Tulokset 1:stä 6:een 6:sta
  1. #1
    Engelsmannithan ajelee tien väärää puolta ja tämän takia myös ajoneuvot on rakennettu vasuriliikenteen sopiviksi. Mopoissa tämä tarkoittaa sitä, että etulyhdyn valokeila on sikäläiseen liikenteeseen soveltuva ja siis päinvastainen kun meillä Suomessa.

    Mitenkäs katsastusinsinöörit suhtautuu tähän asiaan brittilästä tuotua pyörää katsastettaessa?

    Muistaakseni joskus on vaadittu valon vaihtoa, joskus taas koko asiaa ei ole huomioitu lainkaan. Eli onko tämä vielä tänäpäivänäkin niin, että jossain paikassa kelepaa vääränpuoleinen ja toisaalla taas vaaditaan vaihtamaan? Minkälaisia kokemuksia teillä on???

    Lakipykälistä ei taida suoraa vastausta kysymykseen löytyä?
  2. #2
    Hyvä tuuri käy jos pääset valojen osalta kuviota muuttamatta. E-hyväksyntä pitää löytyä laseista, sekä vilkuista. Todennäköisesti tarkastavat myös putken hyväksynnän.
    F800GSA
  3. #3
    Käsittääkseni Brittiläisistä kulkineista kuitenkin löytyy E-merkintä etulyhdystä. Ainoa ero on vain valokeilan toispuoleisuus.

    ...korjatkaa toki jos käsitykseni on väärä *
  4. #4
    Velipojan Englannin tuontiauto on toistakymmentä vuotta ratsastanut katsastuksesta toiseen ml. rekisteröintikatsastus, maininnalla "jotain pientä häikkää valokuviossa, tarkasta polttimot, että ovat kunnolla paikallaan". Koska ratti on kuitenkin sivistyneellä puolella, ei valokuvion vääränpuoleisuus ilmeisesti ole valjennut *
  5. #5
    Niinhän tuon itsekin sanoit eli valokuvio väärään suuntaan. Ongelma ei tosin ole suuri eli lampun lasi vaihtoon. Pyörästä riippuen lampunlaseja löytyy kotimaastakin ja harvinaisimpiin/vanhempiin sitten jenkkilästä... no pikku kyttäämisellä kuvittelisin.

    Milloinkas tuo e-hyväksyntä nyt sitten tulikaan? Joku varmaan muistaa mistä vuodesta lähtien sellainen merkintä pitää olla putkessa, valoissa tms. eli kyse on myös tuontipyörän käyttöönottovuodesta.

    Jos ei keksi muuta syytä lasin vaihtoon, niin vastaantulevaa liikennettä voisi ajatella... mikään ei ole niin veemäistä kuin, että vastaantulevan valot loimottaa kohti.



    Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
  6.  
  7. #6
    Tällaista lainasin asiaan:


    01.12.1957 oli voimassa säädös, jonka mukaan moottoripyörässä
    - tulee olla lähi- ja kaukovaloheitin
    - kolmipyöräisessä kaksi edellä mainittua valonheitintä.
    MaA Tpp 34 §, 392/57

    01.07.1967 tai sen jälkeen käyttöön otetussa moottoripyörässä
    - tulee olla E- hyväksytty tai symmetriset eurooppalaiset lähivalot
    - kolmipyöräisessä riittää yksi valonheitin
    MaA Tpp 34 §, 392/57 + 233/67

    01.01.1984 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia olevassa moottoripyörässä tulee olla
    - lähi- ja kaukovalonheitin
    - väri valkoinen tai vaaleankeltainen
    - lähivalon heitin E- hyväksytty tai vähintään 15 W lampulla varustettu symmetrinen lähivalo.
    - 50 - 120 cm korkeudella
    - saa olla kaksi valonheitintä, valaisevien pintojen väli enintään 10 cm lähivalo vain toisessa, kaukovalo molemmissa ja milloin valonheittimet päällekkäin, lähivalot ylemmissä. Referenssiluku enintään 40.
    ANA Tpp 73 §, 150/83

    01.12.1987 tuli voimaan säädös, jonka mukaan
    - moottoripyörän valojen katsotaan olevan määräystenmukaiset, jos pyörä on hyväksytty E- säännön 53 mukaisesti.
    ANA Tpp 81a §, 150/83 + 875/87 103

    01.01.1989 tai sen jälkeen käyttöön otetussa moottoripyörässä tulee olla
    - E 57 tai jonkin autojen valoja koskevan hyväksymissäännön mukaisesti hyväksytty
    lähi- ja kaukovaloheitin.
    ANA Tpp 73 §, 150/83 + 875/87
    F800GSA