mikä on parempi koulutus kuin mp-tuki?
eka kerta lähös radalle, ja haluasin osallistua ensiks peruskoulutukseen ja sitte ajella radalla.
Suzuki GSR -06 -> Kawasaki Zx6-RR -05.
California superbike school?(DerClown @ Helmi. 05 2010,16:25) kirjoitti
http://www.superbikeschool.com/
Pyynnöstä minua pyydettiin vastaamaan tähän kysymykseen. En valitettavasti ymmärrä täysin kysymystä tai ole täysin varma onko kysymyksessä sinällään kysymys vaiko trolli, mutta yritän jotain vastata.(DerClown @ Helmi. 05 2010,16:25) kirjoitti
A) Emme osaa sanoa mikä on parempi koulutus kuin mp-tuki. Mp-tuki ry (virallisimmin Moottoripyöräilyn tuki ry) on rekisteröity yhdistys, joka järjestää ajoharjoittelupäiviä, ennakoivan ajon koulutuksia (EAK I ja EAK II), ratamoottoripyöräkilpailuja ja erilaisia muita mp-aiheisia tapahtumia ja tilaisuuksia.
B) Yhdistyksemme järjestää tulevalla kaudella ennakoivan ajon kursseja, joilla opetetaan paitsi rata-ajoharjoittelun perusteet, niin myös puhtaasti katuliikenteessä tarvittavia taitoja. Perusvaatimuksena kurssille osallistumisessa ajotaito joka vaaditaan moottoripyöräkortin saamiseen, eli nollatasolta lähtevästä alkeisopetuksesta ei ole kyse.
Tämän lisäksi järjestämme yllämainittun kurssin jatkokursseja (EAK II) sekä kilpa-ajoa harrastaville kilpa-ajokurssin joka tapahtuu Botniaringillä. Tämä kurssi on jo myyty loppuun. Suunnitteilla on myös kurssi/tiedoitustilaisuus radalle ensimmäistä kertaa tuleville. Tästä tietoa tarkemmin kevään 2010 aikana.
Yhdistykseemme liittyvissä kysymyksissä vastaan mieluiten sähköpostilla (jukka.relander(ät)pp.inet.fi. Leikkimielisiä autokuskiko kovempi kuin pyöräkuski järjestämme myös, mutta sellaisiin mikä on parempi kuin mp-tuki liittyvissä kysymyksissä olemme jäävejä vastaamaan ja tällaisissa vertailuissa ehkä mp-alan toimittajat ovat parhaita vastaamaan.
Mp-tuki ry ei ole siis mikään synonyymi sanalle koulutus, eikä joku koulutuskriteeri, se on vain yhdistyksemme aputoiminimi.
Yhdistyksemme toiminnasta saa lisää tietoa vaikkapa kotisivujemme kautta. http://www.mp-tuki.fi/
Ystävällisin terveisin
Jukka Relander
Puheenjohtaja
Moottoripyöräilyn tuki ry
Minkälainen koulutus on se ORG!in kolutus joka ne järjestää ajoharjoittelutapahtuman aikana? siis se "koulutus/hidas" ryhmä
Yamaha FZ1-N
Itse aikanani muutaman kerran Orgin koulutksessa kävin ja pelkkää hyvää sanottavaa.(GeForce @ Helmi. 07 2010,17:25) kirjoitti
Koulutus on minusta lähinnä normaaliin tieliikenteen kaarreajoa harjoittava. Eli ei mitään pujottelua, väistöjä tai jarrutuksia. Siellä opetetaan mm. ajoasento, katseen käyttöä, ajolinjoja ja rentoutta ajamiseen. Erittäin opettavainen setti joka menee askel kerrallaan eteenpäin eikä yritä saada oppilaita oppimaan jokaista asiaa samalla kertaa. Kouluttajat = liivimiehet ajaa siellä mukana joko edessä näyttämässä esimerkkiä taikka takana katsomassa kuinka sinä ajat. Ovat siellä koko päivän mukana auttamassa ja opastamassa. Itse aktiivisesti kysymällä saa paremmin apuja kuin passiivisesti odottamalla, että juuri sinua tullaan neuvomaan.
Eli kaikkineen erittäin suositeltava setti. Siihen vielä, kun lisätään Orgin ratapäivien loistava tunnelma, niin parempaa saa etsiä (turhaan?) *
Edit: Lisätään vielä tällainen esimerkki päivästä.
Klo 09:20 Kouluttajat kertoo ja opastaa ajoasennosta parkkipaikalla
Klo 09:40 Koulutusryhmä menee ajamaan radalle ja harjoittelee ajoasentoa 20min
Klo 10:20 Kouluttajat kertoo ja opastaa katseen käytössä parkkipaikalla
Klo 10:40 Koulutusryhmä menee ajamaan radalle ja harjoittelee katseen käyttöä sekä oikeaa ajoasentoa 20min
jne. jne.
Sitten ratavuoron loppupuolella enemmän vapaata ajoa.
...kai se jotekin noin meni.
xxx
Jos tosiaan haluat koulutusta vain rata-ajoa varten ja olet "malttamaton" käymään EAK-kurssia (pujottelut, pysäytysjarrutukset yms.) niin silloin ORG:in koulutusryhmä on varmaan hyvä ja rento tapa saada vinkkejä nimenomaan rata-ajoon.(DerClown @ Helmi. 05 2010,16:25) kirjoitti
Itse aikanaan erehdyin Orgin päiville hitaaseen ryhmään ensimmäistä kertaa ilman tuota koulutusryhmää.
Seuraavana vuonna koulutusryhmän ajon jälkeen pyörä taipui mutkiin paljon helpommin. Jotenkin tuntui että turha näyttämisen tarvekkin jäi pois.
Ihan ensimmäinen kosketus radalle oli Motoparkissa järjestetty EAK-koulutuksen yhteydessä järjestetty tutustuminen myös rata-ajoon. Tällöin ratailu taisi olla lähinnä kiihdyttelyä mutkien välillä.
cb350 * fz6s * cbf1000
Orgin koulutusryhmässä saa neuvoja sekä rata-ajoon, että normaalin tieliikenneajon saloihin. Jotkut EAK-koulutukset keskittyvät eniten pyörän hallinnan kehittämiseen (vähän kuin autokoulun käsittelyharjoitukset).
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Kannatus molemmille tavoille. Kummastakin myös useampia positiivisia kokemuksia. Organisoidusti tulee väkisinkin treenattua systemaattisesti ja saa myös palautetta, mikä on aivan oleellista.
Toki omatoimisestikin kannattaa harjoitella, aina kun sopiva tilaisuus tulee - vähän takapyörää ilmaan jarrussa (etunen on sitten hieman monisyisempi juttu), viemärin kansien työntöväistelyjä ja sellaista... mopokin käy jollakin tapaa enemmän osaksi kuskia, kun vähän testaa ja pitää hauskaa.
-hh-