Onko kukaan maxisti asennellut skootteriinsa xenon valoja?
Nykyään saisi halvalla H4 bi-xenon settejä. Alta 40e:lla postikuluineen lähtee. Kytkentä noissa nykyään on helppo. Suoraan johdotukset akulle ja skobon omaan H4 lampunkantaan tulee vain yksi liitin joka ohjaa relettä.
Asennus pitäisi olla helppo kenelle tahansa.
Useathan ovat mottoripyöriin noita asennelleet ilman että on tullut sanomista. Mutta kun skoottereissa on yleensä 2 lamppua. Jos siinä on 2 xenonia valaisemassa, niin mahtaako se olla jo niin paljon että poliisi mainitsee asiasta.
Nuohan ei käsittääkseni moottoripyöriin ole laillisia.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Ne eivät ole mihinkään laillisia. Halogen-kantaiseen umpioon ei vain koskaan, ikinä eikä missään tapauksessa saa lain sallimana asentaa halogen-kantaista xenon-polttimoa(jalat @ Helmi. 15 2010,17:34) kirjoitti
![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Laillista tai ei laitoin Kymco:ooni sellaisen liikkuvalla polttimolla olevan xenon systeemin , koko kesän ajelin ilman että vastaan tulleet virkavallan edustajat ei pysätelleet , valotehoa on mukavasti kun vain yhdellä lampulla ajelee , näkyvyyskin on parempi kun valoa on ...kirjoitti
On nuo kyllä kryptistä tekstiä nuo valaisin asetukset. Itsellä kun olisi 2 etuvaloa, niin voipi olla että tulisi vähän liikaa jos xenonit niihin iskisi. Taidetaan mennä vielä ajatuksella halogeenit. Mieli tosin muuttuu varmasti kesään mennessä sen seitsemän kertaa.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Näköjään tuplasetin bi-xenon h4 sarjoja slim ballasteilla lähtee ebaysta jo 51e postikuluineen. Kyllä kohta varmaan pitää tilata tuollainen 4300 Kelvinin tuplasetti.
<a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SLIM-HID-BiXENON-H-L-HI-LO-XENON-KIT-H4-H13-9004-9007_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem48398c40c
1QQitemZ310203138241QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPa rtsQ5fAccessories" target="_blank">siis täältä</a>
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Toivottavasti kesällä paistaa aurinko että pärjää ilman xenoneita.
Pää surisee ja suu pärisee.
Varmasti kesällä pärjääkin, mutta ikävä kyllä puolet ajokaudesta (huhti-, touko-, syys- ja lokakuu) sisältävät aika pimeitä aamuja, jolloin olisi töihinmenomatkalla kiva nähdä paremmin. Ja ennen kaikkea näkyä paremmin.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
4 päivässä tuli toiselta puolen palloa bixenon h4 tuplapakkaus slim ballasteilla suoraan kotiovelle 53e:lla. Jääköhän tuosta oikeasti jollekin jotain käteen?
Kuvittelin että sieltä tulee jotain niin sekundan näköistä tavaraa kuin olla ja voi, mutta ehei. Tuli todella laadukkaan oloinen setti. Ballastit oli tiiviit ja solidin tuntuiset. Rele oli vesitiivis paketti. Kaikki johdot olivat sellaista taipuisaa kumia, jotka ei todennäköisesti haurastu tai halkeile. Ja kaikissa liitoksissa tuntui olevan kunnon kumitiivisteet. Joissain jopa haitaroidut 3-4mm leveät tiivistekumit. Hyvä hyvä!
Sulakeboxikin oli plussajohdossa kiinni ja sisällä 25A sulake. Pitäisi olla juurikin passeli kahdelle polttimolle, jotka ottavat jotakuinkin 8-13 amppeeria syttymisvaiheessa.
Releelle otetaan virta laittamalla johdotuksen yksi liitin kiinni skootterin alkuperäiselle lampulle menevään liittimeen. Tosi simppeliä. Itse xenonit tai siis ballastit saavat virtansa suoraan akulta omalla hieman paksummalla plussakaapelilla.
Sitten vaan odotellaan kevättä että pääsee roppaamaan. Onneksi maxeissa on katteiden syövereissä hyvin tilaa ballasteille ja johdotuksille. Sekä bixenonia liikuttavalle mokkulalle joka on polttimon kannassa. Ei tarvitse porailla reikiä suojakumimaskeihin, kuten autoissa tms... jos jälkiasentaa.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Tulipahan todistettua sekin ettei automaattisesti tulee hajavaloa, kun isketään xenon polttimot halogeenipolttimoiden umpioon.
Itselläni maxissa oli melko surkeat originaali polttimot. Alkuperäiset (myös manuaalin mukaan) olivat H4 35/35W. Ja ne olivat melkoiset tuikut. Pistin ensi töikseni tilalle osramin H4 silver +50% 55/60W polttimot. Valotehossa muutos oli jo tuossa vaiheessa huomattava. Mutta silti valoteho ei tuntunut ollenkaan riittävältä. Säädin valon korkeutta, josko se olisi siitä kiinni. Ei ollut. Valoa ei vaan riittänyt tarpeeksi näillä oman maxini umpiokuviolla.
Harkintaan talven aikana meni xenonit. Mietin pitkään, kun kyseessä on kuitenkin 2kpl H4 bi-xenoneita (eli pitkät ja lyhyet samassa). Yksi xenon polttimokin voi häikäistä todella pahasti jos se suunnataan väärin. Ja itselläni kyseessä 2 kappalta. Ja kun halogeeneilla heitti pitkät päälle, tuntui valo katoavan vallan kokonaan. Eli valokuvio hajosi niin rikkonaiseksi, ettei se enää valaissut kunnolla. Valaisi laajalti, muttei pitkälle.
No ostin kuitenkin xenonit ja askartelin ne tällä viikolla paikalleen. Lopputulos hämmästytti. Pitkillä valoilla valo ei hajonnut ollenkaan niin pahasti näillä xenoneilla, mitä halogeeneilla. Ja valon kuvio säilyi lyhyillä jotakuinkin samana. Sanoisin että kuvio kaiken kaikkiaan oli sama tai jopa parempi. Pitkät päällä valo ei hajonnut pystysuunnassa niin paljon mitä halogeeneilla. Mutta leveydeltään näytti leveämmin. Mikä on ihan hyvä homma. Näkee ne hirvet ja peurat paremmin. Pitkä testilenkki pimeällä osoitti ettei yksikään vastaan tulija vilauttanut valoja. Eli ei häikinyt vastaan.
Pistän linkin valokuvaan, jossa on vertailuna Osram H4 Silver +50% halogeenit ja H4 bi-xenon 4300K polttimot.
(harmi ettei tullut otettua kuvaa niistä kälysistä 35/35W default tuikuista )
Kuva ei todellakaan tee oikeutta sille, miten nuo xenonit eroavat oikeassa ajossa normi halogeeneihin.
En voi muuta kuin suositella.
http://i42.tinypic.com/1552fy8.jpg
(kuvassa oikeasti xenon 4300K eikä 3400K)
ps. Jos joku nyt suunnittelee xenonien asennusta, niin 4300K tai 5000K on sopiva kelvin asteikko. Ei kannata ottaa "sinertävämpiä". Valoteho kärsii ja tulee vaan herkemmin sanomista. Itse ostin 4300K ja en vaihtaisi 5000K malliin.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Oma 6000K H4 Bi-Xenon setti Kawassa: http://zr-7s.blogspot.com/2009/09/valoa-kansalle.htmlTuossa pitkien alla 2x keltaiset pollikat ovat keltaiset halogen-lisäpitkät. Nämä on suunnattu juurikin sinne "peura-osastolle", levittämään valokeilaa, valaisemaan nuo tienvierustat. Noiden lisäksi pyörässä on myös LED-päivävalot, ettei xenoa tartte päivällä tillittää kun pienemmälläkin tulee jo huomatuksi
![]()
- Pyörä myyty jo pois -