kuinka paljon isommat suuttimet olis oikeat kun pyörässä on yoshimuran tehoputki... vakio suuttimet on 122,5 ja käy ainakin nyt todella laihalla ja neulat on niin ylhäällä kun prikoilla saa.. pyörä on 1100 gsx-r ja kaasarit mikuni bst36slingshot. itse mietin 127,5 suuttimia ja neuloja laskis vähän alemmas mutta onko tarpeeks iso suutin siltikään. ilmansuodatin on vakio
Ensinnäkin miltä alueelta se käy laihalla? Seuraavana esimerkki kuvat karkeasti suuttimien ja neulojen säätöalueista:
Lyöt kakkosvaihteen vaikka silmään. Sen jälkeen ajat tasakaasulla eri vauhteja, lyöt kaasun pohjaan, kuulostelet ja tunnustelet millä alueella ongelma on. Booaus tai pätkiminen on laihan merkki. Raskas käynti ja röpöttäminen rikas.
Lonkalta on huono sanoa arvoja kun ei ole kokemusta ko. laitteista ja kokoonpanosta.
Kuvat @ iceroadracing.com
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Onhan noissa 1100cc peleissä suuttimet jotain 140 luokkaa, näin muistelisin entisestä veljen ZZR:stä...
Mopo tykkää kun sillä ajetaan.
VTR SP-1
1100 gsx-r bst36ss kaasareilla vakiosuuttimet on kokoa 122,5(JPA @ Maalis. 11 2010,19:50) kirjoitti
oletan siis, että kyseessä i/ö giksu
ja itse kysymykseen; varmaan olis paras käyttää penkissä, saisi seokset selville ja varmasti löytyisi oikea koko suuttimiin
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
elikkäs pyörä on vm 1990 i/ö lauhdutteinen.. neulat on ylimmässä asennossa ja tulpat todella vaaleet, toimii keskialueella hyvin mutta bensapinnat oli säädetty 12mm ja säädin ne tehdasvakioiksi eli 14,6mm... heti kun neuloja nostaa yhenkin pykälän lähtee röpöttää... neulat on mallia 5e56 ja neulaputket O-8... noi kaasarit kun on nyt irrallaan ois hyvä saada suuttimet oikeiks... neuloja pystyy säätää helposti kun irrottaa vaan tankin pois tieltä mutta suuttimia ei pysty vaihtaa kakkos ja kolmos kaasariin ainakaan helposti ilman kaasareiden irrottamista... olisko jotain "nyrkkisääntöä" että kun on tehari kiinni niin miten paljon isommat suuttimet pitäis laittaa kiinni? pyörä on penkitetty ja voin laittaa käppyröistä kuvan tänne huomenna..
eipä tuohon varmaan mitään "nyrkkisääntöä" ole, aika yksilöllisiä asioita.
esim omassa vm-90 i/ö:ssa on wisecon 1201 setti, putkisto vaihdettu, vapari suodatin ja suuttimet on muistaakseni 125 tai sitten ne on 127,5. ei voi muistaa tarkasti, on jo kolme vuotta siitä kun on viimeksi ollu kaasarit käsissä![]()
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
On kyllä aika haku-ammuntaa laittaa "sopivat" suuttimet teoreettisesti... Niihin ku vaikuttaa niin moni asia.Putket,putsari,moottorin kuluneisuus,ajoitukset... Kyllä se penkki on ainut jos et voi kokeilemalla mittailla seosta ajamalla..
Yamaha xv 1100 Virago
Honda xl 600v Transalp
Honda cbr 600
Kawasaki LTD 450
BMW K100 rs
Suzuki GS450
Tunturi Super Sport
Tunturi Maxi
Vääntökäyrässä kuoppa 4-7 tuhatta, miksiköhän... Ei ole sitten niitä seoksia mitattu ?(sasaa @ Maalis. 12 2010,17:13) kirjoitti
on kyllä melkoinen notkahdus tosiaan
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
näin on... vaikuttas siltä että keskialueella käy liian laihalla ja kun neulat ovat ylimmillään... eli teen sellasen ratkasun että ostan 127,5 suuttimet ja kokeilen neuloja säätämällä löytää oikean seoksen keskialueelle... alakierroksiin ei pitäs vaikuttaa pääsuutin tai neulojen asento... yläkierroksiin toi 127,5 suuttimet varmasti vaikuttaa paljon... seokset sais helposti säädettyä liikkeessä penkissä mut mulla on se että yritän kaiken korjata/säätää ite jos vaan pystyn... kokemusta kokemusta :P
tuo keskialueen notkahdus vois johtua kuluneista neulaputkista, tai on ainakin hyvin todennäköistä.
ainakin mamman 750äffässä ei saanu keskialuetta millään kuntoon ku neulaputket oli sen verran kuluneet ja käppyrä näytti suht samalta.
e: siis tuon käppyrän perusteellako epäilet että on laihalla? vai onko joku muu tuntuma?
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
siihen on montakin syytä... neuloja jos nostaa alkaa pätkimään kun antaa kaasua.. käy laihalla.. tulpat on todella vaaleet... ja sitten toi notkahdus tossa dynokäppyrässä vois viitata just siihen... neulaputket on btw ehjät ja pyöreet... ei soikeet
Seos kylläkin rikastuu kun neuloja nostaa...(sasaa @ Maalis. 15 2010,00:11) kirjoitti
Kun neulojen laskeminen ei toimi niin voisiko niitä nostaa. Tai viedä mopo dynoon ?(sasaa @ Maalis. 15 2010,02:07) kirjoitti
Eikös noissa suikan iö koneissa oo ns. ominaisuutena vääntökäyrän kuoppa siellä 5 tonnin kieppeillä. Oikeilla säädöillä sitä kuoppaa saa pienennettyä mutta ei siitä käyrästä ihan suoraa saa kai millään ainakaa vakio kannella, nokilla yms. Niissä neuloissa tosiaan kun kiinnityskohtaa laskee niin neula nousee eli rikastuu seos. Jos siinä on ihan vakioneulat yms. niin vois olla hyvä sijoitus ostaa dynojetin suutinsarja jossa tulee lisäks luistinjouset ja toisenmalliset neulat (sekä erikokoisia pääsuuttimia). Sais todennäköisesti toimimaan kaikista parhaiten persdynolla. Se vääntökuoppakin vois paremmin korjautua niillä dynon neuloilla.
GSF1200S
eikö tyhjäkäynti suutin vaikuta koko kaasun alueella? Tuo bensa lisä on käytössä koko ajan koska eihän tyhjäkäynti suutin lopeta toimimasta ylemmilläkään kieroksilla vai kuinka?(willik @ Maalis. 11 2010,17:42) kirjoitti
eli 120 pääsuutin ja 25 tyhjäkäyntisuutin antaa maksimissaan 145 verran bensaa ja 120 pääsuutin ja 35 tyhjäkäyntisuutin antaa 155 verran.
mä en kyllä noita taulukoita usko sitten pätkääkään... ehkä ne jotain suuntaa antaa.. mut eniveis ostin nyt 127,5 suuttimet, löysin sellasta tietoa että teharille 2,5-5 isommat suuttimet... sitten jos ois k&n filsua kiinni menis johonki 140 hujakoille oikee suutin.. eli aikamoinen harppaus orkkis 122,5 suuttimesta.. toinen asia että varmasti sais kaupasta suoraan dynojetin ja liikkeestä penkitykset ja säädöt valmiiks... mutta niinku sanoin haluun yrittää ite säätää seokset kohilleen... oikee suutin varmaan selvii vaan testaamalla mutta aattelin ensin kysellä täältä olisko jollain kokemusta vaihdosta isommista suuttimista..
eikö tyhjäkäynti suutin vaikuta koko kaasun alueella? Tuo bensa lisä on käytössä koko ajan koska eihän tyhjäkäynti suutin lopeta toimimasta ylemmilläkään kieroksilla vai kuinka?
eli 120 pääsuutin ja 25 tyhjäkäyntisuutin antaa maksimissaan 145 verran bensaa ja 120 pääsuutin ja 35 tyhjäkäyntisuutin antaa 155 verran.[/QUOTE]
Polkupyöräilijä
Mitä nuo kokonumerot mielestäsi tarkoittaa ?
Niin no, dynojetin (tai vastaavassa) sarjassa tulee muutakin kuin ne pääsuuttimet jotka vaikuttaa käytännössä vaan täydellä kaasulla tai lähellä sitä. Paremman mallisilla neuloilla yms. osilla saa sinne käytetymmälle keskialueelle lisää herkkyyttä ja nopeampaa kaasuun reagointia mikä lienee useammille tärkeämpää kuin se, että antaako motti pari heppaa enemmän täydellä kaasulla.(sasaa @ Maalis. 16 2010,23:42) kirjoitti
GSF1200S
juu, lähinnä kun olen lukenut noita mikunin oppaita niin esimerkiksi opaassa http://www.mikuni.com/pdf/vmmanual.pdf
kuva 5 kertoo mielestäni tuon tyhjäkäynti suuttimen roolin. Mutta onneksi täällä on asintuntioita jotka näyttävät tietävän asian parmmin kuin kaasuttimen tekijä.
ja tuolla http://www.iwt.com.au/mikunicarb.htm
kuva 7.
Mietin tuosta tyhjäkäyntisuuttimesta aika lailla samaa, että sen prosentuaalinen merkitys pienenee (ei häviä) neulan noustessa.
Mutta pitää laittaa Keihinin ja Mikunin opukset jollekin asiantuntijalle uudelleenkirjoitettaviksi jottei ihan väärää tietoa täällä levitä...
Onks tää trolli...?? Ei mun mielestä. Eri mieltä saa tietenkin olla.
Itellä vielä tekemistä jotta saa säädöt kohilleen ennen ajokautta.
Pyörä on ilma/öljyjäähdytteinen ZR-7.
Putki vaihtui ennen 2009 kautta ja jatkan säätämistä pikkuhiljaa.
Vaihdettu siis :Barracudan putki, K&N ilmanputsari, pääsuuttimet.
Pääsuuttimet kasvoi kun lambda näytti Samin pajalla laihaa ylhäällä.
Laitoin omalle lambdalle paikan ennen änkkäriä ja sen kanssa homma helpottui aikas reilusti.
Sellasta mietin että kun lambda-anturi tulee putken kyljestä sisään sen 1,6-2cm ja on paksuudeltaan yli 1cm niin se saattaa jonkin verran vaikuttaa kaasujen virtausta haittaavasti.
Onko joku testannut vaikutuksen penkissä vai täytyykö tuo(kin) testata tänä keväänä ite?
Ei enää lunta!Kiitos.
2000_km/24h club,
3 x rataperse *2004 1725km, 2005 2099km, 2010 2075km.
Kawasaki ZR-7 * *750 *2000 (2000 - 20??),
Kawasaki Zephyr 750 *1991 (1993 - 2000)
Tunturi Tiger
joo tarkoitus ei ole ärsyttää tyhmillä kysymyksillä mutta itse kun katsoin tuota seos taulukkoa tuli vain mieleen että itse olin tuon tyhjäkäynti suuttimen roolin ymmärtänyt hieman eritavalla kokonaispolttoaine määrässä. Ajatus on siis siinä että isompi tyhjäkäynti suutin rikastutaa polttoaine seosta koko alueella eikä vain kaasun alkuvaiheilla.
piippuz, laitoitko miten paljon isommat suuttimet pyörääsi? onko sulla k&n vapaavirtaus filtteri vai sellanen joka tulee alkuperäseen boksiin sisälle? mä hommasin itelle tollasen k&n filsun alkuperäseen boksiin... ens viikolla selvii miten pyörä toimii 127,5 suuttimien, yoshimuran putken ja k&n filsun kanssa.. btw, soppa menee tyhjäkäyntisuuttimen kautta pelkästään alakierroksilla, sittenkun kaasua antaa ja neula nousee tulee pääsuutin mukaan antamaan keittoa... neulaputkessa on erikorkeuksissa reikiä ilmeisesti lisäsoppaa antamaan yläkierroksille... kohojen korkeus kanssa vaikuttaa alakierroksille enemmän ja reagointia miten hyvin pyörä vastaa kaasuun...
Näin amatöörinä niin kohojen korkeudella ei pitäisi lähteä moottorin käytöstä säätämään.(sasaa @ Maalis. 18 2010,12:47) kirjoitti
Olisi varmaan auttanut jos olisit katsonut sen viittaamasi .pdf tiedoston sivua 20, eli siis viimeistä sivua.(jhir @ Maalis. 18 2010,11:11) kirjoitti
Taulukkoa "Functional range effectiveness of the Tuning parts in relation to the Throttle valve opening (Approximation)"
Jossa Mikunin setä esittää eri kaasunasennon alueet joihin kullakin säätöosalla vaikutetaan.
Toisekseen ennenkuin alkaa ynnäillä suuttimien kokoja yhteen kannattaa miettiä onko koko ilmaistu aukon halkaisijan sadasosamilleinä vaiko esim. virtausyksiköinä...
Tosin edes virtauspintojen ynnääminen ei ole kovin järkevää, VM kaasarin kurkussa kun ei ole mitenkään vakio alipaine edes seosputken kohdalla - se kun ei ole mikään CV kaasutin...
Sen lisäksi jos keskustellaan ison nelarin muuttuvakurkkuisista CV kaasareista, ei lähinnä 80't luvun kaksitahtisissa käytettyjen pyöreäluististen suoravetokaasarien (VM) manuska ole välttämättä se ihan paras lähde...
Onhan se toki hyvä alku jos saa tietoonsa että ei oikeasti tiedä.
Sen jälkeen asiantilaa voi pyrkiä korjaamaan.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
kohot oli mulla säädetty 12mm, säädin ne tehdasvakioiksi eli 14,6mm... eikös toi nyt mee niin että seos on laihempi tolla 14,6mm?
Tässä vaiheessa on varmaan ihan aiheellista sanoa että ZR-7:n kone(sasaa @ Maalis. 18 2010,12:47) kirjoitti
ei taida kenenkään mielestä olla mikään virittäjäystävällinen laitos.
Moni on sanonu että halvemmalla ja helpommalla sais tehoja vaihtamalla mihin tahansa 6satkuun tai 750 sporttiin.
Syy siihen etten vaihda on puhtaasti se että tykkään tuosta laitteesta.
Se on ollu perheessä vuodesta 2000 ja tulee olemaan varmaan vielä jonkun aikaa.
Vakiona tehdas lupas koneelta 76hv.
Vakion I penkitys: MR-Powerilla MJP2000-dynossa Karamalmilla 26.10.2001.
Teho oli 70 tai yli 7,8-10,1krpm. Max n.72hv/9,2krpm.
Vääntö: yli 60nm 3,2 - 8,1krpm max 64,8nm 5,8krpm. STP-corr.f. oli 1,048.
Takarengasteho noin 64hv...
Seoksia ei silloin saanut printille.
Vakion II penkitys: Samin paja, Dynostar 6.5.2007.
Ilmanpaine 1008,7mBar, lämpö 26,7Cels, Din corr.f. 1,016
Teho 70 tai yli 8,5 - 9,5krpm. max 71,1hv/9,2krpm
Takarengasteho noin 63hv.
vääntö: yli 60nm 3 - 8krpm. max 65nm/5,7krpm.
Äänenvaimennin oli vähän kärsinyt mutta tuskin se vaikutti.
Seokset vähän pomppi matalilla ja lähti sitten rikkaalle 4,5krpm jälkeen.
5,6rpm kohdalla meni alle 11 ja 7,5rpm kohdalla ulos taulukosta.
Skaala oli 10 - 17 jossa 12,0 - 13,5 oli tavoite.
III penkitys: Samin paja, Dynostar 31.5.2009.
Ilmanpaine 1025,7mBar, lämpö 25,0Cels, Din corr.f. 0,996
Teho 70 tai yli 7,8 - 10,4krpm(rajoitin). max 78,9hv/9,8krpm
Takarengasteho n.70hv.
vääntö: yli 60nm 5,8 - 9,3krpm. max 65nm/6,7krpm.
Muutokset edelliseen: Barracuda 4-1 putki, K&N suodatin alkup. ilmanputsarikotelossa,
imuilmanvaimennin ja vaimenninkotelon katto poistettu.
Seokset pomppi matalilla vähän enemmän ja meni laihalle 5,6krpm jälkeen.
Huonoin arvo, yli 16, *6,4 - 8,2krpm josta pikkuhiljaa parempaan suuntaan siten että 10,4rpm kohdalla arvo oli 14.
Skaala oli 10 - 17 jossa 12,0 - 13,5 oli tavoite.
Lambda.. Ajossa ledit vilkkui ihan ok alueella vähän rikkaan puolella.
Vikaan penkitykseen otin lambdan irti ja seokset meni edellä mainituiksi.
Vaihdoin dynojetin neulat ja totesin että kaikki Dynojet-sarjan mukana tulleet
suuttimet oli pienempiä kun vakio (.108) joten ostin .118:t.
Niillä on ajeltu muutama tonni ja oma lambda näyttää taas ihan ok. arvoja,
mutta penkkiin meno on vielä edessä.
Täytyy vielä parannella ilmansaantia yms...
eiköhän tässä ehdi.
2000_km/24h club,
3 x rataperse *2004 1725km, 2005 2099km, 2010 2075km.
Kawasaki ZR-7 * *750 *2000 (2000 - 20??),
Kawasaki Zephyr 750 *1991 (1993 - 2000)
Tunturi Tiger