Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 43:sta
  1. #1
    Millaisen gepsun (merkki, malli) kannattaa hankkia mpkäyttöön?
  2. #2
    Nyt hei hieman hakua peliin, juttua löytyy vaikka kuinka.

    Kaksi valtamerkkiä oikeasti MP-käyttöön on Tom Tom Rider 2 ja Garmin Zumo 660 (tai vanhempi 550). Näiden lisäksi on tietysti iso joukko alunperin autokäyttöön tarkoitettuja laitteita, jotka eivät kylläkään ilman lisäsuojaa mp-käytössä menesty. Niin ja sitten GPS-kännykkä taskuun ja nappi korvaan jos se riittää.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  3. #3
    Hommasin syksyllä Garmin Nuvi 500 gepsi, joka on vesitiivis. Siihen löytyikin hyvä telinekkin ja aivan loistava telinekkin. Laitan tänne kuvia kunhan saan otettua.

  4. #4
    Itseäni Garmin (Zumo 660) keskustelusta lainaten:


    Tossa selailin netistä hintoja.

    http://emporiolive.com/index.php

    447 euroa.

    http://www.handtec.co.uk/

    460 euroa.

    Hinnat toimituskuluineen!

    Putiikit on jo aikaisemminkin ketjussa mainittu.
    Hinnat aika kohillaan, jos se nyt kyseisen navin kohdalla
    yleensäkään on!?!
    Kokemuksia ko. firmoista ei henkilökohtaisesti ole, mutta
    ainakin nettikeskusteluissa lähinnä positiivisia kokemuksia.

    Niin kuin tossa aikaisemmin jo mainittiinkin mp-käyttöön
    on tarjolla kolme eri mallia. Tomtomilta yksi ja Garminilta kaksi.
    Garmin Zumo 660 on uusin ja monipuolisin ominaisuuksiltaan.
    Kannattaa tsekata noita eri navien ominaisuuksia.
    Miksi ostaa se kallein jos niitä kaikkia hienoja ominaisuuksia ei tarvi.

    Hintahaitari *on myös melkoinen. Kannattaa hiukan tsekata mistä hommaa.




    Mää vaan

    Yamaha FJR -09
    Honda CB 750 Four -72
    Honda Monkey Z50 -76
  5. #5
    TomTomin ja Zumon hinnat suunnilleen samoissa, mutta TomTomin mukana pakettiin kuuluu Bluetooth kypäräpuhelin, kun taas Zumoon joutuu ostamaan erikseen, jos haluaa äänet kypärään? Tuo tuntuu aika oleelliselta säästöltä pelkästään noin paketin hintaa ajatellen, vai missaanko jotain?
    Suzuki Intruder M800 K9 **For Sale**
  6. #6
    Lainaa (GrayHead @ Joulu. 19 2009,23:57) kirjoitti
    TomTomin ja Zumon hinnat suunnilleen samoissa, mutta TomTomin mukana pakettiin kuuluu Bluetooth kypäräpuhelin, kun taas Zumoon joutuu ostamaan erikseen, jos haluaa äänet kypärään? Tuo tuntuu aika oleelliselta säästöltä pelkästään noin paketin hintaa ajatellen, vai missaanko jotain?
    Totta mutta tuossa Zumo 660 on liuta ominaisuuksia joita tomtomissa ei ole. Kaipaako niitä se on eri asia.

    - 2xbluethooth
    - mp3
    - jälkiloki (pc.llä reitin suunnittelu)
    - herkempi GPS-vastaanotin
    - jne...jne..

    Kannattaa siis selvittää gepsien erot ja omat tarpeet.
    Mää vaan

    Yamaha FJR -09
    Honda CB 750 Four -72
    Honda Monkey Z50 -76
  7. #7
  8. #8
    Vaan kummalla on oikeasti toimivampi reititys? Siis varmasti molemmilla perille löytää, siitä ei ole kyse. Vaan jos toinen reitittää reitin X kautta ja toinen Y, niin kumpi se lopulta on se fuksumpi reitti? Pitääkö laitteen antama aika-arvio kovinkin hyvin paikkansa todellisuuden kanssa vai ollaanko sitä sitten perillä aivan liian aikaiseen tai myöhästytään - toki olettamuksella että noudatetaan nopeusrajoituksia. Entäs karttapäivitykset? TomTomilla tiedän olevan varsin hyvän yhteisön, joka jakelee karttakorjauksia aktiivisesti ja näin tuon yhteisön kautta jopa kesä/talvinopeusrajoituksetkin onnistunevat - ehkä. Entäs Zumolla? Ja entäs TMC? Saako sen kumpaan/molempiin?

    Henk.koht. mielipiteeni: TomTom
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  9. #9
    Koskapa itse haluaisin näytöllisen navin + äänet (=käytännössä mp-käyttöön suunniteltu laite), niin Zumo ja Rider2 ovat ne vaihtoehdot. Kun lisäksi haluaisin kuunnella myös MP3-soitinta ajon aikana (puhelut ja keskustelumahdollisuus takapenkkiläisen kanssa plussaa, mutta eivät välttämättömyys), niin menisi enemämmänkin tuonne Garminin puolelle, mutta siihen joutuisi taas hankkimaan kypäräpuhelinsarjan (vai, saako pelkät kuulokkeet tai bluetooth headsetin, jolla äänet saa kypärään?) ja hinta nousisi taas sen verran, että kipukynnys ylittyy selkeästi ja tyydyn pelkkään MP3-soittimeen.

    Löisin melko suuresta summasta vetoa, että jos jokin valmistaja toisi markkinoille <200 e mp-käyttöön soveltuvan laitteen, joka olisi vedenkestävä, (MP3 olis iso plussa) ja sen kautta saisi äänet kypärään vaikkapa sitten piuhalla, niin ottajia löytyisi. Ainakin minä ehdin ne puhelut ja viestit katsella ja hoitaa vaikka sitten tauolla, kun mopolla ajellessa on tarkoituskin päästä irti normaalista oravanpyörästä puheluineen, tekstiviesteineen ja sähköposteineen.

    Oh well, taidan jatkaa ajelemista sen MP3-soittimen kanssa, katsella maisemia ja murehtia sitten joskus, että minne olen menossa ja miten pääsen kotiin
    Suzuki Intruder M800 K9 **For Sale**
  10. #10
    Niinkuin tuolla ylempänä jo mainittiin, niin Zumo 500 vesitiivis gps maksaa kyllä alle 200,- eli Tekniset tarjous 179,-
  11. #11
    Lainaa (Perhokalastaja @ Joulu. 20 2009,10:53) kirjoitti
    Niinkuin tuolla ylempänä jo mainittiin, niin Zumo 500 vesitiivis gps maksaa kyllä alle 200,- eli Tekniset tarjous 179,- *
    Saako siinä äänet kypärään? Paikka piuhalle ja/tai bluetooth? Ainakaan valmistajan sivuilla ei ole mainittu, että saisi.
    Suzuki Intruder M800 K9 **For Sale**
  12. #12
    Lainaa (Perhokalastaja @ Joulu. 20 2009,10:53) kirjoitti
    Niinkuin tuolla ylempänä jo mainittiin, niin Zumo 500 vesitiivis gps maksaa kyllä alle 200,- eli Tekniset tarjous 179,-
    Onkohan sulla mennyt Zumot ja Nuvit sekaisin?
  13. #13
    Tästä aiheesta on todella monta topiccia...
    Kannattaa katsoa ja laskea mitä kokonaisuus tulee maksamaan:
    Omat kokemukset perustuvat Tomtom Rider2 malliin:
    * vedenpitävä laite
    * kiinnitysteline (hyvä) + virransaanti
    * kypäräkuulokesarja bluetooth (scala)
    eli täysi paketti, ei tule lisäkustannuksia.

    kun puhutaan hinnasta, niin voihan näitä tilata vaikka puntakaupoista, nytkin näytti olevan reilun 300 punnan hintaan (1£ = 1,1eur) eli ei loppujen lopuksi mahdoton hinta.
    Laske vertailuksi: halpa gps 200,-, teline 50-100,- ja ääniä ei saa langattomasti kypärään (kypäräsarja noin 130,- jos liittäminen onnistuis, mutta ei)
  14. #14
    Lainaa (Talttapää @ Joulu. 20 2009,11:24) kirjoitti
    Lainaa (Perhokalastaja @ Joulu. 20 2009,10:53) kirjoitti
    Niinkuin tuolla ylempänä jo mainittiin, niin Zumo 500 vesitiivis gps maksaa kyllä alle 200,- eli Tekniset tarjous 179,-
    Onkohan sulla mennyt Zumot ja Nuvit sekaisin?
    Juu meni eli Nuvista kysymys ja käsittäkseni ääniä ei saa kypärään. En ole tarkkaan vielä perehtynyt. Mulle riitti vesitiiviys ja kirkas näyttö.
  15. #15
    Nuvi 500:lle täältäkin ääni. Sama vedenpitävyys kuin Zumolla, mutta hinta (Suomessa) kolmasosa Zumosta. Kuulokeliitäntää ei Nuvi 500:ssa ole, mutta pärjään ilman. Omaan nuviin hommasin Ram-mountsin:in valmistaman telineen, joka tuntuu varsin tukevalta ja laadukkaalta kapistukselta(hinta jotain 70-80€).
    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

    H-D Road King Custom 2004
  16. #16
    Näkyy www.verkkokauppa.com tarjoavan TomTom Rider 2nd -versiota hintaan 399,90 euroa... hinta on tullut melkoisesti alaspäin kun valmistajan suositushinta on 629,-. Taitaa ennakoida ensi kevääksi uutta TomTom -mallia.
    Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
  17. #17
    Älkääs kuitenkaan ihan kokonaan tuudittautuko navigaattorin vietäväksi.....

    http://www.taloussanomat.fi/informa....12

    "Näppärät gps-navigaattorit ja muut tekniset apuvälineet voivat johtaa yllättävään lopputulokseen: aivojen hippokampus supistuu. Sen jälkeen yhä harvempi osaa suunnistaa oikein"
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  18. #18
    Lainaa (pecha @ Joulu. 21 2009,08:28) kirjoitti
    Älkääs kuitenkaan ihan kokonaan tuudittautuko navigaattorin vietäväksi.....
    Itse yleensä mopoillessa menen ihan sinne minne etupyörä näyttää ja kun tulee "mitta täyteen", sanotaan vain navarille jotta kotiin kiitos. Vielä ei ole sellaista mestaa löytynytkään, josta navari ei onnistuneesti olisi kotiin ohjastanut
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  19. #19
    Lainaa (pecha @ Joulu. 21 2009,08:28) kirjoitti
    Älkääs kuitenkaan ihan kokonaan tuudittautuko navigaattorin vietäväksi.....
    On se vaan niin helppoa, varsinkin ollessa jossain vähemmän tutussa paikassa.
    viime kesänän Viro-Latvia suunnalla oli kiva ajella juuri sinne minne arvaus vei ja lopuksi sitten navin mukaisesti hotellille.
    Monet turhat ihmettelyt jää pois, kun ei tarvitse ihmetellä missä ollaan ja minne ollaankaan menossa, voi nauttia ajamisesta ja maisemista.
    Ilman navia ei reissuun.
  20. #20
    Juu ei sen etuja kukaan varmaan kielläkään, helpottaahan se elämää välillä suurestikin. Varsinkin isoissa kaupungeissa edut on kiistattomat, kunhan vaan on kartta-aineistot ajan tasalla.

    Mutta ihmisen tekemää tekniikkaa ne on nuo navitkin, eli eivät ole erehtymättömiä. Välillä se vaan on hyvä olla myös itse hieman ´kartalla´. On myös hyvä osata lukea hieman paperikarttojakin, jos se hieno tekniikka päättääkin joskus esim. mennä "tilttiin" (ja lisäksi esim. reittisuunnittelussa isot paperikartat on mielestäni yhä edelleen kätevämpiä kuin pieni ruutu, ei tosin myrskyssä ja vesisateessa levitellä ulkosalla, mutta tutkailla rauhassa iltaisin olutlasin ääressä).



    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  21. #21
    Reittisuunnitteluun PC:llä TomTom home ohjelmiston kanssa tulee "Tyre", jolla on näppärä tehdä reittisuunnittelua ja sitten vaan kopsata filet Tomppaan.

    En tiedä toimiiko Tyren .itn tiedoston siirto sellaisenaan Zumoon, mutta siihenkin varmaan löytyy joku konversio-ohjelma tarvittaessa. Tyre-ohjelmisto on webistä erikseenkin ladattavissa PC:lle (ei sinänsä ole tomppariippuvainen).
    Huonoa säätä ei olekaan, vaan epäjohdonmukainen varustautuminen

    -FJR1300-
    (-XJ900 Diversion-)
  22. #22
    Mitä se semmonen mp-lomailu on, että pitää koko ajan gepsiä tuijotella tai karttaa selailla. Menee minne keula sojottaa ja kyllä ne ilmansuunnat jokainen huomaa.
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
  23. #23
    Lainaa (aj@ @ Joulu. 21 2009,14:09) kirjoitti
    Mitä se semmonen mp-lomailu on, että pitää koko ajan gepsiä tuijotella tai karttaa selailla. Menee minne keula sojottaa ja kyllä ne ilmansuunnat jokainen huomaa.
    Niin mutta kun on niin mukava kuunnella kun täti selitää korvaan...pysy vasemmalla kaistalla...pysy vasemmalla kaistalla...pysythän vasemmalla kaistalla..olethan vasemmalla kaistalla...
    Mää vaan

    Yamaha FJR -09
    Honda CB 750 Four -72
    Honda Monkey Z50 -76
  24. #24
    Onhan se hyvä olla jonkinlainen taikalaatikko josta voi aina välillä tarkistaa josko ollaan vielä tiellä... *

    Välillä kun tulee ajettua noita syrjäisempiäkin reittejä... *Joskus jopa pimeässä...

    Paperikartta (ja kompassi) on yleensä matkassa varmistamassa, vaikka kaiken maailman navigointi härveleitä ajoporukassa onkin yli oman tarpeen.



  25. #25
    Ajattelin ensi kesän Kroatian reissulla kokeilla ihan autonavia busassa, koska siihen saa sw- motecilta 36 eskoo maksavan telineen, johon käy sw- mot. vedenpitävä 18€ maksava gps-kotelo. Kotelossa on kosteussuojattu läpivienti virtapiuhalle. Audio ulostuloakaan ei varmaan tarvii, koska koteloon mahtuu jopa 5 tuuman näytöllä oleva gepsu.
    Kela racing club, factorydriver
    Hayabusa K8
    alias buslake
  26. #26
    Mulla on/oli tommonen ratkaisu, mutta kotelon muovin läpi navi näkyy tosi huonosti, puhumattakaan että kosketusnäyttöä voisi käyttää. Siksi ostin nyt vedenpitävän halpisnavin.
  27. #27
    Lainaa (aj@ @ Joulu. 21 2009,14:09) kirjoitti
    Mitä se semmonen mp-lomailu on, että pitää koko ajan gepsiä tuijotella tai karttaa selailla. Menee minne keula sojottaa ja kyllä ne ilmansuunnat jokainen huomaa.
    Olen aivan samaa mieltä. Eikö mp-lomailun idea ole juuri vapaus tehdä mitä lystää ja unohtaa arkinen aherrus. Kännykästä vain rohkeasti virrat pois ja gps jätetään kotiin. Suomessa pärjää hienosti ilman karttaa. Euroopan turneelle voi sitten ottaa vähän perinteistä paperikarttaa mukaan. Jos eksyy, niin mitä sitten? Ainahan voi kysyä paikallisilta neuvoa. Siinä samalla saattaa jopa tutustua mielenkiintoisiin ihmisiin.

    Viime kesänäkin meni viikon Viron reissu ilman karttaa eikä ollut mitään ongelmia. Mukava oli ajella pieniäkin teitä ja pysähtyä kun siltä tuntui. Kun ei ollut orjallisen tarkkaa reittisuunnitelmaa, niin sadekuurojakin saattoi huoletta väistellä.

    Stressi pois ja nauttikaa siitä, että ette koko ajan tiedä 10 metrin tarkkuudella missä olette!
  28. #28
    Jokainen toki ajelkoot niinkuin lystää mutta minulle GPS on stressiä vähentävä tekijä. Ei tarvitse stressata koko ajan että ajankohan nyt oikeaan suuntaan edes kun ääniopasteet kertoo minne pitää ajaa. Ja tarkkoja suunnitelmia en tee, senkun valitsee gps:n kartasta että ajetaan nyt vaikka tonneppäin tänään. Myös majoitukset ja bensa-asemat löytyy gps:llä niin vaivatta.

    Jos tarkoitus on ajaa saksasta italiaan niin kyllä vitutus kasvaa kun huomaa parin päivän ajamisen jälkeen olevansa latviassa ja lomapäivät kuluu ;)

    Ilmeisesti nämä gps-vastustajat eivät ole moista värkkiä käyttänytkään kun eivät ole sen loistavuudesta tietoisia?
    Tokihan gps:n voi heittää laukkuun ja ajella ilman sitä jos se on ihanaa, ja sitten kun eksyy niin kaivaa gps:n ja löytää heti minne olikaan matkalla

    Tässä vielä oma seikkailu hampurissa ilman gps:ää http://jyka.sytes.net/jyka/joo/harhailua.gif

    Sitten etsittiinkin eka paikka missä myydään gepsejä..



    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  29. #29
    Kovin syrjässä ei varmaankaan ole ajeltu kun voi paikallisilta kysyä tietä... *

    Tai jos suomessa uskoo pärjäävänsä ilman karttaa.

    Niitä pitäisi löytää ensin, niitä paikallisia.
    Ennen kuin esim bensa loppuu oikeaa tietä arvaillessa.

    Pikiteillä varmaankin, isommilla valtion hiekkateilläkin.

    Pikkuteiden risteys virossa...
    Ja muuten vaan pieni tie...
    Onhan se kiva tietää että tie on, ja että sitä pitkin pääsee jonnekkin...



  30.  
  31. #30
    Lainaa (ltm @ Joulu. 21 2009,18:00) kirjoitti
    Lainaa (aj@ @ Joulu. 21 2009,14:09) kirjoitti
    Mitä se semmonen mp-lomailu on, että pitää koko ajan gepsiä tuijotella tai karttaa selailla. Menee minne keula sojottaa ja kyllä ne ilmansuunnat jokainen huomaa.
    Olen aivan samaa mieltä. Eikö mp-lomailun idea ole juuri vapaus tehdä mitä lystää ja unohtaa arkinen aherrus. Kännykästä vain rohkeasti virrat pois ja gps jätetään kotiin. Suomessa pärjää hienosti ilman karttaa. Euroopan turneelle voi sitten ottaa vähän perinteistä paperikarttaa mukaan. Jos eksyy, niin mitä sitten? Ainahan voi kysyä paikallisilta neuvoa. Siinä samalla saattaa jopa tutustua mielenkiintoisiin ihmisiin.

    Viime kesänäkin meni viikon Viron reissu ilman karttaa eikä ollut mitään ongelmia. Mukava oli ajella pieniäkin teitä ja pysähtyä kun siltä tuntui. Kun ei ollut orjallisen tarkkaa reittisuunnitelmaa, niin sadekuurojakin saattoi huoletta väistellä.

    Stressi pois ja nauttikaa siitä, että ette koko ajan tiedä 10 metrin tarkkuudella missä olette!
    Joo, en mäkään kyllä ihan ymmärrä, että himassa suunnitellaan tietsikalla reitit valmiiksi euroopan reissulle. kyllä mä aamulla yleensä lähden mihin nenä sattuu osoittamaan ja tietysti sääkin vaikuttaa. Kuitenkin gps on lyömätön vehje etsittäessä tiettyä osoitetta vieraassa kaupungissa on se sitten hotelli, rengasliike tai mikä muu tahansa.
    Kela racing club, factorydriver
    Hayabusa K8
    alias buslake
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen