Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
  1. #1
    Viime kesän ajelujen perusteella huomasin että 1098S sisältää seuraavia "ominaisuuksia".
    Pyörä on hyvän näköinen, kevyt, painopiste alhaalla, helppo käsitellä, siedettävä ajettava
    mutkatiellä, vaihteisto kelvollinen mitä nyt vitosen ja kutosen väli vivustossa on muita
    pidempi jää joskus "välivapaalle".
    Ohjaustanko on n.60mm kauempana kuin suurimmassa osassa tonnikyykyissä. Tämä
    aiheuttaa sen että luonteva "rataroikkuminen" on vaikeaa keskimittaiselle (176cm 74kg
    ei vatsaa) koska ulkokaarteen puoleinen käsi ei yletä luontevasti tankoon. Maantie-
    ajossakin asento on rasittava.
    Kytkin on sen verran jäykkä että ranne kipeytyy, vaihtamistarve on tiheä johtuen täri-
    näalueen välttelystä.
    Ducati racing luistokytkin: tuntui olevan huollossa työläs asennettava, kesti kauan
    ennen kuin alkoi toimia. Kytkin toimii pienemmälle vaihtaessa niin kuin pitääkin.
    Nopeissa lähdöissä tai luistatettaessa se pitää saatanallisen sian tai kamelin kiljaisua
    muistuttavan äänen, julkisilla paikoilla ei kehtaa ajaa. Jos kytkin saa vettä pesun, sateen
    tai aamukasteen seurauksena, eikä sillä ajeta muutamaan päivään niin se juuttuu kiinni
    eikä irroita ollenkaan.
    Hidaskäyntisissä laivakoneissa on kierroslukumittarissa punaiseksi maalattu sektori
    tekstillä "critical speed". Tämä alue on ohitettava nopeasti tai moottorivaurio uhkaa.
    Tällainen tarvittaisiin Ducatin kierroslukumittariin n.3500 --- 4500rpm välille.
    Alavääntö on tarpeeton kun ei sillä voi tärinän takia ajaa.
    Mittariston ulkolasi huurtuu n.25km ajon jälkeen (ei ole pesty painepesurilla).
    Nopeusmittari on melko hidas ja siitä puuttuu lukema 148km/h.
    Kaasussa on n.10mm tyhjä alue missä ei tapahdu mitään vaikka kahvan välys on
    säädetty minimiin.
    Käynnistyvyys on heikonlainen viileässä, vaatii useita yrityksiä.
    USB tikku oli joku vanha versio, piti flashata ja hakea netistä kerrostalon kokoinen
    päivitys ennen kuin sai siirrettyä tietokoneelle.
    Jos pyörässä on jotakin erityisen hienoa niin se on kyllä hyvin kätketty. En heikon
    D-uskon vuoksi sitä löytänyt. Edelläolevan perusteella katsoin olevan syytä hankkia
    ensikaudeksi vähemmän rasittavan, ulkokäyttöön sopivan pyörän.
    Nyt ei muuta kuin vahvassa D-uskossa olevat ankaraan vastahyökkäykseen.
  2. #2
    Lainaa (TMD106 @ Maalis. 18 2010,10:50) kirjoitti
    vaihtamistarve on tiheä johtuen täri-
    näalueen välttelystä.
    Tämä on yllättävän ärsyttävää ja kuuluu valitettavasti hyvinkin monien pyörien "ominaisuuksiin". Vältettävä alue on vaan laitteesta riippuen eri paikassa. Esimerkiksi juuri seepra oli tuollainen täristäen siellä 7000rpm hujakoilla, jossa kone alkaa vetää ja jossa lyhennetyillä väleillä ajetaan maantiellä. Eli juuri siellä, missä se EI saisi täristää. Johti siihen, että tuon välttääkseen kaupungissa piti räplätä lootaa jatkuvasti tai huristella 600cc vääntötykillä niin matalilla kierroksilla, että repsikan paikalla pysyisi vaikka omena täyskiihdytyksessä. Oli ehkä suurin motivaatio vaihtaa pyörää.
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
  3. #3
    No mutta tulipahan sitten testattua jos ei muuta Toivottavasti saat vaivattomasti kaupaksi, jos vapailla markkinoilla aiot operoida.
    Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
  4. #4
    Voin ostaa huonon 1098S-yksilösi käypään hintaan. Nämä D-merkkiset kun ovat aivan sekundaa, kuten kirjoitit, maksan siitä vaikka... 11 000 €.

    Tämä oli siis tarjous, jolla pääset tuskistasi ja voit hankkia vaikka jonkun ihanan pehmoisen japsipelin mikä toimii.
  5. #5

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Te ette vaan osaa/ymmärrä nauttiaa V-koneen laajasta ja maata järisyttävästä VÄÄNNÖSTÄ ja siitä ison D:n luonteesta ja sielusta!
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  6. #6
    Tää on nyt sitä, että italialaisella pyörällä on sielu ja siinä on tunnetta.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  7. #7
    Poistettu
    Ymmärrän hyvin. Itsekin seikkailun taas 5 eri japsia ennenkuin palasin D-leiriin.

    Itseasiassa juuri toi oikkuilu (saattaa sammahtaa tyhjäkäynnille liikennevaloissa) jne on just ne miksi pidän ko moposta. Japsivekotin on hyvä, mutta toisaalta luonteeton ja sunnuntaimotoristille jopa tylsä.

    Erityisesti radalla nää on elementissään. Tuskin mikään muu on yhtä kompromissittomasti suunniteltu juuri ratasarjan voittamiseen kuin Ducati. Siksi toi ajoasentohomma tuntuu ihmeelliseltä. 160senttiset pygmit niitä pääsääntöisesti ohjastaa. Itsellä kilpakokemusta vain pari kautta 748R:llä, joten tähän uudempaan en ota kantaa sen puolesta.

    Kytkimen rääkäisy on sintterilevyillä ihan totta. Ja häiritsevä. Siksi käytän itse tavallisia tai hiilikuitulevyjä. Kisakäytössäkin noi sintteriset toimi itsellä huonosti, nappas helposti ja keuli varoittamatta lähdöissä. Ja ovat edullisempia kuin sintteriset.

    Mutta joo, makunsa kullakin. Ihan tavan jokapäivämopona 998s FE on mainio, tosin mä käytän sitä muuhun kuin Kaivarin kiertoon. 1098sia en ole omistannut, mutta ajanut kyllä, pidän sitä kaikin puolin sivistyneempänä kuin tätä vanhempaa. Suosittelen CBR1000RR, se on niin hyvä, että samalla mulle kovin tylsä.
  8. #8
    Aika paljon kyykkyjä testanneena suurin ikävä jäi juuri 1098. Siinä vain oli sitä jotakin.. *
    .. polttoainesäiliö olisi saanut olla muutaman litran suurempi..
    Eikä sammunut kertaakaan liikennevaloissa. Aina sekään ei ole pyörästä kiinni. Niillä joilla sammuu niin kannattaisi ostaa automaatti.



    BMW R1200RT
    Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
  9. #9
    Lainaa (998sFE @ Maalis. 18 2010,12:42) kirjoitti
    Itseasiassa juuri toi oikkuilu (saattaa sammahtaa tyhjäkäynnille liikennevaloissa) jne on just ne miksi pidän ko moposta. Japsivekotin on hyvä, mutta toisaalta luonteeton ja sunnuntaimotoristille jopa tylsä.

    Erityisesti radalla nää on elementissään. Tuskin mikään muu on yhtä kompromissittomasti suunniteltu juuri ratasarjan voittamiseen kuin Ducati.
    KTM:n RC8R on itseasiassa aika lähelle samanlainen kuin 1098, niin hyvissä kuin huonoissa puolissa.

    Samat "paikat irtoaa, matalilla kierroksilla" -ominaisuudet ja nuo rata-ajoa varten suunnitellun pyörän huonoudet katuajossa.

    Ainut ducatista tuttu ominaisuus joka KTM:stä puuttu on nuo kytkinjutut johtuen erilaisesta toteutuksesta.

    Silti olen sitä mieltä että RC8R on paras pyörä minkä olen tähän saakka omistanut. Ducatia en ole vielä koskaan omistanut, se tuntuu jotenkin liian jokapojan pyörältä ;D

    Mutta siis tälläsiähän nää V2 -lelut taitaa kaikki olla. Sitäpaitsi kyllä pyörällä pitää luonnetta olla!
  10. #10
    Lainaa (998sFE @ Maalis. 18 2010,12:42) kirjoitti
    Itseasiassa juuri toi oikkuilu (saattaa sammahtaa tyhjäkäynnille liikennevaloissa) jne on just ne miksi pidän ko moposta.
    Makunsa kullakin...
  11. #11
    TMD on selvästi gixxerin tarpeessa tuossa elämän vaiheessa. Se on hajuton, mauton, ruma, edullinen, luotettava ja silti pirun hauska ajaa...

    Ps. Entisenä Alfa-Romeo kuskina helppo ymmärtää TDM:n tuskaa... Silti itsellä on kaipuu kyseistä merkkiä (ainakin vanhoja malleja) kohtaan jäänyt, en kyllä käsitä miksi...
    Supermoto
  12. #12
    1098 omaa lähes sivistyneen ajoasennon 998:iin verrattuna, eihän sitä voi hyvällä tahdollakaan sanoa rasittavaksi *... istutaan pystyssä ja on stongat leveellä ym ym. mukavaa.
    Mulla ainakaan ei ole ollut luistokytkimen ominaisuuksissa mitään valittamisen varaa, käytän kummassakin STM evoluutiomallia 48 hampaisella kopalla. Ei kitise, nitise eikä kiljaise vaikka kuinka luistattaisi tai näpäyttää. Sopiva kilinä vain.

    Kaveri tosin laittoi jonkun muun valmistajan omaansa, ja voi hyvää päivää mitä säätämistä shimmien kanssa *

    Oman muistini mukaan kytkin on jopa lapsellisen lepsu, sormella parilla pystyy heittämään tarvittaessa... mutta toki 1098S voi olla eri juttu kuin non-S.

    Muuten en kyllä suosittele kumpaakaan yhtään selkävikaiselle henkilölle... omat perversiot vaan ajaa senkin edelle ja pysähdellään vähän useammin pitkässä kyydissä



  13. #13
    Poistettu
    Lainaa (Ytsför @ Maalis. 18 2010,16:24) kirjoitti
    Lainaa (998sFE @ Maalis. 18 2010,12:42) kirjoitti
    Itseasiassa juuri toi oikkuilu (saattaa sammahtaa tyhjäkäynnille liikennevaloissa) jne on just ne miksi pidän ko moposta.
    Makunsa kullakin...
    Toi nyt johtuu konstruktiosta. Syöttö yhdellä yläpuolisella suuttimella ja tyhjäkäynnillä tohottaa suoraan läppään, josta pisartaen valuu reunalle ja siksi saa epätasaisesti kakkua. Pelkästään *käyttäminen niin että näkee tuon, saa pikku riemua aikaiseksi. Samalla tavalla kuin hienoja titaaniosia tekisi mieli maistaa.

    Rakenne näkyy tuosta: http://media.photobucket.com/image....opy.jpg Kompromissiton ja tehty muuhun kuin hyrisemään tyhjäkäynnillä.

    Aloin just olemaan huolissaan, täähä kuulostaa jo melkein harlikkatouhulta.
  14. #14
    Lainaa (Haastaja @ Maalis. 18 2010,19:13) kirjoitti
    Muuten en kyllä suosittele kumpaakaan yhtään selkävikaiselle henkilölle... omat perversiot vaan ajaa senkin edelle ja pysähdellään vähän useammin pitkässä kyydissä
    Minulla selkä on aika heikko (mm. välilevytyräkin kertaalleen leikattu) mutta ei 748/996/998 ajoasento käy selän päälle. Kädet ja ranteet on kovilla ja vasta jossain 140-160km/h välillä alkaa ajoasento olemaan ihan mukava
  15. #15
    Lainaa (Ytsför @ Maalis. 18 2010,16:24) kirjoitti
    Lainaa (998sFE @ Maalis. 18 2010,12:42) kirjoitti
    Itseasiassa juuri toi oikkuilu (saattaa sammahtaa tyhjäkäynnille liikennevaloissa) jne on just ne miksi pidän ko moposta.
    Makunsa kullakin...
    Reps!
    Truth, Knowledge, Knackered Sliders
  16. #16
    Lainaa (Desmosedici @ Maalis. 18 2010,11:17) kirjoitti
    No mutta tulipahan sitten testattua jos ei muuta
    Olet oikeassa pitää kokeilla että pääsee eroon ajatuksesta. Rahaahan siinä palaa mutta sehän on vain matematiikkaa.
    Tuli tätäkin laitetta koeajettua neljä kertaa n.3,5h yhteensä. Eipä siitä mitään hyötyä ollut. Alkuinnostuksessa ei osaa kiinnittää huomiota oleellisiin asioihin. Asiassa vallitsee joku kirous, pyörä on omistettava useita kuukausia ennen kuin huomaa kaikenlaista. Parempi ostaa koeajamatta, vituiksi se menee kuitenkin.
    Japsikortti lyötiin pöytään melko aikaisessa vaiheessa, taisi olla neljäs viesti. Tehdäänhän useampisylinterisiä laitteita Euroopassakin.
    Seuraava pyörä on tilattu jo ajat sitten, kommentoin sitten ensi keväänä "ominaisuuksia"
  17. #17
    No ei nuo moitteet ihan tuulesta temmattuja olleet ja onneksi pyörän voi aina vaihtaa. Mutta muissa "täydellisissä" pyörissä kun ei mikään ole juuri paremmin. 1000 cebarilla oli vaikea ajaa jo senkin vuoksi kun kutitti persekarvoja se korkeiden kierrosten tärinä...lisäksi itse tykkään kaksipyttyisistä erityisesti. No kelkassa mulla on kolmipyttyinen turbolla ja se olisi tosi mahtava kone mp:ssäkin.
    Makuasioita nuo aika paljon, mutta minusta 1098 ajoasento ei ole paha. Sehän on lähes rento. Kieltämättä uuden BMW:n (!!) ajoasento on vielä mukavampi ja ehkä parempi.
    Matka-ajossa meinaa joskus tärinä ottaa käsille. Hankin semmoisen kiristettävän kahvapainon niin saa välillä ravistella kaasukättäkin.
    Ruiskun toimintaan en minäkään ollut tyytyväinen. 1098R:ssä se toimii aivan eri lailla.
    Takaiskarista et maininnut mitään, mutta minua se vaivasi eniten.
    Vaihteisto on muutettu ja vahvistettu 2009 malliin.
    Ulkonäöllehän sitten ei samassa sarjassa ole kilpailijoita paitsi MV Agustan F4 malli ja muut Ducatit.
    En myy 1098R:ää koskaan vaikka ei sekään täydellinen ole.
    Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
  18. #18
    Minäkin rohkenisin kuvailemaan 1098S:n ajoasentoa moottoripyörän suorituskykyyn ja ominaisuuksiin nähden lähinnä leppoisaksi - tosin itselläni on vartta 186 cm. Iskutilavuudeltaan suuret twinithän tärisevät, sen kai ei sinänsä pitäisi olla kenellekään yllätys. Ketjun aloittaja on päätöksensä vaihtamisesta tehnyt, mutta sanoisin silti, että ko. mopedista kiinnostuneiden ei välttämättä kannata suunnitelmaansa romulootaan hukata. Itse pidän kulkinetta parhaana moottoripyöränä, jolla olen ajanut (en omista).
    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

    RC36 > RC51
  19. #19
    Joku siinä vaan on...

    Ne tärisee, kolisee, kilisee, ei juurikaan käyttömukavuutta/ käytännöllisyyttä, vaatii hellää kohtelua, välillä oikukkaita, jne, jne...

    Mut silti ne on varastanu mun sydämen

    Sopivasti täysillä!!

    749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
  20. #20
    Täriseehän ne. Mutta tärinä on semmoista harvaa, ei puuduta .

    Aikanaan joskus kävin koeajamassa 999:n. Muistan japsikyykkyihin tottuneena, että päädyin melkeinpä tankin päälle istumaan, kun tottumuksesta laitoin pari pykälää pienemmälle motarin rampille siirryttäessä ja eipä ollut luistokytkintä ja takarengas lukkoon . No, sitten koeajo 1098:lla. Hieno laite, mutta ei tuntunut omalta. Edelleen japsipyörät vetivät puoleensa... Mutta SITTEN, sitten tuli Streetfighter. Pyörä, jolla on sielu . Hieno laite! Pyörä, joka koeajolla jo vtutti, kun sillä ei osannut ajaa ... Jäi vaivaamaan ja kun pyörän vaihtokuume yltyi oli mielessä koko ajan. Liian kallishan se on toki. Aivan liian kallis. Mutta jos Kawasakillla on luonnetta, niin tällä pyörällä on sielu. Uskon, että tässä laitteessa on haastetta vuosiksi eteenpäin. Niin paljon se antaa informaatiota kuljettajalleen ja toisaalta haastaa ns. "normaalijapsipyörään" tottuneen ajotaidot. Radalle pääsyä odotan mielenkiinnolla . Jalkatappisarjatkin tilattu sitä silmälläpitäen. Orkkikset on liukkaat... Ajoin myös 1198:n. Siinä oli Mika Kalliolle tehdyt säätötyöt jonkun tapahtuman johdosta. No... Eipä ollut oma laite. Välivapaita löytyi vaihteistosta ja toisaalta laite oli kyllä todellla todella hieno, mutta ei tuntunut omalta. Välitykset varmaan rata-ajoon ok, mutta normi katuajoon ei. Välivapaitakin löytyi. Oli koeajossa 3000 euron omavastuulla sen aikaa (n. kaksi tuntia), kun oma laite oli huollettavana maahantuojalla. Ajoasento radalle oli bueno, mutta normiajoon aika extreme .
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  21.  
  22. #21
    Ostakoon jokainen nyt sellaisen pyörän johon on tyytyväinen vaikkapa ens kesän.... Talvella on sit aikaa taas vaihdella ;)
    Aloittajalle: Nyt olis myynnissä miesten prätkä... 52 Triumph TBird, ei oo usb probleemia tms ai niin takana ei oo jousiakaan, mut on rivi 2:nen ei tärise, paitsi että putoo hampaatkiin... Halvalla... Yht. allekirjoittaneeseen...

    Tää ei muuten tärise yhtään... Sori, ei oo vielä tärissyt yhtään ;)




    F = dp / dt