HS laski viime vuoden mp-raadot ja aloittaa jutun toteamalla mp-kuolemien tuplaantuneen 10 vuodessa. Ihme kyllä lopussa muistetaan sentään mainita, että mopojen määrä on yki kaksinkertaistunut samana aikana. Huoh... ehtaa "journalismia" taas.
http://www.hs.fi/kotimaa....2887909
-hh-
Eikös kuolemat sitten ole tuplaantuneet?
Siinä sentään kumottiin se ubaani(org) legenda että kolmion takaa tulevat puusilmäkotilokuskit aiheuttavat (lähes) kaikki kuolemaan johtaneet onnettomuudet.
"Useimmiten motoristi saa surmansa yksittäisonnettomuuksissa, joissa ei ole toista osapuolta." HS
No jaa, vähän turhan lyhyestihän tuo oli esitetty, mutta ei toisaalta mitään yllättävää sisältänyt.
Tuossa on tuo liikenneturvan hässäkkä, mistä oli maininta:
Klik!
Olen pahoillani, mutta sinulle emme saaneet mitattua nopeutta.
Tämän lainauksen mukaisen tekstin kun suurin osa sisäistäisi niin vähemmällä kivulla ja surulla päästäisiiin.
"Turvallisuus omissa käsissä
Iso osa tutkituista motoristien kuolemaan johtaneista onnettomuuksista oli yksittäisonnettomuuksia. Lisäksi kuljettajan oma käyttäytyminen oli lisännyt onnettomuusriskiä ja ainakin osittain aiheuttanut sen, että onnettomuuteen ajauduttiin kahdeksassa tapauksessa kymmenestä.
Tutkittu onnettomuusaineisto osoittikin, että motoristien ns. aidot vahingot olivat tutkituissa kuolonkolareissa harvinaisempia kuin mitä oletettiin.
- Motoristit ovat silti yhä taipuvaisia kohtalonuskoon. Ikään kuin hyväksytään, että moottoripyörä on liikkumistavaltaan riskialttiimpi ja että vahinkoja sattuu. Kuljettaja voi kuitenkin vaikuttaa omaan toimintaansa ja sen kautta myös muuhun liikenteeseen ja suurempiin kokonaisuuksiin. Turvallisuus on pitkälti omissa käsissä, Lammi huomauttaa."
HS:n otsikointi tyypillisen ahterista.(xs2jammu @ Helmi. 14 2010,09:26) kirjoitti
Mutta eikös se muuten juuri niin pitänyt mennä, ettei vauhdilla ollut väliä, koska jos ollaan törmäyskurssilla - vähän niinkuin laivat tai avaruusalukset - niin siinäpä ei voi kuin korkeintaan yrittää tehdä ristinmerkkejä (jos enää ehtii).... ? Kyseessä on vaan tilastotappiot, joita väistämättä syntyy, koska ´silloin roiskuu kun rapataan´.
Ja että 8/10 tapauksesta omaan piikkiin... mitä hittoa, ei kai nyt tunnetusti taitavien ja rohkeiden katumotoristien tilasto voi näin nolo olla. Hehän hallitsevat tilanteen, ja heillä on sitä pelisilmää vähän venytellä sääntöjen asettamia limiittejä. Tämän täytyy olla pelkkää Liikenneturhan kusetusta!
Oliskos se kevään ensimmäisen v-mies/k-hattuväännön aika??
![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Omat nopeuteni maanteillä laskivat parin ratapäivän jälkeen. Siellä tajusi konkreettisesti miten paljon vaikeammaksi nopeus tekee tilanteet ja ehkä myös takaraivoon tuli se ääni sanomaan etten ehkä olekaan se kaikkein taitavin ajaja.(pecha @ Helmi. 14 2010,09:58) kirjoitti
CBR600RR
H-D XL883R
ex. Kawa ER-5, CB600F, CB1300F, BMW R65
Ehdottomasti on väännön aika.!!(pecha @ Helmi. 14 2010,09:58) kirjoitti
Delvac-vääntö ottaa jo pikkuhiljaa tulta allensa.
Itse asiaan, niin tässä olen samoilla linjoilla.. Tilasto kertoo sen, että moottoripyörä onkin oletettua turvattomampi laite, niillä oman harkintakyvyn mukaan valituilla nopeuksilla..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
MTV3 ei ollut muistanut kertoa, että moottoripyörien määrä on kasvanut![]()
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Tiedä onko mautonta vai ei, mutta nyt on hyvää aikaa jokaisen hiukan miettiä. Keväällä kun työnnän tallista ulos juuri putsatun oman rakkaan, niin kuinka minun tulisi toimia, että olen syksyllä viellä hengissä ja työnnän pyörän takaisin talliin. Kaikki kuolemaan johtaneet onnettumuudethan ei johdu omasta virheestä. Auto joka tulee kolmion takaa eteen, ajat kylkeen ja kuolet. Vikahan ei olut sinun, mutta olisinko voinut ennakoida. Ajat kauniina kesäpäivänä rajoitusten mukaan, aurinko paistaa selän takaa ja vastaan tulee rekka. Viimehetkillä huomaat, että rekan takaa lähti henkiauto ja Pam. Vika ei taas kaan ollut sinun, mutta....
Riippuu kesästä jos on kaunis kesä niin tulee enempi ruumiita kun vieme vuonna. Sateisella kesällä päästään vähemmällä.
Honda CBR1100XX Super Whitebird
SS1000 CBR1100XX ennätysajo.
www.xxmeeting.fi
Väännön paikka tosiaan...
70% kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtui taajamien ulkopuolella ja näistä vain joka neljäs kohtaamisonnettomuuksissa.
Taajamissakin kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 42% johtui ulosajosta. Noin joka viides edellisistä tapahtuu risteysalueella... Tiedot ovat 2001-2008 tilastoista poimittuja, tuskin mitään "uutta" kenellekkään
Eipä ole paljon autoilijoilla noihin tilastoihin vaikutusta.
Vilkaisin tuon lehtijutun, aika yksipuolista ja sensaatiohakuistahan tuosta oli koitettu hakea. Mikä ei kuitenkaan hirveästi yllätä.
Jos vaan koitettaisi tehdä töitä jo autokoulussa tuon ulosajojen tilastojen pienentämiseksi, siellä ne suurimmat luvut on. Jokaisella kortin jo omaava sen työn voi aloittaa omalta kohdalla joka kerta kun kypärän laittaa päähän. Muistaisi vain itsekkin
Tän kun kaikki ymmärtäs. myös autoilijat ja sitten lain säätäjät.(H@nde @ Helmi. 14 2010,11:37) kirjoitti
Vauhti ei sinällään oo vaarallista mut jos työnnetään täysillä jokapaikkaan niin joskus "osuu Juhaa leukaan".
Ja kun pyörästä on kyse: aina sattuu kun sattuu jotain.
Mut aiheeseen -
-oon myös kyllästynyt median kohuhakuiseen vaiko tarkoitushakuiseen otsikointiin ja juttu rakenteeseen.
Hyvin usein tuntuu et tiettyjen asioiden yhteydessä tavoite on muokata mielipiteitä esim motoristeja vastaan esittämällä esim negatiiviset asiat isossa valossa ja positiiviset sit vain todetaan 1-2 lauseessa jutun lopuksi. Tai toisinpäin - riippuu aiheesta.
Ikään kuin toivotaan ettei vasta-argumentteihin asti jaksettaisi lukea tai niitä vähättelemällä ne ei vaikuttaisi.
Miksi ei samaan asiaan liittyviä faktoja ja kommentteja voisi esittää tasapuolisiesti. Liian usein huomaa et jutun sisältö yhtäkkiä muuttuukin kun sen viimeisen kappaleen saa luettua.
Journalismin periaatteet kai on vaan muuttunu vuosien saatossa ja meidän(taas meidän) täytyy sopeutua.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Tuon voisi sanoa myös et 30% taajaman ulkopuolella on kohtaamis onnettomuuksia ja 58% taajamissa.(yamark @ Helmi. 14 2010,11:54) kirjoitti
Se mitä viime vuosien tilastoja oon tutkinut ja onnettomuus raportteja. - autoilijat voi oikeesti vaikuttaa. Noista kohtaamis onnettomuuksista mun mielestä oli aika suhteettoman suuri osa autoilijan aiheuttamia. - samaa tukee omat havainnot liikenteessä. Usein mp:llä joutuu väistämään/jarrutteleen väistääkseen ihan normi tilenteissa, autolla harvemmin.
Toki mp-kuski aiheuttaa suurimman riskin itse kuten ulosajotilastoista näkyy. Tähän taas voisi olla hyvä vaikuttaa autokoulussa ja sen jälkeisellä ajoharjoittelulla, mm radalla.
Tässä olis vakuutusyhtiöillä mahdollisuus vaikuttaa korvaus käytännöillä.
Moni on sanonu ettei tuu ratapäiville harjoittelemaan kun vakuutus ei korvaa, vaikka eivät kovaa ajaiskaan. Ja monelle noista olis tehny hyvää käydä totuttelemassapyörän kääntämistä.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
jjaahas, kevät on saapunut orggiin.![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
Siis kerroppas nyt muunteliko Hesari totuutta tai kirjoittiko silkkaa paskaa? Vai mitä sä itket "ehdasta journalismista"?(harmaahukka @ Helmi. 14 2010,08:48) kirjoitti
Olisivat voineet ihan hyvin lisätä että suurin osa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista oli ulosajoja joissa syypäänä oli liian suuri nopeus vrt taitotaso ja sekin olisi ollut vielä totta.
Ihme ruikutusta...
Dirty Nasty Furriner
Hesari kirjoitti tarkoitushakuisesti ja unohti mainita asiaan liittyviä oleellisia seikkoja.(Staga @ Helmi. 14 2010,12:48) kirjoitti
Vaikka suurin osa onnettomuuksista oli kuskin aiheuttamia, olisi kiva mainita että näitä kuskin aiheuttamia onnettomuuksia oli 19 kappaletta ja 9 motoristia tapettiin toisen osapuolen toimesta. Tiedä sitten missä se yksi kuollut on kun nämä luvut ovat Mottori-lehden artikkelista.
Lukija saisi oikeamman kuvan tilanteessa jos juttu olisi aloitettu kertomalla myönteisestä onnettomuuskehityksestä.
Kohujutunhan saisi helposti kertomalla, samaan tilastoon viitaten, kuinka 23 kuolleesta polkupyöräilijästä vain 3 noudatti lakia ja muut aiheuttivat itse kuolemansa välinpitämättömyydellään. Kuolleista jalankulkijoista iso osa, kolmasosa, oli humalassa kun autoilijoista vain neljäsosa. Unohdettaisiin kuitenkin mainita että jalankulkijakuolemat ovat puolittuneet.
mikä ihmeen 8/10 omaan piikkiin kun tuon saan tilaston mukaan 19 kuoli omaa syytään ja 9 motoristia tapettiin muiden toimesta?(pecha @ Helmi. 14 2010,09:58) kirjoitti
viittasin xs2jammu:n postaamaan lainaukseen. Liekö se peräisin esim. TM:n taannoisesta mp-onnettomuusartikkelista (siinä ainakin summattiin asiat hyvin samaan tyyliin)...(mpoli @ Helmi. 14 2010,13:20) kirjoitti
Jospas nyt vaan myönnettäisiin se, että merkittävä osa vakavista mp-turmista johtuu viime kädessä kuljettajan omasta arviointivirheestä riskien suhteen. Mp on juuri siitä kenkku kulkuväline, että sitten kun niitä osumia tulee, seuraukset voivat olla erittäin vakavia jo pienissä nopeuksissa, kun sopivasti sattuu.
Autoilijallakin on käytännössä paljon paremmin ´varaa´ arvioida tilanne väärin, ja jäädä vielä kertomaan virheestään. Monelta vasta vähän aikaa prätkällä ajaneelta tuntuu puuttuvan tyystin käsitys koko asiasta, kun näitä juttuja esim. täältä lueskelee. Luja tuntuu olevan usko siihen, ettei se omalle kohdalle osu.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Itseasiassa aika mielenkiintoista että (viitaten hesarin haastatteluun) jalankulkijat saavat taallustaa poliisin siunauksella miten sattuu, punaisiakin päin ja onnettomuuksista syyllistetään aina autoilija. Vaikka jalankulkija on se, jonka on helpompi väistää ja tasan itse kärsii seuraukset. Kun sitten autoilija ja motoristi kohtaavat, vika on aina motoristissa ja motoristin olisi pitänyt oman turvallisuutensa takia väistää.
Pitää vaan hyväksyä se tosiasia, että motoristit ovat liikenteen paskasakkia, joka on aina itse syyllinen onnettomuuteensa. Pohjalta seuraavana tulee yksityisautoilijat, jotka saavat tappaa motoristeja, mutta muuten ovat aina syyllisiä.
Höpö höpö, näytä yksikin uutinen jossa poliisi syyttäisi autoilijaa kun jalankulkija on koheltanut. Voin näyttää samalla 10 onnettomuutta jossa autoilija on jättänyt liikennesäännöät huomioimatta ja ajanut jaöankulkijan päälle suojatiellä.
"Kun sitten autoilija ja motoristi kohtaavat, vika on aina motoristissa ja motoristin olisi pitänyt oman turvallisuutensa takia väistää."
Näytä nyt samalla missä uutisessa noin on sanottu? Ei nimittäin ole sattunut silmiin, tuskin sullakaan, kunhan koitat jotain provoa vääntää.
Dirty Nasty Furriner
Sama uutinen Verkkouutisissa
Hyvää luettavaa meille kaikille, toki on selvää ettei tuo uutinen kaikille uppoa päähän mutta nepä on sitten niitä ensikesän uutistenaiheita.
Dirty Nasty Furriner
Helsingissä tulee päivittäin liikuttua sekä autolla että jalankulkijana. Kummankin osapuolen, sekä jalankulkijoiden että autoilijoiden käytöstavat suojatiellä ovat kieltämättä retuperällä.
Se on kuitenkin ihan erityisen huolestuttavaa, että autoilijoiden tavat ovat sitä, koska jalankulkija on onnettomuustapauksessa aina pahan kerran altavastaajan asemassa. Ja tuolla liikkuu mm. lapsia, joilta ei liikennesääntöjen täydellistä osaamista ole mahdollista edes olettaa - heidän käytöstapansa suojatiellä tulevat siis olemaankin retuperällä, eikä sille voi kukaan mitään.
Autoilijoiden puolella kyse on puhtaasti omasta harkitsemattomuudesta ja itsekkyydestä. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun valot on olleet jo punaisella aika tovin, niin vielä syöksytään sata lasissa siitä läpi. Tai jos on toinen auto vierekkäisellä kaistalla pysähtynyt päästämään jalankulkijoita suojatielle, niin pyyhälletään toista kaistaa, ja väistelköön jos osaavat. Mm. eräs pikkutyttö ei osannut Munkkiniemessä, ja seuraukset olivat erittäin surulliset. Audikuski miettii tapausta varmaan vielä kuolinvuoteellaankin.
Esimerkiksi tällaisia suorituksia kuitenkin näkee tuolla ihan joka päivä. Tuollaisista joutaisi ottaa läsyn kuivumaan jo eka kerralla, jos siitä vaikka menisi oppia kovaan päähän. Vähän vähempi todellinen tai kuviteltu "kiire" tuolla kaupunkialueella olisi kyllä kaikkien etu. On vaikea käsittää, minne sitä (muka) tuntuu aina olevan niin vitunmoinen hoppu. Lähtisivät vaikka vähän aikaisemmin liikkeelle.
(sorry off-topic!)
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Moottoripyöräilijöitä saa surmansa eniten yksittäisonnettomuuksissa. Liikenneturvan mukaan kuolemaan johtaneista turmista yli kaksi kolmasosaa on ollut sellaisia, joissa ei ole toista osapuolta.(Staga @ Helmi. 14 2010,14:44) kirjoitti
Eli joku valehtelee. Tuon tilastokeskuksen tilaston mukaan 19 motoristin kuolemaa aiheutti motoristi itse ja 9 kuolemaa muut. Liikenneturvan mukaan osassa motoristien kuolemia ei ole toista osapuolta, mutta syyllinen on kuitenkin toinen osapuoli.
Tällä uutisoinnilla halutaan syyllistää motoristeja kolareihinsa vaikka syy ei olisi edes ollut heissä. Tottakai motoristi voi itse välttää onnettomuudet, nekin joihin ei ole syyllinen, vaikkapa esim. pysymällä kotona.
Enpä ole nähnyt uutisten syyllistävän motoristeja, kylläki tampioita jotka ovat itsensä ajaneet puunkylkeen tai Scanian keulaan kun taidot ovat loppuneet kesken eli aivan ansaitusti.
Turha länkyttää median uutisoinnista jos on itse antanut siihen aiheet omalla osaamattomuudellaan ja itsetuhoisuudellaan.
Dirty Nasty Furriner
Lainaus: Moottoripyörien määrä on lisääntynyt huimasti. Nyt pyöriä on rekisterissä yli kaksisataatuhatta, kun vuonna 2000 niitä oli 90000.
Lähde
Ei mulla muuta.
Mukava ku pukama...eiku mukana
Mei tö iiköls SKRIIM!
The Mocamaster
Koska kortti ja leipä
Itse kun olen tämmöinen kolarimagneetti, niin tässä taas parannellaan murtunutta solisluuta ja kuutta kylkiluuta. Pääsin helikopterikyydillä Granadan sairaalaan vuorilta. Onneksi ei ollut paljoa vauhtia, kun kurvin jälkeen "asfaltti" oli tuommoista:
Oli siinä joku muukin ehtinyt lipata pahemmin seurauksin jo paljon aikaisemmin, eikä tielle ilmeisesti ole tehty mitään tuonkaan jälkeen:
Itse kurviin meno näyttää ihan ok pikkutieltä:
Helposti olisi mutkan voinut ajaa tuplasti vauhdikkaammin, jos vaan olisi ollut samanlainen tienpinta kuin kilometrikaupalla aikaisemmin. Onneksi ei ollut sen kiireempi. Koskaan ei voi tietää, mitä ylläreitä siellä mutkan takana odottaa, mutta en aio tuosta mitään kammoa ottaa. Vittumaisinta koko hommassa oli kuitenkin sairaalassa vääntää pökäleitä alleen astiaan, kun ei vessaankaan päässyt... paska homma.
edit: kuvat eri paikassa, jos nyt näkyisi...
Dixi et animam levavi
Lukaiseppa vaikka tuo itse linkittämäsi uutinen.(Staga @ Helmi. 14 2010,15:09) kirjoitti
Ei mennyt montaa minuuttia ennen kuin alkoi tulla silkkaa pachaa. 8/10..joopajoo.(pecha @ Helmi. 14 2010,13:39) kirjoitti
Suurin osa on omia vikoja kyllä. Silti ei tarvitse esittää perusteettomia lukuja, jotka eivät pohjaudu mihinkään.
Täältä erään jäsenen tekemää tilastotietoa viime vuodesta.
EDIT: sinällään tuosta uutisesta ei jaksa edes kiinnostua. Hyysärin perustasoa. Alkaa lähennellä Hymyn tasoa faktojen esittämisessä.
636 -> 998
Kaksi asiaa tuosta jutusta
1. Nyt kannattaa käydä kirjoittamassa oma kanta tuonne Hesarin keskustelupalstalle. Kohtuullinen julkisuus myös ei motoristien joukossa.
2. Mitä vähemmän uhreja -sen parempi.![]()
![]()
Niin?(Naakka @ Helmi. 14 2010,15:15) kirjoitti
Jos tilannetta verrataan henkilöautojen määrään, joka on tuplaantunut vuodesta 1980 nykyiseen 2,5 miljoonaan ja samaan aikaan liikenteessä kuolleiden määrä on puolittunut.
Siihen verrattuna moottoripyöräilijöiden kuolemien kehitys on suorastaan järkyttävää luettavaa.
Ei mulla muuta.
Edit: tuolta löytyy kuolleet suhteutettuna henkilöautojen määrään. http://mulukku.blogspot.com/2009/01/...nivt-taas.html Todellisuudessa tilasto on vieläkin parempi, koska tuo sisältänee myös moottoripyörällä hengestään päässeet.