta. Monilla on, muttei kaikilla.(TwinTenox @ Maalis. 19 2010,13:36) kirjoitti
Älä tosiaan vedä kytkintä kun keulii vaan tee kaikkea muuta ehdotettua. Aivan varmasti tökkii, jos keula ilmassa vedät yhtäkkiä kytkimellä vedon pois.
Moottoritien rampista... Tiedätkös, että ainakin useimmat nyky-r4-kilokyykyt menevät about 150km/h ykkösellä? (+-10k/h). Tämä rauhoittaa niiden menoa ykkösellä verrattuna siihen, että kilogiksu, rykkönen, 10r, 1000rr, s1000rr kulkisi ykkösellä 90km/h ja kakkosella 140km/h. Samalla estää kyllä tehokkaasti sen, ettei niitä punarajoja voi joka paikassa lähennellä.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
[QUOTE= (TwinTenox @ Maalis. 19 2010,13:36)]Mukavaahan se on vedättää punarajalle ykkösellä ja miksei kakkosellakin. Nopeutta vaan on jo ykköselläkin omalla pyörälläni 165km/h ja kakkosella pari sataa. Voipi olla vähän laitontatestis,Maalis. 19 2010,13:26 kirjoitti
Ei punarajalle tarvii kaasu pohjassa kierrättää. Sopiva kaasun säätely koko ajan niin keula pysyy tontissa. Harjoitus tekee mestarin.
![]()
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Enpä kyllä tiennyt.. RSV:n ottaa vakiona ykkösellä 107km/h ja nykyisillä väleillä 102km/h. Kakkosellakaan ei päästä kuin 149/142 nopeuksiin.(mjtee @ Maalis. 19 2010,14:03) kirjoitti
RSV4 näyttäisi ottavan 140km/h, Ducati 1198S 102km/h, CBR1000RR 137km/h ja R1 143km/h. (gearing commanderin mukaan.)
Tuntuisi äkkiseltään olevan vielä tuskaisampaa ajaa rajoitusten mukaan jos ykkösellä olisi päiväsakkojen puolella.
Retired
Tää on varmaan se paras kommentti tähän mennessä tässä ketjussa.(Henry67 @ Maalis. 19 2010,14:09) kirjoitti
![]()
Retired
jep, ihan ensiksi alustan säätö, sitten ruiskunsäätö, ja sitten ei kun rutkasti reenausta siihen kaasunsäätöön...
en kuitenkaan suosittele harrastamaan tuota kadulla, koska siinä on nykyisillä tonnipyörillä kuitenkin aina jossain vaiheessa iltapäivälehteen oikeuttavat lukemat.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Jos huvittaa tehdä isompiakin muutoksia kuin jousien säätö, niin ketjukulman, tai tukivarren kulman kasvattaminen auttaa myös. Kummankin seurauksena ketjua vetävä voima pyrkii avaamaan takajousitusta enemmän, ts nostamaan perää kiihdytettäessä. Tämä sitten vähentää keulimisherkkyyttä, mutta kasvattaa sutimisherkkyyttä.
Tukivarren kulman säätömahdollisuus on kyllä käytännössä takajousen esijännityksen säätö, koska harvassa pyörässä etupisteen asemaa voi säätää. Ketjukulman säätäminen, ts pienempi etu- tai suurempi takaratas tietysti myös muuttaa välityksiä tiheämmiksi, jolloin keula voi taas siitä syystä kohota helpommin. Vaihda laatikko
![]()
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Gearing commander ei laita oletuksena tauluun punarajaa saati maksimikierroksia. Rykkösellä näyttäisi tulevan 12500rpm, mikä on about huipputehon kohta. Punaraja on ~13700rpm, jolla GC näyttää 158km/h. Sama syy varmaan muidenkin edellämainittujen GC-lukemissa.(TwinTenox @ Maalis. 19 2010,14:11) kirjoitti
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07