Eikö sinusta todellakaan ole kyseenalaista, että uutisoidaan esim. MTV3:lla, että motoristien kuolemat ovat kaksinkertaistuneet, muttei kerrota siitä mitään, että pyöriä on tullut lisää samaa vauhtia?!(Staga @ Helmi. 14 2010,15:09) kirjoitti
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Vähän huono verrata autoja ja pyöriä. Autojen turvavarusteet on kehittynyt aivan helvetisti 30 vuodessa. En tiedä tapahtuuko suhteessa yhtä paljon onnettomuuksia kuin ennen, mutta varmasti paljon harvemmin onnettomuus johtaa kuolemaan kuin vuonna 1980.(redhat @ Helmi. 14 2010,15:36) kirjoitti
Moottoripyörillä varmaan tapahtuu suhteessa yhtä paljon onnettomuuksia kuin vuonna 2000 ja porukkaa kuolee myös suhteessa saman verran...
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
No eihän tossa kummempaa uutista ole; ensi kesänä kuolee taas joku 25-30 motoristia joita15-20 omaan mokaan luullessaan suuria omista taidoistaan.
Eiköhän tältäkin palstalta joku lopeta kirjoittelun tai ainakin palstan lukemisen, ikävä kyllä.
Dirty Nasty Furriner
Niinpä, sokkoon kurviin kun ajaa liian pienellä marginaalilla niin välillä sattuu. No onneks vain soraa eikä Pegasoa leikkaamassa kurvia, olis saattanu jäädä kuvat postaamatta. Toivottavasti hoitsut oli spanskeissa nättejä.(ek@ @ Helmi. 14 2010,15:18) kirjoitti
Dirty Nasty Furriner
No ei munkaan mielestä, toi poistuvien määrä kun on kumminkin suhteellisen vakio... Saattaahan tuo napsahtaa omallekin kohdalle, mistäpä tuota osaa etukäteen tietää *(Staga @ Helmi. 14 2010,17:50) kirjoitti
Lähinnä mun mielestä nää tälläiset otsikot ja kirjoitukset tuntuu hölmöiltä:
kirjoitti
kirjoitti
Kyllähän nää tälläiset tekstit kovin raflaavia on, mutta kun tuo tuplaantuminen on tapahtunut 00-01 ja sen jälkeen ollut suhteellisen vakio ja jopa pudonnut, niin ei *kai toi suunta nyt mikään hirmu huolestuttava ole?kirjoitti
S-moton rider magazinesta oli joku löytänyt tälläisen tekstin:
kirjoitti
Onnettomuustilastot ovat yhteenveto niistä päätöksistä, joita olemme itsekukin tehneet ollessamme tien päällä. Jos ajat 100 tuntia vuodessa ja teet kaksi kertaa minuutissa päätöksen kaistanvaihdosta, nopeudesta, ohittamisesta tai mistä tahansa liikennetilanteesta, niin sinulla on 12.000 mahdollisuutta tehdä virhearvio.
Tähän lukuun eivät vaikuta mitenkään toisten tienkäyttäjien päätökset. Tilastoista näkyy vain se, että valtaosa onnettomuuteen joutuneista motoristeista on epäonnistunut omissa päätöksissään. Todennäköisyys joutua onnettomuuteen toisen osapuolen mokasta on paljon pienempi kuin saada lottovoitto.
Kyllä sitä prätkälläkin pitkälle pääsee, kun ajaa levänneenä, selvin päin ja kutakuinkin liikennesääntöjen mukaan.
Autoja on tullut lisää, mutta kaikista suurin asia lienee se, että nykyisin autoissa täytyy pitää turvavyötä edessä ja takana ja autot ovat paljon turvallisempia kuin 70-luvulla. Silloin moottoripyöriä ei ollut paljonkaan, mutta aivan varmasti heitäkin on kuollut silloin paljon,paljon enemmän suhteessa mitä nykyisin johtuen mm. nopeusrajoituksien tulemisesta tien päälle, liikenneturvallisuutta on kehitetty myöskin kaiteilla jne.(redhat @ Helmi. 14 2010,15:36) kirjoitti
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Taitavat kaverit ei joudu tilastoihin. Tilastot täyttyy tumpeloista. Kuten motoriikaltaan ja tasapainoltaan puutteellisista puusilmistä.(pecha @ Helmi. 14 2010,09:58) kirjoitti
Kuolleista kolmasosa johtui toisesta osapuolesta. Samalla suhdeluvulla, jos onnettomuuksia oli about 1200, 400 oli onnettomuudessa toisen osapuolen mokan takia. Lottovoittajia on toki paljon enemmän vuodessa, mutta yleensä tuolla sanonnalla tarkoitetaan niitä päävoiton saaneita ja niitä on kyllä suhteessa lottoajiin paljon vähemmän kuin tuo 400 onnetonta kaikista motoristeista.(hry @ Helmi. 14 2010,18:51) kirjoitti
Niiiiiin???(redhat @ Helmi. 14 2010,15:36) kirjoitti
Miten autot kuuluvat tähän asiaan?
Ja vertailuun?
Suhteutettuna kuolleiden määrä ei ole tuplaantunut. MP-onnettomuuksissa siis. Ikäviähän nuo kaikki ovat, mutten usko nollatulokseen tuossa.
Edes kotona nysväämällä emme voi välttyä onnettomuuksilta.
Mukava ku pukama...eiku mukana
Mei tö iiköls SKRIIM!
The Mocamaster
Koska kortti ja leipä
se on vähän mistä suunnasta katsoo(Number28 @ Helmi. 14 2010,15:37) kirjoitti
mopoilijat katsovat että onnettomuudet per harrastajien määrä ei ole kasvanut vaan pikemminkin laskenut - lajista ei siis ole tullut varallisempaa
valtion voisi ajatella katsovan asia absoluuttisesti - veronmaksajia poistuu rivistä entistä eneneemmän - syynä että niinkin tarpeeton aktiviteetti kuin mopoilu lisännyt suosiotaan
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Niin ja unohdimme vielä kuningas alkoholin tästä sopasta.(Staga @ Helmi. 14 2010,12:48) kirjoitti
Jos joku tälle voi jotain tehdä, se löytynee joukoistanne. Se vaatii ainakin 10 innostunutta, jotka ovat lahjakkaita kirjallisesti ja jaksavat alkaa ”pyhään sotaan”, jotta asiavirheet mediamyllyssä tulevat korjatuiksi. Vastapuolella on rahaa ihan eri kertaluokassa, kuin motoristeilla koskaan voi olla. Smoto joskus yritti korjata pahimmat tiedotusmokat turvallisuusjutuissa, siihen panostettiin merkittävästi –Smoton silloiset resurssit huomioiden ja vedettiin käytännössä vesiperä. Julkisuus oli verrattavissa Lahden moottoripyörämessuihin; kun mediaa ei kiinnosta, niin sitten ei kiinnosta. Otsikointi ”motoristien kuolemat lisääntyneet” ennakoi yleensä jotain. On esim. tilattu Turun liikennepsykologian laitokselta taas ”tutkimus”, jolla voidaan perustella jotain, yleensä epämieluisaa, kehitystä motoristeille lähitulevaisuudessa. Ans’ kattoo. Se on teidän käsissä, nuoriso, mitä tapahtuu jatkossa.
Motoristit on kovin pieni ryhmä, jonka edunvalvonta on siksi vaativaa. Motoristit on yksi esimerkkiryhmä, joka on laajempien lainalaisuuksien vaikutusten kohteena.
PS. Kattokaas teksti tv. 14.2.2010
... jotain piti muistaa
Ajattelin suhdelukua "voittoluokittain" päävoittoja about 50, ilman omaa syytä kuolleita motoristeja vajaa kymmenen, siitä seuraa viisi Loton päävoiton saanutta yhtä ilman omaa syytään kuollutta motoristia kohden.(mpoli @ Helmi. 14 2010,18:59) kirjoitti
Tosiasiahan tässä on kuitenkin se, että suurin riskin aiheuttaja on oman kypärän sisällä, eikä muissa tiellä kulkijoissa. Kokonaan toinen asia on, ettemme halua tunnustaa tätä tai vähät välitämme siitä. Tämän takia saamme kepitystä koko porukka, kun liikenneturvallisuudesta päättävät ja poliisi eivät etukäteen tiedä kuka meistä milloinkin tekee onnettomuuteen johtavia virhearviointeja liikenteessä.
Loton pelaajia on 70 prossaa kansalaisista mutta motoristeja huomattavasti vähemmän. Oikeasti on todennäköisempää joutua onnettomuuteen vastapuolen mokan takia kuin voittaa päävoitto lotossa.(hry @ Helmi. 14 2010,20:58) kirjoitti
23 kuolleesta pyöräilijästä vain 3 noudatti lakia. Miksi tästä ei tehdä kohuartikkeleita. Kuolleiden määrä on samaa luokkaa motoristien kanssa.
Aamen. Muiden töpeksijöiden, kuten autoilijoiden, aiheuttamat onnettomuudet eivät toki ole millään muotoa hyväksyttäviä.(hry @ Helmi. 14 2010,20:58) kirjoitti
Mutta heidän aivoituksensa ja tekemisensä ovat pois omista käsistämme. Voimme vain toivoa, että heidät saadaan erilaisin viranomaistoimenpitein ruotuun, tai että parantavat tapansa (epätodennäköistä).
Harvempi edes v-miesosastolla taitaa kieltää sitä, etteikö merkittävä osa pahoista onnettomuuksista kuitenkin olisi ihan puhtaasti käyttäjävirheen seurausta..? SIIHEN osuuteen onnettomuuksista meillä on paljonkin vaikutusmahdollisuuksia.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Väärin.(Renegade Kane @ Helmi. 14 2010,18:56) kirjoitti
Tilastot täyttyy tumpeloista jotka luulivat olevansa koviakin jätkiä ajamaan mutta olivatkin sitten "motoriikaltaan ja tasapainoltaan puutteellisia puusilmiä".
Luuletkos sä olevasi kova jätkä ajamaan?
Dirty Nasty Furriner
Taisit tuntea kaikki menehtyneet ja heidän ajotaitonsa?(Staga @ Helmi. 14 2010,21:28) kirjoitti
Vai oletko kenties selvännäkijä?
Määrittele vielä "kova jätkä ajamaan"... kiinnostaa varmasti muitakin.
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
ehkäpä oikeampi termi olisi "netissä kova jätkä ajamaan"... tällaisen virtuaaliminän omaavia tapauksia näkee mm. tällä foorumilla(dYNY @ Helmi. 14 2010,21:32) kirjoitti
![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Ni-iiiiiiiiiiiin!(Naakka @ Helmi. 14 2010,19:09) kirjoitti
Etkö ymmärtänyt esittämiäni lukuja?
Autojen määrän tuplaantuessa kuolleiden määrä on puolittunut vs. moottoripyörien tuplaantuessa kuolleiden määrä pysynyt ennallaan.
Ei tarvitse korkeampaa matematiikkaa nähdäkseen moottoripyöräilyn suhteellisen vaarallisuuden autoiluun verrattuna muuttuneen huomattavasti vaarallisemmaksi.
Jos ajateltaisiin lähtötilanteessa autoilun ja moottoripyöräilyn olleen vaarallisuudeltaan 1:1, niin nyt ajoneuvojen tuplaantumisen jälkeen luku on 0,5:1 eli moottoripyöräilyn suhteellinen vaarallisuus suhteessa autoiluun on tuplaantunut pyörien määrän tuplaantuessa.
Eikös toi staga jossain topicissa täälläkin kehunut ajaneensa parikymmentä kilsaa ilman käsiä ja oikein kuvan kera...(pecha @ Helmi. 14 2010,21:38) kirjoitti
![]()
siunaa varjele
Journalismin taso on vähintään puoliintunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tämä ei ole tutkimus vaan ihan puhdas mutu ;)
Em. kuuluu samaan sarjaan kuin että puolet irtisanotuista työntekijöistä suosittelisivat entistä työnantajaansa uudelle työnhakijalle. Moni lehti uutisoi tämän että "YT-neuvotteluista ei haittaa yrityksen maineelle työnantajana" mutta vain Kauppalehdessä näin maininnan että tutkimuksen oli tehnyt firma joka siirtokouluttaa näitä irtisanottuja työntekijöitä entisen työnantajan laskuun. Eli aika rajoitettu ja yksipuolinen otanta mut väliäkö sillä kunhan saa myyvän otsikon.
Toinen otsikointi oli että liukkaankelinharjoittelu lisää vahinkojen määrää ja tähän oli tietenkin tultu sillä johtopäätöksellä että kun ajokorttikoulutukseen tuli pakollisena liukkaankelin harjoittelu on talviaikaiset onnettomuudet lisääntyneet x prosenttia. Tottakai sen pitää johtua liukkaankelin harjoittelusta eikä mistään muusta.
Harmi että suurin osa kansalaisista on niin tyhmiä että ottaa nuo otsikoinnit täydestä todesta joten yleinen mielipide saadaan lehtijutuila ohjattua ihan miten media haluaa.
Samoin moottoripyörien ja moottoripyöräilijöiden varusteet ovat kehittyneet. On ABS-jarrut, luistonestot, vaihdekohtaiset tehorajat ja muita järjestelmiä, jotka kukin pieneltä osaltaan helpottavat ääritilanteista selviämistä. Tarjolla on laadukkaita turvavarusteita niskatukea myöten, ei tarvitse ajella farkuissa avopotta päässä ellei halua. Monelle nuo ovat kuitenkin kauhistus eikä missään nimessä ABS-jarrut tms. kuulu moottoripyörään. Kypärää lukuunottamatta mitään varustepakkoja ei ole ja nehän kun pilaa fiiliksen, kun ei itse saa päättää miten jarruttaa tai nahkapuku tuntuu epämukavalta. Ja vaikka nuo olisi, niin minkä tahansa turvavarusteen hyödyn voi ulosmitata riittävällä vauhdilla. Myös autossa.(-JuhaK- @ Helmi. 14 2010,16:15) kirjoitti
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Mitäs veikkaat; ajattelikohan noi viimekesän omiin mokiin kuolleet vääntäessään kahvaa että "Mä kyllä handlaan tän, nou hätä, on sitä ennenkin ajettu" vai "No enpä ole varma miten käy, taidan hiukka himmata" ?(dYNY @ Helmi. 14 2010,21:32) kirjoitti
Arviovirhe tapahtui oman päänupin sisällä ja ennen sitä väärinarvioitua mutkaa tai tilannenopeutta arvioitiin omat kyvyt väärin.
Ja on olemassa "Kovia" ja kovia, noi edelliset tuppaa ajelemaan männikköihin ja jälkimmäiset ajaa radalla kovia aikoja.
Dirty Nasty Furriner
Kumpaanko kastiin itse kuulut?(Staga @ Helmi. 15 2010,00:07) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Kaikki kuolleet ja metsään ajaneet ovat varmaan ajaneet huippuvaarallista 1km/h ylinopeutta...
eli ei mitään järkevää sanottavaa meikäläiseltä...
Honda XX-07
No haminalaisena tiedät että, museotiellä on muutama mutka jossa 81km/h voi johtaa vakavaan ulosjoon.. tosin en edes muista mikä sillä pätkällä on rajoitus..(jomppe75 @ Helmi. 15 2010,08:07) kirjoitti
![]()
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Ennakkotietojen mukaan vuonna 2009 kuoli onnettomuuksissa kuusi motoristia _vähemmän_ kuin vuonna 2008.
Tilastoja voidaan lukea niin monella tapaa ja poimia tarkoitushakuisesti sopivia lukuja.
Surullista on se, että moni motoristien ehdotus torpataan juuri tarkoitushakuisella tilastojen tulkinnalla. Homma, jota meillä muutamakin taho ihan viran puolesta ja valtion kustannuksella harrastaa.
Mä en ole kova jätkä ajamaan; ei ole tarvetta kuulua kumpaankaan kastiin.(TeroT @ Helmi. 15 2010,08:01) kirjoitti
Dirty Nasty Furriner