Pitkään on ollut haave päästä ajamaan jäälle kilpaa. Sivusta on katsottu, kun pojat ajaa isoa kovaa. Opiskelun vuoksi näin ei ole ollut mahdollista vaikka crossipyöriä on ollutkin iän ajat.
Näin oli tarkotus aloittaa projekti: mies epävireeseen ja pyörä soimaan.
Pyörä tuli saksasta kivassa laatikossa, vaikka kaupanteko olikin hirveetä puljaamista:
Sen kokosin kuntoon siinä mielessä, että pääsee ajamaan vielä sulalle kuivalle maalle:
Ongelma olikin, että pyörään piti aikalailla tehdä pientä remonttia, että sen sai ns. omiin säätöihin. Syksy tuli ja vesisateet alkoi, sisäänajot jäi näin pyörään tekemättä. Katsoin järkeväksi sen että jäälle pääsee ehdottoman puhtaalla pyörällä.
Tämä puhtaus on osaltaan tärkeä asia jääradalla. Jotkin kuskit eivät käytä ilmanputsareita. Eli jokin sukkahousu esimerkiksi ajaa asian niin tällöin ei penkin rakosista tai mistään ei saa koneeseen tulla hiekkaa. Nelitahtinen tuppaa olemaan arka hiekalle.
Tallista kun löytyi toinen ktm crossipyörä -07 vuosimallia. Tässä pyörässä on erään keskisuomessa vaikuttavan henkilön rakentamat iskarit ja niillä on ajettu huomattava määrä jo tunteja. Tällöin vähemmällä iskarijumpalla selviää, kun vaihdoin tuohon -07 vuotiseen pyörään tämän -09 iskarit. Jousen vaihto käy yllättävän helposti tämmöiseen kaksikammioiseen wp:n keulaan. Toinen "hyvä" asia on -07 keulassa että tässä on ilmanpaineella säädettävä pussi kammiossa. -09 keulassa typellä täytettävä. Näin tämän keulan voi perus tunarikin purkaa ja kasata. Keula oli purettava ja katsottava mitä se on syönyt ja miten tämä madalletaan.
Keula on suht simppeli, ja kammiossa oleva pussi on aika ovela ratkaisu(kuvassa musta pulikka). Tällä pussilla voi säätää ymmärtääkseni keulan esijännitystä. Paineita tälle pussille on puhuttu aina 0,75bar -> 1,75bar asti. Jääradalle aloitetaan 0,75 barin paineesta koska ajatuksena on, että keula olisi näin mahdollisimman herkkä. Jouset vaihtuivat vakiojousista 4,2 jäykkyisiin jousiin. Ne ovat hieman löysemmät vakioista. Taakse kokeillaan ekana vakiojousta joka on 72/250 merkinnällä. Saattaa joutua laittamaan jäykempää, ehkä ei.
Takaiskari on madallettu susukipajalla joka sijaitsee Karkkilassa. Madallus on noin 5cm. Painaumat on vielä haettava kohdille ja kuunneltava kokeneemmilta ukoilta paljon he käyttävät. Tässä samalla on takaiskarin jousivakio katsottava kohdalleen.
Jääradalle asensin pienen omankäden jäljen mukaisesti tapponarun joka on jääradalla erittäin tärkeä turvavaruste.
Paikka oli omaan mieleen parempi keskellä tankoa, kuin jommassa kummassa kädessä(mielummin vielä kaasukädellä, koska kytkinkädellä voi joutua pyyhkimään hilettä visiiriltä/heittareita viskoon ajolaseista). Tanko on paksumpi kuin tapponarun tekijä on tätä vehettä suunnitellut. Näin kiinnitystä joutui hiomaan. Kierretangosta oli käännettävä kytkimen päälle rauta, koska epäilin etteivät nippusiteet kestä välttämättä pakkasessa. Jos kaadut ja nippusiteet pettävät ja huonolla tuurilla pyörä ei sammukkaan, kun tapponarunkytkin lähtee irti. Nyt kierretangolla kiinnitettynä se ei varmasti irtoa. Muoviklipsu versio on mielestäni varmatoimisempi ja parempi käytettävä, kuin kumitulppa. Maksaa kylläkin enemmän.
Tämä oli nyt pieni aloitus ja aika amatöörimäistä "rakentelua".
Tuossa joku päivä, kun töistä kerkee kotia niin ohjelmassa on:
Keulan madallus, ilmaus,
lämpömittarin asennus,
syttykartanvaihtonapin asennusta,
BT gps ajanottoa ja
perussäätö iskareihin josta lähdetään kellolla hakemaan nopeutta.
Lähestymistapa on hieman erillainen mitä normaalisti. Usein lähetään tekemään pyörää, että tästä tulisi mahdollisimman hyvä ajettava.
Itsellä ei ole niin tarkkaa tuntumaa pyörän käyttäytymiseen, että tällöin alustaan tehtävien muutosten täytyy olla melko suuria että huomaa eron. Usein alustan toimintaan vielä tottuu ettei oikein tiedä mitä tehdä. Tämän vuoksi ajokausi aloitetaan sillä, että mies saadaan perusvauhtiin ja tasaisiin kierrosaikoihin kiinni. Tämän jälkeen aletaan säätämään pyörää asia kerrallaan nopeampaan suuntaan.
Kirjotetaan lisää sitten, kun on aihetta.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Kyllä se siitä valmistuu. Mielestäni lähdet juuri oikeasta päästä liikkeelle. Eli alustasta. Voimaa tuossakin vekottimessa on harrastajalle liikaakin. Usein on ongelmana miten sen voiman saa siirtymään takarenkaasta tien/ jään pintaan ja vielä siten että voima siirtyy hallitusti. Sen sinä luultavasti teet seuraavaksi. Eli iskarin säätöjen hakeminen.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Todella hieno pyörä ja aihe muutenkin tosi kiinnostava, lisää näitä *![]()
Niin, mitäs tuli pyörälle hintaa kun tilas saksasta? onko paljonki hinta eroja?...
ps. samanlaista pyörää katsellu![]()
KTM 690 LC4 SUPERMOTO -08
KTM 450 SX RACING -03
Itse olen ajellut 450 SMR:llä ja mulle sen alusta tuntui hyvältä sellaisenaan, jos joku ei välttämättä halua ruveta rakentamaan alustaa. Radiaalijarrukin on hyvä.
Enduroalustalla ei ole kiva ajaa jääradalla, mutta crossialusta on varmaan parempi.
Mulla olisi ylimääräinen 2006 mallin (2007 käyttöönotettu) KTM SMR560. Noin 10 h ajettu, Leo Vincen vaimennin, 17 tuuman supermotovanteilla (21 ja 19 vanteet ei tule mukaan). Hintaan 4900 Eur. Pankaa privaa jos kiinnostaa niin voin lähettää kuvia.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Sen näkee kesällä miten smotona toimii.
Takaiskari pitäis jostain löytää järkevään hintaan minkä saisi madaltaa ja jäykentää motoon sopivaksi. Jääradalle smr keula ei ole riittävän matala, ja liian jäykkä. Eikä ole järkeä alkaa sitä muokkaamaan.
sxf on sinänsä parempi tässä, että uudemman mallin smr kotareihin ei mahdu pyörimään 21/19 rengastus. (takahaarukka lyhyempi ja kolmiopalat eri offsetillä, hankaa putkeen ikävästi joustaessa) Joskin plussaa tulee, että on 5-vaihteinen. sxf on 4 vaihteinen, joskin 2010 malli on 5-vaihteinen.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Piti purkaa pyörä(taas vaihteeksi), että sai vedettyä johtoja. Lämpömittarille johtoja ja sitten tankin alla olevalle liittimelle syttykartan vaihtonapin johdot.
Lämpömittarille laitoin kytkimen ja tein pienen levyn johon ne pystyy laittamaan kiinni. Aika quick and dirty meininkiä, kun ei pokkausvälineitä ole ja viilapenkeistäkin leuat halkastu, kun on hieman asenneltu.
Koristeet päälle niin tuli vähän siedettävämpi. Mittari on asennettu hieman sivumpaan, koska tuohon "pehmusteen" vasemmalle puolelle on tarkoitus laittaa GPS paikannin ajanottoa varten. Tällä pulikalle on tehtävä pussi missä se on suojassa ja sitten keksitään miten se laitetaan kiinni tuohon taustalevyyn.
Iskunvaimentimissa kävi hieman huono tuuri. Acme Motorsportin koneistaja tottunu tekemään mittatarkkaa työtä. Eka ongelma oli, kun holkin sisäreikä oli tiukka männänvarrelle. Tätä hieman aikaa funtsailtuani totesin, että se ei saa olla tiukka. Koska männän liikkuessa holkki pakkautuu tuohon männän alle juuri missä jousi on.(katso alempi kuva) Tämä voisi aiheuttaa sitten sen, että holkki alkaa toimimaan toisena mäntänä. Sitten se hieman voi liikkua ja alkaa näin tekemään erikoisia epämääräisiä vaimennuksia etuiskareissa. -> holkin reikää isommaksi 1mm verran ja nyt se on niin väljä, että kapilaari tai muu öljyn pintapaine ei varmastikkaan saa holkkia liikkumaan männänvarrella.
Tarkkasilmäinen kaveri huomaa cartridgen ulkokuoresta, että sinne on sorvattu 60mm ylemmäksi normaalista urasta uusi. Näin ei tarvitse lyhentää jousia ja voi käyttää normi mittasia. Eri keulan madalluksilla voi sitten passata ihan muoviprikoilla jouselle esijännityksen. 50mm madallusholkilla sit pitää laittaa sen 10mm prikkoja jouselle, että on +/- tilanteessa jousen esijännitykselle.
Toinen ongelma tulikin sitten, että holkin ulkohalkaisija on liian iso ettei se mahdu cartridge paketin sisään. Se saikin hommat sitten siihen kohtaan seis. Ei löytyny sorvia/sorvaajaa jolla olis voinu naurettavan pikku homman käydä tekemässä. Milli pois ulkohalkasijasta niin sisään mahtuisi.
Holkkeja on 3 eri mittaista. 50, 55 ja 60mm. Näillä voi sitten passata keulankorkeutta niin, että kolmiopaloilla ei tartte iskareita nostaa tai laskea. Tämä vaikuttaa keulakulmaan ja voi näin madalluksena olla hieman huono. Lähtökohta on, että laitan 55mm madallusholkit ja lasken keulan kolmiopaloilla niin alas kun kehtaa, paluuvaimennukset suhteellisen auki. Jos woblaa niin paluuvaimennuksia 10 naksua kiinni, jos woblaus ei hellitä niin sitten paluuvaimennuksen 10 naksua auki ja aletaan laskemaan keulaputkia milli kerrallaan alaspäin, jos keulan korkeus muuttuu liian korkeaksi niin sitten laitetaan 60mm madallusholkit paikalleen. Keula tarpeeksi matala mutta ei woblausta on tavoitteena.
Kunhan holkit saan jollain konstilla hiottua, että mahtuu keulan sisään.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Ketjut löysällä(willik @ Marras. 25 2009,17:02) kirjoitti
. Heh, ei vain, todella asiallisen näköistä touhua kaikinpuolin.
Itte kun tekee, niin tulee sellanen kun sattuu tulemaan.
Pientä vihjettä miten EI kannata tehä kotarin keulan ilmanpaineiden säätöä.
Tommosella välineistöllä lähettiin yrittämään, ja tuommoseen reikään neulaa survottiin:
Kuvassa ylempi reikä on mihin neula laitetaan.
Tuloksena oli, että jalkapallonventtiiliin sopiva neula on aivan liian paksu. Terotin sen kohtuu huolella teräväksi, meni läpi silikoonista mutta ulosvetäessä se neula teki liian ison loven ilmapussiin ja alkoi vuotamaan.
Huomenna tehtävä evo2 versio tarkemmalla painemittarilla, että on tarkempi säätää ja paikallisesta apteekista niin pien neula mitä löyty. Motopalvelusta tilattava iso osakasa tuohon puolikkaaseen kotariin ja samalla repullinen silikonitiivisteitä, että voi rauhassa harjotella ilmaamista. *![]()
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Ei kerenny ottamaan kuvia uudesta painevehkeestä, kun oli kaikkea kiirettä. Mutta työkalusta tulee kyllä parempi mitä odotin.
Piti vain suunnitella tallin laajennukseen karkeasti hieman valoja ja piirreltävä tasopiirustus. Tartte ahtaassa kopissa kohta rakennella pyöriä.
Autot kuvaa pyöriä, ei ohjelmasta löytyny valmiina prätkiä.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Siinä iskunvaimentimen yläpäänkorkissa on tommonen typerä silikooni mikä meni rikki. Se tuli vaihettua...
Tein tommosen pienen kyheälmän millä saa ite pistettyä paineita keulaan. ktm ovh. työkalu tais maksaa jotain 200e luokkaa. Tämän osat makso 30e... Viralliset tiivisteet ei pitäny, mutta omatekoset sikafleksillä kasatut ei vuotanu ollenkaan. Neula on 0.6mm, eli taitaa olla vielä ohuempi mitä ktm työkalussa tulee mukana.
Austraaliasta tuli äänenvaimennin vielä pyörään, hieman kevyempi. Muuta eroa en tiedä vakioon, että onko tehokkaampi vai ei. Vakiolla ole etes käyttänyt tätä pyörää.
Sitten olikin ihan vain renkaiden vaihto ja muuta pientä tuusattavaa jälellä. Kauhea totutteleminen kyllä jäällä ajossa, tuntuu olevan ajolinja vaihtoehtoja vaikka minkälaisia. Renkaiden pito lähinnä sanelee miten voi ajella.
Takapää race sag 60-70mm, static sag 15-20mm.
Takaratas on kaverin kautta hankittu. Välitykset on tällä hetkellä 14&40. Omalle radalle välitys on hieman liian lyhyt. Täytyy metästää 38 ratas taakse tai vielä pienempi jos vain saa sen pyörimään hyvin.
Hieman sisäänajoa vielä ja kohta voikin rankasta täysiä pyörää.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
38 hamppi tulee esim. Husabergeissä vakiona mukana, mullakin on pari ylimääräistä.
Miksi jääradalla keulan jousten pitää olla pehmeämmät kuin supermotossa? Samantyyppistä ajoahan se periaatteessa on. Supermotoissa on yleisesti 4.8 jouset ja jääradalla näköjään 4.0-4.2.
Husaberg supermotossa mulla taitaa olla keulassa 5.0 jouset. Onhan se kova, mutta jääratapyörissä mulla yleensä häiritsee enempi perän pomppaaminen tai rauhattomuus kun jarruttaa mutkaan. Sitten toisaalta jos laitan enemmän paluuvaimennusta niin pito vähenee kiihdyttäessä.
Poikien kanssa ollaan nyt ajeltu useammilla meidän vehkeillä ja kyllä ehdottomasti paras ajettava on minun KTM SMR 450 2007 aivan vakiosäädöillä. Siinä on 16 mm offsetillä t-kappaleet.
Kaverilla on 525SX supermotoalustalla, mutta ei se käänny samalla tavalla (t-kappale on 20 mm offsetillä) vaikka etupäätä on pudotettu noin 1 cm t-kappaleista.
Sitten testattiin 560 SMR vm. 2006 ja se oli aika hyvä heti vakiona (t-kappaleet 18-20 mm, asetus 20 mm).
Mulla on myös Honda CR500 vuoden 2001 SM2 aika matalalla alustalla ja siinä kyllä tuntui olevan aika pehmeät jouset edessä ja takana. Se on kunkku, mutta minun kunto ei kestä ajaa sillä muutamaa kierrosta enempää. Keula pitää mahtavasti, mutta takarengas ei kun saattaapi olla jo liian vanha ja kulunut tehoihin nähden.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Kokeiles ajaa urille kuluneeseen pääsuoran päähän niillä supermotojousilla. Siitä alkaa aukeneen noi löysät jouset(mikkoyli @ Tammi. 02 2010,01:43) kirjoitti
![]()
"Jos viistoistavuotiasta sais."
990 KiloaTurhiaMuttereita....Supersellaisia
Uijui on professionaal tässä touhussa, häntä on hyvä uskoa.
Tuossa alustassa tulikin nyt pieni ongelma itsellä eteen. Keulassa on tosiaan 4.2 jouset, shimmitys on crossin jäljiltä ja madallus 5.5cm.
Takapäässä on 72 jousi muistaakseni mikä tulee vakiona tässä sxf:ssä. Nyt sitten että perän ja keulan sai painumaan samassa tasossa ilman etujarrun painamista jouduin esijännittämään jousen liiaksi jolloin vapaapainauma hävis kokonaan. Eli jousi on liian löysä. Ekana säädin perän niin että vapaapainauma oli 1cm ja kuskin kanssa 7cm. Ajettavana pyörä oli hyvä tällä säädöllä. Peräpäässä ei niinkään ollu pitoa ja vähän meni leveetä linjaa sen takia, mutta todella rauhallinen ajettava spoorissakin.
Nyt sitten tuon yhtenäisen joustamisen takia pitää taakse kokeilla 84/250 jousta, ja uskon tämän tekevän takapään ja keulan keskenään balanssiin.
Nyt sitten mutkassa perän pitäisi olla korkeammalla, eli pyörän pitäis kääntyä hieman paremmin ja pidonkin tätä kautta takapäässä parempi.
Tuo smr on varmaankin ihan ok ajettava noinkin, mutta se on mielestäni hieman liian korkea jääradalle. Ero crossiin ei ollu muistaakseni kuin 1-2cm keulassa ja takapää 1,5cm matalempi.
Sitä takapään pomppaamista ja rauhattomuutta voi koittaa parantaa lisäämällä vaimennusta sisäänmenolle. Uraisella radalla voi alkaa sitten taas "nypyttämään" jos liikaa vaimennuksia kirii. Huhuina kuullu että kovat jätkät ottaa takaiskareista paluuvaimennuksen neulat pois kokonaan, jolloin sitten senkin takia on pakko sisäänpäinvaimennusta kiriä rauhottaakseen takapäätä.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Hieman päivitystä pyörä kisakuntoon projektissa.
Alustaa kokeillessa jäykempi 84 takajousi meni huonommaksi. Vaikea ajettava ja peräpää soutaa kauheasti. Eli paluu 72 jouseen tulossa.
Pahempi ongelma onkin keulassa. Madallus ei riitä 55mm palikoilla, enemmän pitää puottaa alaspäin. Shimmitystä muutettava paljon herkemmäksi. Ja taitaa olla uusien jousien osto edessä, että saa ne käymään tuohon. Tässä vaiheessa onkin sitten turvauduttava ammattimiehiin ja kiikutettava ne säädeltäväksi.
Ongelma oli että ei käänny mutkaan kunnolla. Ajolinja valuu leveäksi eikä pysty ajamaan tiukkaa ajolinjaa. Ajoin kaverin pyörällä melkein paremman ajan kuin omalla, eli sillon on säädöt hakoteillä ja uskomus on että keula on se ongelma.
Vähän videota ajeluista
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Aika röykkyinen ja urainen olikin tuo rata. Alkutalvesta meillä oli kuin pöytää, mutta nyt on jo urainen ja lunta ei saada pois. Pitäisi olla joku harjakone. Kyllä alan uskomaan, että tuohon saisi olla minun painolla jotkut 4.2 jouset eteen. Takapäät meillä on originaalijousilla ja toimii aika siedettävästi paitsi saisi olla matalampi. Liikaa paluuvaimennusta tekee takapään tönköksi ja liian vähän soutaa. Laitatan ammattimiehillä matalammiksi sitten kun tulee huollon aika. Se ennen kisakäytössä ollut CR500 on yllättävän hyvä ajaa.
KTM:stä lähinnä tykkään ajaa 450:llä kun sillä jaksaa ajaa ja se kääntyy paremmin kuin 560. Sillä vaan ei pääse pojista ohi suorilla. 560 kone on kyllä mahtava, mutta pakko luopua jostain ja myydä se.
Lähinnä meillä on ajotaidosta kiinni ja pääsee niin vähän treenaamaan. Ratakin saisi olla leveämpi ja parempi.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Sorry etukäteen totaalinen offtopic. Täälä kuitenkin tietoa näyttää olevan, joten täältä voi silloin udellakin.
Minulla on CRF250R krossi Honda, jolla haluttaisi ruveta ajelemaan jäällä/jäätyneellä pellolla yms.
Kyseessä olisi ihan vain ajelu ja omien taitojen ylläpito. Mitään jäärata- ajoa en ole ajatellut ruveta harrastamaan.
Mitä suosittelette pyörälle tehtäväksi talvi-ajoihin? Tarviiko sille periaatteessa tehdä mitään tämmöiseen harrastekaahaamiseen? Toki, nesteiden/öljyen toimivuus pakkasessa pitää tarkastaa. Miten on syyläreiden peiton kanssa? Entä miten normi krossialusta sitää pakkasrynkkyä? Onko keväällä odotettavissa jousitusremppa mikäli noilla normikamoilla lähden pakkaseen tuuppaamaan.
Kaikki neuvot ja vinkit ottaan kiitollisesti vastaan.
.
Aina me ollaan harrastelumielessä enimmäkseen ajettu jääradalla kun täällä on liikaa lunta pellolla ajeluun. 2-tahtisiin on tehty -10..-15C seuraavat muutokset:
- pykälän tai kaksi isompi pikkualueen suutin
- ainakin 10 numeroa isompi pääsuutin. CR500:ssa mulla on 200 eli jopa 20 suurempi.
- neula 1 pykälä ylemmäs
- ilmanputsari kuivaksi
- syylarit puoliksi teipattu
- korkealaatuista 2-t öljyä 3%
- etuiskariöljyt ollaan sekoitettu joskus puolet 2,5W ja puolet 5W. En tiedä onko oikeasti tarpeen ja miten kokeneemmat tekevät.
- välitykset pitemmiksi
Sitten hyvä lämmittely ennen kuin lähtee ajamaan. Muuten nappaa helposti kiinni eka kurvissa suoran jälkeen kun päästää kaasun. Vaihteistoöljyt on vaihdettu 3h välein.
Hyvin on iskarit kestäneet. Säätäminen vaan on aina ollut vaikeaa.
Edit: huomasinkin nyt että kysyit 4-t Hondasta. Niihin on tehty periaatteessa samat muutokset paitsi pääsuutinta ei ole aina tarvinnut isontaa.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Alustaan vois crossiin sanoa, että astetta löysemmät öljyt keulaan. Takaiskari nyt on sitten hieman mielenkiinnosta ja vaatimustasosta kiinni, että miten herkkää haluaa. Talvea vasten voi huoltaa sen, tai olla huoltamatta. Talven jäliltä on kumminkin ihan hyvä ajatus huoltaa taas takaiskari talviajojen jälkeen. Iskarin varteen voi kertyä jäätä talven aikana ja särkeä tiivisteen männänvarrelta. Huolto taas sen takia, että kondenssivettä tuppaa hieman kertymään iskareihin enemmän mitä kesällä.(vma @ Tammi. 16 2010,23:36) kirjoitti
Kaasuttimeen sen verran, että paria kokoa isompi tyhjäkäyntisuutin ja neulaa pykälä ylemmäs. Hyvällä tsägällä pääsuutinta ei tartte muuttaa.
Jääradalla ite jouduin peittämään molemmat jäähyttimet kokonaan, crossissa ehkä puolet peittäisin ja vähän tunnustelisin, että onko se riittävästi.
Muuten tekniikkana eipä tuo mitään ihmeitä tartte. Jos spooria ajaa niin retkipatjalla peittää kaasutinta vähän ettei pääse lumi helposti koskemaan siihen. Taitaa kaasutin kyllä olla sen verran syvällä rungon sisällä ettei sekään välttämättömyys ole, 2t vehkeissä hyvin suotavaa taas.
Mikkoyli:llä hienosti tiivistetty lista.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Joko pyörä ja ukko on siinä kunnossa, että nimi on laitettu Saarijärven listalle?
Petäjäveden kisa on tarkoitus mennä ajamaan. Saarijärvi tulee vähän äkkiä ja budjetti ei anna periksi.(TKD @ Tammi. 22 2010,10:38) kirjoitti
Maanantaina vein keulan Pieksämäelle eräälle gurulle paranneltavaksi ja ensi viikolla saa sen takaisin. Herkkyyttä huomattavasti lisää ja vaimennuksia pois, siinä toiveet että saatais pyörä kääntymään helpommin. Nyt on vähän raskasta ajotyyliä pidettävä yllä, että pääsee sisäkaarteita pitkin.
Sitten katotaankin että pitääkö takaiskarille alkaa tekemään taikoja, että saatais pitoja lisää. Nyt on vähän huonosti pitoa.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Juu menee hieman huonossa järjestyksessä nyt mutta tarinoidaanpas nyt tässä illan ratoksi tuosta keulasta hieman omaa mielipidettä.
Eli keula on 4.2kgm eibach jousilla. On noin 5mm about pidemmät mitä vakiojouset. Keulan shimmitys on keski-suomessa sijaitsevan henkilön jäljiltä. Crossissa toimi ihan ok, ehkä hieman löysä minun painoiselle.
Nyt sitten jääradalla tuli tehtyä huomio, kun kävin kokeilemassa kaverin pyörää. (505, keula matalempi yksikammioinen ja a-kuskin jäliltä viime kaudelta) Omalla pyörällä on hyvä tulla mutkan jarruihin on sillain tunnokas ja pitoa on aika mukavasti, hieman uraisemmalla radalla nypyttää käsille. Mutkaan taittaessa hieman kankea vaikka keulakulma on säädetty jyrkimpään ja iskarit on niin laskettu niin alas mitä mahtuu. Paluuvaimennuksen sillain, että jakamista tapahtuu vähän jarruissa. Mutkaan meno on ok, mutta sitten mutkassa pyörä alkoi valumaan ulkokaarteeseen aikalailla. Aliohjautui "huomattavasti". Sen takia pyörällä sitten mennään melkomoista sladia. Jäykemmällä takajousella pyörän sai kääntymään hieman paremmin ja kellokin sen sanoi, että oikeaan suuntaan mennään optimaallisella kierrosajalla. Joskin paras ajettu kierros jäi huonommaksi mitä löysällä takajousella. Eli pyörä tuli nopeammaksi tasapainoisemman jousituksen ansiosta mutta huonommaksi ajettavaksi.
Löysempi jousi laitettiin takaisin taakse ja nyt keulaa pitää saada samaan "balanssiin" takapään kanssa. Jousien esijännitys pienemmäksi ja vapaapainauma tulee näin olemaan enemmän. Tämän vuoksi keula on hieman matalempi nykyisestä ja mutkassa keulalla enemmän painoa ja pitäisi olla parempi ajettava.
Vielä ei ole tapahtunut sitä että keulasta olis pito karannut mutkassa. Peräpään huonon pidon kanssa pystyy elämään, vähän enemmän vaatii kropalla ohjaamista että pyörän saa pystyyn ja pitoa näin lisää. Etupään pidon karatessa on konstit vähissä huonon jalkatekniikan takia(roikkuu usein perässä eikä tangon alla kuten crossikuskilla pitää olla). Jalalla nostetaan pyörää pystyyn että saadaan pitoa takaisin.
Tämä näin pienenä pohdintana.
YV viesteillä tullu hieman kysymyksiä jäähyttimien peittämisestä ja suuttimista.
Ite oon peittäny vasemman puoleisen jäähyttimen kokonaan. Oikealla puolella ilmanohjaimen ja syylärin suojan viimeinen väli on avoin ja muuten peitetty kokonaan. Lämmöt pyörii tällä peittämisellä 78-86´c välillä. Eli voisi sanoa olevansa aivan passeli.
Tyhjäkäyntisuutinta joutuu isontamaan. Vakiona on 42 muistaakseni ja varmaan joku 48-50 on passeli. Pääsuutinta en muista mutta 1-3kokoa suurempi varmaan passeli. Yläältä pyörä käy ihan ok, varmaan neulan nostolla sais keskialueen ihan ok toimimaan.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Pieksämäeltä tulee hyviä alustoja...niin ne kisat tulee aina liian nopeasti, mutta ei muuta kun nimeä listaan ja viivalle mukaan, onhan sielläkin treenit ennen starttia...(willik @ Tammi. 22 2010,13:01) kirjoitti
![]()
Kotaria on "säädetty" senverran runsaasti, että odotellaan mielenkiinnolla miten se ajopuoli sitten onnistuu![]()
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Ei se ainakaan huonommaksi voi mennä *(57pannu @ Tammi. 24 2010,20:37) kirjoitti
![]()
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-