ei ossoo enää sanoo itse mitään nykypeleistä ja merkeistä, on kaikkeen kummaa merkkii tarjolla
ja hintahaitarit aika hurjia *![]()
jos kaupassa olis vielä Honda monkeyt ja Suzuki PV:t tai Raisut niin asia olis helppoo
tai uusi vesijäähdytteinen Tunturi Aqua*
ihan kuutamolla mikä olis turvallinen merkki lähtee likan ensikilometrejä vetään kaksipyöräsellä *
pitääkö luottaa vaan että kallis on hyvä? ...siis skootteri hakusessa
***
tossa noita omia teini mukuloita ja niiden kavereita katellu ja kuunnellu niin kyl derbit ja yamahat ja apriliat vissiin niit parhaita skodeja on.
Gsx 1441r
Täältä ääni Yamaha Aeroxille, ollut vuodesta -98 asti käytännössä samanlainen, eli tekniikka on taatusti luotettava eikä uusien mallien lastentauteja esiinny. Siitä huolimatta ulkonäöltään ajattoman tyylikäs, urheilullinen ja edelleen yhtä haluttavan näköinen. Ainakaan moottorin takia ei myöskään kulkupuoli jää vajaaksi, sillä nestejäähdytteiseen vaaka minarelliin saa viritysosaa siinä määrin että alkaa varmasti kulkemaan jos niin haluaa.Haittapuolena se, että kursitettuna tuppaa olemaan vähän turhankin laiska yleisen liikenteen sekaan.
Mikäli tarkoitus on ajella ehdottomasti vain ja ainoastaan kuristettuna, suuntaisin katseen mielummin polttoaineen suorasuihkutuksella varustetun Aprilia SR 50 R Factoryn suuntaan. Niissä kiihtyvyys on kuristettunakin hieman parempaa.
Molemmat pyörii hinnaltaan uutena siellä 3000 euron tietämissä. Kiinaskoottereita saa toki paljon halvemmalla, mutta ainakaan näistä vanhoista laatumerkeistä ei ole pakoputket putoilleet kesken matkan. Käytettynä ostaessa hintakaan ei enää ole niin paha.
Ääni Aprilialle. Ostin syksyllä pojalle ja hyvä on ollut. Poika selvitti asiaa ennen ostoa kavereiltaan ja kaikki kehuivat (myös derby:a ja aerox:ia kehuttiin). Heitähän kannattaa kuunnella kun ovat sen puolen ammattilaisia. Tuo Aprilian ruisku pitäisi toimia myös kylmemillä keleillä, siitä ei kuitenkaan kokemusta kun poika ei ole talvella ajellut. Siinä on kiihtyvyyttä ja vääntöä myös kaksi päällä ylämäessä. Ajoa vain pari kuukautta, mutta ei ainakaan
mitään ongelmia sinä aikana. Ajoasento on kuulemma hyvä.
Käytettynä ostin v.2008 mallin 1400€, ajettu 3500km.
Koska mopon käyttöaika on lyhyt, kannattaa miettiä myös jälleenmyyntiarvoa ja myytävyyttä. Saahan hyvästä sitten kuitenkin osan pois jolloin hinta tulee loppupeleissä olemaan halvempi kuin "huonon" mopon.
Ai niin, olenhan itsekin tyypit ottanut ja 90kg ukon jaksoi viedä mäen päälle mennen ja tullenkin..
T7
siis kuristettuja mopoja?? onko sellasiakin???(Waille @ Helmi. 27 2010,16:43) kirjoitti
apriliat viehättää omaa silmää
onko muuten infoo miten paljon ajetun mopon uskaltaa ostaa? näytää hurjalta ehkä tollaset 10-20tkm ajetut 8o
veikkaan että max. parivuotias peli olis hyvä.
Kuinkahan paljon hinta putoo jos uuden ostaa ja yhden kesän ajaa?
***
Itse arvioin suunnilleen tulevan ajomäärän(2kesää), lisäsin ostettavan mopon ajettuihin kmetreihin. Sitten vertasin nettimotosta tällä hetkellä myynnissä oleviin, tuon oletetun kilometrimäärän ajettuun ja tällähetkellä yhtä vanhaan mopoon.(Froz @ Helmi. 27 2010,19:00) kirjoitti
saako mitään selvää....
Sitten vähensin oletetun jälleenmyyntihinnan nykyisestä ostohinnasta.
Itse laitoin 5000km max ajetuiksi kmetreiksi, koska silloin mopo menee vielä kaupaksi kohtuuhintaan.
En taitaisi yli 10tkm ajettua ostaa, jos haluaa sen myydä.
Sitä, milloin noihin täytyy alkaa sisuskaluja vaihtamaan, en osaa sanoa.
Tuohon arvonpudotukseen saa jotain vinkkiä kun tsekkaa vuodenikäisten pyyntihintoja ja ottaa siitä pois vaikka 15%.
Itse kuitenkin lähdin siitä, että hyvä peli, max 2 vuotta, max 5000km.
T7
Eiköhän ne kaikki Euroopasta valmistetut skootterit ole ihan laatupelejä. Itsellä vieläkin tallissa Piaggio NRG vuodelta -98, rullattu reilu 40 tkm eikä ole tarvinnut edes porata vielä.Variaattorin osat (rullat, hihna, kytkin) on saanut kertaalleen uusia, mutta aika hyvä suoritus kuitenkin kun joka kilometri on vedetty kaasuvaijeri piukalla.
![]()
No hei, Piaggiohan on huippupeli..(-dq- @ Helmi. 27 2010,19:31) kirjoitti
Tosiaan itse olen myös tuota Pyrkijä, Soliska, Raisu, Tunska- ikäluokkaa, joten kokemuksia moposkoottereista ei paljoa ole.
Niin, noinhan se kuulemma on, jotta kiinalaista ei kannata ainakaan ostaa...
Tuossa puhuin vaan rahasta ja jälleenmyyntiarvosta. Lähtökohtaisestihan se meni niin, että niistä jotka pojalle/tytölle kelpaa, valitaan sitten pussille sopiva. Tärkeimmät kriteerit pojalle:
-kiihtyvyys/vauhti
-muoto/väri
-mitä kavereilla on, ettei haukuta neidiksi
-poika puhui myös viritettävyydestä, mutta vakiona pysyy; ihan vain koska se on laitonta.
Omat kriteerit:
-laatu/kestävyys, jottei tarvitse itse jatkuvasti korjailla tai hakea tien päältä
-turvallisuus, eli luotettava tekniikka; muutenhan nämä ovat yhtä turvattomia
-hinta
T7
Asiahan on niin, että mopoja koskeva lainsäädäntö on Suomessa täysin Aatamin aikanen (tai paremminki PV:n aikanen). Kaikki nykyaikaset mopot ja moposkootterit on suunniteltu johonki 70-80 km/h nopeuksiin. Rungot, renkaat, jousitukset ja jarrut on ihan eri tasoa kun noissa peeveissä, mankeissa, raisuissa ja muissa vanhoissa romuissa. Esimerkiksi Aeroxissa on sekä edessä että takana levyjarru Brembon kaksmäntäsillä puristimilla ja hidastuvuus on erittäin hyvä. Suomeen tuotaessa ne joudutaan kuitenki kaikki kuristamaan ettei ne kulkis enempää ku sen sallitun 45 km/h.(Froz @ Helmi. 27 2010,19:00) kirjoitti
Mitä tulee kestävyyteen, niin Aeroxin huolto-ohjelma loppu muistaakseni johonki 30-40 tkm paikkeille, jonka jälkeen siellä luki vaan että sama uudestaan alusta. Noihan on sen verran varmaa perus 2-tahti tekniikkaa, ettei ne nyt kovin herkästi mihinkään hajoa. Ja sitten kun kilometrejä alkaa olla paljon niin ei muuta kun osaa uusiksi sen verran mitä tarve vaatii ja kovaa ajoa vaan. Ei noiden remppaaminen ole edes kovin kallista. Ruiskuvehkeet on tietenki hieman eri asia, mutta eipä sielläkään taida olla muuta kun vähän enemmän elektroniikkaa vaan lähinnä polttoaineen syötössä.
Oma Aerox oli vuosimallia 2001 ja sillon 2003 syksyllä kun sen ostin niin mittarissa oli reilu 6 tkm. Kolmisen vuotta se oli itsellä ja lopuksi mittarissa oli muistaakseni suunnilleen 16 tkm. Se oli kaikin puolin loistovehje alusta loppuun saakka enkä hetkeäkään epäile etteikö se olisi kestänyt vielä vaikka kuinka pitkään.
Omasta tallista löytyy Kymco:n Super8. Pitkähkönä miehenä piti ostaa hieman kookkaampi 50cc mopo. Skootteri tuli hankittua 8/2007 ja hintaa oli hieman yli 1500e. Mittarissa on aika tarkalleen 10 000km ja tekniikka tuntuu yhä uudelta. Eiköhän tuolle tule vaikka kuinka paljon lisäkilometrejä, kunhan keli vain muuttuu. Kaupungissa parkkipaikka löytyy aina jalkakäytävällä ja siksi moottoripyörä jääkin kotiin.
2000km välein vaihdan öljyt ja joka 5000km tarkistan venat. Hyvä peli, mutta täytyy myöntää 2t ja ruiskukoneen hieman houkuttelevan. Tämä ajetaan kuitenkin loppuun ennen uuden ostamista.
Eikös Yamaha Aerox ja MBK Nitro ole samoja vehkeitä. Tietämättä mitään sen kummemmin, vois luulla että MBK:ta sais halvemmalla???
Pappa Tunturissa ei ainakaan hinta laske. Täällä ajelee yx tyttönen mönkijälläkin, sillä ainakin pysyy pystyssä.
Hajapusanisti
Jep, itse soisin nopeusrajoituksen muutoksen 60kmh.(Waille @ Helmi. 27 2010,20:16) kirjoitti
Mielestäni saattaisi olla turvallisempaa ajaa autojen seassa jos pysyy jonon mukana, eikä hitaampana provosoisi autoilijoita. Taajammissakin on kuitenkin usein 50 ja 60 kmh rajoituksia, jossa joutuu kökkimään 45kmh, mielestäni vaarallista. Jos se vaatisi ikärajan nostoa esim. 16v niin sekin parempi. Tämän vuoksi mielelläni antaisin laittaa mopon kulkemaan tuon 60kmh, mutta kun ei voi opettaa rikkomaan lakia. Voisihan noissa vielä olla kaksi eri kategoriaa; alle 18v 60kmh ja yli 18v niin paljon kuin mopo kulkee. Älytöntähän tuo tosiaan on että aikuiset joutuvat köröttämään mopolla 45kmh.
Meni vähän sivuun topicista, mutta sivuaa ehkä hiukan
T7
Malaguti Firefox F15 On hiukka isompi ja tilavempi kahdelle, kuin Yamaha Airox. Moottorina Malagutissa Minarellin vesikone ja Dukati:n sähköt. Jammussa sama kone on Magneti Minarelli sähköillä.
Honda CBR1100XX Super Whitebird
SS1000 CBR1100XX ennätysajo.
www.xxmeeting.fi
Kymco Super 8 majailee meidänkin pihassa, lumen alle jäi syksyllä...eikä tytär enää sillä aio ajella kun saa ajokortin piakkoin. Jää vissiin sit mulle kun likka pöllii mun auton, hih hih...no ei vaineskaan.
Lumihangesta saa edullisesti lunastaa.
Tuosta tuli mieleen hilpeä ajatus aikuisesta miehenroikaleesta painamassa vanhalla Suzuki PV:llä +100km/h motaria kun on kortti hyllyllä.(W-P @ Helmi. 27 2010,21:29) kirjoitti
![]()
Superbike #7
Tosiaan, siinähän olisi "hyvä" porsaanreikä.(Nitrous @ Maalis. 03 2010,10:54) kirjoitti
Heh, joo. Nappulana (70 luvulla) mentiin Itäväylää Helsingissä monkeylla, jossa oli kiinni muistaakseni 125cc suitsan kone. Keulaa oli jatkettu ja juuriputkeakin oli vähän lyöty kasaan , jotta etuhaarukka mahtui kääntymäään. Haipakkaa menoa; keula oli vauhdissa suht kevyen oloinen. Varmaankin autoilijat vähän ihmetellyt. Näitä kevarimonkejahan taitaa olla myynnissäkin tänäpäivänä. Voisin kuvitella, että on vaarallinen peli.
(ja taas mentiin ohi topicin, mutta kun aina tulee noita muistoja mieleen)
T7