hommasin zetorin -93 D1 joka on mennyt 72000km ja sen venttiilit on säädetty 10000km sitten,kone käy hienosti ilman erikoisia ääniä.ajattelin että kuinka usein ne venttiilit pitäs tarkistaa?Pitäskö nyt kattella niitä vai annanko palaa kun toimii komeesti...![]()
Ton ikäsessä kawassa on suositus muistaakseni 10tkm välein, mutta kannattaa aluksi suorittaa tarkistus 5tkm välein. Tällä varmistuu siitä, etteivät venttiilit painu kanteen, kun kuitenkin on kyse tuon ikäluokan kawasta. Eli tarkistele vaan nyt.(jokkev @ Helmi. 16 2010,11:47) kirjoitti
Superbike #7
Tarkastaminen on tuossa vehkeessä todella helppoa, ei ainakaan sen takia kannata jättää tekemättä. Purkamaan joutuu tietenkin, mutta tilaa on jopa kohtuudella. Näppärä iltapäivän homma.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Jos Kawasaki kuulostaa Hondalta, se on kiireesti huollettava...
Ehdottomasti kannattaa tarkistaa välykset, ihan mukava homma opetella:
1. Tankki pois, ilmanputsarikotelo pois, oikea ohjaustangon kahva irti että saa löysiä kaasuvaijerille, vasen sivukate pois, vasen moottorin poski pois, puolat ja tulpanjohdot pois (merkkaa johtimien järjestys), kumimatto venttiilikopan päältä pois, venakoppa auki.
2. Sitten kampiakselin ajoitusmerkki tdc kohdalleen, mittaukset, vaihtoa tarvitsevat palat pois ja niiden merkkaus. Kierros kampiakselia ja loppujen venttiilien mittaukset, vaihtoa tarvitsevat palat pois ja niiden merkkaus. Kannattaa varata magneetti käden ulottuville valmiiksi, palat tippuu sormista helposti.
3. Kauppaan vaihtamaan sopivat palat vaihtoa tavitsevien tilalle, palat paikoilleen ja tarkistusmittaus.
4. Sitten toi kappale 1 takaapäin eli kasaten. Öljyt ja suodatin vaihtoon, kone käyntiin ja ajoa!
Harri
ZZR-1100 D
Koneen poskea ei tarvitse avata, kun pyörittää vaihde päällä takarenkaasta. Nokista voi katsoa riittävän tarkasti, milloin voi mitata.
Kahvaakaan ei välttämättä tarvitse irroittaa, naisen pyörässä riitti varat juuri ja juuri. Ryyppyvaijerin taisin irroittaa.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Zetori pyörii takarenkaasta ihan mukavasti..(TunturiTT @ Helmi. 16 2010,20:42) kirjoitti
Voi mitata perinteisesti niin, että kun ykkönen vaihtaa paon imuksi, on nelosen kaikki venttiilit mitattavissa jne.. Kone itseasiassa "lupsahtelee" mukavasti aina uuteen mittausasentoon..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Kiitti kauheesti tosi hyvistä ohjeista mutta oon aika noviisi tossa venttilisäätö hommissa niin voitteko vielä jelpata vähän lisääkun nyt kaikki muovit on purettu ja venttilit näkyvissä niin alotanko 1:stä eli vasemmalta oikealle ja meen sytytysjärjestyksen mukaan,onko se nyt 1-3-2-4 vai, ja mitkä ensiks pako vai imut?Kun ei oo ikinä noita venttilijä tullut säädeltyä niin on "vähän" huolissaan että tuleeko tehtyä oikeen
Tosi hyvä että täältä löytyy semmosia kavereita jotka on noita vehkeitä ruuvannu enemmän kun meikäläinen,muut remontit on tähän asti onnistunu mutta venttilit on aina joku muu säätänyt....kai sitä on pakko joskus ittekin sitä kokeilla!
Itse en ikinä ole oppinut että missä kohdassa pitäisi mikäkin venttiiliväli mitata... Seuraavasta kuvasta ehkä selviää mikä kohta kuuluu mitata (clearance).
Jos on välit ok niin sittenhän ei tarvitse ruveta niit paloja vaihatamaankaan... Maksavat ainakin Sumekolla muistaakseni 13 euroa chibale *.
Honda CBR1100XX
Nyrkkisääntönä pidät, että nokka näyttää ylöspäin/poispäin venttiilistä, niin silloin voi mitata. Eli tilanne mitattavassa välyksessä on kuten tuossa kuvassa edellä. Mittaus suoritetaan siis aina nokan perusympyrällä, ennen tai jälkeen noston. Järjestyksellä ei ole väliä, kunhan kaikki tulee tarkastettua.(jokkev @ Helmi. 16 2010,21:01) kirjoitti
Piirrät vaikka paperille kartan, jossa on kaikki venttiilit. Siihen sitten merkkaat mitatun välyksen yksi kerrallaan. Sitten kun lappu on täynnä, ei tarvi arvailla onko mitattu vai ei.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Ei oo pakko ostaa Kawan paloja, muutkin käy kunhan vaan halkaisija on sama. Itse käytin Kawaan (Z750 -04) Hondan paloja kun oli puolet halvempia ja lisäksi vanhoista sai vielä jotain hyvitystäkin.(Hytz @ Helmi. 16 2010,21:16) kirjoitti
Viimeksi kun ostin Sumekolta 13mm paloja niin ne makso 8,6e kappale.(Hytz @ Helmi. 16 2010,21:16) kirjoitti
<p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
No kiitti pojat tosi hyvistä neuvoista!!!Nyt rupee meikäläinenkin tajuaan että eihän se okkaan niin vaikeeta,toi nyrkkisääntöjuttu oli tosi hyvä!Kovin hommahan on se saakelin muovien ym poisrepiminen,mutta näillä ohjeilla mitä oon teiltä saanu niin eiköhän toi onnistu....oon kuullu että on parempi jos venttiilit on vähän väljät kun liian kireet näissä koneissa,saisko vielä teiltä apua mitkä on oikeat välit,pako ja imu ja pitääkö se olla ihan exakt?Kaikki muut keväthommat on tehty niin ei muuta kun repiin taas muoveja pois että on keväällä kovassa kunnossa.Tulee oleen mielenkiintosta kuinka tämä pyörä menee,aikasempi oli Kawa gpz900r -89 ja olin siihen tosi tyytyväinen!Pakarit on orginaalit ja äänet on vähän kesyt,pitää ens talvena kattella 4-1 systeemiä jostain,kiitti vielä kerran avustanne,hyvää Kawakevättä kaikille! Jokke
Välys mitataan säätöpalan ja nostajan välistä. Ei nokan ja nostajan välistä.
Jakopää kannattaa tukkia puhtaalla rätillä tms. niin ei tarvitse kaivella pudonneita paloja alapäästä.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Säätöarvot:
0.13-0.18 imu
0.18-0.23 pako
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Ok,kiitti kauheesti,nyt on kirjotettu ylös kaikki tärkeimmät,ei muuta kun repiin muoveja ja mittaileen,kirjottelen sitten kun se on tehty miten se meni![]()
Olen jotenkin koko ajan ymmärtänyt että kyseessä on 600cc Zetori..? Jos 1100:ssa on erilainen systeemi, niin sitten. Mutta 600:ssa vaatii aikamoisen taikatempun, jos haluaa mitata nostajakupin ja palan välyksen(SamiN @ Helmi. 17 2010,11:28) kirjoitti
![]()
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Jaa, no se tietty... *(TunturiTT @ Helmi. 17 2010,11:44) kirjoitti
ZX-11 ne kuitenkin on tuollaiset:
Edit; selkeempi kuva ilman nokkia.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Sen verran vielä lisää, että jos sytytysjärjestys on 1 3 4 2 , tai 1 4 3 2 , niin pakotahdista imutahdille vaihto on helppo keino nähdä vapaat ventiilit.
Pyörittämällä kampiakselia voit säätää ykkösen ventiilit kun nelosen pakoventiilit sulkeutuvat ja nelosen imuventtiilit alkavat avautua. Siinä kohtaa kun nelosen pako ja imuventiilit ovat yhtäaikaa auki, on ykkösen venttiilit varmasti kiinni. Nyt voit säätä ykköset. Siitä tasan yksi kierros lisää ja voit säätää nelosen ventiilit. Kakkonen ja kolmonen menee samoin. Kun kakkonen vaihtaa, voit säätää kolmosen ja kun kolmonen vaihtaa voi säätää kakkosen.
saakos säätöpaloja vaihrettua ilman että repii nokat pois(zzr1100:sta),onkos myynnis sellaasta vehejettä,jolla sen säätöpalan saa kammettua pois.mistäs erullisesti yläpään tiivistesarjaa.nim.merk.venttiilin säätöä jo vuodesta 2009![]()
reijomarkus
Saa, painajat liukuu sivuun, ja palan saa helpoiten pois magneetilla.(reyo @ Maalis. 08 2010,19:24) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Mulle vaihdettiin nuo liipat viimevuonna, kun oli kulumaa. Siis tuo osa tuossa kaaviokuvassa 12016. Oli kans aika suolaset 84 EUR / kpl.
ZZR 1100 Myyty!
CBR 600 Myyty!
watch it dude ! ! !
no niimpä tietenki,kiitti.(Utah @ Maalis. 08 2010,20:26) kirjoitti
reijomarkus
Semmosta se on, kun kädentaidot on korjaamoilta kadonneet. Ennen aikaan keinuvivut koneistettiin tai jopa työstettiin vakaalla kädellä hiomakiveä vasten. Nyt vaan vaihdetaan osia ja laskutetaan asiakasta.(PeteR @ Maalis. 09 2010,00:22) kirjoitti
Piti oikein mennä kaivamaan arkistoja ja kuitin mukaan Vantaan Sumeko on veloittanut 12,74 (alv0%) / pala. Loppusumma 8. palalle oli 125€ (alv 22%). H*lvetinmoinen kilohinta mielestäni pienillä rautapaloilla.(Elämäntapamotoristi @ Helmi. 17 2010,11:05) kirjoitti
Pyörä kylläkin ZZR600E ja palojen tuotekoodi ZX600-D1A.
Toki mahdollista ettei myyjä mun naamast tykännyt, palvelu oli ainakin sen mukasta *.
Honda CBR1100XX
Ja näillä nyky korjaamojen tuntitaksoilla noiden koneistaminen... tulisi vielä kalliimmaksi tuo remppa(jyry @ Maalis. 10 2010,10:16) kirjoitti
![]()
ZZR 1100 Myyty!
CBR 600 Myyty!
watch it dude ! ! !
Tästä on ollut juttua asentajien ja huoltamoiden päällystön kanssa. Nykyisten massatuotantokoneiden avulla on osien hinnat tippuneet niin rajusti ettei osan korjaaminen YLEENSÄ kannata korjaamolle eikä varsinkaan asiakkaalle....(jyry @ Maalis. 10 2010,10:16) kirjoitti
Suzuki TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
Suzuki DR650 -99 Kaikkialle
Mission impossible.(SamiN @ Helmi. 17 2010,11:28) kirjoitti
Ja k-satku puimurin palat on sitte tuohon kawaan passaavia, tosin puolet halvempia. Isot pojat on kertonnu,,,![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
No tuossa se jo onnistuukin. *(SamiN @ Helmi. 17 2010,21:51) kirjoitti
Sama viheliäinen homma kuin 16 venasessa k-satasessa, nokka-akselit pois tieltä.
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
niin siis kyllä 1100:ssa välykset mitataan ja palat vaihdetaan nokat paikallaan. ja mittausta ei todellakaan tehdä nokan alta, vaan nostajan alta.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Näppärä ilta-päivän homma, sanoo Guzzisti.(TunturiTT @ Helmi. 16 2010,15:04) kirjoitti
![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"