Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
  1. #1
    Siis minä yritin opetella vaihtamaan bensansuodatinta R850R -02 mopottimeen. Suodatin kyllä vaihtui, muttei eilenillalla heikolla akulla käynnistynyt laakista eikä kahdesta. Laitoin yöksi lataukseen ja kokeilin aamulla uudestaan...eikä käynnistynyt nyttenkään.

    Eli jotakin taisi mennä kuitenkin väärin. Mistä tiedän ja kuinka voin tarkistaa, että bensaletkut menivät takaisin oikein päin (ei pikaliittimiä, lemmareilla olivat)? Kumpi tulo ja kumpi paluu ja mitenpäin "kaasarille" meneviin letkuihin? Mukmas laitoin samoin päin kuin olivat, mutta enää en ole ihan varma.

    Entäs muut vikapaikat,mietin, josko pumppuyksikkö olisi voinut mennä jotenkin vika-asennossa paikoilleen, vaikka mielestäni kyllä laitoin samaan asentoon.

    Pumppu kyllä surahtaa,kun virrat laitan päälle. Bensaletkujen irroitus kertoi seuraavaa : ylemmästä letkusta bensat paineella naamalle, alemmasta letkusta tuli bensaa vasta kun puhalsin sinne.

    Bemarin manuaalista en löytänyt kuvaa, jossa letkujen järjestys ja polttoaianeyksikön asento olisi tarkistetavasissa oikeaksi.

    Auttakee avutonta!
  2. #2
    Bensa on sitten herkkää syttymään kuten kaikki tiedämme, joten varovaisuus on paikallaan. Jos sinulla ei ole pikaliittimiä, niin Tankki tyhjenee estottomasti takaisinvirtausputkesta, eli jos irroitat letkun kerrallaan jatkoksestaan, niin toisesta "tulee solkenaan". Se lienee paluuputki. Toisesta tulee bensaa bensapumpun läpi (varmaankin rauhallisemmin?). Se on myös letku josta ruiskahtaa ihan kunnolla kun pyöräyttää virrat päälle / pois.

    Sitten vaan jäljittämään kumpi pyörässä olevista letkuista menee ruiskutukille suoraan (meno) ja kumpi palaa painesäätimeltä (paluu). Eikös kasipätkässä nuo ole kohtuullisesti näkösällä / heilutettavissa?

    Jos olisin epävarma, en leikkisi tuolla bensalla vaan purkaisin tankin irti ja tarkistaisin sekä letkut (kumpi on kumpi), että suodattimen asennuksen. Eikös se pumppu ole kasipätkässäkin siinä tankista irtoavassa kannessa/telineessä kiinni. Ainoa minkä kai voi tuossa ryssiä, on bensan suodin. Sen voi laittaa väärin päin, tai klemmari jäädä niin löysälle, että letku ampuu suotimesta irti. Onpa tavattu myös haljenneita putkia tankin sisällä. Taisi juuri tänä talvena olla joku tuollainen LT:ssä. Muistaakseni pumppu naukaisi, mutta ei jaksanut nostaa painetta kunnolla. Pyörä on erilainen, mutta pumpun ja suodattimen rakenne & toimintalogiikka on sama. Joka tapauksessa joudut nuo pyörässä olevat letkut päättelemään. Toinen vie ruiskutukille ja toinen tuo ylimääräiset takas tankkiin.
    <p>2002-2014</p>
  3. #3
    Kiitos avusta, tälläkin jo pääsen jatkamaan vähän...

    Suodatin tuli kyllä oikeinpäin tankin sisälle. Samoin lemmarit tiukasti kiinni. Pumppuyksikön asennosta en mene ihan takuuseen.

    Miten bensaletkut ruiskuyksikköön , en saa tähän kuvaa, mutta kaksi vaihtoehtoa on ylempi tai alempi, (keskeltä menee letku kaasuvaijerin luo) eikä minulle manuaalin kuva kerro kumpi on meno ja kumpi paluu.
  4. #4
    Ylempi on menoletku ja alempi on paluuletku.

    Pekka
    Pekka
  5. #5
    Kiitos!

    Ja ylempi liitetään mihin... ja alempi taas... eli tuotakin kuvaa olen katsellut manuaalista, mutta sitten ruiskuyksikkökuvassa ei olekaan kerrottu kumpi on kumpi.
  6. #6
    Testit jatkuivat. Selvitin aluksi,että kummasta bensaletkusta bensa suihki kanisteriin startatessa. Ylempihän se oli joten oikein päin olivat koko ajan olleetkin kiinni. Silti ei käynnistynyt.

    Periaatteesta sitten otin uudestaan tankin irti ja pumppuyksikön irti ja siellä oli kaikki mielestäni kunnossa ja suodatin edelleen paikallaan letkuissa ja oikein päin. Pähkäilin pummpuyksikön sijoitusta ja ei sille tosiaan ole kuin yksi järkevä asento, eli oikeassa asennossakin se oli mennyt tankkiin jo ekalla kerrallakin. Tankki ja letkut ja pumpun sähköliitin uudestaan kiinni-ei vaan käynnisty ei edes lupaa.

    Tarkistin molemmilta tulpilta kipinät. Kunnosa oli.

    Bensaa siis tulee ihan varmasti ainakin tankilta tulevalta letkulta pumpun sykkeen tahdissa ja kipinäkin sinkoaa- mitäpäs sitten?

    Otin vielä lopuksi pois pa.suuttimen ja kurkistin sinne startaessa, en nähnyt enkä saanut silmille bensasuihkua olisikohan pitänyt (akku jo pyöritti laiskahkosti)?

    Ruiskuyksikön letkuista en ole edelleenkään satavarama, mutta mielestäni asensin ne samoin kun ne oli alkujaankin ja ylempään ruiksuyksikön letkuun siis bensapumpulta tulevan letkun ja alempaan ruiskuyksikölle menevään letkuun tankille palaavan letkun.

    Nyt ihmetytytää, että liittykö tämä ongelma sittenkään koko pa-suodattimen vaihtoon vai johtuuko ihan jostakin muusta kuten talviseisomisesta (+7 asteisessa autotallissa lokakuusta asti) .

    Saa auttaa edelleen...



  7. #7
    Yleensä yksinkertaisin ja loogisin vaihtoehto on se oikea. Eli jos pyörä toimi syksyllä moitteetta ja nyt suodattimen vaihdon jälkeen on ongelma, niin melkein veikkaisin, että suurella todennäköisyydellä tuo jotenkin tuohon vaihtoon liittyy.

    - kipinä tulee
    - paine nousee / pumppu suihkii

    Ooksää nyt ihan varma siitä, että pumpulta tuleva letku on kiinni ruiskutukille menevässä letkussa? Eihän bensatankin alla ole mitään johtoliittimiä, jotka olisivat tankkia irroitettaessa voineet aueta?
    <p>2002-2014</p>
  8. #8
    Lainaa (C-A-D @ Maalis. 17 2010,07:17) kirjoitti
    Ooksää nyt ihan varma siitä, että pumpulta tuleva letku on kiinni ruiskutukille menevässä letkussa? Eihän bensatankin alla ole mitään johtoliittimiä, jotka olisivat tankkia irroitettaessa voineet aueta?
    No kun en ole ihan varma juuri noista ruiskulle menevistä letkuista, vaan en saa tänne lisättyä kuvaa omalta koneelta huoltomanuaalista, se kuvakaan ei minulle kerro kumpi on meno ja kumpi paluu. Oletin laittavani ne samoin kun olivat alkujaankin ja sain myös Pekkaveeltä vastauksen, että ylempi olisi menoletku.

    Sähköliittimiä en ole irrotellut muuta kuin pumpun liittimen. Onhan sillä tankin alla johtonippuja aika kasa, ja onhan se voinut tankki hipaista johonkin , ehkä sitten *pitäisi alkaa ihmettelemään onko jokin johto saanut hipaisua/hankautunut aikojen saatossa kuorettomaksi ja ottaa nyt esim. maihin.

    Kaikki sähkölaitteet näyttäisivät *kuitenkin pelaavan bensavaloa myöten.

    Viimekesänä ajoin tolla 10tkm ja ei ollut kertaakaan mitään ongelmia, suodattimen ajattelin vaihtaa kun oli vielä alkuperäinen ja nyt mittarissa melkein 70tkm. Ilman vaihtoa olisin näemmä parjännyt paremmin...
  9. #9
    Lainaa (rantave @ Maalis. 17 2010,00:50) kirjoitti
    Otin vielä lopuksi pois pa.suuttimen ja kurkistin sinne startaessa, en nähnyt enkä saanut silmille bensasuihkua olisikohan pitänyt (akku jo pyöritti laiskahkosti)?
    Bensaa pitäisi kyllä suihkia suuttimesta käynnistettäessä.
    Oliko suuttimen sähköjohto kiinni kokeiluvaiheessa?

    Kun laitoit pyörän seisomaan, niin teitkö jotain erikoista.
    Käytitkö esimerkiksi kuumaksi paikoillaan?
    Olisivatko Hall-anturit vioittuneet?

    Näyttäisi siltä, että pumppu toimii oikeisn.
    Ruiskusuuttimet eivät kuitenkaan avaudu oikein.
    Moottorinohjauksessa siis olisi jotain häikkää, johtoja irti tai Hall-anturivika.

    Pekka
    Pekka
  10. #10
    Lainaa (Pekkavee @ Maalis. 17 2010,11:06) kirjoitti
    Bensaa pitäisi kyllä suihkia suuttimesta käynnistettäessä.
    Oliko suuttimen sähköjohto kiinni kokeiluvaiheessa?

    Kun laitoit pyörän seisomaan, niin teitkö jotain erikoista.
    Käytitkö esimerkiksi kuumaksi paikoillaan?
    Olisivatko Hall-anturit vioittuneet?

    Näyttäisi siltä, että pumppu toimii oikeisn.
    Ruiskusuuttimet eivät kuitenkaan avaudu oikein.
    Moottorinohjauksessa siis olisi jotain häikkää, johtoja irti tai Hall-anturivika.

    Pekka
    Oli sähköjohto paikoillaan testissä. Pyörän ajoin syksyllä normaalisti talliin, en ole koskaan käyttänyt paikoillaan kuumaksi-kerran olen alkutalvesta ihan hetkeksi käynnistänyt öljyjen vaihtojen jälkeen ja kun vieraille piti saada käyntiäänet kuuluviin. Eli missään tapauksessa ei ole kuumaksi käytetty paikoillaan. Eli en usko hall-anturivikaan.

    Vieläkin ihmettelen, kun en löydä kuvaa kuinka letkujen tulee mennä paineventtilille /ruiksuyksikköön, En ole kokeillut näitä letkuja toisinpäin.Tekisi vähän mieli.

    Tyhjäkäyntisuuttimen reiästä siis kurkistelin.

    Moottorinohjauksen sähköistä ja sähköistä muutenkaan en ymmärrä muuta kuin kastoa sulakkeet ja liittimet ,että ovat kiinni.
  11. #11
    Lainaa (rantave @ Maalis. 17 2010,11:25) kirjoitti
    Tyhjäkäyntisuuttimen reiästä siis kurkistelin.
    Ota se ruiskusuutin irti ja katso sitten tuleeko sitä bensaa.

    Ruiskusuutin on tuossa kuvassa toi pitkä osa.
    Se on kiinni yhdellä ruuvilla.
    Ota se irti ja katso tuleeko bensaa käynnistettäessä.

    Ne letkut voit kokeeksi vaihtaa oitis.
    Ei se mitään riko.

    Pekka
    Pekka
  12. #12
    Lainaa (rantave @ Maalis. 17 2010,00:50) kirjoitti
    Nyt ihmetytytää, että liittykö tämä ongelma sittenkään koko pa-suodattimen vaihtoon vai johtuuko ihan jostakin muusta kuten talviseisomisesta (+7 asteisessa autotallissa lokakuusta asti) .

    Saa auttaa edelleen...
    Niin sellainen tuli mieleen kun sanot seisottaneesi pyörää suht kylmässä koko loppusyksyn ja talven, olisko tankkiin kondensoitunut vettä, itsellä oli sellainen tapaus että vaikka laitoin tankin piripintaan täyteen ja satbilaattoria tankkiin niin niin yks päivä ei sit lähtenytkään käyntiin, ja "veivaamisesta" johtuen kone sai liikaa bensaa sekä tulpat kastui,ei siinä muuta kuin että laitoin masinoolia tankkiin ja seisotin (tulpat kuivui) viikon sitä ja seuraavan kerran lähti kuin palmun alta. (lämpimämpi ilma toki)
    The true man wants two things: Danger and play >Nietzsche
  13. #13
    Lainaa (viffer @ Maalis. 17 2010,14:59) kirjoitti
    eihän ole tappokytkin päällä?
    Jos tappokytkin olisikin päällä, tai sivujalka maassa , niin silloinhan startti ei pyöritä laisinkaan. *Tuskin tulisi kipinääkään tulpille tai bensapumpun surinaa +startatessa suihkisi bensaa irrotetusta letkusta.



  14. #14
    Lainaa (bombertore @ Maalis. 17 2010,15:16) kirjoitti
    Niin sellainen tuli mieleen kun sanot seisottaneesi pyörää suht kylmässä koko loppusyksyn ja talven, olisko tankkiin kondensoitunut vettä, itsellä oli sellainen tapaus että vaikka laitoin tankin piripintaan täyteen ja satbilaattoria tankkiin niin niin yks päivä ei sit lähtenytkään käyntiin, ja "veivaamisesta" johtuen kone sai liikaa bensaa sekä tulpat kastui,ei siinä muuta kuin että laitoin masinoolia tankkiin ja seisotin (tulpat kuivui) viikon sitä ja seuraavan kerran lähti kuin palmun alta. (lämpimämpi ilma toki)
    Voisiko tuo mitenkään olla niin herkkä kondensiovedelle? En jaksaisi uskoa...moottorisahat ja ruohonleikuritkin aina lähtevät käyntiin keväisin muutamalla ylimääräisellä nykäisyllä vaikka kuinka olisi tankissa/ kanisterissa seisonutta yli vuodenkin vanhaa bensaa tankattu ennen narusta nykäisyä.
  15. #15
    Lainaa (rantave @ Maalis. 17 2010,15:55) kirjoitti
    Voisiko tuo mitenkään olla niin herkkä kondensiovedelle? En jaksaisi uskoa...moottorisahat ja ruohonleikuritkin aina lähtevät käyntiin keväisin muutamalla ylimääräisellä nykäisyllä vaikka kuinka olisi tankissa/ kanisterissa seisonutta yli vuodenkin vanhaa bensaa tankattu ennen narusta nykäisyä.
    Mä mistään tiedä mitään, mä olenkin vaan Alkon kemisti
    The true man wants two things: Danger and play >Nietzsche
  16. #16
    Edelleen spekuloin sillä, että sulla ehkä on letkut ristissä... Kuten Pekka tuossa totesi - jos muu ei auta niin kokeile vaihtaa....
    <p>2002-2014</p>
  17. #17
    moro miulla tuossa 1100.ssa yleisinsyy miksei keväällä lähdekäyntiin on ollut huono akku. vaikka lataa kuinka kauan ja startti suhthyvä niin se on vaan akunostoon ja on toiminut. talvi tappanut jo useamman akun.
  18. #18
    En ehtinyt tänään talliin, saattaa mennä ensi viikkoonkin ennenkuin pääsen jatkamaan harjoituksia. Palaan kun kerrottavaa. Yhteenvetona totean vielä seuravaa:

    -akku on uusittu viimekeväänä *ja täydessä iskussaan(olen lataillut sitä talvellakin säännöllisesti täyteen ctekillä)
    - seuraavaksi ostan uutta bensaa ja täytän tankin sillä
    -vaihdan kokeeksi letkut ristiin, vaikkakin ne ovat nyt saamieni ohjeiden mukaisesti (menoletku ylempään painesäätimelle päin menevään letkuun ja paluuletku alempaan) (ja mielestäni 90% varmuudella siten kuin olivatkin
    -jos ei käynnisty vieläkään tarkistan suuttimelta tuleeko bensaa
    -



  19. #19
    Tänäiltana vihdoin ehdin talliin.

    -Ensiksi vaihdoin letkut ristiin (menoletku nyt alempaan paineventtilille päin menevään putkeen, tankille paluuletku ylempään)

    -Starttasin, hetimiten jo lupaili ja sitten jo lähtikin röpöttäen käyntiin. Kävi huonosti, kaasuttelu piti joitain kymmeniä sekuntteja käynnissä. Sammui *kaasulta hellittäessä eikä lähtenyt enää uudestaan kunnolla käyntiin.

    -Arvelin letkujen vihdoin olevan oikein ja nyt epäilyni kohdistuivat enää vanhaan bensaan (olin lisännyt tankkiin *toisen tyhjennyksen ja tankin huuhtelun jälkeen muutaman litran ruohonleikkurin bensakanisterista, arviolta 8kk vanhaa bensaa...)

    -täytin tankkkiin 10 litraa tuoretta bensaa ja ravistelin sekaisin

    -starttasin uudelleen , hetimiten käynnistyi iloisesti, ja kävi nätisti. Ei tietoakaan enää mistään käyntihäiriöistä!

    -Tein illanmittaan vielä muutamia uusintastartteja-nyt lähtee kuin palmun alta ja käy nätisti, ilman mitään ongelmia

    Oppi: enää en kiirehdi purkaessa, enkä luota muistiini, vaan merkaan osien järjestykset. Ja bensa vanhenee ilman säilöntäaineita jollakin aikataululla, ainakin muovikanisterissa (joka ei ehkä ollut sitten huolellisesti korkki täysin tiiviisti suljettuna?)

    Kiitos kaikille keskusteluun osallitujille vinkeistä.



  20. #20
    Pienen ihmisen ilo onnistua
    <p>2002-2014</p>
  21. #21
    Äkkiä se huononee tuo bensa. Mulla tuli syksyllä tankki tyhjättyä kanisteriin ja joulunalla kun kokosin pyörää ja panin samaa bensaa säätösäiliöön niin eipä toiminu just mitenkään. Vaivaisesti kävi tyhjäkäyntiä ja kierroksia ei ottanu juuri yhtään. Hinta-laatu suhde on perseestä.
  22. #22
    No jo on ihme bensaa pohjoisessa, kaikki vuodet mitä mulla on pyöriä ollut, samat bensat syksystä kevääseen, eikä ihmeempiä ongelmia. Vanhat kaasarikoneet oli tosin hiukan tukkosii ekat kilometrit, mutta aukesivat siitä reippaalla ranteella.
    Chief Dark Horse -22
    Tracer GT -18
    F 700 GS -13
    GSR 600 -06
    FZS-600 -00
    Virago 535 -99
  23.  
  24. #23
    Osta Biltemasta, Pikaliittimet bensaletkuihin, toinen toisinpäin kun naapuri, ei mee letkut sekasin, irroittaessa sulkeutuu molemmat puolet!. Ei maksa paljoa. BMW tavarana taivaallisen kalliit! x 10! Biltemassa halvat! Mulla testissä! Hyvin on toimineet R1100RS polttoaineen saannissa! Kuvista netissä päätellen häkeellettyvän samanlaiset kun, BMW originaalit!

    Toimivat edelleen loistavasti, huvikseen irroitettu, kun oikea kate oili irti. hyvin tehtävänsä täyttivät. On sit asentajan kätevyydestä vaan kiinni miten/mihin onnistuu liitoksen tekemään, periaate, liittimen ; kara letkussa, pituus pois letkuista, mieluimmin enste vähemmän!