Yamahan 20-venttiilinen kansi olis purettuna ja karstat pitäis puhdistaa palotiloista, venttiileistä ja (pako) kanavista. Ideana olis saada mahdillisimman pienellä työlla ja osia vahingoittamatta paikat puhtaiksi.
Mitä aineita/välineitä/työkaluja olette käyttäneet ja hyväksi todenneet??
Paineilmavehkeet ja muutkin perushärvelit löytyy tallista, osienpesukonetta ei ole..
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Ite käytin dremelissä messinki harjaa ja hyvin lähti, tosin meni useempi harja kunkuluivat loppuun suht nopsaan
Jos sulla on paineilma vinku, niin edullisesti se onnistuu seuraavasti. Otetaan vaikka 70mm pitkä (lyhempikin käy) M6 pultti. Katkaistaan kanta pois, ja sahataa siihen pystysuunnassa rautasahalla 15-20mm pitkä/syvä ura. Tähän uraan laitetaan 20-25mm leveä santapaperi suikale. Joko yksinkerroin tai kaksinkerroin. Vinkuun kiinni ja töihin. Santapaperia kuluu paljon, mutta eipä tuo paljoa maksa. Tolleen ma onn putsannu yhdet kanavat....
Pistä muija kauppaan ja tuuppaa äkkiä kansi astianpesukoneeseen. Kyllä kiiltää ja puhdasta tulee. Muista sen pesun jälkeen öljytä! Oon tekstannu. Toimii.
Murjaanien kuningas!
palotiloja yms voi puhdistaa CRC gasket cleanerillä, suihkuttaa sitä, niin se karsta kuplii irti, sitten huuhtelee vedellä, käsittelyn toisto kunnes onnistuu.
on aika myrkkyä, joten kannattaa suojautua itsekkin.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kliinereiden miinuspuolena on jumalaton hinta. Pikkupulloissa tulee konkurssi, ja isomman 20l pöntön kun ostaa, palaa rahaa liki 200 eur (joskus tullut hommattua, siis CRC-bräkleen). Yksi hyvä ja halpa konsti on, yllätysyllätys SITRUUNAHAPPO. Agrimarketit myy tuota ainetta mm. 5kg pöntöissä. Apteekista saa 100g:n erissä mutta tulee kalliiksi. Agrissa happo on nimellä vitapol 99%. Muistaakseni isompi pönttö maksoi ~40€. Vantaalla puuilossakin tota näkyi olevan. Hapon käytöstä paremmat ohjeet mm. overdrive palstalla. Itse käytin seuraavasti.
Haposta 10% seos lämpöiseen veteen. 4T-kurapyörän kansi yöksi sinne ja avot! Helpottaa hommaa kummasti. Alumiiniin jää sellainen keltainen kerros, joka lähtee kyllä pois. Kantta joutui muutenkin vielä kliinereillä ja paineilmalla putsaamaan moneen kertaan kanavien kiillotuksen ohessa. Ja eritoten sen jälkeen
Sitruunahappon käyttö puhdistusaineena on harrastajapiireissä varsin yleistä. Ruosteeseen se kuulemma puree hyvin. Hapotuksesta, kuten jo aemmin mainitsin, on overdriven palstalla hyviä ohjeita ja juttuja. Valitetttavasti en äkkipäätä saanut niitä tänne linkitettyä.
Niin, siinä vitapol-purkin kyljessä lukee:
"Käyttö ripulin ehkäisyyn:
Sekoita valmistetta huolellisesti 10-20 g/kg kuivarehua. Aloita annostelu kun porsaat alkavat syödä lisärehua....."
Käytetään siis myös 4-jalkaisten possujen ripuliin..... Sinällään hauska juttu..
Suosittelen ite tuli moottorikelkan osia pestyy myös astianpesukoneessa.(trj @ Helmi. 07 2010,18:00) kirjoitti
Kawasaki zx-10r
Tuppaa konetiskiaineiden vaikuttava aine olemaan natriumhydroksidia. Syövyttää alumiinia eli ei oo paras aine alukansille. Parempiakin happoja/emäksiä löytynee.
Ultraäänipesu voisi olla tässä passeli?
Pineline metallipesu/tai vastaava liotin pesuaine ja kaveriksi tämmönen:
Ja sitten vain jynssämään.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
CRC:n Gasget Cleanerillä puhdistin ensin kannen ja venttiilit. Ostin juuri tuollaisen kuvan kaltaisen harjasetin molonetistä ja avitin prosessia muoviharjalla..
Sen jälkeen reilu sumutus CRC:n motorcleaneria, messikiharjaa ja kuumaa vettä osille.
Hyvä tuli kuin mummon jalasta..
Enää mekaaninen puhdistus ja kanavien hinkkaus jäljellä. Sitä varten ostin erilaisia porakoneeseen kiinnitettäviä "messinkiharjoja".
Kai sitä pitää vähän vingulla ja jyrsinterälläkin hieraista kanavia puhtaaksi ja isoimmat nurkat pois! *
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Kanavien siivous snurralla oli mukavaa puuhaa. Laitoin pienloisteputkivalaisimen palotilojen päälle lepäämään. Palotiloista tuli sitten nätisti työvaloa kanaviin. Otin reilusti valujämiä ja muita kynnyksiä pois, kansi oli vm-79 Hondasta. Ulkopuolelta kansi muovikuulapuhallettiin puhtaaksi. Ilmajäähdytteinen kun on työläs muuten putsailla.
GSX-R1100 -96
GSX 750 F -93
Yamaha XJ-900 -84
Honda CB-500 K3 -79
Suzuki Pv 50 -82
Vain Suomessa kateus voi voittaa kiiman.
+1(trj @ Helmi. 07 2010,18:00) kirjoitti
gsx-r 1000
kawasaki zx6rr kilvetön