Moi kaikille **oon harkinnut hankkia uudet sellaiset monikerrosseosrenkaat,joilla ois tarkoitus myös käväistä mahdollisimman paljon radalla ajelemassa siinä hitaassa luokassa/ryhmässä, ja haluan että kumit lämpenee mahdollisimman nopeasti,sillä en halua hankkia/käyttää mitään rengaslämmittimiä,ja oon ymmärtänyt että esim.noi Pirellin Diablo super corsa sc0/sc1/sc2 ja Metzeler Racetec k0/k1/k2,niin niille suositellaan käytettävän rengaslämmittimiä,sillä ne lämpenee niin hitaasti,
Niin onko kellään kokemusta näistä kumeista,vai onko nää kaikki yhtä hyviä/sopivia hitaaseen rataajoon,ajoin viime kesänä sellaisia 1,50 aikoja Ahvenistolla,ja tarkoitus ois yrittää
parantaa aikoja lähelle sinne 1,40 tienoille, haluaisin mahdollisimman turvalliset/pitävät kumit että uskaltaisin yrittää
parantaa niitä aikoja, kun sitä jatkuvasti pelkää että riittääkö kumissa pito. ja kun vaihtoehtoja on näin paljon niin en oikein osaa valita, ja kun sitä kuitenkin haluaa mahdollisimman hyvän vastineen rahoille.
kulutuskestävyys ei ole mulle niin tärkeä,vaihdetaan heti uudet kun pito loppuu, pyöräni on gsx-r750.
Tässä renkaat joita oon ajatellut.
Diablo corsa III
Diablo rosso corsa
Metzeler racetec K3
Dunlop Sportmax qualifier RR
Dunlop Sportsmart
Bridgestone BT 003
niin onko kellään hyviä/huonoja kokemuksia näistä,kiitän kaikista neuvoista *![]()
Honda VF500 -88 -> Kawasaki GPX 750R -89 -> Kawasaki ZZR 600 -92 -> Honda VFR 750F -93 -> Suzuki GSX-R750 -09 -> Yamaha R1 -12
Pilot powerit ainakin lämpiävät nopeasti ja itsellä ovat toimineet muutenkin ihan hyvin. Ja nyt on tullut tuo power pure malli joka on vähän kevyempi ja pehmeämpi seos alkaa hieman keskemmältä, sekä kuvio ei tule enään vittumaisesti reunaan asti kulumaan pykälille.
Jos vauhdit ovat hitaan/keskinopean tasoa, ei kannata noita varsinaisia seoskumeja vielä välttämättä laittaa alle. Itse ajelin viime kesän lopulla tuonne 1:40 kieppeille Ahvenistolla SDukella ja renkaina Pilot Power 2CT, joilla on aikomus jatkaa myös ensi kesänä. Loppukesästä *laitetaan ehkä sitten jotain kisaisempaa kumia alle.
Edit. Tuo 2CT lämpenee yhden, viimeistään kahden kierroksen aikana, eikä vielä merkittävästi kulu noilla minun vauhdeillani. Etusella ajoin puolenkymmentä ratapäivää ja silti ehti kulua keskeltä loppuun ennen reunoja.(Kaikkiaan 15tkm tuolla renkaalla) Tietysti alkukesästä ei vielä vauhdit olleet ihan tuota 1:40 tasoa.
Edit2. Tähän saa fiksummat laittaa myös minulle ehdotuksia paremmista kumeista näille vauhdeille.
Superbike #7
Uskaltaisin väittää, että kaikki noi kumit riittää kevyesti sinne 1.40 tienoille. Eipä taida kumit olla hidasteena vielä 1.30:n tienoillakaan. Ainakin omissa hitaissa 1.40-1.35 kierrosajoissa on kyllä ihan muut asiat vialla kuin kumien pito.
Kumeina mulla on alla pyörinyt pilot power 2CT tai Metukan M3 Sportec. noi ainakin lämpenee ihan kivasti yhden kierroksen aikana. Kylmillä keleillä oon ottanut kaksi kierrosta ennen kovempaa rutistamista, eikä lipsumisia ole pahemmin ollut. (poislukien yksi melkein highsider johtuen liian suurista paineista, mutta se on sitten eri tarinaa...)
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Paljonko oot käyttäny normaalisti 2CT:n lämminpaineena?(Juutana @ Helmi. 28 2010,22:21) kirjoitti
Superbike #7
Hei,kiitos neuvoistajoo toi Pilot power 2CT vois olla erttäin hyvä vaihtoehto, olin ihan kokonaan unohtanut laittaa sen tohon mun harkinta listaan,
Onko tietoa,että miten eroaa ajettavuudeltaan/pidoltaan toi
Pilot Power 2CT tosta Power One:sta? ne on kai molemmat kaksikomponentti renkaita,niin luulis olevan aika samanlaisia, mutta oisko se Power one,joka korvaa ilmeisesti sen Power racerin,niin pidoltaan parempi,kun on ehkä tarkoitettu enemmän radalle? Power racer taisi olla yksikomponentti rengas,ja se on ainakin saanut joskus jossain Bike lehdessä kehuja. niin onko tää Power One sitten vieläkin parempi,kun on uusi malli?
Honda VF500 -88 -> Kawasaki GPX 750R -89 -> Kawasaki ZZR 600 -92 -> Honda VFR 750F -93 -> Suzuki GSX-R750 -09 -> Yamaha R1 -12
Tuossa listalla on aika erilaisia kumeja.
Mez Racetec K3
Bridge 003
Dunlop QII
ovat varmasti noista nopeimpaan ajoon soveltuvat, mutta vain Dunlop on noista kelvollinen tai jopa erinomainen myös kadulle. Se on myös ihan uusi monikerros rengastyyppi.
Power 2ct on tuon Dunlopin kanssa väljästi samaa maata eikä tarjoile yhtä paljon pitoa kuin yllä olevat. Lisäksi siinä on akuutti kesto-ongelma painavammassa pyörässä. Se nyt ei sinulle ole ongelma, mutta enpä silti sitä lähde erityisesti suosittelemaan ratapäiväkäyttöön.
Power Race on/oli tyyppinä samanlainen, lähinnä vain radalle soveltuva rengas kuin Supercorsa, racetech k0-2 tai vanhempi bridgen 002. Myös Dunlopin normaalipaineiset kilparenkaat voinee laskea noihin.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Samoilla linjoilla edellisen kanssa noista misukoista. Itse kerran nurin ja kaveri kerran.
Molemmilla oli jonkin verran ajetut 2ct:t alla ja kummallakin mutkassa takapää alta kun pito yksinkertaisesti katosi. Itsellä tosin vauhtia riittävästi mutta kaverilla ei juuri ollenkaan. Pilot Power ok uutena mutta hieman kuluneempana saattaa olla arvaamaton.
Nykyään Mez racetec eikä ongelmia pidon kanssa
XX 06>>>GSX-R K7, kilvetön R6R, kilvellinen R6R, Kutter K9, PuimuriGSA, PuimuriGSA wasserboxer, Honda CB1300, Puimuri1250GSA, KTM1290SAR
Kyllä Michelin Pilot power 2CT on ihan kelvollinen rengas niin katu kuin ratapäivillekkin hitaaseen/keskiryhmään.(Cterror @ Maalis. 01 2010,10:25) kirjoitti
Itsellä alastarolla 2CT / ZZR 1400 yhdistelmällä ajat 1.37-1.43 välillä ja pito on riittänyt. Kylmäpaineita pudotettu radalle n.0,5 bar.
rengas kestänyt n. 5000 Km. Joillakin tutuilla kestänyt jopa 10000 Km. Ovat huikan rauhallisempia "avaajia" sekä kuski ja pyörä kevyempiä.
Ps. Cterror, ymmärrän kyllä ettet voi Misukkaa kehua myyntiteknisistä syistä![]()
PV 50
KMX 125
Z 750
ZZR 1400
ZX10RR
S1000RR
Avaanpa minäkin saanisen arkkuni. Misukan edustajan kanssa ainoinani tarinoin noista Power Raceista. Hän sanoi, että kyseessä ei ole puhdas kilparengas seoksellisenakaan, vaan enempi track day -tyyppinen kumi. Itse kun noilla hiljaa hissuttelin, pidin kyllä kovasti. Mutta mainittakoon, että pidin Bridgen BT002:sta enemmän.
Power 2CT:llä on ole ajanut, mutta peruspowereilla paljonkin. Kuluvat, samoin kuin 2CT, laidasta todella nopeasti pykälille, jolloin saattaa pito kantatessa kadota melko lailla varoittamati. Itse ajoin hintapoliittisista syistä mielelläni Misukalla, mutta rata-ajoon ehdottomasti paremmin sopii rengas, jossa kuvio ei jatku laidalle asti.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
2,4-2,6 on ollut juuri varikolle pysäyttämisen jälkeen.(Nitrous @ Helmi. 28 2010,22:26) kirjoitti
Mulla ei ole suurempia ongelmia ollut keston kanssa, vaikkakin aika reippaasti tulee kaasua avauksissa käytettyä. Tosin aiemmin on kumeista loppunut aina keskiosa ennen reunoja, joten en ole kolmea ratapäivää enempää yksillä kumeilla koskaan ajanut. Saas nähdä jos tänäkesänä tulis tutkittua noita ratarenkaita lähemmin.
Jotenkin vaan "pelottaa" siirtyminen noihin race kumeihin kun niiden vesipidon rajallisuuden näin aika läheltä viime vuonna Kemoran lippumiehenä. Itse olen kuitenkin aina lähtenyt rataa kiertämään kelistä riippumatta vaikka sitten aika paljon hitaamminkin. Myöskään maanantaiaamun työmatka 240km alle 10 asteen vesikelissä ei olisi kovin houkutteleva kummituksilla joissa on ongelmia märkä/kylmäpidon kanssa.
Edit: Edelleenkin haluan painottaa, etten näistä asioista mitään tiedä. MuTulla mennään niinkuin suurin osa muistakin aloittelijoista...
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Kiitos vinkistä. Näillä vauhdeilla en ole pykälille kulumista vielä huomannut, mutta vauhdin (toivottavasti) kasvaessa voi tuokin ongelma tulla eteen. Kerran tuo 2CT on kyllä lipsahtanut aika ilkeästi, mutta se johtui ilmeisesti siitä, että rengas oli keskeltä kulunut ja lipsahti siitä kantista.(PoS @ Maalis. 01 2010,11:45) kirjoitti
Superbike #7
Hahaha, tässä ei tällä kertaa ollut pelkkä "Sales Talk" kyseessä, ja luulen että Misukan uusi One joka siis korvaa Power Racea on erinomaisen kelvollinen ratapäivärengas.(pena1 @ Maalis. 01 2010,11:22) kirjoitti
2CT ei silti noista vaihtoehdoista ole pelkästään rengasteknisesti paras, vaikkakin viimevuonna oli hinta/laatusuhteessa erinomainen kumi.
Pitävämpi ja ehkä helpommin hallittava rengas toimii paremmin puhtaasti ratapäiväkäytössä, mutta kuten sanottu on vaikea löytää moneen käyttöön kelvollinen kumi. Yleisesti uudet renkaat ja rengastyypit ovat parempia kuin vanhemmat joten siitä vaan vertailemaan ja testejä tekemään.
PPS... Kyllähän meiltä Misukkaa saa ja on saanut jo monta vuotta vaikkei ihan hyllykamana olekkaan.
[Shameless Plug nro 2]![]()
PowerBike Finland
Todih...tuli tässä ilmeisesti tilattua Pirellin Diablo Rosso. Nyt saa haukkua ja kehua noita jos kokemuksia löytyy.
Edit. Oli ne sittenkin Rossot...luulisin....
Superbike #7
Eikö kukaan ole innostunut uutuuksista, Misukalta Power Pure ja Metzelta Sportec M-5![]()
Uutuuksien ongelmana on hinta ja kokemuksien puute. Saishan tossa M5:sen mukana "kivan" mammutinmetsästäjä ominaisuuden.(psi @ Maalis. 01 2010,23:04) kirjoitti
![]()
Superbike #7
kiitos neuvoista *(Cterror @ Maalis. 01 2010,10:25) kirjoitti
* tosta Dunlop QII kun mainitsit,niin tarkoititko
sitä Dunlop QRR,joka oli siinä mun alkuperäisessä viestissä/rengas ryhmässä? *sillä oon ymmärtänyt että se Qulifier RR on ehkä vieläkin enemmän radalle suunniteltu kuin se Qualifier II *![]()
Olenkohan ymmärtänyt eri valmistajien mallien jaottelun oikein.
Eli onko tässä itse nimeämissäni ryhmissä renkaat oikeissa ryhmissä ja suunnilleen vastaavat kuin muut ryhmän renkaat?
"Sporttinen katurengas":
Pirelli Corsa III
Metzeler Sportec
Michelin Power Pure
"Katulaillinen ratarengas":
Pirelli Supercorsa
Metzeler Racetec
Michelin Power One
xxx
Vielä ei ole julkaistu testejä joissa nämä uutuudet olisivat mukana mutta onhan ne "paperilla" parempia kuin aikaisemmat, M-3 tai 2CT. Kokemusta saa kun kokeilee, ei tervitse lehdestä lukea.(Nitrous @ Maalis. 01 2010,23:12) kirjoitti
Hinta ei ainkaan ole M-5:sen ongelma
www.eidem.fi
Itse olen käyttänyt viimeiset kolme kautta (twinissä ja nelitahdeissa, ratapyörissä ja katupyörissä) Pirellin supercorsia. Onpa vanhoilla ratarenkailla ajettu mm. Norjan reissukin, kaverilla oli vielä SC0 takana ja hyvin kesti kun oli riittävästi paineita. 3300km tuli mittariin yhdellä keikalla ja renkaalla oli useampi ratapäivä ja katukilsoja jo alla siinä vaiheessa. Paineita 3,2bar kadulla, 2.2 lämpöisenä radalla (painava twini).
Supercorsa ei tule niin liukkaaksi ratapäivien jälkeen kuten esim. Dunlopin matalapaineiset. Matalapaineisia en suosittele kadulla käytettäväksi, toki ne siellä toimii ja parit renkaat tuli läpi ajettua.
Edit: Mutta oli rengas mikä tahansa, niin ratapäivän jälkeen kun rengas pääsee jäähtymään, on varottava renkaan liukkautta! Kun rengas jäähtyy, niin pintaan tulee liukas "kova" kuori joka lähtee pois kun hetken matkaa ajaa. Yhden pyörän kaatanut tuon takia ja pari kertaa ollut lähellä lipat (mm. juvan abc:lla) lähellä.
täältä näet mitä milloinkin harrastelen... www.youtube.com/jabe84
(Zeipii @ Maalis. 02 2010,08:27) kirjoitti
Mä laitoin loppukesästä Ntecin eteen, ja perkule mun mielestä se on katuajossa eniten luottamusta herättävä seoskumi. Yllätyin oikein itsekin.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Hyvä katurengashan se on. Pitoakin näytti riittävän kemorassa hienosti, ainakin vielä 1.16 aikoihin.(Nitrous @ Maalis. 01 2010,22:31) kirjoitti
![]()
Supermoto
Michelin Power Onelta on 4 versiota kuviollista rata COMPETION seosrengasta. Sekä yksi malli niin sanottu STREET versio.(Streethawk @ Maalis. 01 2010,23:42) kirjoitti
En tiedä mitä eroa on tossa STREET versiossa, esim. Rataseos C:hen joka on kovin/kestävin. Epäilen että STREET versio lämpenee nopeammin ajossa, (ei välttämättä tarvi lämppäreitä).
PV 50
KMX 125
Z 750
ZZR 1400
ZX10RR
S1000RR
On ja olet aivan oikeassa. Mun sisälukutaidossa on parantamisen varaa.(lazaro @ Maalis. 01 2010,23:13) kirjoitti
Dunlopin qualifier kumit ratakelpoisuusjärjestyksessä:
Dunlop qualifier RR
Dunlop Sportmax Q2
Dunlop qualifier
Tuo qualifier RR on lähinnä sitä Michelin PowerRace kumia.
PowerBike Finland
Olet varmasti oikeassa, meinaan tarkemmin ajateltuna liukkauden olen havainnut vain takarenkaassa. Mutta tähän mennessä ajamani dunlopit etuset ovat olleet normipaineilla ajettavia. Onkohan niitä edes pienemmillä paineilla ajettavina vaikka olisivatkin ntec? Takarenkaassahan tuo matalapainerenkaan runko täytyy olla ihan erilainen, paljon jäykempi jotta kestää rasituksen.(PoS @ Maalis. 02 2010,08:31) kirjoitti
täältä näet mitä milloinkin harrastelen... www.youtube.com/jabe84