Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 52:sta
  1. #1
    Otsikossa tulikin tärkein..
    Onko tuosta kellään kokemuksia?

    E: ja ettei kellään älyköllä ala runosuoli sykkimään - niin nyt ei puhuta varkaudesta.. *



    AaJii
  2. #2
    Eiköhän kannata uhrata 10€:a ja ostaa uusi,jos kerran irrottaa rattaan
    moposta.Turha noita on käännellä.
  3. #3
    Älä käännä!

    Ihan ykskantaan se aiheuttaa ripeän eturattaan piikkien katkeamisen ja lisää akuuttia ketjunkatkeamisen vaaraa. Mikäli sinulla on mitään syytä miettiä tätä, on aika vaihtaa välittömästi ketjut ja molemmat rattaat. Kääntämistä tehtiin joskus 80-luvulla lähinnä suzuki PV72 tyyppisiin kylän kovimpiin laitteisiin.
    Mpssä on vaan niin paljon enemmän voimaa että katastrofin mahdollisuus kasvaa äxponentiaalisesti
    Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
    PowerBike Finland
  4. #4
    Liittyi Jun 2007
    Tukholma (entisii kouvola-korialaisii)
    Yhtä paljon hyötyä, kuin purkais koneen atomeiksi, palikat pussiin, sekoitus, ja kasaan uudelleen.
    Yamaha XV1600 WildStar
    Moto Guzzi 1000 SP III
    BMW K100 RS
    Moto Guzzi V65 Lario
    Yamaha FJ1100
    Moto Guzzi V35III
    Suzuki GR650
    Honda CB400N
    Solifer Speed


    "Bara döda fiskar följer strömmen"
    "Your crash, is my cash"
  5. #5
    En oo tommoisesta ikinä kuullutkaan mutta ihmetyttää mikä se hyöty siitä olis?
    siunaa varjele
  6. #6
    Lainaa (kuusysi @ Maalis. 06 2010,19:03) kirjoitti
    En oo tommoisesta ikinä kuullutkaan mutta ihmetyttää mikä se hyöty siitä olis?
    Perusajatuksena lienee että se vedon puoleinen piikin reuna tuppaa kulumaan, niin kääntämällä rattaan toisinpäin, tulee noista aikaisemmin "peesanneista" piikkien reunoista vetäviä ja näin vetävien piikkireunojen kannalta ratas on about kuin uusi
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  7. #7
    Lainaa (HiTec @ Maalis. 06 2010,19:41) kirjoitti
    Lainaa (kuusysi @ Maalis. 06 2010,19:03) kirjoitti
    En oo tommoisesta ikinä kuullutkaan mutta ihmetyttää mikä se hyöty siitä olis?
    Perusajatuksena lienee että se vedon puoleinen piikin reuna tuppaa kulumaan, niin kääntämällä rattaan toisinpäin, tulee noista aikaisemmin "peesanneista" piikkien reunoista vetäviä ja näin vetävien piikkireunojen kannalta ratas on about kuin uusi
    Eiköhän tota rattaan kääntämistä ole tehty iät ajat.
    Kattelin tossa omasta pyörästä(suzuki gsx 1400) ketjuja ja rattaita,niillä on nyt ajettu yli 40tk km, mitään paljaalla silmällä havaittavaa muutosta ei näkynyt.
    Jos nyt kääntäisin rattaan, tuskin siitä piikit alkaisi putoilemaan,eli varmaan kestäis vielä vaikka kuinka kauan..tosin ketju alkanut ääntämään niin vaihdan tietty kaikki sälät.
  8. #8
    Mulle tuo rattaan piikkien kuluminen kertoo, että vaihdan mahdollisimman pikaisesti uudet rattaat ja ketjut.

    Itse en lähtisi kääntelemään, koska uudet eivät niin kauheasti maksa.
  9. #9
    Jotta jotenkin toimisi, pitäisi kääntää useita kertoja. Jos vaihtaa vasta silloin kun piikit on kulahtaneet, saattaa alkaa tuo katkeilu yms. Ei näillä nykyisillä rattaiden/ketjujen hinnoilla taida olla oikein kannattavaa puuhaa riskiin nähden.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  10. #10
    Riippuu varmaan myös rattaan materiaalista. Vanhastaan ne oli rautaa (Fe jotain). Niillä oli tapana kulumisen lisäksi taipua, jolloin rattaan kääntämisen jälkeen piti kovaa meteliä ja rikkoi ketjun.
    Tosimies saa salaatista ripulin.
    Birra finito propello stoppo.
    Kawasaki ZZR 1400 Turbo
    Sipoo 260MPH club
  11. #11
    Mulla on ainakin ihan kulutustavaraa noi rattaat, et jos on varaa ajaa mopolla niin kyllä mä ainakin haen uudet rattaat kaupasta ennenku alan kääntelemään (lue: ei tulis mieleenkään kääntää)
    Sopivasti täysillä!!

    749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
  12. #12
    Lainaa (HiTec @ Maalis. 06 2010,19:41) kirjoitti
    Lainaa (kuusysi @ Maalis. 06 2010,19:03) kirjoitti
    En oo tommoisesta ikinä kuullutkaan mutta ihmetyttää mikä se hyöty siitä olis?
    Perusajatuksena lienee että se vedon puoleinen piikin reuna tuppaa kulumaan, niin kääntämällä rattaan toisinpäin, tulee noista aikaisemmin "peesanneista" piikkien reunoista vetäviä ja näin vetävien piikkireunojen kannalta ratas on about kuin uusi
    Toihan nyt on päivänselvää, mutta miksi säästää jotain 10e ratasta ja lisätä 100e ketjujen kulutusta???
    siunaa varjele
  13. #13
    Kandee. Käännä, käännä ja jos et muusta pysty säästää. Niin säästä sitten vilkunkäytössä.
    Herrasmies ei juokse dösään, eikä suutele savuke suussa...
  14. #14
    Lainaa (kuusysi @ Maalis. 06 2010,22:57) kirjoitti
    Lainaa (HiTec @ Maalis. 06 2010,19:41) kirjoitti
    Lainaa (kuusysi @ Maalis. 06 2010,19:03) kirjoitti
    En oo tommoisesta ikinä kuullutkaan mutta ihmetyttää mikä se hyöty siitä olis?
    Perusajatuksena lienee että se vedon puoleinen piikin reuna tuppaa kulumaan, niin kääntämällä rattaan toisinpäin, tulee noista aikaisemmin "peesanneista" piikkien reunoista vetäviä ja näin vetävien piikkireunojen kannalta ratas on about kuin uusi
    Toihan nyt on päivänselvää, mutta miksi säästää jotain 10e ratasta ja lisätä 100e ketjujen kulutusta???
    Ja minkäköhän takia tuon omankin kommettini perässä oli -hymiö
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  15. #15
    Uutta ketju/ratas-settiä vaan... Omassa laitteessa alkoi olla ketjukin vaihtokunnossa kun eturatas oli silminnähden kulunut.

    Säästää sitten vaikka ostopaikan suhteen, pieni kyselykierros alan liikkeisiin ja voi tulla huomattavaa säästöä
  16. #16
    Eiköhän tuo rattaiden kääntely ja ketjujen Keittely kuulu 50-70-luvuille ja sinne saa jäädäkkin.
  17. #17
    Ja muistakaa kääntää ketjut toisinpäin samalla että nekin kuluu tasaisesti!
    CBR 600F -93
  18. #18
    Eikös se kannattais kääntää se takarataskin samalla kun käätelemään alkaa
    <p>Teknik sano ryssä kun saranan näki </p>
  19. #19
    Lainaa (Willi Tähti @ Maalis. 07 2010,18:58) kirjoitti
    Eikös se kannattais kääntää se takarataskin samalla kun käätelemään alkaa *
    Niin ja ajotakin kääntäminen tulisi myös tehdä.
  20. #20
    niin eli ketjuratas paketti uusi ja sillä selvä, mitä pirua sitä jaarittelemaan ja tää lukkoon ettei turha oftopikki taas ala...
    Tero Eskelinen
  21. #21
    Tomppa 72:n signeeraus on valitettavan totta. *

    Mutta itse aiheesta vielä; voihan niitä ketjurataspaketteja ostella joo, etenkin kun eivät maksa mitään. MUTTA jos parin minuutin kääntöhommalla ja/tai pelkän uuden eturattaan ostamisella saa lisää käyttöikää pakettiin, niin en ymmärrä mikä siinä on 50-70-lukua.

    Useamman ketjuratassarjan loppuun ajaneena on oma huomio ollut aina, että eturatas siinä ensimmäisenä antautuu. Siihen kun kohdistuu suurempi 'paine' muutamalle hampaalle ja pyörii helvetisti enemmän mitä takaratas.

    Lienee aiheesta ei kellään ole kokemusta, vaan pelkkää mutuhuutelua??



    AaJii
  22. #22
    Älä käännä. Perustelut on tulleet aikaisemmin. Vaihda mielummin vaikka uusi eturatas (maksaa varmaan 15 euroa), jos ei lompakon paine riitä koko pakettia vaihtamaan.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  23. #23
    Ja monessako pyörässä rattaan yleensäkään pystyy kääntämään ilman että ketjulinja menee vinoon?

    Kyllä se uuden eturattaan ostaminen taitaa olla järkevin vaihtoehto.

    Ainakin itsellä menee pari eturatasta samoilla ketjuilla ja takarattaalla.



  24. #24
    Lainaa (rupi @ Maalis. 06 2010,20:14) kirjoitti
    Eiköhän tota rattaan kääntämistä ole tehty iät ajat.
    Kattelin tossa omasta pyörästä(suzuki gsx 1400) ketjuja ja rattaita,niillä on nyt ajettu yli 40tk km, mitään paljaalla silmällä havaittavaa muutosta ei näkynyt.
    Jos nyt kääntäisin rattaan, tuskin siitä piikit alkaisi putoilemaan,eli varmaan kestäis vielä vaikka kuinka kauan..tosin ketju alkanut ääntämään niin vaihdan tietty kaikki sälät.
    Totanoin, jos on tiedossa, että pyörässä on vanhat ketjut, niiden venymä kannattaisi mitata jossain vaiheessa. Näissakin on olemassa toleranssit(maksimivenymä), jota ei kannata ylittää. Voi ihan itse päätellä mistä syystä
  25. #25
    Ei kulunut ratas kääntämällä parane. Eikä läheskään kaikissa voi ratasta edes kääntää, koska ne eivät ole symmetrisiä, joten ketjulinja menisi vinoon.

    Eli jollei persus millään kestä uusia koko settiä, sitten uusii vain eturattaan. Mutta kannattaa säästövimmansa keskellä pitää mielessä sekin, että ketjujen liian loppuun ajeleminen on se kaikista kallein vaihtoehto.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  26. #26
    Enpäs muista onko aiemmissa mopoissa ollut kääntö edes mahdollinen ilman holkkia, mutta tuossa retro-gsx:ssä näyttää onnistuvan. Aiemmin ei ole kääntöhommaa tullut ajateltuakaan, nyt tuli vaan moinen juttu mieleen.

    Tässä ei ole tarkoitus tekohengittää vanhaa toyotaa, vaan se että jos esim. ketjujen 'elinkaaren' puolessavälissä tekis moisen eturatasoperaation.

    Niin no - onhan nämä uudet reginat ihanan näköiset. *
    AaJii
  27. #27
    Lainaa (Le Motard @ Maalis. 08 2010,10:56) kirjoitti
    Lainaa (rupi @ Maalis. 06 2010,20:14) kirjoitti
    Eiköhän tota rattaan kääntämistä ole tehty iät ajat.
    Kattelin tossa omasta pyörästä(suzuki gsx 1400) ketjuja ja rattaita,niillä on nyt ajettu yli 40tk km, mitään paljaalla silmällä havaittavaa muutosta ei näkynyt.
    Jos nyt kääntäisin rattaan, tuskin siitä piikit alkaisi putoilemaan,eli varmaan kestäis vielä vaikka kuinka kauan..tosin ketju alkanut ääntämään niin vaihdan tietty kaikki sälät.
    Totanoin, jos on tiedossa, että pyörässä on vanhat ketjut, niiden venymä kannattaisi mitata jossain vaiheessa. Näissakin on olemassa toleranssit(maksimivenymä), jota ei kannata ylittää. Voi ihan itse päätellä mistä syystä
    No joo tässä omassa tapauksessani ketjut ovat siis ihan mitoissaan,sekä eturataskin silmällä katottuna hyvä,äätely johtuu pikkasen jumissa/jäykkänä olevasta ketjuliitoksesta.
    Edelliseen pyörään kyllä kerran käänsin rattaan, siinä huomas kyllä pienen kuluneisuudenkin,mitään ongelmaa ei ilmaantunut sen noin 3000 kilsan aikana, jonka ajoin ennen kun pyörä meni lunnaiksi(ei johtunut rattaasta )Tämän kääntö jutun tein vaan sentakia että niin voi tehdä..hukkaanhan se uusi ratas olis mennykkin.
  28. #28
    Lainaa (rupi @ Maalis. 08 2010,20:22) kirjoitti
    Lainaa (Le Motard @ Maalis. 08 2010,10:56) kirjoitti
    Lainaa (rupi @ Maalis. 06 2010,20:14) kirjoitti
    Eiköhän tota rattaan kääntämistä ole tehty iät ajat.
    Kattelin tossa omasta pyörästä(suzuki gsx 1400) ketjuja ja rattaita,niillä on nyt ajettu yli 40tk km, mitään paljaalla silmällä havaittavaa muutosta ei näkynyt.
    Jos nyt kääntäisin rattaan, tuskin siitä piikit alkaisi putoilemaan,eli varmaan kestäis vielä vaikka kuinka kauan..tosin ketju alkanut ääntämään niin vaihdan tietty kaikki sälät.
    Totanoin, jos on tiedossa, että pyörässä on vanhat ketjut, niiden venymä kannattaisi mitata jossain vaiheessa. Näissakin on olemassa toleranssit(maksimivenymä), jota ei kannata ylittää. Voi ihan itse päätellä mistä syystä
    No joo tässä omassa tapauksessani ketjut ovat siis ihan mitoissaan,sekä eturataskin silmällä katottuna hyvä,äätely johtuu pikkasen jumissa/jäykkänä olevasta ketjuliitoksesta.
    Edelliseen pyörään kyllä kerran käänsin rattaan, siinä huomas kyllä pienen kuluneisuudenkin,mitään ongelmaa ei ilmaantunut sen noin 3000 kilsan aikana, jonka ajoin ennen kun pyörä meni lunnaiksi(ei johtunut rattaasta )Tämän kääntö jutun tein vaan sentakia että niin voi tehdä..hukkaanhan se uusi ratas olis mennykkin.
    No eihän siinä mitään typerää ole jos symmetrisen rattaan kääntää toisinpäin.. Vedossahan se on uuden veroinen, mikäli ei ole niin kuopalle kulunut, että piikki vääntyy lujuuden puutteesta..

    Luulisi että että käyttäytyy paremmin joka suhteessa, kuin kulunut puoli vetoa vasten??
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  29. #29
    Kannattaisi harkita delvacia ketjurasvaksi. Varmasti auttaa tähänkin vaivaan.
    Supermoto
  30.  
  31. #30
    Mikä ettei kannata kääntää jos ne piikit on ihan jees, se on säästöä, käännä ketjut samalla...ai niin mut mites se sit säästää...
    Moottoripyöräkauppias sanoo,, juu kato kyl ne kannattaa vaihtaa jo parin tonnin jälkeen ni ei tuu sitte mullakaan nälkä ihan heti ....ihan aikuisten oikeesti...MP jne .....pösilö... niin ja sitte tonniseen voi laittaa kuulemma 600cc ketjut...?



    Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen