Elikkäs homman nimi ois seuraavanlainen: Pitäs tehdä eräänlainen matkasuunnitelma maailmanympäri matkasta moottoripyörällä kouluhommaa varten (päättötyön tapainen). Työssä pitäisi erityisesti keskittyä tulli/raja/viranomaistoimintaan ja siihen mahdolliseen paperisotaan, mihin yhden motoristin pitäisi valmistautua tämmöistä reissua miettiessä. Mutta ylipäätään saa kommentoida ihan mitä vain telluksen kiertoon pyörällä liittyvää!:
-reittiä, budjettia, kalustoa, varustusta, terveydenhuoltoa jne...
mitä mieleen tulee, omia kokemuksia/ehdotuksia. Työ palvelee lähinnä omia tarkoitusperiä, koska ko. reissu olisi tarkoitus toteuttaakin 10 vuoden sisään *
Erityisesti kiinnostaisi tietää, jos on kokemuksia reissuilta tuolta Aasian puolelta, mutta kaikki tieto/vinkit on tervetullutta! Suuret on suunitelmat mutta ompahan itselle mielenkiintoinen työ tehdä *
Ai niin, ennen kuin joku ehtii sanomaan, olen kyllä nähnyt Boormanin ja McGregorin LWRrän *![]()
-If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all-
pecha tuosta varmaan tietää,itse olen vaan kateellinen heille jotka voivat moisia reissuja tehdä![]()
Yamaha FJ 1200-88
Yamaha TZR 125-88
Honda CB 125-77
Honda Monkey -76-88(useita)
`juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
-jaakko parantainen
www.pappatuuninki.fi
Ihan ekaks kantsii hommata tuotantoyhtiö. Helpointa ehkä perustaa firma joka hanskaa kaiken. Se hommaa tv-sopimukset ja järjestää kuvaajat, järkkää pyörät ja sponsorit sekä huoltoryhmän. Tätä ennen kantsii käydä näyttelee ja hankkia naamansa pariin kansainväliseen levitykseen niin rajojen ylitys ja kaikki paperisota helpottuu.(zeppe1100 @ Helmi. 01 2010,00:34) kirjoitti
Tosin tais alunperin McGregor ja Boorman suunnitella reissua ilman kuvausryhmää ja kyllähän niitä ärsytti kun olisvat halunneet liikkua kuin kuka tahansa tavis mut rajoilla odotti poliisisaattue ja hirmuset vastaanottokomiteat.
Ekat mitä tulee itsellä mieleen on käytettävissä oleva raha, viisumit eri maihin ja miten pitkään maassa saa olla. Vaaditaanko garnet ja miten paljon se maksaa. Entä liikennevakuutus ja saako niitä rajalta (yleensä saa). Sit tietysti kalusto, huoltovälineet ja varaosat sekä jokin kanava mitä kautta hajonneita osia saa tarpeen mukaan tilailtua minne päin maailmaa tahansa. Käytettävä aika.
Jos taskurahaa ei ole tarpeeksi niin harkintaan tietty jokin sopimus jonkun lehden kanssa reissuraporteista rahaa vastaan ja tietenkin tuollaselle reissulle on helppo hommata varustesponsseja.
Ainiin, palloa ei pysty kiertää ajamalla eli kuljetus mantereiden välillä kannattaa selvitellä ettei Vladivostokissa selviä että seuraava laiva lähteekin parin kuukauden päästä tai että pyörää ei saa laivaan lainkaan.
"Maailman ympäri" oli oikein määritelty jossain eli kuinka monella mantereella ja miten pitkä matka piti tehdä jotta saa sanoa kiertäneensä ympäri maailman. Mut todelliset maailmankiertäjät viettää reissussa viisikin vuotta, vaihtaa välillä pyörää, tekee duunia jossain muutaman kuukauden ja päättää aina seuraavana aamuna mihin nokka suunnataan seuraavaksi.
totta turiset!itse ajoin rekkaa aasiaan ja venäjälle,tiet on huonoja,ja kannattaa tosiaan selvittää noi carneet ja varsinkin vakuutukset
Yamaha FJ 1200-88
Yamaha TZR 125-88
Honda CB 125-77
Honda Monkey -76-88(useita)
`juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
-jaakko parantainen
www.pappatuuninki.fi
Tuolta kannattaa varmaan lukea montakin juttua: http://www.horizonsunlimited.com/
Doug Guzzin matkakertomuksia, joista voi varmasti myös ottaa oppia: http://www.motosapiens.org/forum/
Tunturi Supersport, Honda CB125, Suzuki VS1400
Lähdemateriaaliksi ja vaikka alkupaloiksi voi tutustua kirjaan Adventure Motorcycling Handbook
Tuota lukiessa alkaa mielikuvitus keulimaan...
Mopoton
minun ja Annen 6kk reissu...
www.moto1.fi/blog
tämä ei kuitenkaan ole mikään reaaliajassa päivittynyt sepustus, ja olen sitä nyt vähäisenä vapaa-aikanani kääntänyt englanniksi - perusidea kuitenkin, että jonain päivänä vielä saan sen tehdyksi Sydneyyn asti. Samasta reissusta tein myös 8-osaisen juttusarjan samaan aviisiin, nrot 6/2008-4/2009.
Aasia on ylipäätään hyvinkin suositeltava suunta, todella halpaa, eksoottista ja ystävällistä, ja kun tarpeeksi etelään menee, niin myös lämmintä ympäri vuoden. Tosin Carnetia tarvitaan useisiin maihin, mutta se on lähinnä taloudellinen hidaste, ei este. Ja alueella on valtioita, jotka on joko täysin suljettuja ulkomaisilta ajoneuvoilta, tai sitten hyvin konstikkaita (ja kalliita) päästä sisään.
Pyörän rahtaaminenkin näiden ohi onnistuu, mutta ylipäätään rahtaukset ja niihin liittyvät paketoinnit ja paperisodat oli tuolla reissulla ehkä isoin ´pain-in-the-ass´ - kannattaa siis aina ajaa, milloin vaan pystyy. Tosin esim. autolauttayhteyksiä valtioiden välillä on Aasiassa kovin vähänlaisesti olemassa. Muuten siellä suunnalla on ihan helppoa, hauskaa ja yleensä aika turvallistakin matkustella. Liikenne on joissakin maissa (erityisesti Intia ja Indonesia!) kyllä melkoista kaaosta - jos ei ole Aasiassa ennen ajanut, voisi olla hyvä käydä ensin esim. Peterpanbiken kanssa ryhmäreissulla vähän treenailemassa.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
tattista jo suuntaa antavista vastauksista! Adventure motorcycling käsikirjakin lähti jo tilaukseen
reissu olisi tarkoitus suunnitella nimenomaan siten, että ulkopuolisia avuja tarvittaisiin mahd.vähän, jos lainkaan. Vähän niinkuin "lonely rider"-tyypisesti, mikäli se nykymaailmassa on edes mahdollistaKatsotaan mitä tästä alkaa kehittymään...
![]()
-If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all-
http://www.matkalla.info/
Ei ole maailman ympäri,mutta silti ihan tarpeeks pitkä kun suomesta ne sinne afrikkaan ajeli.
Suosittelen jokaiselle aloittelevalle reissumotoristille! On sellaisia pikkuvinkkejä koko opus täynnä mitä ei itse osaisi aivan heti ajatella *(Trapezoid @ Helmi. 01 2010,08:28) kirjoitti
![]()
-If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all-
Terve. Uutena täällä ja tää topic sattu silmään ku ois tarkotus samanlaista suunnitella.
eka taustoi: Oon Rauman merikoulussa kippariluokalla opiskeleva jätkä. toivon mukaa nyt keväällä menee perämiehen näyttötentit läpi ja syssyl ois sit paperit taskus. Muutenki pidän täs 20kk tauon opiskelusta joten tuli tällänen idea, Että.
kiinnostaisko ketään reissu, suomi -> hampuri, pyörät ja meikä laivaan ja kohti australiaa. ausseis ilmotan ku tullaa maihin ji jätkät lentäen sinne. Ajetaa aussit ja uusi-seelanti, hommaan taas pyörät ja itseni rahtilaivaan ja jenkkeihin mihin hommaatte itsenne miten ikinä. siit sitte jenkkien läpi san fransiscosta itärannikolle. mist mennää vaik kaikki ocean lineril yli takas eurooppaan.
mul o noihin konttihuolitsijoihin jo pienii kontaktei ja tiedän et esim 6prätkää merikontissa ausseihin ei oo mikää maailman kallein juttu.
tohon vois kysellä eri lehdistä ja pyöräfirmoista jo jotai pienii sponsseiki. mahdolliset huollot esim?
tää on siis ihan pöytälaatikkoasteella tää suunnitelma. mut kuitenki
kesää odotellen
PEKKA
PEKKA
Kyllähän arvon Hollywood-tähdet olisivat voineet lähteä matkaan myös ihan ´incognito´. Mcgregorin pärstävärkki nyt varmaan on suht tunnettu, mutta olisi kasvattanut vaikka kokonaamaparran.. tai pitänyt kypärähuppua päässään..(TTA @ Helmi. 01 2010,00:57) kirjoitti
Ei vaan, reissujen ns.autenttisuustasoa se mukana kulkevan hoivaajaorkesterin määrä tietenkin väkisinkin vähän tiputti, ja pienemmälläkin poppoolla voi dokumentteja tehdä. Mutta on silti hieno juttu, että tekivät mitä tekivät, koska se toi ´adventure-matkailun´ suuren yleisön tietoisuuteen. Moni on inspiroitunut heidän ansiostaan.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Näin pitkillä etäisyyksillä meriteitse rahtaaminen alkaa juu hyvinkin kannattamaan.(pekka1307 @ Maalis. 16 2010,12:33) kirjoitti
Maksoin 2 vuotta sitten yksittäisen mp:n (LCL)-rahtaamisesta Sydneystä Helsinkiin muistaakseni hiukan alle 500 euroa. Tosin suorittivat kyllä sitten vielä Länsisatamassa ´laillisen ryöstön´, elikkä 180 euroa pelkkä nouto (paketti ei ollut siellä happanemassa yhtään ylimääräistä päivää, ja muistaakseni 4 päivää olisi saanut ollakin ilman lisävarastointikuluja!) Kesti tosin lähes 2,5 kuukautta, elikkä kolmisen viikkoa pidempään kuin alkuperäinen ETA, joka oli 42 päivää.
Voipi olla muuten hieman hankalaa löytää kovin montaa kaveria, joilla olisi työn puolesta mahkuja lähteä kuvaamasi kaltaiselle turneelle. Ja työttömillä se taas yleensä tuppaa mättämään rahapuolesta...
Ehkäpä joku 1-2 kuukauden ajelu esim. Australiassa voisi olla työssäkäyville realistisempi, mp-rahtaus laivalla edestakaisin? Vaikkapa lokakuun puolivälissä pyörät laivaan, ennen joulua lennot sinne, ja paluu siten että pyörät ehtisi takaisin Suomeen huhtikuun alkuun...? Jos rahdin kokonaishinta sinne ja takaisin per pyörä olisi jossain tonnin hujakoilla, varmaan voisi alkaa kiinnostamaan.
Mutta kannattaa huomioida myös, että Australia vaatii tänä päivänä carnetin tilapäiseen maahantuontiin. Plus että siellä on muutenkin tiukat karanteenimääräykset, laitteiden pitää olla ´clean as new´, muuten käypi kalliiksi.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä