Tulipa hommattua Zumo 660. Nyt pitäisi viritellä se kiinni pyörään. Gepsin pyöräsarjassa on valmiina virtapiuhat, mutta niiden päässä on pelkät suorat johdot...Joten mitäpä alan miehet suosittavat:
1 Ota virta suoraan akulta (ei hyvä)
2 Ryöstäjällä jostain sopivasta piuhasta, kuten ajovalo (ei hyvä)
3 Valmiista virtaliittimestä x, löytyy paikasta y
4 joku muu ratkaisu
Pyörä ei ole nyt kotona, joten en pääse rakenteita tutkimaan, joten jos joku on löytänyt kätevän paikan mistä virta kannattaa Gepsille ottaa, niin heitäppä vinkki.
Current: BMW R1200ST "Have a break, have a BMW"
Past: Yamaha Dragstar 650 Classic > BMW R1150R
En nyt asiantuntija näistä eri malleista ole, mutta mun f800s:ssä on oma liitin mistä saa virrat ja on sitten hyvässä paikassa, noin sulakkeiden, sirransyötön jne.. suhteen. Aika monessa muussakin on moinen liitin paikka. Heinolta saa niitä liittimiäkin.
BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
ER-6f 2006
Itse nykäisin virran suoraan akulta sulakkeen kautta. 660:ssä on niin pitkä tuo piuha että meni paremmin kun veti sen sillä suoraan penkin alle.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
K1200S:ssä mulla löytyi valmis pistoke akun alta. Edellytti erillisen liittimen ostamista. Heinolta tilasin ja maksoi muistaakseni 14 euroa. Nän navissa virrat kun pyörässäkin virta ja kun avain veke niin virtaa ei syöty turhaan naville. Luulisi, että muistakin malleista löytyy vastaava pistoke vakiona?
Olen jyrkästi samaa mieltä...
K1200s:ässä on naville tarkoitettu piuha tuossa akun etupuolella.. Heinolta liitin tai tekemään itse.. tuolla on myös kattava navinasennus ketju kuvineen...
http://www.bmwsportbikes.fi
Miksi ei hyvä (sulakkeen kanssa)?(mrPete @ Maalis. 23 2010,18:26) kirjoitti
Niin minä olen kaikissa pyörissä tehnyt ilman mitään ongelmia.
![]()
Aivan.
Lisäksi itselle tämä perustelin myös siten, että ei tarvitse erikseen kuitata virtojen päällä oloa kun pyörä sammuu, Zumo kun hävittää reitin sen siliän tien kun virrat katkeaa.
Eli virta vaan suoraan akulta sulakkeen kautta.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Kiitos K ja F miehille vinkeistä, jäi sanomatta että mulla on R-vm 2002. Mieluiten löytäisin valmiin liitoksen tms liittimen johon voisi virtapiuhat tuupata. Periaatteena viehättää että voisi virta-avaimella määrätä onko virrat päällä vai ei - suoraan akusta vetäminen lisää mahdollisuutta päätyä epäluotettavampiin sähköjärjestelmiin ja maavuotoja voi olla enemmän. (Veneasennuksissa minulla on tästä huonoja kokemuksia :-)(iaj @ Maalis. 23 2010,20:05) kirjoitti
R:n Käyttöohjekirjassa ei puhuta mitään virtatökkeleistä, mutta jos sellainen pyörästä löytyisi niin varmasti sitä käytäisin. Enkä tarkoita nyt kyljessä olevaa "tupakansytytin" pistoketta.
Löytyiskö vielä ideoita?
(sporttipyörä-sivustolta löytyi juttua K-sarjaan asennuksesta
http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?topic=176.30)
Current: BMW R1200ST "Have a break, have a BMW"
Past: Yamaha Dragstar 650 Classic > BMW R1150R
Nyt on melkein pakko kuitata, että F kuski on nainen.(mrPete @ Maalis. 23 2010,20:47) kirjoitti
![]()
BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
ER-6f 2006
Ja pienenä vinkkinä mrPetelle, tuolla sporttipuolella on mukana myös R-pyöriä.![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
GSA:sa on tuollainen "tupakansytytytin" myös katteessa ylhäällä. Siitä olen ottanut Tomtomiin virrat. Johdon nokkaan ruuvataan ½ tuuman vakiotöpsykkä ja hyvin pelittää. Jos ihan kauheasti sataa, laitteen akussa on virtaa siksi aikaa, kun viitisii ajaa.(mrPete @ Maalis. 23 2010,20:47) kirjoitti
edit. siis 2002 R1150GSA:ssa
Juota gessun satulan alla olevan pistokkeen rinnalle johdot.
Virta päälle avaimesta.
Tossa kuva asennuksesta (alhaalla)
http://www.matkaendurot.net/forum/vi...hp?f=6&t=14225
Mä rakentelin mun R pyörään suoraan akulta piuhan, samasta syystä kuin iaj:kin. Edellisissä on vaatinut joko valojen päälläolon tai virrat päällä.(iaj @ Maalis. 23 2010,20:05) kirjoitti
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Jos teet syötön navigaattorille (tai tietysti mille vaan lisälaitteelle) siten, että siinä on koko ajan jännite, varmistu liittimien kunnollisesta suojauksesta esim. sadevettä vastaan. Esim. Zumo 550 telineen nastat ovat hyvin lähellä toisiaan, eikä siinä tarvita paljoakaan vettä kun oikosulku on jo valmis.
Suosittelisin kuitenkin virta-avaimella ohjattavaa katkeavaa syöttöä, ainahan voi halutessaan jatkaa navin sisäisellä akulla (ainakin MP naveissa on) ja navin sammuessa reitti säilyy navin muistissa, ei se mihinkään häviä.
” It's like a Harley, except it's a great motorcycle. Ugly, though”
"Not ugly anymore, now I have a Ducati."
Kyllä saa olla melkoinen vesipatsas jotta 12V systeemissä hyppii sähkö nastasta toiseen siten että aiheuttaa *oikosulun*.
Ei ole oikeasti huolta tuosta. Urbaania legendaa.
Lisäksi ruiskaus CRC:tä aika ajoin noihin nastoihin pitää niistä muutenkin huolta, liikkuvat paremmin ja estävät veden siellä makaamista.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Samma här, ja silleen hyvä että gepsi pelittää akun voimalla pyörän sammutettuakin.(Juk_Ka @ Maalis. 23 2010,19:50) kirjoitti
Ei muuta kuin kiitos asiantuntevasta kommentista. Taitaa olla tuo teoreettinen sähkötekniikka hyvinkin hallussa.(iaj @ Maalis. 24 2010,08:48) kirjoitti
” It's like a Harley, except it's a great motorcycle. Ugly, though”
"Not ugly anymore, now I have a Ducati."
Niin, nappaat yleimittarin, piuhan päät vesilasiin ja katsot paljonko siellä vastusta oikeasti on niin saattaa tuokin asia selventyä.
Toki siellä jonkin verran pääsee virtaa hyppimään, mutta ei sitä parhaalla tahdollakaan oikosuluksi pääse kutsumaan.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
No olet varmaan kuullut, että oikosulkuja on eri tyyppisiä, matala ohmisista suuri ohmisiin.
Samaten olet varmaan tietoinen veden puhtauden vaikutuksesta sen johtavuuteen.
Pitkään jatkuva vuotovirta aiheuttaa ihan mukavan näköistä jälkeä navin telineessä.
Jokainen ottakoon sähköt minun puolestani naviin haluamallaan tavalla.
Nimim. Melkein yhden Zumo 550 telineen kesän 2006 aikana tuhonnut.
” It's like a Harley, except it's a great motorcycle. Ugly, though”
"Not ugly anymore, now I have a Ducati."
Jaa-a, itsellä tuolla metodilla on roikkunut pyörässä mukana n. 70tkm / 3 vuotta ja hyvin pelittää edelleenkin. Ja kyllä, sateellakin on ajettu ja pyörää ulkona säilytetty.
Toiseen pyörään sain kaverilta telineen joka sanoi ettei enää toiminut, mutta tuon liittimien CRC käsittelyn jälkeen alkoi sekin toimia. Mitään ulkoisia vaurioita ei telineessä ollut.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Jos nyt vielä asiasta sen verran ja kuten jo ensimmäisessä viestissäni mainitsin, oleellista on mahdollisimman hyvä suojaus.
Zumo 550 teline on siinä mielessä hankala tapaus, että kytkentänastat ovat ylöspäin ja suorastaan hyvin vettä keräävässä "kaukalossa".
On täysin ymmärrettävää, että meillä on erilaisia kokemuksia juuri em. syistä johtuen ja tarkoitus oli vain vihjaista mahdollisista ongelmista.
Ei kait meidän jokaisen tarvitse kaikkea opetella kantapään kautta![]()
” It's like a Harley, except it's a great motorcycle. Ugly, though”
"Not ugly anymore, now I have a Ducati."
Akulta suoraan ja sulake väliin! Sitten kannattaa laittaa vielä vesitiivis katkaisija jolla voit laittaa jalustan "kylmäksi" aina kun navi ei ole käytössä. Zumosta ei ole vielä kun yhden kesän kokemukset, mutta edellisen Quest2:en jalusta alkoi kerran sateella savuta kun oli liitos pettänyt sisäpuolelta! Eli kyllä se 12V riittää tarvittaessa intiaanien viestintään![]()
Kiitos hyvistä näkökulmista. Kosteus yhdistettynä jännitteisiin kontakteihin ei ole hyvä yhdistelmä, joten en halua vetää suoraan akulta piuhoja. Joten täytyypä tutkailla akkukotelon tienoilta jos löytyisi naku-R:stäkin joku tökkelin tapainen sieltä suunnalta. Taidanpa ottaa luurin käteen ja soittaa rohkeasti viralliseen tarvikekauppaan, jos vaikka löytyisi apuja siltä suunnalta.
(ja F-mimmille yläfemma)
Current: BMW R1200ST "Have a break, have a BMW"
Past: Yamaha Dragstar 650 Classic > BMW R1150R
Kylläpä vaan oli vihreetä hapettumaa zumon virtanastojen välissä pitkän sateessa ajon jälkeen. Herjaili jotain sopimattomasta USB:stä tms. ja alkoi pelittää nastojen välien putsailun jälkeen.(iaj @ Maalis. 24 2010,08:48) kirjoitti
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Eiköhän tuo vihreä ole ihan *normaalia* kuparin hapettumista. CRC:tä vaan kehiin niin pysyy nuo poissa.
Samalla tavallahan nuo nastat on vedelle alttiina kun vehje on kiinni siinä ja kosteutta tulvii joka suunnasta. Ja silti väittävät että on suunniteltu moottoripyörässä käytettäväksi. Eihän ne nyt niin väärässä voi olla että sateella pitäisi ottaa virrat pois...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Onko näillä suoraan akulta koulukunnan miehillä autossakin vedetty navigaattori suoraan akulta?
Ei voi ymmärtää miksei germaani-insinöörin johtosarjaan suunnittelema virranotto kelpaa, varsinkin kun niitä on yleensä 2kpl.
R1250GS
Itse vedin suoraan akulta johdon sulakkeen kanssa F mallin katteen sisäpinnalle jossa orkkiksenkaltainen virran ulosottotöpseli, syy miksi en käyttänyt germaani-insinöörin omaa virran ottoa oli sellainen, että nyt lähtee zumo 500 orkkistelineineen pikakiinnityksellä koko paletti irti, ei tarvi sateessa kastella telinettä, kun en sitä muutenkaan kotinurkissa tarvitse.
Ja saahan sen nyt n.30sek. takalaukkuun jos on sellaisella mestalla, että arveluttaa jättää teline/navi kombo näkösälle!
Muijaani voit arvostella, pyörääni et
On autossakin sillain suoraan akulta, että laitoin tupakansytkärille jatkuvan virran nimenomaan navin helpompaa käyttöä ajatellen (radion jatkuvan virran liittimestä)(Jussiboy @ Maalis. 25 2010,09:41) kirjoitti
Mopossa suoraan akulta, toki sulake välissä. Miksikö, siksi etten viitsi joka kerta virran katkaisun jälkeen räplätä pin-koodin kanssa. Saahan sen koodin kyselyn pois päältä, mutta mieluummin näin.
Germaani-insinöörin suunnittelema virran ulosotto on ehkä ajatuksena hyvä, mutta käytännössä huono. Et edes kännyä voi ladata pyörän seisoessa.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Takuu ei ole voimassa jos teet noin. CAN väylän kautta, niin....(Juk_Ka @ Maalis. 23 2010,19:50) kirjoitti
Lisähärpäkkeen voi ostaa vaikka Heinolta.
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Saiskohan CAN-väylä vehkeeseen koodattua jatkuvan virran ulosoton, niin olis kaikilla hyvämieli.![]()
R1250GS