Laitetaanpa tämä tännekin jos jotakuta kiinnostaa:
TÄÄLTÄ löytyy tietoa moottoripyörien kolarikorjauksesta. *![]()
Erittäin hyvä linkki, vaikkei vikapyörää omistaisikaan. Perusteellinen selvitys aiheesta: mikä kulma/jättö vaikuttaa mihinkin....
KTM Duke 790 -19 ex:Suzuki GSX1300R -08,Suzuki GSX-R 750 K9 ,Triumph 675 Daytona -07,BMW G 650 Xmoto -07,Yamaha FZ1-N -06,Yamaha FZR 1000 -96(piikkinä 70-luvun 125cc Harley-Davidson)
Toiset saattaa omistaa kolaripyörän tietämättään. Ajoin vuonna 2008 K7 Hayabusani lunastukseen. Nyt reilun vuoden päästä tapahtuneesta pyörä oli myytävänä nettimotossa hyvin pidettynä ja huollettuna pyöränä. Joku jobbari oli korjannut sen. Kilsat ei olleet lisääntyneet eli se oli laitettu vain myyntiä varten kuntoon. Kaiken lisäksi pyörä on pidetty yksi kilpisenä...
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Itseasiassa rekisteriotteesta näkee kaksikilpisyyden, vaikka rekisterinumero säilyykin samana. Eli tarkkana saa olla noiden kanssa... Kuten aina muutenkin kyllä...(Henry67 @ Helmi. 26 2010,11:24) kirjoitti
Nimim. aikanaan pari autoa omaan käyttöön korjannut ja vanhan rekisterinumeron säilyttänyt. Ja molemmat myynyt, tosin hyvinkin selkeästi ostajilla on ollut tiedossa että ne on korjattuja ollu...
Abusus non tollit usum
Mielestäni nykyään ei enää nää...(whoooops @ Helmi. 26 2010,12:34) kirjoitti
Pakko tunnustaa, että tämän lukemiseen saakka naiivina oletin, että rungonmittaustodistus tarkoittaisi, että pyörä on kaikin puolin varmuudella suora. Tässä maassa jos jossain kuvittelisi vaadittavan uskomattomia ponnisteluita sen osoittamiseen, että kolhittu ajoneuvo on täydellisen liikennekelpoinen.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
no monia kolaroituja ei ole mitattu ollenkaan, kun ne ei oo menneet lunariin?(mjtee @ Helmi. 26 2010,18:41) kirjoitti
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ns. yksikilpisenä pitäminen on eri asia kuin vain saman rekisteritunnuksen säilyttäminen.(whoooops @ Helmi. 26 2010,12:34) kirjoitti
Yksikilpisyys tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, ettei pyörälle ole tehty liikennekäytöstäpoistoa vaurioitumisen takia vaan myyty sellaisenaan jollekin ns. kyläsepälle. Näin saattaa joskus olla, vaikka kyseessä olisi vakuutusyhtiön lunastama ajoneuvo ja tuota ei otteesta näe. AKE:lta (whaeva Trafi) voi toki selvittää edelliset omistajat. Pääsääntöisesti nuo toki poistetaan liikennekäytöstä, jos yhtiö lunastaa ja siten tulee ns.2-kilpinen, mutta tuo ei ole itsestäänselvyys.
Kuten tossa joku jo mainitsikin, niin aika moni pyörä on kaaduttu/kolaroitu ns. lunarikuntoon, mutta jos ei ole ollut vahingon kattavaa vakuutusta, niin eipä sitä lunastusta tapahdu. Sitten tilanteen mukaan parsitaan kokoon ja myydään eteenpäin, eikä tuosta mitään merkkiä otteeseen luonnollisesti edes voi automaattisesti tulla. Toki vahinkopaikalle osuneet miliisit saattavat kilvet irti napata, mutta ne eivät läheskään joka paikassa ole päivystämässä.