Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
  1. #1
    Nyt olis aika vaihtaa zetoriin(-93,1100)ketjut ja rattaat.Ajattelin kysyä teiltä asiantuntijoilta vähän neuvoja minkälainen homma se on?Ensinnäkin mitä pitää irrottaa?Onko eturattaassa vasen vai oikeekätinen kierre?Istuu varmaan aika tiukassa,ei kai pidä irrottaa takapyörää ennen kun on saanut mutterin auki eturattaasta?entäs se kytkinosasto,otanko sen iri kokonaan,pitääkö vaihdepoljin kanssa irrottaa?En oo vaihtanu tämmöseen ikinä niitä,mopoja ja kevareita kyllä russattin mutta onko tää paljon vaikeempi homma?
  2. #2
    Mopot ja kevarit on asia erikseen, mutta jos ei ole minkäänlaista hajua mm. tällaisen ison pyörän ketjun lukon asianmukaisesta niittaamisesta, eikä oikeita työkaluja siihen, niin suosittelen työn ulkoistamista. Loppulasku kutistuu huomattavasti.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  3. #3
    Eturatas on todella kireällä ja monesti siinä on vielä lukkoprikka varmistuksena. Ensin eturatas auki ja sitten vasta ketjut poikki, ettei vaihteisto kärsi. Sitä en muista pitikö eturattaan mutteriin laittaa vielä kierrelukitetta varmistukseksi?

    Asianmukaisella työkalulla "ketjunkatkaisin ja niittaustyökalu" homma hoituu helposti ja luotettavasti. Ei kannata ostaa halvinta työkalua.

    Ketjun voi niitata myös vaihtoehtoisesti lekan ja tuurnan avulla. Ketjun sahaamiseen kannattaa varata vahvempi rautasahanterä jos ei omista rälläkkää, koska ketjut ovat todella kovaa metallia.

    Omassa pyörässäni vaihdepoljin täytyy irrottaa, että saa suojakotelon eturattaan edestä irti.

    Muista laskea lenkkien määrä vanhoista ketjuista sekä rattaiden piikkien määrät ennen kuin ostat uudet, ettei tarvi lyhentää ketjuja, sinullanäyttää olevan sen ikäinen pyörä että tuossa tuskin alkuperäiset ketjut ja rattaat on paikallaan, eli edellinen omistaja on voinut muuttaa välityksiä.
    Yamaha R1 -04
    Suzuki GSX1300R Hayabusa -03
    Suzuki RF600 -93
    Suzuki GS500 -99
  4. #4
    Joo,ajattelin ostaa valmiin paketin liikkestä joka on tarkotettu zetoriin,eikö niissä oo mukana ketjulukko ja oikeen mittasekkin?
  5. #5
    Nyt on kytkin pois ja ratas näkyy mutta saakeli istuupa lujassa rattaan mutteri!!Kai siinä on vasenkätinenkierre etten väännä väärään suuntaan,millä h*****llä ton mutterin saa auki ?
  6. #6
    Kierre on oikeakätinen.
    Laita vaihde vapaalle ja joku akseli läpi vanteen nojaamaan takahaarukkaan. Pahvia väliin jotta ei tule koloja.
    Sitten laadukas hylsy ja väännin, johon putkenpätkä jatkoksi.
    Vaadittava momentti on melkoinen, mutta lähtee.
    Pulttikone olisi kivuttomin vaihtoehto.
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  7. #7
    Lainaa (pecha @ Maalis. 12 2010,09:47) kirjoitti
    Mopot ja kevarit on asia erikseen, mutta jos ei ole minkäänlaista hajua mm. tällaisen ison pyörän ketjun lukon asianmukaisesta niittaamisesta, eikä oikeita työkaluja siihen, niin suosittelen työn ulkoistamista. Loppulasku kutistuu huomattavasti.
    Jos itselläsi on korkea kynnys kehittää omatoimisuutta ja taitoja, niin ei sitä kynnystä tarvitse toisille olla joka käänteessä kohottelemassa..
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  8. #8
    Tässä on hyvät ohjeet:

    Osa 1
    Osa 2
    Osa 3
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  9. #9
    Lainaa (-JuhaK- @ Maalis. 12 2010,16:38) kirjoitti
    Tässä on hyvät ohjeet:

    Osa 1
    Osa 2
    Osa 3
    Joopa joo kun oliskin ollut noin helppoa se mutterin avaus !! Nyt mulla oli metrin rautaputki jatkeena ja ei s**tanan mutteri inahdakkaan,soitin paikalliselle kawamekille ja se sano että usein pitää lämmittää sitä mutteria...hitsillä.en omista hitsiä eikä muutenkaan ole noi työkalut samoja kun ammattimiehillä niin kysyin paljonko se ottaa kun vaihtaa koko paketin,700kr eli 70 euroo,tykkäsin että on ihan ok hinta.Rupee oleen jo selkä kipee siitä saakelin mutterista joka on varmaan istunu siellä muutaman vuoden!!Elikkä olis kyllä loput hommat onnistunu mutta siihen mutteriin se tyssähti!Joopa joo kawamekki saa fixata sen,kiitti neuvoista kuitenkin,synti että ei mutteri auennu!!
  10. #10
    Lainaa (Elmeri H. @ Maalis. 12 2010,15:18) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Maalis. 12 2010,09:47) kirjoitti
    Mopot ja kevarit on asia erikseen, mutta jos ei ole minkäänlaista hajua mm. tällaisen ison pyörän ketjun lukon asianmukaisesta niittaamisesta, eikä oikeita työkaluja siihen, niin suosittelen työn ulkoistamista. Loppulasku kutistuu huomattavasti.
    Jos itselläsi on korkea kynnys kehittää omatoimisuutta ja taitoja, niin ei sitä kynnystä tarvitse toisille olla joka käänteessä kohottelemassa..
    Itselläsi puolestaan se kynnys käydä jakelemaan teknisiä neuvoja vaikuttaa melko matalalta, olit sitten aiheesta perillä taikka et. Esimerkiksi siinä eturattaan kääntelemisaiheessa.

    Ei minulla omatoimisuutta ja opettelemista vastaan ole mitään. Niiden ja päättömän säheltämisen välissä vaan taitaa joskus olla hyvin kapoinen ero, ja siksi kehotin huolehtimaan, että on sekä know-how että työkalut.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  11. #11
    ei se lähde ku pulttipyssyllä... kokemusta on.

    edit: ja kuumentamalla voi sulattaa stefat.



    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  12. #12
    Lainaa (SamiN @ Maalis. 12 2010,19:18) kirjoitti
    ei se lähde ku pulttipyssyllä... kokemusta on.

    edit: ja kuumentamalla voi sulattaa stefat.
    Joo SamiN ei oo pulttipyssyä niin ajattelin että on parempi jättää kaverille jolla on työkalut,miten hel**tti se voi istua noin tiukassa?Ei edes metrin rautaputkella auennu!Kai se on istunu siellä monta vuotta,ratas rupes oleen jo laineilla
  13. #13
    Lainaa (jokkev @ Maalis. 12 2010,20:21) kirjoitti
    Lainaa (SamiN @ Maalis. 12 2010,19:18) kirjoitti
    ei se lähde ku pulttipyssyllä... kokemusta on.

    edit: ja kuumentamalla voi sulattaa stefat.
    Joo SamiN ei oo pulttipyssyä niin ajattelin että on parempi jättää kaverille jolla on työkalut,miten hel**tti se voi istua noin tiukassa?Ei edes metrin rautaputkella auennu!Kai se on istunu siellä monta vuotta,ratas rupes oleen jo laineilla
    Mä käytin noin puolentoistametrin rautaputkee, ja siltikin sai tuupata aika huolella. Ja kun mutteri PAUKAHTI auki, niin kyl siin oli hetken paskat housussa ett mitä hajos.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  14. #14
    Lainaa (Nitrous @ Maalis. 12 2010,20:53) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Maalis. 12 2010,18:19) kirjoitti
    Lainaa (Elmeri H. @ Maalis. 12 2010,15:18) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Maalis. 12 2010,09:47) kirjoitti
    Mopot ja kevarit on asia erikseen, mutta jos ei ole minkäänlaista hajua mm. tällaisen ison pyörän ketjun lukon asianmukaisesta niittaamisesta, eikä oikeita työkaluja siihen, niin suosittelen työn ulkoistamista. Loppulasku kutistuu huomattavasti.
    Jos itselläsi on korkea kynnys kehittää omatoimisuutta ja taitoja, niin ei sitä kynnystä tarvitse toisille olla joka käänteessä kohottelemassa.. *
    Itselläsi puolestaan se kynnys käydä jakelemaan teknisiä neuvoja vaikuttaa melko matalalta, olit sitten aiheesta perillä taikka et. Esimerkiksi siinä eturattaan kääntelemisaiheessa.

    Ei minulla omatoimisuutta ja opettelemista vastaan ole mitään. Niiden ja päättömän säheltämisen välissä vaan taitaa joskus olla hyvin kapoinen ero, ja siksi kehotin huolehtimaan, että on sekä know-how että työkalut.
    Myös sinä tunnut huutelevan neuvoja ja ohjeita vaikka tekninen tietämys tuntuu olevan aika heikkoa. Tuollainen holhoaminen on liikuttavaa, mutta isot ihmiset osannevat käyttää järkeä ja jos eivät osaa, oppivat viimeistään virheistään.
    +1. Täällä .Org!:ssa on ~5 tyyppiä jotka paskovat joka ketjun.
    R1
  15. #15
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (slaideri @ Maalis. 12 2010,20:57) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Maalis. 12 2010,20:53) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Maalis. 12 2010,18:19) kirjoitti
    Lainaa (Elmeri H. @ Maalis. 12 2010,15:18) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Maalis. 12 2010,09:47) kirjoitti
    Mopot ja kevarit on asia erikseen, mutta jos ei ole minkäänlaista hajua mm. tällaisen ison pyörän ketjun lukon asianmukaisesta niittaamisesta, eikä oikeita työkaluja siihen, niin suosittelen työn ulkoistamista. Loppulasku kutistuu huomattavasti.
    Jos itselläsi on korkea kynnys kehittää omatoimisuutta ja taitoja, niin ei sitä kynnystä tarvitse toisille olla joka käänteessä kohottelemassa.. *
    Itselläsi puolestaan se kynnys käydä jakelemaan teknisiä neuvoja vaikuttaa melko matalalta, olit sitten aiheesta perillä taikka et. Esimerkiksi siinä eturattaan kääntelemisaiheessa.

    Ei minulla omatoimisuutta ja opettelemista vastaan ole mitään. Niiden ja päättömän säheltämisen välissä vaan taitaa joskus olla hyvin kapoinen ero, ja siksi kehotin huolehtimaan, että on sekä know-how että työkalut.
    Myös sinä tunnut huutelevan neuvoja ja ohjeita vaikka tekninen tietämys tuntuu olevan aika heikkoa. Tuollainen holhoaminen on liikuttavaa, mutta isot ihmiset osannevat käyttää järkeä ja jos eivät osaa, oppivat viimeistään virheistään.
    +1. Täällä .Org!:ssa on ~5 tyyppiä jotka paskovat joka ketjun.
    Poistin tuon viestin välistä, koska rupesi tuntumaan, että voidaan tulkita liian henkilökohtaiseksi, mutta eläköön tuossa lainauksessa kun ehdit jo lainaamaan.



    Superbike #7
  16. #16
    Itsellä ei ainakaan lähtenyt eturattaan mutteri metrin varrella eikä pienempitehoisella pyssyllä. Rengasliikkeessä ampuivat tehokkaammalla heti auki.

    Kaverin kanssa vaihdettu kaks kertaa, mutta nyt vien liikkeeseen laitettavaks. Maksaa sen n.60e. Ei jaksa ite alkaa touhuumaan. Katkasevat ketjut oikean mittaseks ja niittaavat oikeilla työkaluilla.
  17. #17
    Lainaa (1ossi1 @ Maalis. 12 2010,21:16) kirjoitti
    Itsellä ei ainakaan lähtenyt eturattaan mutteri metrin varrella eikä pienempitehoisella pyssyllä. Rengasliikkeessä ampuivat tehokkaammalla heti auki.

    Kaverin kanssa vaihdettu kaks kertaa, mutta nyt vien liikkeeseen laitettavaks. Maksaa sen n.60e. Ei jaksa ite alkaa touhuumaan. Katkasevat ketjut oikean mittaseks ja niittaavat oikeilla työkaluilla.
    Sama juttu täällä,en rupee väkisin vääntään kun ei lähde irti, vien kawamekille ja se saa fixata sen 70:llä eurolla ...se on ihan sopu hinta tycker jag iaf(suomex,mä tykkään ainaskin)Saas nähdä sitten kesällä onko tää niin kova peli kun kaikki sanoo,ei oo ollu ikinä tämmösta konetta,gpz900 oli kyllä.
  18. #18
    Lainaa (Nitrous @ Maalis. 12 2010,20:59) kirjoitti
    Lainaa (slaideri @ Maalis. 12 2010,20:57) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Maalis. 12 2010,20:53) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Maalis. 12 2010,18:19) kirjoitti
    Lainaa (Elmeri H. @ Maalis. 12 2010,15:18) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Maalis. 12 2010,09:47) kirjoitti
    Mopot ja kevarit on asia erikseen, mutta jos ei ole minkäänlaista hajua mm. tällaisen ison pyörän ketjun lukon asianmukaisesta niittaamisesta, eikä oikeita työkaluja siihen, niin suosittelen työn ulkoistamista. Loppulasku kutistuu huomattavasti.
    Jos itselläsi on korkea kynnys kehittää omatoimisuutta ja taitoja, niin ei sitä kynnystä tarvitse toisille olla joka käänteessä kohottelemassa.. *
    Itselläsi puolestaan se kynnys käydä jakelemaan teknisiä neuvoja vaikuttaa melko matalalta, olit sitten aiheesta perillä taikka et. Esimerkiksi siinä eturattaan kääntelemisaiheessa.

    Ei minulla omatoimisuutta ja opettelemista vastaan ole mitään. Niiden ja päättömän säheltämisen välissä vaan taitaa joskus olla hyvin kapoinen ero, ja siksi kehotin huolehtimaan, että on sekä know-how että työkalut.
    Myös sinä tunnut huutelevan neuvoja ja ohjeita vaikka tekninen tietämys tuntuu olevan aika heikkoa. Tuollainen holhoaminen on liikuttavaa, mutta isot ihmiset osannevat käyttää järkeä ja jos eivät osaa, oppivat viimeistään virheistään.
    +1. Täällä .Org!:ssa on ~5 tyyppiä jotka paskovat joka ketjun.
    Poistin tuon viestin välistä, koska rupesi tuntumaan, että voidaan tulkita liian henkilökohtaiseksi, mutta eläköön tuossa lainauksessa kun ehdit jo lainaamaan.
    pojat.pojat älkäähän nyt ruvekko riiteleen!!!näkisittepä ruottalaisen moottoriforumin joka on nimeltään sporthoj.com,ei kai me suomalaiset alennuta samalle asteelle?Te jotka osaatte ruattia ,käykääpä niitten sivuilla, ei oo muuta kun tappelu ja siirtolaispuhetta,pelsäskään PASKANPUHETTA,jotenka me suomalaiset kai AUTETAAN toisiamme!!Ja jos haluatte osia tai kielenkääntämistä mä autan,oon asunu 30 v täällä sveanmaassa,osaan kielen ja hommaan osia spinnin wheelsistä jos tarvitte!Jokke
  19. #19
    Ok, ja mitään ei oo otettu
    R1
  20. #20
    Lainaa (slaideri @ Maalis. 12 2010,21:47) kirjoitti
    Ok, ja mitään ei oo otettu *
    Joo,kaljaa on otettu!
  21. #21
    Ketjurataspaketin vaihdon lisäksi tarkasta ja voite/pyydä tarkastamaan ja voitelemaan svingin ja takalinkkujen puslat ja holkit. menee siinä samalla aika kätevästi.
    Taivas saa odottaa
  22. #22
    joo,ja taas menee enemmän rahaa! Kylläpä tulee tää zetorin ostaminen kalliiks,koko ajan löytyy uusia vikoja ja rahanreikiä....
  23. #23
    no se ei paljoa maksa, tai tee sitten itte. siellä on ihan nipat rasvausta varten. sen kun prässillä painat...
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  24.  
  25. #24
    Lainaa (pecha @ Maalis. 12 2010,18:19) kirjoitti
    Lainaa (Elmeri H. @ Maalis. 12 2010,15:18) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Maalis. 12 2010,09:47) kirjoitti
    Mopot ja kevarit on asia erikseen, mutta jos ei ole minkäänlaista hajua mm. tällaisen ison pyörän ketjun lukon asianmukaisesta niittaamisesta, eikä oikeita työkaluja siihen, niin suosittelen työn ulkoistamista. Loppulasku kutistuu huomattavasti.
    Jos itselläsi on korkea kynnys kehittää omatoimisuutta ja taitoja, niin ei sitä kynnystä tarvitse toisille olla joka käänteessä kohottelemassa.. *
    Itselläsi puolestaan se kynnys käydä jakelemaan teknisiä neuvoja vaikuttaa melko matalalta, olit sitten aiheesta perillä taikka et. Esimerkiksi siinä eturattaan kääntelemisaiheessa.

    Ei minulla omatoimisuutta ja opettelemista vastaan ole mitään. Niiden ja päättömän säheltämisen välissä vaan taitaa joskus olla hyvin kapoinen ero, ja siksi kehotin huolehtimaan, että on sekä know-how että työkalut.
    Voihan käännetty eturatas...
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100