vaihdatin takarenkaan ei-moto liikkeessä vaan paikallisessa rengasliikkeessä. siellä kyllä lupailtiin e kaikki sujuu..
tuhannen kilsan sisällä vaihdosta alkoi takajarru laahata. vinkui kun takapyörä pyöri ja loppui siksi aikaa kun takajarrua painoi. en silloin osannut epäillä muuta kuin omaa laiskuuttani jarrujen puhdistamisessa.
puhdistin cliinerillä paikat ja puhdasta tuli. kun laitoin jarrusatulaa takaisin niin ihmettelin ettei etummainen pultti kiristy loppuun saakka. satula uudelleen irti ja kas! ne sisäkierteet olivat sileät.
nyt sitten se pultti ei tietenkään pure kun kierteitäkään ei ole. jarrusatula pääsee vääntymään kun ei yhdellä pultilla paikallaankaan pysy eikä jarrutustehoa ole kuin nimeksi. jarrupoljin pohjaa ilman voimakasta jarrutehoa. eli ei pysähdy.. *
ehkä kävi niin että rengaspojat korkkasivat kierteet ja vähitellen satula pääsi löysemmälle ja löysemmälle ja siitä se jarrujen kitinäkin sitten tuli ja paheni pahenemistaan. tai sitten minä sössin sen jollain tavalla. väliäkös tolla mutta mitäs nyt?
onko vaihtoehtoja muuta kuin uusi satula??
Uudet kierteet ? Helicoil, holkki tms. Voi tehdä itse tai viet lähimmälle konepajalle / MP-liikkeeeseen jossa tekevät korjauksen.
Mikäs pyörä kyseessä ? Voi olla että käytetty jarrusatula voi olla myös kohtuu edullinen vaihtoehto.
Aprilia Mille R -03
Ex. Speedmaster 2003