MP-kuume on hurja vaikka täällä Oulussa on -20c pakkasta ja kinokset metrin korkuisia.
Nytkun hinnat ovat vielä(?!)maltillisella tasolla niin mietin josko ottaisin riskin ja ostaisin mopon ilman koeajoa.
Mitä riskejä tällaisessa kaupassa on? Onko jotain mitä tulee erityisesti ottaa huomioon? Mitä jos pyörä sitten ensimmäisellä ajokerralla vatkaakin kuin lapin ajokoira?
Kerrottakoon vielä, että hakusessa on alle 15tkm ajettu 600cc-1000cc kyykkypyörä vm. 2006->
Ohan siinä tietty omat riskinsä, juurikin noiden ajo-ominaisuuksien puolesta. Itse ostin tuossa reilu kk sitten pyörän... kaveri jolta ostin oli oikein luotettavan oloinen, pyörän huoltokirja kunnossa, erittäin hyvä kunto jne... ei siis syytä epäillä mitään.
Kyllähän se tälleen köyhän on paras talvella pyörä hankkia![]()
Kawasaki Z750 -06 > Suzuki SV 1000S -06 > Yamaha R1 -08 > Suzuki GSX1300R -08 > Ducati Hypermotard 1100 -09 > Canyon Grand Canyon AL SLX 29" -14
TDWTF 2013
Mie kans kävin tänään ostamassa vm-07 750 gixxerin. Ainakin tähän asti olen tyytyväinen ollu.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Myöhässä olet. Hinnat on alimmillaan loppusyksystä ja nyt on juuri se hetki, kun moni myyjä luottaa siihen, että viimeistään keväällä menee kaupaksi. Huono tingata, moni on korjannut jo pyyntinsä kevään tasolle.
Silti - itse ostin ensimmäisen pyöräni talvella ajamatta ja käyttämättä. Myyjä asui turpiinvetoetäisyydellä (alle 10km) ja vaikutti muutenkin kaikin puolin luotettavalta kaverilta. Pyörästä oli täydellinen omistus- ja huoltohistoria säilytetty kuitteineen päivineen. Keväällä kävi ilmi, että värkki oli juuri sitä mitä luvattiin ja yhtään ei kaduta. Möin pyörän myös yksityiselle, joka ei myöskään ajanut sillä ennen kauppaa (ajokokemusta vain piikillä ja siitäkin vuosia).
Periaatteessahan tilanne on hyvin riskialtis. Vaikka yksityisellä myyjällä on kuluttajakaupassa tietty virhevastuu myymästään tuotteesta, niin lopulta vastuu on hyvinkin helppo kiertää - ainakin jos ei kirjallisia lupauksia kunnosta ole. Jos kauppaa on käyty vain puhelimessa, niin aina myyjä voi väittää myöhemmin myyneensä laitteen sellaisena kuin se on. Milläs todistat ettei näin ole.
Omaan kaupantekotapaani on esittää kysymykset sähköpostilla varsin tarkasti tyyliin: pysyykö vaihteet vedätettäessä päällä tai tietääkö myyjä, että pyörässä olisi jokin vika, mikä olisi syytä korjata? Näin on edes jotain faktaa olemassa mahdollisessa kiistassa.
Kaikkinensa on hyvä muistaa, että suurempi osa kansasta on perusrehellistä porukkaa, joka kyllä kertoo kaiken oleellisen tietämänsä myymästään ajoneuvosta. Toisin toimiminen kun on väärin. Naiivi ei saa silti olla.
Hyvä kirjoitus virhevastuusta
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
No niin taidan olla, mutta jos odotan vielä 1-2kk niin mitä ne hinnat sitten on?(mjtee @ Maalis. 16 2010,22:40) kirjoitti
![]()
Tai jos ootat 3-4 niin alkaa jo laskea.Valintojen maailma.Itsellä pyörän hankinta edessä nyt keväällä ja tein tietoisen valinnan kun jätin keväälle pyörän oston.Maksan hieman enemmän siitä tietoisesti jotta pääsen koeajamaan.(tsiik @ Maalis. 16 2010,22:53) kirjoitti
Mitä tullu tässä syksyllä ja talvella seurailtua pyöriä, niin en niissä ole huomannu mitään hyppäystä hinnoissa sinä aikana. Varmaan osaltaan syynä, että talvella liikkeet pääosin myymässä. Yksityiset, jotka eivät ole talvella pitäneet pyörää myynnissä, korjaavat keväällä hintoja ylöspäin. Kaikki rahat menee, joka tapauksessa. Sama kait tuo milloin.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Tuossa nyt tavallaan jo vastasit omaan kysymykseesi.(tsiik @ Maalis. 16 2010,22:01) kirjoitti
Yksityiseltä ostaessasi kuluttajansuoja on käytännössä melkolailla olematon. Joten jos ei maltti riitä koeajokeleille saakka, suosittelisin ostamaan jostain hyvämaineisesta liikkeestä (en mistään jobbarilta) koska silloin on ainakin jonkinlainen muukin kuin pelkkä ´perävalotakuu´.
Pikku lisävinkkinä, juuri mainitsemasi tyyppisissä kyykkypyörissä on ihan selkeänä potentiaalisena ´lisämiinana´ runsas rata-ajo, joka saattaa olla hyvinkin kuluttavaa esim. vaihdelaatikon osalta, ja sellaisen remppaaminen on kallista, joten jos on tiedossa että se kohta poikii, tällaisesta voi härski myyjä haluta ripeästi eroon (koeajolla moisen asian kyllä yleensä huomaa). Mutta tämä rata-ajo asiakaan ei ole mikään kiveen kirjoitettu sääntö, vaan käyttäjät on erilaisia, sekä radalla että kadulla.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Kaksi mopoa olen ostanut keskellä talvea ilman koeajoa, käyntiin sentään sai koitettua. Molemmat oli huippu kuntoisia. Joitakin kävin katsomassa mutta joko ei lähtenyt käyntiin tai ulkonäkö ei muuten ollut luottamusta herättävää. Toisista yksilöistä vain aistii joko kuskista tai pyörästä onko siitä pidetty huolta. Yhden pyörän olen ostanut keväällä lyhyen koeajon perusteella. Sitä oli pääosin säilytetty ulkona ja sen huomasi pienistä merkeistä, mm lievää korroosiota. Koeajossa tuntui lievää lieruntaa mutta muuten vaikutti toimivalta. Epäkohdilla sai hintaa mukavasti alaspäin ja ostin pyörän vaikka pientä laittoa olikin. Lierunnan syyksi paljastui matalat ilmanpaineet renkaissa ja näkyvät korroosiot sai pois vahalla. Mistäpä sen tietää vaikka kuinka hyvältä tuntuisi niin mitä vain voi tapahtua tai tulla ilmi kun hetken on mopon omistanut.
Hinnat ei välttis muutu, mut halvat on jo viety.(rantaile @ Maalis. 17 2010,10:37) kirjoitti
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Eikä ne todelliset ostohinnat ole keväällä välttämättä kovin paljoa korkeammat, jos yhtään. Pyytäähän saa, mitä haluaa...tyhmä on jos maksaa. Käytettyä kun ostaa, niin ainahan on hyvä verratta pyörän hintaa uudempaan/uuteen malliin. Muutamat ilmoitukset on samoista pyöristä ollut jo ainakin reilun vuoden. Parista olen kysellytkin, että joko haluaisivat myydä, mutta tylysti se hinta koitetaan pitää kovana...ymmärrän toki, jos on itse ostettu kovalla hinnalla ja hyvässä lykyssä on lyöty viimeisillä rahoilla vielä itse minivilkkuja, putkea ym.ym.(Paabo/// @ Maalis. 16 2010,22:59) kirjoitti
Viisas pääsee vähemmällä!
Maa makaa kyllä tänä keväänä siihen malliin, että luulisi olevan jopa ostajan markkinat.
Tuossa jokunen vuosi sitten oli ne mopomyynnin huippuajat ja nyt taloudellisesti haastavina aikoina saattaa käytettyä pyörää olla hyvin tarjolla. Ja aina siellä markkinoilla joku haluaa pikaisesti realisoida pyöränsä ja laittaa sitten päälle heti alkuun järkevän hintapyynnön.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Itsellä on tullut muutamat pyörät myytyä ja ostettua keväällä. Hintoja olisi kannattenut seurata jo vuoden verran jotta olisi jonkinlainen näkemys hinnasta nyky hetkellä. Oman kokemuksen mukaan keväällä tulee noita pyöriä myyntiin aika reilusti ja äkkiä huomaa ne jotka "oikeasti" haluavat myydä pyöränsä ja laittavat hyvän hinnan. Sitten toi nettimoto on täynnä noita ihmisiä jotka piettävät puolet vuodesta pyörää myynnissä ja hinta ei ole kilpailukykyinen, onko tossakaan sitten järkeä? Eli jollet ole ihan sata varma että saat edullisesti, niin odota tuonne huhti/ toukokuulle, niin näet oikean hintakehityksen.
Mitä koeajoon tulee, niin itse en ostaisi ilman etten pääsisi pyörää testaamaan. Pari kaveria on kyllä ostanut talvella pyörän ilman koeajo mahdollisuutta ja hyviä pyöriä on ollutkin. Tosin näillä pyörillä ei ollut kauheasti kilsoja alla ja oli vain pari vuotta vanhoja. Kukin taplaa tyylillään.
R6R räärääpyörä
olen ostanut kaikki kolme omistuksessani ollutta pyörää talvella ja yhdelläkään en ole päässyt tietenkään koeajolle mutta ainakin kaksi näistä on toiminut kuin kello ,viimesin triple odottaa tallissa ja heti mennään kun keli vähän lämpiää tuo on käynyt vielä ruttutukussa mutta käy ainakin normaalisti ja paperit oli ok rungonmittaukset sun muut toivotaan ettei tule yllätyksiä.
Olen kaikki neljä pyörää ostanut talvella. Ensimmäinen oli tosin ainoa, jonka käytettynä ostin ja toimi kohtalaisesti. *Viimeiset kolme olen ostanut uutena *
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Yksityisten välisessä kaupassa on perävalotakuu. Jos et pyöristä mitään tiedä, niin kaveri mukaan joka tietää. Sittenkin on riski siinä hommassa. Kannattaa yrittää vähän tarkkailla omistajan reaktioita ja kysellä, kysellä ja kysellä. Nykyään on tämä internet, niin siitä mielenkiinnon alla olevasta laitteesta saa helposti etukäteistietoa, jos ei muualta osaa niin vaikka täältä. Osaa sitten vähän katsoa, että on mitä pitääkin.(tsiik @ Maalis. 16 2010,22:01) kirjoitti
Sitten kun näyttää siltä, että kaupat syntyy, niin kannattaa tehdä ne kaupat kunnolla, että on ongelmatapauksessa niitä prosyyrejä sitten näyttää jos menee niin vaikeaksi, että pitää käräjillä ruveta selvittelemään omistussuhteita. Kauppakirjat, luovutustodistukset jne. laput vaan kerralla kuntoon.
Pyörästä sen verran, että alkajaisiks voit tsekata nesteiden säiliöt ja ketjut läpi. Jos pyörä on paskainen, jarrunesteet kahvia ja ketju kuiva tai ruosteinen, se kertoo paljon viitsimystasosta. Noin uudessa pyörässä ei saa olla mitään päälle näkyviä vikoja. Mikäli sellaisia löytyy, niin noita kyykkyjä on kyllä mistä valita.
Liikkeen kanssa asioidessa homma helpottuu sen verran, että sulla on edes joku kuluttajansuoja. Tietenkin voi vähän kattoa, ettei ihan joku luukuttaja ole kyseessä, mutta sanosin sun tapauksessa, että emc tai motorman on ihan hyviä puljuja tehdä kauppaa. Kummallakin on oma huolto, joten voit sopia, että vaikka puolen vuoden sisällä ilmenneet ei kulutusosaviat laitetaan kuntoon. Eli jos vaikka kytkin on sökö tai jotain muuta toiminnallista häikkää mitä et voi nyt kunnolla todeta ilmenee, niin korjaavat sen. Sitten tietenkin firman kanssa asioidessa tinkaat niin maan perkeleesti, tottakai nyt pyörän ostajalle pitää kypärä saada ja ajohanskaa jne. jos ei kaupantekijäisinä niin vähintään uloskantohinnalla.
EMC:llä on muuten ylivuotinen ajamaton CB1000R jota itse kävin tänään katsomassa, lähinnä vertaamassa nykyiseen, ei tietenkään vaihtomielessä seli seli jne. mutta siinä on kyllä asiallinen kampe. Paukut ei lopu kesken ja et sää tottapuhuen kyykkypyörällä mittää tee jos et radalla ihan helvetisti ajele. Nakupyörällä saa sitä messinkiä suupieleen rikkomatta aivan älyttömästi noita rajoituksia. Uloskantohintaan se melkeen sieltä lähtis, sormenjäljet jos päältä pyyhkäsee. Kyseessä on Hontaaki, niin sehän kulkee melkeen pyhällä hengellä ja jos välillä käy Autogrillillä vetäsemässä nakkisämpylän niin kesä mennee aika makiasti.
Ittellä suurin virhe oli ostaa just se tuhatkuutioinen muoviluoti ensipyöräksi, ja olisin saanu paljo enemmän sitä nautintoa, jos olis heti alkajaisiks riittäny munat(ja rahat) ostaa tommone 'vajaatehonen' naku, jolla ei tartte ajjaa perse punasena välilevyt rytisten.
Loppukaneettina ota joku mitta mukaan(mikrometri, työntömitta..) jolla mittaat jarrulevyt. Ne on yleensä helvetin kalliita laittaa uusiks kyykkeröissä. Palat menee vielä aika halvalla, mutta levyjä ei ihan heti viitti ruveta uusimaan.
Niijoo, viimesimmän ostin uutena ajamatta sillä mentaliteetilla, että vaikka olis paska niin ajetaan vaikka kiroillen. Mut mää melekeen myyn ennemmin auton ja vaatteet päältä, ku pyörän
Joulu- Tammikuussa näkyi pyörät olevan ihan kiitettävän edullisia jolloin tuli itekki mopotti hankittua. Nyt voisin helposti laittaa 2k ekeä lisää hintaa jos oisin myymässä ja siltikin se ois vasta normi hinnoissa.Toki omat riskinsä kaupanteossa siihen aikaan on mut elämä on.
ex. *Kawasaki zx9r *1999, (280km/h,1800m)
ex. Husqvarna SM570R 2004 (164km/h,1600m)heh
ex. Honda cbr1100xx 1998 (266km/h,1600m)
ex. Honda vtr1000f 1997 (en kerenny kokeileen/ 1600m)
ex. Suzuki gsx1400r 2003 (324km/h,1600m)
nyk. Suzuki gsx1300r Turbo 2004 (---km/h,1600m)
Itse myin entisen pois tammikuun pimeimpinä hetkinä, halvalla meni mutta ihan ok korvaus verrattuna mitä olisin liikkeistä saanut vaihdossa. Luulenpa että ostajakin oli tyytyväinen hintaan ja pyörän laatuun, ei kait muuten olisi pyörää vienytUskalsin itse ostaa koeajamatta pyörän paria viikkoa myöhemmin kun takuutakin pyörään tuli, liikkeestä. Asiantunteva kaveri mukana aina hyvä varmistus
![]()
Yamaha FZS 600 -99 -> Yamaha FZS 1000 -04 -> Yamaha XJR 1300 -01
Kolme mopoa olen ostanut talvella ilman koeajoa. Tyytyväinen olen ollut. Talvella on jostain syystä aina aikaa tutkiskella mopoja ja kehittää mopokuumetta. Kesällä sitten ajetaan
. Toisen puolen mopoistani olen puolestani hankkinut koeajojen perusteella tapahtuneen ihastumisen johdosta. On vaan ollut pakko saada esim. 10R, kun sellaisella ensin kävi koeajolla ja takas tullessa melkein oli tippa linssissä, että "mä haluun tämmösen"
...
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Ja kyseisenlaista malkein naapurikunnasta tarjottu privassa(tsiik @ Maalis. 16 2010,22:01) kirjoitti
![]()
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Mä olen ostanut yhden pyörän kevättalvella, kun oli myyjäpuljun kohdalla ehkä sata metriä katua sulana. Siinä sitä tuli suoritettua koeajo ja todettua, että ainakin kaksi ekaa vaihdetta ja jarrut pelaavat. Pyörä oli vähän ajettu Saksan tuontipeli ja ulkonäöltään niin uuden veroinen, että en epäröinyt hetkeäkään.
Minä olen ostanut kaksi pyörää talvella. Toinen oli tehdasuusi VTR1000F, jollaista olin kokeillut edellisenä syksynä. Siinä ei tietenkään mitään kummallisempaa mekaanista draamaa (vieläpä 4 vuoden takuu), paitsi että BikeWorld oli unohtaa sovitun toimitusajankohdan. Onneksi muistutin niitä, ja ajokausi pääsi alkamaan kuten suunniteltu.
Toinen oli nyt helmikuussa ostamani vajaa 10tkm ajettu -08 Busa. En tietenkään koeajanut sitä metriäkään, mutta pyörän yleisilme (melkein pakasta revityn näköinen), busaa ajavan kolleegan hyväksyntä ja tuttu, vakiintunut MP-liike myyjänä olivat tarpeeksi hyvä yhdistelmä, joten riski oli minimaalinen. Olin toki ennen koeajanut busaa, joten en minä sitä ihan kylmiltäni kuitenkaan hankkinut.
Suurin riski pyörän ostossa talvella onkin psykologinen. Onhan se talvi pitkä jo ennestään (varsinkin jos ei ole muita keinoja purkaa motorisoitua liikkumistarvetta), mutta uusi pyörä tallissa/toimituksessa ja tieto siitä että pääsee baanalle aikaisintaan N+1 viikon kuluttua ei eritoten helpota. Varsinkin jos muutenkin v*tuttaa, eikä ole ropausmahdollisuutta.
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Pari viikkoa sitten tuli ostettua koeajamatta Gixeri-750, vm 2005. kilsoja 13.600.
Pyörä ulkoisesti priima kunnossa ja myyjästä jäi fiilis että tunnollinen ja rehellinen kaveri. Tietoinen riski tuli otettua mutta harkintaa käyttäen.
Toivottavasti en keväällä itke täällä foorumissa kohtaloani. *![]()
se on huvittavinta, että aika moni luulee, että koeajossa just testataan se ettei pyörä vatkaa. sitten koeajossa ne käy töräyttämään jossain 160 ja kun ei vatkaa, niin pyörä on hyvä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Itse ostin syksyllä ensilumien tultua ensimmäisen moottoripyöräni ilman koeajoa. Vieläpä saksantuonti laite. Kesä näyttää sitten, että minkälainen pyörä on, mutta hyvältä pyörä vaikuttaa ja hinta oli kohdillaan.
SV650S -03
Aprilia RS -01, sähkömoottoripyörä, "Project Blue Smoke"
Tännehän tullu paljon hyviä vastauksia ja neuvoja.
Tämän triidin turvin uskallaudun ostamaan pyörän koeajamatta kun kuitenkin sen verran uusi pyörä hakusessa![]()
muista, että täältä ei myönnetä edes perävalotakuuta....![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Itse ostanut 2 prätkää koeajamatta. Trumppa Tridentin 750 ja 1300 XJRn. Eikä tarvinnut katua. Trumpan myyjä oli asiaheppu ja XJRn omistajaa en koskaan tavannutkaan. Puhelimessa kerran puhuin. Oli nähkääs Etelä-Afrikassa duunissa. Kyllä normaali heppu erottaa autokauppiaan asiallisesta prätkän myyjästä.
Ugh!
Herrasmies ei juokse dösään, eikä suutele savuke suussa...
Ite ostin joku vuosi sitte bulun koeajamatta ja on pelannu...
Mutta meilläpäin reklamaatiot hoidetaankin singolla![]()
Kato *ittunetistä!
Buell XB12Ss Pirun harvinainen ku ei näitä enää tehdäkkään.
Samas pihas on 1200 porsteri kans
http://kouhia.pictures.fi/kuvat/
Eilen varasin katuenskan. Enpä edes kuunnellut lähteekö käyntiin,muusta puhumattakaan. Sen siitä saa kun liikkeestä ostaa. Ajattelin ottaa käyttöön vasta ensilumilla elokuussa. Tämän kaupan nerokas idea oli tämä vittumainen kesän venttaaminen. Ensi talvena pistän nastat alle.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT