Panit aika tiukan hintarajan.(Paabo/// @ Helmi. 23 2010,21:29) kirjoitti
Olen samaa mieltä antin kanssa, isompienska on se kaiken paras, mutta ei taida mennä sekään hinta/näkö haarukkaan.
Lopulta kaiketi tää menee siihen, että osta isobandiitti tai jos jostain saat tällaisen:
Suzuki 900
niin sitten se.
Alkaiskos Suzukin V-strommia saamaan tuohon hintahaarukkaan? Itse aloitin 25v tauon jälkeen strommilla, 11tkm ja vaihtoon samana kesänä mutta ne oli tärkeät treenikilometrit joilla ajettiin kesälomareissu kaksi päällä, turvakoulutukset, hidas ajot ja tietenkin tärkein eli liukkaan paikan wobbeli motarilla joka toikin eniten kunnioitusta lajiin ja sai lukemaan turvallisen ajon ohjeet hyvinkin tarkkaan.
GTR 1400
Ei huono veto tuo RS:ä, vähän toista luokkaa kuin pienet japanialaiset.
CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
Mulla olis -02 FZS 600 ja vieläpä hieno sellainen. Saattaisin ehkä luopua siitä.
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Mä ajoin kolme kautta Yamahan TRX850:llä. Ei tuntunut käyvän pieneksi. Hyviä yksilöitä saa jopa alle budjettisi - jää rahaa varusteisiin, huoltoihin yms. enemmän.
Orggis liikkeestä:
http://www.nettimoto.com/yamaha/trx/734118
Mun vanha:
http://www.nettimoto.com/yamaha/trx/806811
Tuossa oli multa lähtiessä kaikki huoltodokumentit, ohjekirjat, kuitit yms. alusta saakka, mutta ilmeisesti ovat hukkuneet jossain vaiheessa. Öljyä vähän vuotaa ja isoa huoltoa on vailla (ellei noita ole tehty/korjattu), mutta muuten on A1 kunnossa ja kilsoista uskallan sanoa, että pitävät paikkansa. (Yhdellä hollannissa n. 24tkm asti - huoltokirja - ja mulla n. 43tkm asti ainoana Suomessa.)
Todella hyvä pyörä ajaa, ketterä ja asiallinen kaikin puolin. Tuskin nuokaan on ihan apteekin hintoja. Miinuksena vaikea myydä eteenpäin, koska nuo ei jostain syystä ole kovin haluttuja. Mulla on ollut myös 2001 mallinen FZS600 ja kyllä mä paljon enemmän pidin TRX:stä.
Retired
Alotin ite 600 bandiitilla.. Vähän siinä on painopiste ylhäällä, joka johtuu suht isosta rungosta. Hornetsi on jo paljon kevyempi, ja samalla painopiste alhaalla. Sopii varmasti parhaiten ekaks pyöräks. Tottakai kans Fazut on myös ihan hyvä vaihtoehto.. Se on painon ja tehon suhteen jossain noiden edellä mainittujen kahden välissä. Nuo sopii kaikki tohon hintahaarukkaan.
Mitään älytöntä teho hirviötä en kuitenkaan suosittele. Kannattaa alottaa vähän pienemmästä.
<p>Moto Guzzi 1200 Sport</p><p>Suzuki Bandit 1250A</p><p>Suzuki Bandit 600</p>
Ite olen 19 vuoden ja 9 pyörän kokemuksella sitä mieltä että liian isoa ja tehokasta pyörää ei ole olemassakaan...
Kaikki laitteet on jossain vaiheessa tuntuneet pieniltä ja laiskoilta.
Se on kuitenkin omasta itsehillinnästä kiinni selviääkö sitä ekaa kesää hengissä vaikka ajaisi bussilla.
Ajotaito ja käsittely on tottakai helpompi aloittaa kevyemmällä ja laiskemmalla,mutta yli 180senttisenä en enää noihin minimotoihin kallistuisi.
<p>Mopolla pääsee ja autolla loput</p><p> </p><p>Ex:ät Cb350,Z650,Fzr600,ZXR750R,Cb900F,Yz426,CBR1000F,Ba ndit 1200s,GSX-R 750,Ducati Monster 900,Bandit 1200s,VTR1000F,Triumph Speed four ja nyt taas Ducati 900SS</p>
Kaikki mainitsemasi pyörät ovat varmaan hyviä valintoja.
Kannattaa koeajaa useampia erilaisia pyöriä jotta se omimmalta tuntuva löytyy. Koeajossa tulee ilmi myös pyörän käsittely paikallaan. Kuussatkut yleensä vähän kevyempiä käsitellä paikallaan mutta ajossa ei juurikaan eroa.
Vain koeajossa saat tuntuman ajoasentoon ja hallintalaitteiden käyttöön joista muodostuu lopullinen ajofiilis.
Oma kokemus noista ajossa on FZ6, joka kevyt käsitellä ja tehoakin riittävästi ainakin yksin ajeluun.
cb350 * fz6s * cbf1000
Hupaisaa kun tuollaisia 6k++ pyöriä tyrkytellään kun tavoitteena on 4-5k. Kyllä tuohon hintahaarukkaan pyöriä löytyy. Ihan jo listaamasi laitteetkin (esim. se SV) tai sitten täällä ehdotetut (speed fouri on muuten ihan saakutin hieno).
Kannattaa käydä renkaita potkimassa, tärkein vihje on se, että älä rakastu ensimmäiseen jonka päälle istut vaikka kuullostaisikin kuinka hienolta. Ei se ole ainoa prätkä maailmassa.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Sanoisin että FZ6-N on monessa suhteessa hyvä aloituspyörä - hieman hajuton ja mauton, mutta ajaa asiansa ja on erittäin toimintavarma, eikä ole hullumman näköinenkään. Akrapovicin putkilla laitteesta lähtee myös ihan kohtuullinen höpinä.
Itse ennätin moisella ajella noin 15 000 km.
Plussia:
+ kohtuulisen hyvin tehoa
+ kestävä tekniikka
+ tyyppivikoja ei oikeastaan ole
+ 10 000 km:n huoltoväli
+ etulampun valoteho kohtuullisen hyvä
+ ajo-ominaisuudet varauksin
Miinuksia:
- teho/vääntö alakierroksilla (herää vasta kierrätettäessä)
- satulan lukitusmekanismiin roiskuu rapa varsinkin jos vaihdettu sliparit. Näin lukitus saattaa jumiutua. Säännöllinen puhdistus ja rasvaus auttaa.
- etupää löysähkö (jäykemmät öljyt ja shimmaus auttaa jo paljon)
- pitkillä henkilöillä saattaa jalat puutua pitemmmillä matkoilla polvikulman takia
- satula pitkillä matkoilla. (ilmeisesti S2:n satulaa parannettu - itsellä kokemusta vain 2005 -mallista.)
Edit. Näyttäisi olevan nettimotossa hintapyynnöt noissa rapiat 6000 e vuosimalleille 2005 - 2007, mutta luulenpa, että tinkimällä pääsee alle kuuden tonnin. 2004 -mallisia luulisi saavan jo 5500 euroon tai hieman alle.
Kawasaki ZR-7 -01 -> Yamaha FZ6-N -05 -> KTM Super Duke 990 -07 -> Ducati Monster S4R Testastretta -08 -> KTM RC8 -09 -> Buell XB12STT -07
Kyllä mä lähtisin cbr linjalle! Itellä oli ekan kesän vm93 600 seepra ja oli just passeli ekaks pyöräksi. Tehoa ei ollut liikaa tai liian vähän, ajoasento ei liian kyykky ja kertaakaan ei ollut pienintäkään vikaa. 4-5k löydät kyllä jonku helme cebarin!
Tuota kyseistä pyörää olen katsonut. Jospa tuo ei menis kaupaksi ihan vielä...(Streethawk @ Helmi. 23 2010,21:29) kirjoitti
Paljon tullut hyviä kommentteja ja ehdotuksia pyöristä. Joo ei passaa rakastua ensimmäiseen kokeiluun...Vaikka se voikin olla vaikeaa sanoa ei...![]()
http://www.nettimoto.com/yamaha/yzf/896202
Tuossa vois olla ihan ookoo setti alkuun.
Hajapusanisti
Yksi asia on varma sun pitää ostaa sellainen pyörä mikä itsestä tuntuu parhaalle. Ei kukaan voi sanoa mikä pyörä sopii sinulle parhaiten se pitää tuntea. On se sitten vaikka Jawa.![]()
Esim. ER-6n/f tai Hornet. Riippuu myös kuskin koosta ja aikaisemmasta ajokokemuksesta. ER-6n halpa ja alhaalta vääntävä ja helppo kuin mikä. Hornet on tehokkaampi ja paremmilla jarruilla ja alustalla varustettu, toki myös kalliimpi.
Nelikot käyvät tasaisemmin mutta ainakin Hornetti "huutaa" jo alle motarinopeuksilla.
Myös painavemmat/vanhemmat n.750 kuutioiset olisivat kivoja esim. Honda SevenFifty/Kawa ZR-7.
Mieti ajatko pyörällä yhden kesän vai pidempään.
Rock hard, ride free
Tuosta hyvä ja huollettu fz6-n -05
t.makke
FZ6-n -05 -> ZX-12R -05 -> Aprilia Tuono 1000r -10 -> Kawasaki ZZR1400 -15
"Do It Like You Mean It"
Itse ostin vuosi sitten kawan ZX-6r:n ensipyöräksi, joka edelleen on omistuksessa, joskin monenan palasena tallin lattialla.
Kävin kokeilemassa vaikka mitä, mutta jostain syystä ton ninjukan selässä olo oli kuin kotona heti, joten ei kauaa tarvinnut miettiä.
Tällä kommentilla lähinnä haen sitä, että testaa eri pyöriä ja valitse se mieleisin. Pyörä ei koskaan/harvoin on järkiostos niin osta nyt ainakin itseäsi miellyttävä pyörä.
Suzuki SV1000s '03 - V for Power
Kawasaki ZX-6R '03 - "El Tornado" - EX
Olin samassa tilanteess kolme kesää sitten. Piikkiaikoina ajelin Suzukin RG:llä.(Paabo/// @ Helmi. 23 2010,14:49) kirjoitti
Sanoisin itse, että hommaa kyykky. Hommaa vaikka se kusiaiskyykky ekaks, jollei lompakko kestä tonnista, mutta siinä se on sun pyörä.
Koeajot on yhtä paskan kanssa, koska jokainen iso pyörä tuntuu mahtavalta. Osta siis eka, ihan vain sen ulkonäön perään ja tonnisen kyykyn sä haluat kumminkin, niin osta semmoinen, jos vain lompakko kestää.
Pari kaveriakin ajoi viime kesänä kortit ja arpo noitten pyörien kanssa. Tonnista kyykkyä ne halus, mutta olivat kumminkin silleen ja tälleen "fiksuina" niitten tehojen tms. kanssa.
Sanottiin kavereiden kanssa, että laittakaa nyt sitä tonnista vain alle ja ajelette meitin kanssa alkuunsa, niin ette mee lepikkoon ja osaatte nauttia.
Näin nuo toimivat ja pistivät ensipyörikseen tonniset gigserit. Viime kesä sitten ajeltiin ja yhtä hymyä/kiitosta vain olivat kaverit. Ei se meinaan ole kuin siitä oikean käden ranteesta kiinni se meno ja pääasia on se, notta on semmoinen pyörä minkä haluaa, eikä mitään "järkeviä" - ratkaisuja.
Matti. Vihdistä.
I'm just asking. Olen vain persekuningas.
Osta Suzuki GSX 750 F:ä.EI liian tehoton eikä liian tehokas.Pomminvarma vekotin joka ei heti jää "pieneksi".Jos jotain huonoa siinä on niin ehkä hieman "löysä" keula ja 12tkm:n välein suht kallis huolto jos ei tee sitä itse.![]()
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Täältä lähtee äänet pikku fasulle. Ehdottomasti ainakin kannattaa kokeilla, sittenhän sen itse tietää *![]()
No jos multa kysytään niin tuo on aivan kamala pyörä. Sori vaan. Jos haluaa, että ajaminen on hauskaa, niin kannattaa kyllä hankkia joku muu vekotin.(suzuki03 @ Helmi. 27 2010,17:10) kirjoitti
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Eikös ollut kyse ensipyörästä,eikä mistään Deluxe matkalehmästä tai ratapyörästä?Mikäs siinä Suizassa on niin kauheeta?Ite ajelin sillä 4 v. jonka jäkeen vaidoin Bläkkäriin.Onhan ne aivan eri maailmasta,mutta niin myös eri hintaluokassa ja sarjassa.(PoS @ Helmi. 27 2010,17:41) kirjoitti
![]()
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Ja ensipyöränkö pitää olla ajettavuudeltaan surkea, hidas ja painava? Vaikkapa ekan mallin R6 tai CBR 600 F sopii budjettiin, ja ne on molemmat todella paljon parempia pyöriä kuin F-Suitsa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
No kaikki taidot yleensä hankitaan paskimmalla mahdollisella kalustolla,mitä Suiza ei nyt kuitenkaan ole!Eikös se ole parempi hankkia ns."vanhanaikaisella" pyörällä kokemusta kuin kaikilla mahdollisilla ESA:lla/luistonestolla/ABS:llä ym... varustetuilla mopoilla-luovat vain turhaa turvallisuuden tunnetta ja omien ajotaitojen yliarvioimista ja sitten kun se vahinko sattuu jos sattuu niin todennäköisesti vauhtia on enemmäm kuin riittävästi vs. "vanhanaikaiseen"mopoon nähdenNo mutta jokaisellahan saa olla oma mielipide asiasta
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Osta Suzuki Bandit 1200 niin ei tartte heti olla vaihtamassa isompaan kun tuntuu nuhaseltaja on ketterä peli ainaki musta.
Pari vuotta ajelin FZ-6S s2:lla, se sopi ainakin mulle hyvin, kilometrejä tuli 21tkm. Siinä mahtuu 185cm ja 100kg kokoinen kaverikin hyvin ajelemaan. Kierroksia joutuu käyttämään, mutta kyllä sillä mutka teilläkin pysyy ihan hyvin matkassa mukana. Ja tulihan tuolla tehtyä euroopan reissukin.
Mutta jos ei ole pakko ostaa ennen ajokautta, Niin KOKEILE ensin, koska ei sillä kukaan muu aja, ja kaikilla on omat mieltymyksensä. Sitten vaan![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
Sulla on kyllä niin omituinen logiikka, ettei pysty käsittelemään.(suzuki03 @ Helmi. 27 2010,18:57) kirjoitti
En tiedä oletko ajanut muita pyöriä kuin mainitsemasi, mutta ainakin niistä, joita minä olen ajanut (niitä on muuten kertynyt aika monta), on GSX 750 F ollut huonoin ja ikävin ajettava.
Luistonestoja ja abseja ei taida hintaluokan 4-5K pyöristä löytyä, ei ainakaan niistä kolmesta, jotka olen tässä ketjussa maininnut. Jokainen niistä on parempi kuin GSX-F.
Ja kyllä GSX 750 F varmaan sen 230km/h kulkee, joten silläkin saa aivan varmasti itsensä hengiltä, eikä tarvitse edes kovasti yrittää. Sen myönnän, että toimintavarma se on aivan takuulla.
Mutta miksi ihmeessä pitäisi ostaa huono pyörä jos budjettiin sopii hyviäkin?
ja jos haluaa vitun ruman ja painavan pyörän ni multa löytyis kawan gpz600r -86 tallista. On helmi ja järkyttävä ajaa, jos lähtee käymään sen saa 500e sen jälkeen mikä vaan tuntuu hyvältä.
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Hieman samantapaista kokemusta myös täällä.(PoS @ Helmi. 27 2010,19:40) kirjoitti
Kaikenlaista on tullut kokeiltua ja kyllä tuo GSX750F on "huono" pyörä.
OK sen puolesta puhuja on kyllä hinta, niitä saa suhteellisen uusia ja pienillä kilometreillä kohtuu hintaan, mutta hyvää pyörää siitä ei sitten saa millään.
Painavan oloinen, laiskahko ja ei niin nätti.
Iso plussa tosin tulee luotettavuudesta, meidänkin lähipiirissä yksi tuollainen laite on kohta nähnyt kilometrejä enemmän kun samanikäiset autot (150tkm) ja ei väsymisen merkkejä kyllä näytä.
Mut jokainen tykkää jostakin...esim itse ostin juuri VFR800Vtec Hondan joka on ylihintainen, lasika, painava eikä mikään kaunotar, mut sonot![]()
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer