Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Tulokset 61:stä 75:een 75:sta
  1. #61
    Lainaa (vetomies @ Loka. 04 2011,08:25) kirjoitti
    Kyllä vois tulla äitiä ikävä jos Boeingi hidastaisi pelkästään thrust reversalilla, koska sen teho parhaimmillaankin täydellä moottoriteholla on noin 45% työntövoimasta, joka sekään ei ole hääppöinen.
    Näin on eikä se moottorien huudatus laskun aikana ole "kuulemma" vain jarrutusta varten vaan myös mahdollista ylösvetoa..

    lähde. google.
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  2. #62
    Lainaa (VoihanVihveli @ Loka. 04 2011,08:34) kirjoitti
    No niin. Nyt onkin paljon kirjoitettu pysähtyvyydestä ja kitkoista jne, ja olettaen pelkästään suomalaisilla kestopäällysteillä. Sanoovat että Suomessa sadesäällä märällä pinnalla pääsee parempaan pysähtyvyyteen kuin monilla muilla euroopan väylillä. Porukkahan paljon ajelee ympäri maita ja mantuja. Onkos tullut kokemusta noista muiden maiden liukkaista pinnoista, varsinkin märällä.

    Sanoovat, jotta Suomessa esim. nastat tekevät hyvääkin ja parantavat märkien pintojen kitkaominaisuuksia - mene ja tiedä?
    Välimerenmaissa.... mitä se sitten tarkoittaakaan ,
    pidosta ei juuri voi edes keskustella, edes kuivalla.

    Joku on jostain sellaista baanaa löytänyt, mutta mistä löytyisi
    se kaveri joka muistaisi.... koska ja mistä .

    Mutta vakavasti, aina se pidon puute turistireissuilla jaksaa
    yllättää vaikka sitä kuinka koittaa takoa päähänsä.
    Luumumpikin vehje piirtää.... piirtää.... piirtää... ja vieläkin
    vähän piirtää .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  3. #63
    Suihkarilla pidetään yleensä vetoa päällä mahd pitkään koska moottorit kiihtyy niin hitaasti ettei saisi tehoja ylösvetoa varten.
    Sitäpaitsi vastusta on paljon kun laipat on ulkona.
    Reverssien varaan ei saa laskea mitään mahdollisen toimintahäiriön takia, on luotettava jarruihin.
    Sitäpaitsi reverssien käyttö on kielletty öisin monilla kentillä metelin takia.
  4. #64
    Lainaa (jamas @ Loka. 04 2011,08:41) kirjoitti
    Lainaa (vetomies @ Loka. 04 2011,08:25) kirjoitti
    Kyllä vois tulla äitiä ikävä jos Boeingi hidastaisi pelkästään thrust reversalilla, koska sen teho parhaimmillaankin täydellä moottoriteholla on noin 45% työntövoimasta, joka sekään ei ole hääppöinen.
    Näin on eikä se moottorien huudatus laskun aikana ole "kuulemma" vain jarrutusta varten vaan myös mahdollista ylösvetoa..

    lähde. google.
    Loppunee tämä lentskareiden ja motskareiden pysähtyvyyksien ja kiihtyvyyksien vertailu kun ei liity varsinaiseen aiheeseen sitten mitenkään...
    Tai ainakin niin kaukaisesti, että on valovuosi väliä, siis:
    Ei voi kuvitella, että tarvitsis motskarilla hätäjarrutella ja arvuutella, että pysähtyykö jos sattus lentskari samaan aikaan esim. Lusin suoralle. Tai viime kesänä Porvoon motarille. *
    <p>.</p>
  5. #65
    Lainaa (pomppe @ Loka. 04 2011,09:04) kirjoitti
    Suihkarilla pidetään yleensä vetoa päällä mahd pitkään koska moottorit kiihtyy niin hitaasti ettei saisi tehoja ylösvetoa varten.
    Sitäpaitsi vastusta on paljon kun laipat on ulkona.
    Reverssien varaan ei saa laskea mitään mahdollisen toimintahäiriön takia, on luotettava jarruihin.
    Sitäpaitsi reverssien käyttö on kielletty öisin monilla kentillä metelin takia.
    Siis tämäkin - olihan tämä mp-foorumi??
    Vai ollaanko avia-foorumilla???
    <p>.</p>
  6. #66
    massan ja kitkan vaikutuksista....kerran kuulin automiesten kertovan että Mersu tutki kuorma-auton pysähtymistä, totesivat ensin että jarrujen teho ei ole riittävä, no tekivät siihen jarrut joilla kumit sai savuamaan.. no sitten renkaat räjähtivät. tekivät sitten renkaat jotka kestävät ja pitävät... no sitten irtosi akseli kiinnityksistään. siinä vaiheessa totesivat että jos pyritään samaan hidastuvuuteen kuin henkilöautolla niin ei sitten enää tarvitse juuri minkäänlaista kuormaa enää kuljettaakkaan kun auton omapaino on jo niin suuri
    TRX850 -96
    XT500 -80
  7. #67
    Lainaa (VoihanVihveli @ Loka. 04 2011,07:59) kirjoitti
    Lainaa (compact_d @ Loka. 04 2011,07:28) kirjoitti
    Lainaa (Crivil @ Loka. 04 2011,04:20) kirjoitti
    Lainaa (Hannula @ Syys. 20 2011,19:19) kirjoitti
    Nyt kun tuli puheeksi:

    VW Transporter T4 vs. 40 tonnin rekka

    Ois mopollakin tekemistä jos tommosen yhdistelmän perässä joutuisi ihan äkkiseltään suorittamaan.
    Piti just linkittää tää sama pätkä, mut Hannula oli nopeempi, ja kirkkaasti... "Vanha" on pikkasen hidas ....
    Niinpä, ajoneuvon massalla ei ole merkitystä pysähtyvyyteen. Se on aivan sama onko Boeing 747 ja moottoripyörä rinnakkain, niin ainoa mikä ratkaisee on jarrujen teho sekä tien- ja renkaan välinen kitka.
    No huhhuh. Vois tulla äitiä ikävä jos Boeingi hidastelisi kiitotiellä pelkästään jarruilla ja renkailla. - Eikös nyt turbiinilla sentään...
    Niin, osittain elävässä elämässä mutta edelleen pätee se että jos Jumbon jarrujen teho on riittävä ja kitka on sama, niin taatusti stoppaa yhtänopeasti kuin prätkäkin. Elävässä elämässä Jumbon jarrujen teho ei ole samassa suhteessa kuin prätkässä, joten aika paljon pidempi sillä jarrutusmatkakin mutta enpä ole niin väittänytkään.
  8. #68
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (RHR @ Loka. 04 2011,09:54) kirjoitti
    massan ja kitkan vaikutuksista....kerran kuulin automiesten kertovan että Mersu tutki kuorma-auton pysähtymistä, totesivat ensin että jarrujen teho ei ole riittävä, no tekivät siihen jarrut joilla kumit sai savuamaan.. no sitten renkaat räjähtivät. tekivät sitten renkaat jotka kestävät ja pitävät... no sitten irtosi akseli kiinnityksistään. siinä vaiheessa totesivat että jos pyritään samaan hidastuvuuteen kuin henkilöautolla niin ei sitten enää tarvitse juuri minkäänlaista kuormaa enää kuljettaakkaan kun auton omapaino on jo niin suuri
    Tuo tarina lienee n. 30 vuoden takaa. Mielestäni tuo Hannulan linkittämä Mersu-video todistaa aika hyvin, että hyvin pysähtyvä rekka on täysin mahdollista valmistaa.
    Superbike #7
  9. #69
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Nitrous @ Loka. 04 2011,17:58) kirjoitti
    Lainaa (RHR @ Loka. 04 2011,09:54) kirjoitti
    massan ja kitkan vaikutuksista....kerran kuulin automiesten kertovan että Mersu tutki kuorma-auton pysähtymistä, totesivat ensin että jarrujen teho ei ole riittävä, no tekivät siihen jarrut joilla kumit sai savuamaan.. no sitten renkaat räjähtivät. tekivät sitten renkaat jotka kestävät ja pitävät... no sitten irtosi akseli kiinnityksistään. siinä vaiheessa totesivat että jos pyritään samaan hidastuvuuteen kuin henkilöautolla niin ei sitten enää tarvitse juuri minkäänlaista kuormaa enää kuljettaakkaan kun auton omapaino on jo niin suuri
    Tuo tarina lienee n. 30 vuoden takaa. Mielestäni tuo Hannulan linkittämä Mersu-video todistaa aika hyvin, että hyvin pysähtyvä rekka on täysin mahdollista valmistaa.
    Se on sitten eri tarina, että mitä tuollaisen jarrutuksen jälkeen enää on kyydissä ja mitä on rysähtänyt kopista läpi... Siinä ei paperirullat tai jäiset tukit enää taida pysyä paikallaan kun tuollainen jarrutus tehdään.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  10. #70
    Lainaa (Crivil @ Loka. 04 2011,04:20) kirjoitti
    Lainaa (Hannula @ Syys. 20 2011,19:19) kirjoitti
    Nyt kun tuli puheeksi:

    VW Transporter T4 vs. 40 tonnin rekka

    Ois mopollakin tekemistä jos tommosen yhdistelmän perässä joutuisi ihan äkkiseltään suorittamaan.
    Piti just linkittää tää sama pätkä, mut Hannula oli nopeempi, ja kirkkaasti... "Vanha" on pikkasen hidas ....
    Siinä oli testi. Tässä sitten todellisuus:
    Iltalehti: Jarruvikaiset rekat ovat uhka liikenteessä
    "Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
    Tallissa: 350EXC-F
    Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
  11. #71
    Lainaa (villho @ Loka. 04 2011,19:33) kirjoitti
    Lainaa (Crivil @ Loka. 04 2011,04:20) kirjoitti
    Lainaa (Hannula @ Syys. 20 2011,19:19) kirjoitti
    Nyt kun tuli puheeksi:

    VW Transporter T4 vs. 40 tonnin rekka

    Ois mopollakin tekemistä jos tommosen yhdistelmän perässä joutuisi ihan äkkiseltään suorittamaan.
    Piti just linkittää tää sama pätkä, mut Hannula oli nopeempi, ja kirkkaasti... "Vanha" on pikkasen hidas ....
    Siinä oli testi. Tässä sitten todellisuus:
    Iltalehti: Jarruvikaiset rekat ovat uhka liikenteessä
    Vaikka rekan jarrut olisivat täydellisessä kunnossa, eivät paineilmajarrut koskaan reagoi jarrupolkimen painallukseen yhtä nopeasti kuin hydrauliset. Tietenkään se ei jarrutusmatkaan vaikuta, mutta pysähtymismatkaan kyllä.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  12. #72
    Lainaa (Juutana @ Loka. 04 2011,18:48) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Loka. 04 2011,17:58) kirjoitti
    Lainaa (RHR @ Loka. 04 2011,09:54) kirjoitti
    massan ja kitkan vaikutuksista....kerran kuulin automiesten kertovan että Mersu tutki kuorma-auton pysähtymistä, totesivat ensin että jarrujen teho ei ole riittävä, no tekivät siihen jarrut joilla kumit sai savuamaan.. no sitten renkaat räjähtivät. tekivät sitten renkaat jotka kestävät ja pitävät... no sitten irtosi akseli kiinnityksistään. siinä vaiheessa totesivat että jos pyritään samaan hidastuvuuteen kuin henkilöautolla niin ei sitten enää tarvitse juuri minkäänlaista kuormaa enää kuljettaakkaan kun auton omapaino on jo niin suuri
    Tuo tarina lienee n. 30 vuoden takaa. Mielestäni tuo Hannulan linkittämä Mersu-video todistaa aika hyvin, että hyvin pysähtyvä rekka on täysin mahdollista valmistaa.
    Se on sitten eri tarina, että mitä tuollaisen jarrutuksen jälkeen enää on kyydissä ja mitä on rysähtänyt kopista läpi... Siinä ei paperirullat tai jäiset tukit enää taida pysyä paikallaan kun tuollainen jarrutus tehdään.
    Ehkä näin, mutta kyseinen video nähdäkseni vain osoittaa, että raskaankaluston jarrut, ovat menneet "valovuosia" eteenpäin, verraten vanhoihin rumpujarruihin... Se, miten kukanenkin lastinsa sitoo, on jo toinen juttu... Taitaa olla, aika epäolennainen pointti, kun se paniikki jarrutus tulee kohdalle.... Tuskinpa, siinä vaiheessa kukaan kerkee, enää ajattelemaan miten se kuorma olikaan sidottu... Törmäyksen välttäminen varmaan on se ensimmäinen ajatus ... Mistään taaskaan mitään tiedä, kunhan horisen ....
    Kawasaki 1100 ZZR -91
    Suzuki GSX 1300 R *-00
    Suzuki GSX 1300 R *-08
    +300 km/h Club of Finland
  13. #73
    Lainaa (villho @ Loka. 04 2011,19:33) kirjoitti
    Lainaa (Crivil @ Loka. 04 2011,04:20) kirjoitti
    Lainaa (Hannula @ Syys. 20 2011,19:19) kirjoitti
    Nyt kun tuli puheeksi:

    VW Transporter T4 vs. 40 tonnin rekka

    Ois mopollakin tekemistä jos tommosen yhdistelmän perässä joutuisi ihan äkkiseltään suorittamaan.
    Piti just linkittää tää sama pätkä, mut Hannula oli nopeempi, ja kirkkaasti... "Vanha" on pikkasen hidas ....
    Siinä oli testi. Tässä sitten todellisuus:
    Iltalehti: Jarruvikaiset rekat ovat uhka liikenteessä
    Tässä tuli, mun mielestä helvatan hyvä pointti... Suurissa kuljetusyhtiöissä, kuskilla voi olla kymmeniä eri kärryjä perässä... Mistä se kuski tietää, missä kärryssä, jarrut on asianmukaisessa kunnossa... Ei mistään, ennen ensimmäistä tiukkaa jarrutusta... Hups, "kärryn, vasemmanpuoleisen takajarrut ei toimikkaan". ABS:n valo ei syty... Kärryn jarrut kunnossa... Jaa eipä ollutkaan .. Tässä näkisin, että näillä suurilla yhtiöillä, pitäisi olla suurempi vastuu, varsinkin kärryjen osalta... Tahtoo, vaan homma mennä niin, että kuski valittaa ettei kärry ole kunnossa... Ja lopputulema on... Ei kiinnosta *...

    PS. Lainaa uutisesta "Jos jarrut toimivat epätasaisesti, perävaunu ajautuu mutkassa jarruttaessa helposti vastaantulevien kaistalle, eikä vastaantuleva ehdi tehdä mitään".



    Kawasaki 1100 ZZR -91
    Suzuki GSX 1300 R *-00
    Suzuki GSX 1300 R *-08
    +300 km/h Club of Finland
  14. #74
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Crivil @ Loka. 05 2011,04:28) kirjoitti
    Tässä tuli, mun mielestä helvatan hyvä pointti... Suurissa kuljetusyhtiöissä, kuskilla voi olla kymmeniä eri kärryjä perässä... Mistä se kuski tietää, missä kärryssä, jarrut on asianmukaisessa kunnossa... Ei mistään, ennen ensimmäistä tiukkaa jarrutusta... Hups, "kärryn, vasemmanpuoleisen takajarrut ei toimikkaan". ABS:n valo ei syty... Kärryn jarrut kunnossa... Jaa eipä ollutkaan .. Tässä näkisin, että näillä suurilla yhtiöillä, pitäisi olla suurempi vastuu, varsinkin kärryjen osalta... Tahtoo, vaan homma mennä niin, että kuski valittaa ettei kärry ole kunnossa... Ja lopputulema on... Ei kiinnosta *...

    PS. Lainaa uutisesta "Jos jarrut toimivat epätasaisesti, perävaunu ajautuu mutkassa jarruttaessa helposti vastaantulevien kaistalle, eikä vastaantuleva ehdi tehdä mitään".
    Ei tuossa mitään suurempaa vastuuta isoissa yhtiöissä vaadittaisi, vaan se, että liikenneluvan haltijalle/kalustosta vastaavalle päällikölle tulee aina sama rangaistus kuin kuskillekin jos autossa on tekninen vika joka johtaa onnettomuuteen.

    Tuo systeemihän on käytännössä käytössä muilla aloilla, eli jos työntekijälle sattuu työtapaturma, niin esimies + muita valkokauluksisia istuu syytettyjen penkillä. Aivan sama vaikka työntekijä olisi omaa tyhmyyttään tilanteen aiheuttanut, niin sakkoja tulee.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  15.  
  16. #75
    Lainaa (Crivil @ Loka. 05 2011,04:28) kirjoitti
    PS. Lainaa uutisesta "Jos jarrut toimivat epätasaisesti, perävaunu ajautuu mutkassa jarruttaessa helposti vastaantulevien kaistalle, eikä vastaantuleva ehdi tehdä mitään".
    Se johtuu siita etta kaikki Toyota Hiacea isompia kuljettavat tappavat pienempia huvikseen. Maalaavat raitoja pakoputkeen kuten WW2 tank commanders tykin piippuun.

    "Tanaan yksi biker yritti vaistaa bussin taakse mutta sain jarrutettua molemmat kumoon. Maalasin yhden ohuen ja yhden paksun raidan."
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123