Moro.
Käytin tuossa cebarini (900rr, -03) vanteet maaluulla, jonka yhteydessä vaihdoin uudet laakerit. Nyt, kun rupesin kokoamaan pyörää niin en meinannut saada millään vasemman puolen jarrukenkää siihen tarkoitetulle paikalle etupumppujen runkoon, oikea meni varsin mallikaasti. Akseliakaan pujotettaessa akseli ei mene aivan teleskoopin tasoon eli siis tarpeeksi pitkälle. Laakereita olen takonut ja ne on pohjassa. Mikä siis voi olla vialla? Vedin etupumppua hieman (muutaman millin minkä se nyt liikkui) ulospäin ja kiristin akselin pään samaan tasoon teleskoopin kanssa. Näin sain jarrut menemään niille tarkoitettuun kohtaan ja pulttasin kiinni. Nyt kuitenkin jarrut laahaavat ettenkö sanoisi voimakkaasti. Pikkuisen ku pyöräyttää niin meno loppuu melkein samon tein. Mitä luulette, asettuuko jarrut ajamalla paikoilleen vai kuinka?
Missä järjestyksessä kiristit etuakselin mutterin ja keulaputkien alapään pultit? Katsopa ohjekirjasta mitä sanotaan eturenkaan asentamisesta paikoilleen. Tyypillisesti menee niin että ekaksi kiristät etuakselin mutterin ja oikeanpuoleisen keulaputken alapään pultit. Seuraavana satulat kiinni. Sitten jarru pohjassa pumppaat keulaa muutaman kerran ja tämän jälkeen kiinnität vasemmasta putkesta alapään pultit. Pitäisi asettua paikalleen. Jossain vanhemmissa CBR:ssä kehotettiin tarkastamaan jarrusatulan ja levyn väli 0,7mm rakotulkilla joka työkalupussin kannessa olevassa taskussa.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Ja kai spacerit on oikein päin, jos tuossakin mallissa on eri puolilla eri paksuiset.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Minä kun vaihdoin palat CBF:ään niin jätin palojen takaa ne vinkulevyt (vai mitkä ne sitten oikein on) pois. Sitten vasta mahtui kunnolla. Ei muuten asetu ajamalla. Ajoin pienen lenkin ja levyt vain tuli "pikkusen" lämpimiksi.
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
Joo pitääpä koittaa tuolla lailla miten TeroT sano. Onko tuon akselin mentävä ihan tuon teleskoopin tasoon. Se jää mulla millin pari ulommas väkisellä. Saako etupumppua vähän vetää ulospäin että tulee samaan tasoon ja kiristää sitten kiristyspultit?
Kuten mjtee tuossa jo sanoikin, vaihda spacerit puolelta toiselle.
Eli ne holkit, jotka tulevat vanteen ja putkien väliin, ja joiden läpi
akseli menee. Helppo kokeilla ja melko todennäköinen ongelman
aiheuttaja, mikäli pyörässäsi sellaiset on. Ne kun ovat usein
erikokoiset.
Kyllä tuollaisten osien pitäisi mielestäni paikalleen mennä ilman
venyttelyä ja voimankäyttöä.
Tuon keulan linjauksen voi tehä ihan silläkin, että heiluttaa kädellä sitä iskarin alapäätä. Sit sen huomaa missä kohdin se on keskellä niin voi sit kiriä siihen sen.
edit. ja sitä keulaputkea ei tartte vetää linjaan tai tasaan minkään kanssa. Pääasia on että se keulaputki on suorassa.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Noita holkkeja olen vaihdellut puolelta toiselle ja ei apuja..laahaaminen vain jatkuu.
Sitten tuli tässä mieleen, että voiko olla niin, että kun vanteethan on vasta pulverimaalattu ja lakattu, niin jarrulevyn kohdassa olisi maalia ja lakkaa paksummalti kuin ennen eli jarrulevy ei menisi tarpeeksi kiinni vanteeseen ja tästä syystä jarrumännät työntyy toiselta puolen ulommas kuin toiselta ja aiheuttaa laahausta? En tullut ennen maalausta katsoneeksi, että oliko näissä jarrulevyjen kiinnityskohdissa maalia ollenkaan saati sitten noin paksusti. Alkaa olemaan konstit muuten jo lopussa. Jarrunesteet vielä ajattelin vaihtaa ja vähän herkistellä jarrumäntiä ja rasvata liukutapit, mutta muuten alkaa konstit olla vähissä. Pyörä 11 tonnia ajettu, joten jarrut eivät hirveässä paskassa vielä ole.
Yleensä jarrulevyn ja vanteen liitos on koneistettu, ja maalaamaton.
Pieni laahaus levyjarruissa on normaalia, jos sille antaa kädellä vauhtia se pyörii 3/4-2 kierrosta??
Pyydä jotakuta kokenutta arvioimaan pyöriikö omasi epänormaalisti?
-J-