Kun meni nuo prätkäsuunnitelmat uusiin puihin enkä saanutkaan vielä Fasua alle kesänalusta, oon etsinyt mahd. halpaa kakspyörästä alle. Löysin yhden Yamaha TZR 125 'n joka toivonmukaan saa tyydytettyä edes jollainlailla tän polttelun heti kun tiet sulaa. Ja jossainvaiheessa sitten Fasu *, kun Bölli löytää itselleen pyörän.
Vuosimalli on -90 ja männänvaihto (ja poraus) on tehty edellistalvena ja viimekesän ajettu. YliPaskaViriSysteemi kuulemma toimii, kurit poistettu pakoputkesta. Kortti piisaa (A) joten kaikki muut vauhdinhillitsimet pois kuin jarrut *.
Mitähän tuommoiselta pyörältä voi 'odottaa'? Ts. mitä kaikkea tuosta pitäisi mennä läpi ettei tule ostettua sikaa säkissä. Mitä kaikkea mun kannattaa tuosta kiertää läpi?
Bölli on tulossa onneksi avuksi, mutta silläkin piikki-ikä on jo kaukana ohi.. Meikäläinen vaan näin myöhäisherännyt että vasta nyt ensimmäistä kakspyörästä hakemassa. Kokemusta ei oo mutta intoa sitäkin enemmän. Kaikki vinkit otan kiitollisena vastaan.
"On katsottava tarkkaan, mihin astuu kissa tassuillaan, itse kumminkin ne joutuu nuolemaan."
* * * *
Kawasaki GPZ500S -88 : 2010
Yamaha FZS600 Fazer -99 : 2011->
Suosittelen säästämään tuonkin ja osta isompi vaikka myöhemmin.
Nimimerkillä ajoin itse tuollaisella kesät 95 ja 96.![]()
Muuten säästäisinkin, mutta haluan pyörän alle heti kesästä ettei tarvi odottaa alkusyksyyn tai vieläpahemmin talveen asti..
Ja tuommoisen halvakkeen pienen senkin takia että se saa jäädä sitten perheeseen 'leluksi' ja hätävarapyöräksi, kun Bölli saa uuden pyörän alleen ja minä siltä Fasun. Tai vaikka viedä mökille kilvelliseksi pyöräksi, ei tarvi kilvettömällä krossipyörällä metsiäpitkin esim lähikauppaan.
"On katsottava tarkkaan, mihin astuu kissa tassuillaan, itse kumminkin ne joutuu nuolemaan."
* * * *
Ei tuollaisesta tzr:stä omien kokemuksien myötä ole mitään hyvää sanottavaa. Mielummin odottelis/ostais jonkun muun.
Moto Guzzi V65 Lario
Huono kuulo korvaa hyvän vaimennuksen.
Ostaa vaikka jonkun hiukka projektikuntoisen GS500 Suzukin tms., laittaa kuntoon, ajaa mitä ajaa ja myy hyvään hintaan pois. Muistan kyllä nuoruusvuosiltani, että toi "itzari" oli aika hirveä peli kaikin puolin, kun kaverin pärrää kokeilin. Tuon kanssa pääset varmasti viimeisistäkin itsetunnon rippeistä eroon...
Mulla oli justiin tzr aikoinaan. Parempi pyörä se on kun joku painava putkirunkonen 500:nen. Kone on aito kiljutettava tietysti, mutta 7000rpm tulee hauska tehopiikki. Mä ostin sillon uutena sen ja ajoin noin 20000km. Ei mitään vikaa. Öljyproppu katkeaa jos sen kiristää rikkinäisellä momentti avaimella :-)
"For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
-Citigroup Global Markets, 2010
Tuota keveyttä oon kans pitäny tässävaiheessa hyvänä. Tetsari painaa 123kg ja Fasu 217kg tankattuna. Fasulla en oo ajanut vasta kuin ihan pätkän, ja autokoulun pyöräkin oli kevyempi kuin se.
* * * *
Itellä jäi ainaki iha positiiviset fiilikset jampun tezarista piikkiajoilta(ajoin sillä 50tkm-->65tkm asti ja vielä soi).
Yllättävän hyvä pyörä kunnossa ollessaan,hakkaa mennen tullen nää uudet nelitahti piikkicebarit niin suorituskyvyllisesti kuin myös ajoltaan.
Jos tommosen aiot ostaa,nii kannattaa varmistuu koneen ja vaihteiston toimivuudesta. Jos pyttyä porattu viimesille ylikoolle,niin odotettavissa pytyn+männänvaihto sekä oheishilut(~500-600€).
Ei kestä ne suurimpien ylikokojen kiinamännät noissa koneissa pariatonnia kauempaa.
Myös jousituksen ja jarrujen kunto kannattaa tarkistaa..Takaiskari ei oo huollettava,ja uus maksaa muistaaksee +300€. Etupumput kannattaa tsekata ettei näi vuotoja,ja onko keula riittävän jämäkkä(mahdollisesti korjattavissa jäykemmillä öljyillä ja timakemmilla jousilla).
Siinäpä pientä tarkistuslistaa jos aiot ostamaan lähtee![]()
R1 07
^Kiitos vinkeistä, juuri tällaista ohjeistusta kaipasinkin.
Takaiskariksi oli kuulemma vaihdettu Bitubo, eiks sen pitäis olla hyvä ? Huh, tuo mäntähomma pitääkin tarkistaa millä koolla se on nyt. Ja nuo etupumput..
Käyntiääneenkin vain pitää tottua (heh, intopiukeena juutuubista kuunneltu miltä se kuulostaa).Ainut mikä tuossa yhtäkkiä tökkii on tuo käyntiinpolkasu, mutta onneksi kesällä krossimopolla tuli tuokin opeteltua.
* * * *
Jooh bitubo on hyvä.(Mouru @ Helmi. 17 2010,16:17) kirjoitti
Btw,kannattaa tietty tarkistaa kaikki muutki kulutusosat kuten muidenki pyörien kohdalla,mut sen varmaa jo tiesitki : Eli ketjut+rattaat, jarrulevyt+palat,renkaat etc
R1 07
Kiitos!
Onneksi on Bölli tulossa avuksi, pyörät on mulle vielä niin vieraita etten luota ollenkaan osaavani tarkistaa kaikkea joko ilman listaa mitä mentävä läpi, tai ilman että on tietäjä mukana. Ja kun en haluaisi paljastaa olevani ihan öö *.
Mutta oppia ikä kaikki, omaan auton vaihdoin sytytystulpat ja Fasusta purin takakatteen irti kun Bölli oli varmistamassa että menee oikein. Jokupäivä osaan toivottavasti tehdä jotain pyörällekin.
Renkaat kuulemma on hyvät ja vaihteisto pelaa. Toivottavasti pyörän myyjä on rehellinen, välimatkaa on aikasta paljon eikä haluttaisi tehdä hukkareissua.
* * * *
Legendaarinen ratkaisu... Hankin ite piikin myöskin viime syksynä, sain vanhasta pyörästä tarjouksen josta oli vaikea kieltäytyä, siihen sisältyi tuo 125 Tuareg.
Kyllä noissa vanhoissa kevareissa on yhtä sun toistakin syynättävää, itse ihmettelin kun ei mopo kulkenut ollenkaan - jos enskatyylin laite ei sudita hiekalla niin kyse ei kyllä ole täysteholaitteesta. Noh, joku oli vaihtanut 32mm mehumaijan tilalle 26mm vastaavan, kaiken lisäksi vaihdon ohella luisti nousi vain hieman yli puolenvälin... Asian korjattuani alkoi menohalujakin jo löytymään eri malliin. Pakoaukon säätelin täytyisi kans kaivaa esille ja vaikka mitä muuta.
Tarinan opetus: Tietyt teini-ikäiset tuunaavat kaikkea mahdollista ja voivat vaikka vaihtaa alkuperäispakoputken pappatunturin vastaavaan, jos vaihdossa saa mäyrikseen riittävät rahat
Ai niin, ja kyllä tuolla ajelu vähän turruttaa. Kun lähti Millellä käymään viimeisen lenkin kylillä ennen talven tuloa, niin meinasi sydän pompata kitalakeen.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Tezulla olen ajanut 30'000 km eikä ole mitään pahaa sanottavaa. Ainoa vika joka esiintyi oli jäähdytysletkun klemmarin ruuvin löystyminen.
Etujousiin tein huollon vaihtamalla öljyt ja tiivisteet niin tuli paljon jämäkämpi. Moottori oli täystehoinen ja kevariksi ihan riittävä.
Toivottavasti tuosta yksilöstä ei sitten paljastu yllätyksiä jos sitä mennään katsomaan/hakemaan. Laitettiin eilen myyjälle sähköpostia, toivottavasti on vastannut.
Kokoan näitä tarkistuskohteita itselleni listaksi että muistan tarkistaa tai kysellä niistä sitten.
Alkaa vaikuttaa ajatuksena ihan hyvältä tuo tessu, jos se on kunnossa. Täystehoisena liikkuu edes jotenkin ettei oo täys nöpedi ja vaikka on toki vanha niin ei ihan hirmu rumakaan. Kyllä sillä varmasti jonkun aikaa päästelee ja totuttelee.
Het piti käydä kurkkimassa millaselta näyttää alkuperäispakoputki että tietää tarkistaa ettei se oo pappatunskasta sitten
Etusien huolto ei varmastikaan ole hirmuvaikea? Bölli nyt osaa ruuvatakin, mutta tahtoo osallistua kans *
* * * *
Mulla oli joskus 89 vuoden itsari. Ko. mopon mittarissa oli 96 000 km, joka lienee ihan mahdollista, koska vaihdelaatikko oli numeroiden perusteella ainut alkuperäinen osa. Pytty oli DT jammun, ja kansi tzr:än, vai olikohan se niin päin, että kansi oli DT:n ja pytty TZR:rän. Noh, anyway, tuotti paljon ongelmia, kun toi YPVS hajosi, ja uusi piti mahduttaa sisään.
Ainut "orkkis" lohko, vaihteisto, sanoi sitten itsensä irti myöhemmin, kun yhdestä rattaasta lohkesi hammas ja meni jotenkin kivasti sinne väliin, että kolmonen oli isoin vaihde minkä sai päälle. Tämän jälkeen kaveri korjasi pyörän, ja se leikkasi kiinni.
Pyörä ei paina mitään ja on pirun ketterä ja hyvä tehdä nopeita liikkeitä, mittarinopeuttakin sai kelattua sen 150 km/h. Tai näin mä ainakin muistelen.. Liekö aika kullannut muistot jo..![]()
Kyllä mää joo joo..!
Moro,
ihan kiva laite se on ekaksi pyöräksi. Mulla oli tuollainen -90 mallinen ihan uutena kausilla 90-91. Hyvin se pelitti ja tosiaan uskon, että on pirteämpi kuin nykyiset nelaripiikit.
Vauhtiinkin sillä pääsi. Ekana kesänä mittautin kaksi päällä 138 km/h keskinopeuden Lahden motarilla
Tokana kesänä korkkasin rataneitsyydenkin sillä Kemorassa. Siihen aikaan ratapäivillä oli hiukan erilainen meininki eikä siellä ollut mitään ryhmäjakoa saati liputtajia. Tuolla reissulla roikun pari-kolme kierrosta erään ZXR:n perässä, kunnes painelin kaverista ohi karusellin vikassa vasurissa. Että kyllä sillä pärjää...
//Andy
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
itselläni on tallissa tuollanen 90 vuoden yamaha tzr mikä on myynnissä, tuli ajettua viimekesä tuollaisella 13 tuhatta kilometriä ja voin sanoa että on luotettava ja todella halpa pitää kun varaosia löytyy niin paljon, itselläni tällä hetkellä gs 500 hyvä pyörä sekin mutta ei niin halpa pitää ja ei niin helppo ensipyöräksi. suosittelen!![]()
![]()
Täytyy muistaa oikea asennoituminen, jos välttämättä haluaa ostaa 20 vuotta vanhan kaksitahtikevarin. Ne on samanlaisia, kuin 20 vuotta vanhat ooppelit. Vaikka myyjä olisi ihan oikeasti vilpitön ja peli olisi "siisti ja ehjä", niin se on sika ja se on säkissä. Mutta jos sellainen PITÄÄ saada, niin ilman muuta TZR... *(Mouru @ Helmi. 16 2010,16:37) kirjoitti
![]()
"Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
-lentäjä-
4PU3-010 A
Juu, tehdas lupaa 154km/h huiput, mutta tokko enää vanhalla pyörällä siihen.. Ja kun Suomessa ei saa ajaa kuin -köhköh- 120km/h niin hyvin pärjännen Böllin Fasun perässä *
Voi jehna, mää villitten täällä itteni tuohon pyörään valmiiksi ja sitten se tietty paljastuu ihan pommiksi. Ei ollut eilen tullut sähköpostia myyjältä.
Kävin jo kurkkimassa noita tuuninkiosiakin tuohon, jos käy niin että ajelen sillä pitkätlä kesään tai mahd kokokesän niin pitää saada ees vähän muokattua. Ainakin kaikkea pikkusälää oli hyvin ja nuo varaosatkaan maksa hirveitä.
Ambula: Kovettu korjaaja kun leikkaa kiinni *
FJ1200N: Heh, kokemusta on kahdestakin 20vuotta vanhasta ooppelista. Hyvin kävi ja kukkui kumpikin, toinen oli 1.2 ja siihen meni hermo sen laiskuudentakia, toinen sentään 1.6.
* * * *
Kannattaa katsella myös Honda nsr:ää. Se on enemmän moottoripyörän kokoinen, kuin tzr ja startti löytyy myös. Kone on varmaan yksi kestävimmistä, mitä 2t piikeistä löytyy![]()
Eipä noissa mitään tyyppivikoja ole ollut. Hyvä ja ketterä peli, kuitenkin melko vakaa maantielläkin. Ajelin tuollaisella vuonna -88. Jos piikkiä meinaat niin kato myös noi Cagiva Frecciat ( möin muuten sellaisen juuri pari viikkoa sitten ) ne on kooltaan vähän isompia ja täystehoisina melko ripeitä, tosin niissä kannatta tsekata mitä männälle ja pytylle on tehty.
Honda VFR 750 F -96
Yamaha FJR 1300A -04
Tuo Hondakaan ei näytä/kuulostais pahalta vaihtoehdolta, ja Böllillä on ollut piikkiaikoinaan Cagiva ja se oli tykännyt siitä, olisko ollut Mito.
Eilen taas meni koko ilta surffatessa. Että kun tietäis mitä tekis.. Rupesin jo kattelemaan isompiakin pyöriä siinäpelossa että tuota Fasua en saakkaan tänäkesänä alle. Ja kun suunniteltua hätävarapyörää ei voi/kannata pitää itsellä jatkossa leluna jos siihen sijoittaa enemmän rahaa.
Koitin ittelleni järkeillä että kun nyt on kortti taskussa ja ajoasu/t niin ehkä voisi tuohon pyörään sijoittaa vähän enemmän ja silloin ei Böllin tarvis ostaa hädällä uutta pyörää kun en olisi viemässä siltä Fasua alta. Ja kohta on kesä ja pitäis se pyörä olla alla ja mä ainavain jahkaan.. Kohta menee järki *![]()
![]()
* * * *
Tota tota...? Mietis nyt oletko ihan aikuisten oikeasti haluamassa 125 kuutioista kaksitahti "vingutinta" jos ei kortin puolesta ole pakko? Asiahan ei tietysti mulle kuulu mutta jos asia ei ole pelkästään rahasta kiinni niin harkitsisin kyllä jotakin vähän isompaa nelitahtia. Niitäkin saa ihan sopivasti.
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Siis muuten en ees tuommoista vinkua etsis mutta tää perheen pyörätilanne on muuttumassa piakkoin kun Bölli hommaa ittelleen joko HD'n tai Buellin (tai mistä sentietää kun mieli muuttuu taas) Ja mä perin siltä Fasun.
Tuon vinku olis vaan hätävaraksi että pääsen edes jollain ajelemaan ennen em. pyörienvaihtoa. Ja se sais jäädä sitten mökkileluksi jolla pääsee vaikka lähikauppaan. Siellä on nyt kilvetön 150cc crossi jolla prääsätty yksityistä mökkitietä sora lentäen.
Nyt kuitenkin pahasti vaikuttaa siltä ettei soppelia pyörää tunnu Böllille löytyvän ja mulla on pelko persiissä että tuohon vaihdokseen voi pahimmassa tapauksessa mennä juhannuksenyli tai seuraavaan kesään. Enhän mä vingulla siihenasti jaksa *![]()
* * * *
Eikös teidän perheessä "tasa-arvo" menekkään niin että ilmoitat vaan että toi jammu on sitten tästä alkaen mun käytössä, ole hyvä ja etsi ittellesi joku ajopeli?![]()
![]()
Hih, mitähän Bölli siihen tuumais..
Ja mä kun jo muokkasin siihen toisen penkinkin ittelleni. Poistin takamatkalaisen pehmusteet ja siihen tulee seatcowli tilalle. Alkuperäinen penkki on vielä varmuuden vuoksi varastossa jos joskus mennään kakspäällä sillä..
* * * *
Ei liity suoranaisesti tekniikkaan, mutta piikillä ajaessasi olet varmasti autoilevan yleisön erityisen mielenkiinnon kohteena, mikä voi joskus aiheuttaa pientä keittämistä. Eli kannattaa varautua henkisesti ja fyysisesti siihen, että välillä joutuu ajelemaan pientareita pitkin.
Toinen huomioitava asia mitä ei vielä ole mainittu on se, että tetsari kuluttaa lähes tuplasti sen, mitä nelaripyörät. Kakarat puhuvat 7-8 l/100 km kulutuksista, mutta voi olla osasyynä huoltojen puutekin.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Kai se syö kun koko ajan joutuu sinkki kireellä vinguttamaan ettei jäisi jalkoihin![]()
Vetomies: Hyiolkoon. Ja kun sylettää jo valmiiksi muutenkin bensanhinta, plus öljy. Autokin vie sen vajaa 6l maantiellä ja kaupunkikulutusta en oo ees laskenu.
Tuota autoilijoiden suhtautumista piikkeihin en tullut ajatelleeksikaan. Itse kun yrittää aina huomioida kaikki liikkuvat ja varmistaa etten aja eteen tai liika liki.
Pitäisköhän oikeesti vaihtaa ajatukset kokonaan isompaan pyörään, kyllä sen varmasti saa sitten myytyä poiskin. Ja kun kerran kortti on ja ikää riittävästi ettei tarvi leikkiä niin hanskaisin varmasti tehokkaammankin.
* * * *
Juu, nyt olet mielestäni oikeilla jäljillä. Ja onhan sellainen pikkuisen isompi nelari paaaaljon helpompi ajaa kun moottori tekee mitä käsketään muutenkin kuin 12000r/min "taulussa"![]()