Aloin tässä miettimään kun pyörääni olen vaihtanut ei e -hyväksytyn sliparin. Ja jos jään siitä poliiseille kiinni ja joudun uudelleen katsastamaan pyöräni vakiolla putkella, niin mittaako ne tuossa uudelleen katsastuksessa katsastusasemalla pakokaasuja? Vai katsovatko ne katsastusasemalla ainoastaan, että pyörään on vaihdettu takaisin alkuperäinen putki ja pyörä menee katsastuksesta lävitte?
Kyselen tätä siksi, koska alkuperäinen pyöräni putki/slipari on tyhjennetty ja täten pakokaasuvirtaukset ei ole hyväksytyllä lukemilla varmastikaan.
Ja ei, en halua ostaa toista sliparia kun juuri ostin tuo nykyisen fmf -sliparin.Sekä ei ole varaa tunkea rahaa ihan joka paikkaan...
Tuskinpa ne mittaa pakokaasuja ja helvetin huonoa tuuria on jos poliisisetä alkaa katsomaan putkea. Itse ainakin muutaman kerran pysäytetty ja ei niitä ole putket kiinnostanut, mutta onhan niitä ns. virka-intoisia kissalan poikia.
KTM SMT 990 LE 2010
Joskus pysäytettii ja poliisi tokas vaan että on komeet pörinät putkessa. Ei mitää alkanu e-merkintöi kattomaa.
Mullakaa silti ei ole e-hyväksyttyä putkea ja nyt ku pelotellaa noil katsastushommil yms. nii on sitä vähä miettiny et kui mahtaa kesäl käyä jos pysäytetää
636 -06
eräs kesäpäivä "sain tilaisuuden" keskustella gyyn kanssa joka ajeli FZ-1:llä. rohkaisin mieleni ja esittelin sille pyörässäni kiinni ollutta sliparia. ilman e-hyväksyntää oleva hienonhieno alumiininpätkä ilman killeriä.
vähän aikaa virnisteltyään se tokaisi että "se on vähän niin ja näin, mutta hienohan se on" *kehuista innostuneena pyysin vähän tarkempaa kommenttia. se sanoi että olisi vähän hassua jos samasta putkesta ilman e-merkintää saisi sakot ja siitä ihan saman mallisesta putkesta jonka joku toinen yritys toi maahan eu-alueelle ja on viitsinyt hakea e-hyväksynnän sille, ei saisi sittten sakkoja.
Kun ihan heti ei mennyt perille niin veisti vielä rautalangasta. Jos ostat ebaystä usa:sta putken, niin siellä ei euroopan hyväksyntiä tietenkään ole. ihan sama putki ostettuna tampereelta ja e-hyväksyntä on. simsalabim *
sitten se jutteli että jos sillä ujelluttelee niin että naapureita kismittää niin vauhtia on jo aivan liikaa.
mun mielestä se oli järki-jeppe
Juuri näin kuin wannabe-riderin tarinassa kävi ilmi odottaisi että valveutuneet poliisit käyttäis "maalaisjärkeä" miksi pitäisi kiusata tietentahtoen ketään jos muuten mopo on kunnossa. Eli jatketaan samalla tavalla kuin ennen![]()
The true man wants two things: Danger and play >Nietzsche
omassa tapauksessa ei ainakaan lähtenyt mittaamaan mitään. kunhan silmäili sitä hormia. jos oikein muistan niin ei tarvinnut edes laittaa käyntiin. kai sekin riippuu katastusmiehestä.
Vielä kun oppisi ajamaan...
Joo. Ongelmana onkin ollut sekava laki tän asian tiimoilta.
Eihän ne ennen ookkaan pysäyttäny/valittanu äänistä ku huonolla tuurilla
Täähän on nyt muuttunu ku tuli uus kopteri, ja poliisille on annettu keino mittata tiensivussa ääni taso ja sitten passittaa konttorille.
Ennen oli ennen, tuleva kesä näyttää mitä on tulossa. Itse ainakin varustaudun sen verta että laitan villat muzzyyn ja teen orkkis änkärille laipan loppu ränniin jos oikeasti tarvii lähteä esittelemään..
Konttorilla periaatteessa riittää että Löytyy ko pyörään e-hyäksytty putki (hyväksynnässä yleensä kerrotaan että se on db-killerin kanssa joten se pitää olla kiinni) ja saattavatpa mitata sitten ne äänetkin. Tämänkin näkee ensi kesänä että mitä tässa tapahtuu, mielenkiintoisia aikoja.
Suoralla putkella ei periaattessa voi ajella enää kukaan.
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
hah joo..(bombertore @ Maalis. 15 2010,12:49) kirjoitti
voi olla että polizai katselee kans muualle..
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
tuolla jossain keskustelussa oli käyty konttorilla hyväksyttämässä ei e-hyväksytty putki. Voisin tehdä tuon saman tempun, sillä varmaan desibelirajat alittuu.(Murina @ Maalis. 15 2010,12:30) kirjoitti
Päästömittaukset voikin olla sitten eri asia, kun katit yms. on poistettu ja säädöt tehty uusiksi.
Tietääkö kukaan mittaavatko päästöjä vai pelkät äänet vain?
- Heimo
- Heim0
Tuossa on mmaf:n sivut josta on enemmän tieto/taitoa haettavissaMy Webpage moottorin ja pakoputkiston muutokset uudessa kopterilaissa(b71360 @ Maalis. 15 2010,13:33) kirjoitti
The true man wants two things: Danger and play >Nietzsche
Kopio rekisteriotteesta, "pikku vesitys" alaosaan niin että kuitenkin tarvittavat tiedot näkyvät ja esittää vilpittömästi tyhmää niin sinivuokko ei voi mitään ikävää sinne kirjotella.
Itsellä ainakin toiminu 2 kertaa eikä ole konttorille tarvinut ajella.
Toisella kerralla putki ja, toisella sitten kilpiteline ei liian virkaintoista vuokkoa miellyttänyt.
Mainitaan vielä että pyörä oli aivan priimakunnossa, joten tämä liika virkaintoisuus kyllä otti pannuun.
Roulette Green S3 -07
Joo, saahan sen hyväksyttyä mutta ei E-tyypitettyyn pyörään.(b71360 @ Maalis. 15 2010,13:33) kirjoitti
Käytännössä 2000 -> ei saa ja oliko 2002 jotain -> niin ei varmasti saa.
mmaf:n sivuillta löytynee lisää..
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Vielä ainakin viime kesänä homma meni perusteellisen selvityksen perusteella näin.(b71360 @ Maalis. 15 2010,13:33) kirjoitti
Ennen -02 rekisteröidyt: Ei e hyväksyntävaatimusta.
-02 - 04 rekisteröidyt: oltava e hyväksyntä.
-04 jälkeen rekisteröidyt. On oltava ko pyörään tyyppihyväksytty vaimennin.
Kaikki -92 jälkeen: Kaikki pakoputkimuutokset on muutoskatsastettava.
Katsastus meni niin, että pyörä uudella sliparilla konttorille. Kiinnityksen asiallisuus tarkastettiin. Tarkastettiin tyyppihyväksyntätodistuksen numero / pyörän tyyppi.
Tulostettiin uusi ote tehdyillä muutoksilla. Helppo homma.
Ei mitään melun tai päästöjen mittauksia
Pannaan haisemaan.
Itse kävin eilen rekisteröimässä tuontipyörän mallia 2006,oli mukana e-hyväksytty slipari(irrallinen),insinööri sanoi että kun on kyseiseen pyörään tarkoitettu niin ei tarvi muutoskatsastaa eli ei merkintää rekisteriotteeseen,oli muutenkin todella asiallinen katsastaja.
![]()
Näkyy viime joulukuussa muutoskatsastusvelvoite poistuneen tyyppihyväksytyiltä slipareilta.(KT 210 @ Maalis. 17 2010,18:54) kirjoitti
Mutta hyväksynnän todistusvelvoite ko pyörämalliin on säilynyt.
Pelkkä e leima ei riitä ??
Eli tyyppihyväksyntätodistus otteen väliin
Muutoskatsastus korvaa em. harmit, eikä maksa kuin muutaman kympin.
Pannaan haisemaan.
muutoskatsastin sukisukin takaisin täystehoiseksi niin kattoi vaan runkonumeron ja siinä se oli....kallista lystiä...tais maksaa reilu 30e
-minä ihan ite!-
-Yamaha FZ6s -07-
Kyllä katsastumies oli sitä mieltä että pelkkä e-hyväksyntä torvessa riittää,mutta mullakin tuli mukana luottokortin kokoinen tyyppihyväksyntätodistus,pistää vaikka lompakkoon.(Hercules @ Maalis. 17 2010,19:08) kirjoitti
(sanoi että saahan varaosia vaihtaa,eihän autoakaan tartte katsastaa pakoputken vaihdon jälkeen)
Joo... viime kesä oli viime kesä nyt se laki on muuttunut.(Hercules @ Maalis. 17 2010,18:30) kirjoitti
"Tyyppihyväksytyn moottoripyörän äänenvaimentimen tulee olla tyyppihyväksytty ja e-merkitty"
Perusteellisempi selvitys löytyy vaikka tosta:
Pakoputkisto/päästöt - uusi kopteri laki
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
EY-tyyppihyväksyttyyn pyörään ei ole koskaan saanut vaihtaa muita kuin kyseiseen pyörämalliin hyväksyttyjä "varaosa äänenvaimentimia". Pöntöille ei ole olemassa mitään yleistä hyväksyntää vaan ne on hyväksytty aina vain johonkin tiettyyn tyyppiin. Sama koskee varaosakatalysaattoreita.kirjoitti
Huhujen mukaan kotimainen poliisi olisi oppimassa miten pakojärjestelmän kunnon valvontaan liittyvä paikallaan olo melun mittaus tehdään. Keväällä konstaapeli voi tulla tavaamaan valmistajankilpeä ja pyytää siinä ilmoitetut kierrokset koneeseen.
Tuoreessa asetus muutoksessa haluttiin saada kaikille pyörille arvo valvonta mittaukseen, jotta liikenteen valvojat voivat poimia sivuun sopimattomat mökäpöntöt ja suorilla putkilla paukuttelijat.
Vauhti korjaa virheet ja Sjöberg hakee jarrutteluun sortuneet pakkohoitoon
Mistäs niitä tyyppihyväksyttyjä todistuksia saa.Minä haluaisin tähän
omatekemään putkeen E-hyväksynnän.
Minä olen aivan samanarvoinen eu-kansalainen kuin italiaanot,jotka
väsäävät LeoV.-putkia.
Syrjintää per...
Jokaisesta EU-maasta löytyy tyyppihyväksyntä viranomainen. Suomalainen versio http://www.ake.fi/AKE....t%C3%A4
Vauhti korjaa virheet ja Sjöberg hakee jarrutteluun sortuneet pakkohoitoon
Koskeekos autoja ja mopoja koske samat pykälät tän suhteen?(Oddo @ Maalis. 17 2010,19:40) kirjoitti
Autoihin kaupataan myös niitä yleismallisia putkisto-osia jotka kai on myös hyväksyttyjä. Jos nyt sellaisen yleismallisen vaimentimen sovittaisi mopoon, niin olisiko laillinen?
Sen mitä nöösinä kauan sitten oli autossa 2" putkisto peltisarjoilla, niin piti tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla mukavaa murinaa mutta kovemmilla kierroksilla oli jopa hiljaisempi kuin alkuperäinen. Tällainen olisi just passeli pyörään. Peittäisi hiljaa ajellessa ilmajäähdytteisen koneen kilinät ja kolinat muttei määkisi tien päällä. Perfect![]()
Nyt kun muutoskatsastus velvoite poistui niin laki on tasan sama, sillä erolla että pyörien äänet häiritsee ja niitä kytätään ratsioissa, kun taas auto vilkaistaan katsastuksessa vuosittain.(Puksuttaja @ Maalis. 18 2010,12:03) kirjoitti
Nuo kuvailemasi motonetin röörit ei ole e-merkeillä, tai ainakaan tyyppihyväksyttyjä kuten jokin walkerin mallikohtainen tarvikeputki.
Veikkaan että alkaa E-merkki tarrat tehdä kauppaansa... *
jos noita putkia tosiaan aletaan tarkastaa, niin noilla tarroilla ei huijata ketään. Sen putken pitää olla nimenomaan määrättyyn pyörätyyppiin hyväksytty ja se käy ilmi ainoastaan putken mukana tulleista papereista. Joidenkin putkien valmistajien sivuilta pystyy printtaamaan myös paprut ja niissä lukee tarkasti koodi mikä pitää löytyä myös putkesta.
Kela racing club, factorydriver
Hayabusa K8
alias buslake
juu, ei noilla stanssauksilla putken kyljessä ole paljoa virkaa.(raider @ Maalis. 18 2010,17:32) kirjoitti
Baijerissa ainakin poliisit kysyivät nimenomaan putken mukana tulleita papruja joista selviää oleelliset jutut.
Toho meidän VFR:n devileihin sain paperit maahantuojalta ja meinasin vielä muutoskatsastaa pyörän noille slipareille.
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Asia tuntuu meikäläiselle olevan jotenki vaikea, koska ei aiemmin ole tarvinnut tällaisten asioiden kanssa olla mietinnässä, MUTTA kysynpä mielenkiinnosta. Eli jos pyörään hommaa koko putkiston (ei pelkkää sliparia / bolt-onia) ja se EI ole e-hyväksytty, niin saako siitä jotenkin e-hyväksytyn ja mitä se vaatii / maksaa keskimäärin? Vai tuleeko kyseisessä tilanteessa vain odottaa "itku pitkästä ilosta"- vaihetta eli ajetaan riskillä?
Tuosta olen kuullutkin tutuilta, että ainakaan Saksanmaalle ei kannata lähteä ellei ole E-hyväksytty pyörä. Voivat pahimmassa tapauksessa kuulemma pitää pyörän siellä niin kauan, kunnes siihen saadaan jostai se leima tai E-hyväksytty putki *![]()
Ride to Live, Live to Ride
Riskillä ajelet.
Kela racing club, factorydriver
Hayabusa K8
alias buslake
Mä ajattelin tehdä silleesti että kun on nyt Muzzyn koko ränni jossa ei ole ja jolta ei edes saa E-hyväksyttyä / tyypitettyä settiä, että vaihdan vain siihen jonkun hyväksytyn ja pyörään tyypitetyn sliparin. En jaksa uskoa että katteiden alta ruvetaan ihmettelemään onko myös putkistossa stanssia...
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Päästiin lempiaiheeseeni. *
"Ostetaan käytetty hyväksytty putki, ihan sama mikä kunhan on stanssaus ja paprut pyörään X.
Sitten kaivertaa samat koukerot putkeen kun putkeen tai vaihtaa päädyn/palan peltiä.
Eivät ne voi vaatia että aletaan kantaa tyyppihyväksyntäpapereita mukana ajossa.
Ainakin joissakin jenkkiputkissa on virallinen e-merkki tarrana joten mistä setä sininen tietää, onko se aito vai ebaystä. *
Toisaalta voishan sitä kantaa mukana vaikka johsimuran papruja, mutta omatekoisista putkista on tottakai "merkit poistettu" ulkonäkösyistä.
Jospa pysyisi maalaisjärki päässä ja jättäisivät "normaalit pyörät" rauhaan.
Helpoin tapa:
Hankit hyväksytyn putken.
Sen mukana tulee tyyppikohtainen hyväksyntätodistus.
Putki paikoilleen ja pyörän ja papereiden kanssa konttorille.
Muutosmerkintä otteeseen.
Se on siinä. Muutama kymppi kustannuksia ja vartti aikaa konttorilla.
Ei tarvitse kantaa papereita mukana ja kelpaa myös Saksassa.
Tämä tapa on vielä nytkin mahdollista vaikka ei enää pakollista (kun varautuu todistamaan tien päällä putken hyväksynnän ko pyörään).
Miksi tehdä asiasta turhan vaikea?
Pannaan haisemaan.