Nimenomaan tuosta yllälainatusta on kyse! Tarkoitushakuisella tilastoräätälöinnillä ja raflaavilla otsikoilla käännetään huomio pois itse asiasta jotta päästäisiin toteuttamaan tämän maan mantraa eli ainaisia ja loputtomia maksujenkorotuksia.(compact_d @ Helmi. 15 2010,17:54) kirjoitti
<br />
Salaliittoko kyseessä?(peppoone @ Helmi. 15 2010,18:36) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Sillä perustellaan vakuutushintojen nosto ja poliisien kurikampanja sekä jatkossa merkittävästi kalliimmat ajokortit, yms.(pecha @ Helmi. 15 2010,18:41) kirjoitti
... jotain piti muistaa
Ei tuo ole mikään salaliitto, vaan ihan avoin liitto. Olen ajellut yli miljoona kilometriä aiheuttamatta yhtään onnettomuutta ja siitä huolimatta joka ikisenä vuonna on tullut sama kirje, jossa taivastellaan "lisääntyneitä onnettomuuksia jotka pakottavat nostamaan vakuutusmaksuja".(seku @ Helmi. 15 2010,18:47) kirjoitti
Hysteeriset kyttääjät tarvitsevat määrärahoja, kontrollifriikit uusia vakoiluvempaimia ja vakuutusyhtiöiden omistajat pääomia. Harmi vaan, ettei vastapuolella ole ketään ja jos onkin, heidän viestinsä häviävät mediasta nopeammin kuin talonmies jäiseltä peltikatolta.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Noin se on ja joka vuosi sama laulu, eli toimittajan ei tarvi kirjoittaa juttua uusiks(vetomies @ Helmi. 15 2010,18:52) kirjoitti
... jotain piti muistaa
Eihän tässä mitään hätää vakuutusyhtiöillä ole, maksajia on tuplamäärä, mutta vahinkoja per maksaja hieman vähemmän kuin aiemmin.(compact_d @ Helmi. 15 2010,17:54) kirjoitti
Liikenneturhassakin voidaan olla tyytyväisiä, autoilijoiden vahingot suhteessa ajoneuvojen määrään ovat selvässä laskussa.
Varsinainen hätä on motoristien omaisilla, viranomaiset, poliisi ja sairaalat tekevät turhauteina työtään ja omaiset polttavat kynttilöitä.
Ihmetyttää vain että miksi kaikissa lehdissä vouhotetaan näistä reilusta paristakymmenestä huonotuurisesta joilla ei ollut onni myötä ja liian aikaisin poistuivat joukostamme...
Ihmettelen miksi ei etusivuilla höyrytä suuremmista ongelmista kuten: itsemurhat(n.3 päivässä) liukastumisista aiheutuneet, sitten vielä hukkuneet yms. yms.
Esim hukkuneita 147 kpl viimevuonna...
Määrällisesti taitanee olla menehtyneet motoristit aika pieni ryhmä näistä kaikista muista turhaan menehtyneistä mutta miksi aina valitetaan vaan näistä hurjista motoristeista joita kuolee se reilu 20, kun vastaavasti viikossa tekee jostain syystä samanverran onnettomia itsemurhan...
No turhaa tämäkin mutta näin tällä erää...
2009
Hukkuneiden ennakkotilasto / drunkningstatistik /drowning statistics information
1.1.-31.12.2009
Päivitetty 12.1.2010
Hukkuneet, omkomna genom drunkning 2009 2008 Erotus
Vesiliikenne / båttrafik / water-borne traffic 41 42 -1
Uidessa / bad / swimming 36 17 19
Jäihin / genom is / ice 21 37 -16
Sukellus / dykning / scuba-diving 2 3 -1
Pudonnut / fallit i / drop 11 19 -8
Tuntematon / okänd/ unknown 36 27 9
Ulkomailla / i utlandet / abroad 0 4 -4
Yhteensä / totalt / total 147 149
-Miehen elämä on yhtä taistelua, päivällä leivästä ja yöllä lihasta.
* *
** KAWA *
Hyvin tuo propaganda menee perille. Kun vähän viitsit katsoa tilastoja, huomaat että auto-onnettomuudet eivät vähene, sen sijaan moottoripyöräonnettomuudet vähenee.(hry @ Helmi. 15 2010,19:32) kirjoitti
Jostain syystä joku haluaa sinun uskovan päinvastaista ja vakuutusmaksut ovat aina nousseet.
Liikenneturvan mies väitti etteivät he ole tämänkertaisen otsikoinnin taustalla.
Ei voida olla tyytyväisiä koska tuollainen kehitys johtaa siihen että liikenneturha on turha. Pitää keksiä uusia kohteita jotta yhdistys voi tehdä itsensä tarpeelliseksi ja siten jatkaa toimintaansa.(hry @ Helmi. 15 2010,19:32) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Kannattais varmaan meilailla liikenneturvaan, niitä varmaan kiinnostaisi jun jutunaiheet, eritoten noi itsariluvut ja hukkuneet.(FJR -07 @ Helmi. 15 2010,19:38) kirjoitti
Dirty Nasty Furriner
Siinä piirissä onkin helppo jakaa vuorot: Kuka tällä kerralla ?(mpoli @ Helmi. 15 2010,19:53) kirjoitti
... jotain piti muistaa
Antero Lammi(seku @ Helmi. 15 2010,20:25) kirjoitti
Tuota otsikointia pitää kysyä lehdestä, jossa se on julkaistu ja viime kädessä lehtijutun kirjoittaneelta toimittajalta. Jutut ovat aina ne kirjoittaneiden ihmisten tuotteita. Olet oikeassa siinä, että kuolemien kasvua 2000-luvulla selittää harrastusaktiivisuuden kasvu. Toisaalta on myös niin, että se ei tee asiasta sen hyväksyttävämpää. Ymmärrettävämpää varmasti.
Ymmärsit pointin melkein kokonaan. Aika harvassa pyörässä on ABS yms. Tarjontaa kyllä olisi, siitä ei ole kyse. Turvatyynyjäkin on, moottoripyörään ja ajopukuun. Kuinka moni hankkii? Autoissa moista valintaa ei voi tehdä. Auto on siirtymäväline paikasta A paikkaa B. Moottoripyörä on harrastevälinen. Kypärää lukuunottamatta varusteiden käyttö on oma valinta. Kenellä riittää pokka ajella niskatuki nahkapuvun kera +25 kelissä?(-JuhaK- @ Helmi. 15 2010,09:31) kirjoitti
Varusteet ja kalusto ovat kehittyneet. Asenteet eivät. Moottoripyöräilijä ei välttämättä ole kiinnostunut ensimmäisenä turvallisuudesta vaan vauhdin hurmasta.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Tuo alko yhtenä vuonna sylettää ja paljon. Moottoripyörä SUOMESSA mielletään harrastevälineeksi mutta silloin kun en omistanu autoa niin moottoripyörä oli aika paljosti ainut kulkuneuvo jolla kuljettiin työ- ja kauppareissut. Ruuhkaisemmissa maissahan moottoripyörät ja skootterit on kulkuvälineitä ja jopa enemmän niitä kuin harrastevälineitä.(NOx @ Helmi. 15 2010,21:38) kirjoitti
Monille auto on harrasteväline. Hommataan nopempi ja tehokkaampi auto kuin itseasiassa tarvitaan. Huiput pitää olla 250 vaikka Suomessa ei saa ajaa niin kovaa. Lisäks pitää olla kaikenlaista tingentangelia joiden kiihdyttäminen nollasta sataan syö polttoainetta aivan turhaan. Monien autolla ajelutkin on suurelta osin turhaa. Ajetaan joka ikinen päivä kauppaan kun voisi kerralla hakea useamman päivän ruat. Ajetaan jopa kuntosalille vaikka kuntoilun voisi aloittaa ja lopettaa pienellä kävelylenkillä. Lisäks puunataan sitä maalipintaa ja kiroillaan lokinpaskoja vaikka auto on ajoneuvo joka on tarkoitettu liikkumiseen paikasta a paikkaan b eikä näyttelyesine jota pitää vahata ja kiillottaa joka ikinen viikko.
Mut siinä olen kanssasi samaa mieltä että moottoripyöräilijät ottavat usein tietoisen riskin ja siitä syntyy se moottoripyöräilyn vapauden tunne. Kuolema on lähellä, tässä hetkessä ja paljolti omissa käsissä.
Yleisesti ottaen salaliittoteoriat ovat lähinnä huvittavia. Mutta mitä tulee moottoripyöriin, alan pikkuhiljaa uskoa salaliittoteorioihin. Sen verran monta kertaa on tullut nähtyä kaikenlaista moottoripyöriin liittyvää kummallisuutta, jolle ei löydy mitään järkiperäistä hyväksyttävää selitystä. Hämmentävää... joku valtaa pitävä porukka vissiin vihaa tätä harrastusta todella paljon...(vetomies @ Helmi. 15 2010,18:52) kirjoitti
![]()
High Stuck Are Wit To
Ei oo vaikee ymmärtää; ai että ärsytti harleyn rätkätys keskellä kaupunkia tai vielä enemmän ärsytti enskapyörän vingutus tai papatus kun itse oli luonnossa muka kuuntelemassa hiljaisuutta. Kelkat jättivät talvella pitkään leijuvan kaksitahtipakokaasun järven jäälle jolla MINÄ olin hiihtämässä ja nauttimassa luonnon rauhasta.(mcmies @ Helmi. 15 2010,22:40) kirjoitti
Nykyään jos näkee kelkan niin ekana kattoo miten kuski osaa ajaa ja tämän jälkeen mikä kelkka. Enskapyörissä sama juttu. Harleyn äänet on makeet ja kaikuu kivasti kerrostalojen seinistä. Ainut mikä vieläkin ärsyttää on avoimella änkkärillä varustetun rivinelikon vingutus yli kymppitonnin keskellä kaupunkia. Jotenkin semmonen hammaslääkäriääni.
Niin se oma mielipide muuttuu sen mukaan mitkä on intressit.
Vaikea uskoa, että siinä lafkassa kukaan voisi varmasti tietää moista. Tai ylipäänsä, jos voisi, niin että sen rehdisti kertoisi. Sehän olisi pahanlaatuista oman oksan sahaamista, sekä oman työnsä että työnantajansa alta.(mpoli @ Helmi. 15 2010,19:53) kirjoitti
Kyllä ne asenteetkin kehittyvät, mutta perinteisesti hitaammin kuin välineistö. Ei autojen aktiivisten turvavarusteiden yleistyessä alkuun kiljuttu riemusta. ABS:t, ESC:t jne. eivät toisaalta ehkä olleet alkuun oikeasti niin hyviä kuin mainosmies halusi väittää, joten kritiikki oli osin perusteltua. Nykyään on harvassa ne kuskit, jotka eivät nimenomaan yllättävässä tilanteessa noista hyötyisi.(NOx @ Helmi. 15 2010,21:38) kirjoitti
Sellainen on-off-tyyppinen ABS ei mua pyörässä suuremmin innosta, mutta jos nämä uudemmat oikeasti tai paremmin mahdollistaisivat hätäjarruttamisen ja ohjaamisen samaan aikaan tai hätäjarruttamisen yllättävästi heikommalla pidolla.
Asenteet kyllä muuttuvat, mutta pidemmällä viipeellä. Harrastajakunta kun on muuttuvaa, osa lopettaa ja uusia tulee. Ja muuttuvat myös yksittäisten harrastajien asenteet hiljalleen.
Hukkuminen pitäisi kriminalisoida välittömästi!!(FJR -07 @ Helmi. 15 2010,19:38) kirjoitti
<br />
1) Moottoripyörä on harrasteväline vain joillekin. Itselleni ainut kulkuneuvo ja sillä ajetaan niin työ- kuin hupiajotkin.(NOx @ Helmi. 15 2010,21:38) kirjoitti
2) Harvassa pyörässä on ABS, koska tarjontaa aivan pariin edelliseen vuoteen asti on ollut todella heikkoa. ABS:ää on saanut lähinnä matkamalleihin. Tällä hetkellä ABS:ää saa jo aika kattavasti erilaisiin pyöriin, mutta läheskään kaikilla ei ole varaa ostaa sitä uutta pyörää, joten menee vielä noin vuosikymmen, ennenkuin ABS alkaa olemaan yleinen liikenteessä olevissa pyörissä. Jos olisi sopivasti ylimääräistä rahaa, ostaisin minäkin samantien ABS-jarruilla ja luistonestolla varustetun Bemarin 1000RR:n.
3) Turvatyyny on tällä hetkellä moottoripyöräilyn maailmassa sellainen outolintu, että harrastajaa ei voi mitenkään syyllistää sen käyttämättä jättämisestä. Tällä hetkellä taitaa yhteen pyörämalliin saada ko. varusteen, eikä ajopuku puolella tilanne ole juuri sen parempi.
4) Kun verrataan autojen ja moottoripyörien sekä ajovarusteiden turvallisuuden kehitystä viimeisen kolmen vuosikymmenen aikana, puhutaan ihan eri mittakaavan asioista. Miettikääpä vaikka testiä jossa 30 vuotta vanhalla autolla ajetaan nykyaikainen etutörmäystesti ja verrataan sitä uuteen autoon. Kumpi näistä voittaa? Toistetaan testi 30 vuotta vanhalla ja uudella pyörällä. Onko näiden välillä lopputuloksessa juurikaan eroa?
Superbike #7
Tässä on kyse Suomesta ja suomalaisista, ja suomalaisiin tilastoihin viitattiin ketjun herättäneessä uutisessa. Onko moottoripyörä harrasteväline vai käyttöväline, se on tietysti aina henkilökohtainen asia. Keskimäärin, ja myös tämän foorumin äänestysten perusteella, moottoripyörä on tässä maassa useimmiten harrasteväline. Useimmilta löytyy autokin niille päiville, jolloin aurinko ei paista eikä lämpötila ole +20 tai yli. Mopo taas on jotain muuta, se on nuorison kulkuväline Suomessakin.(TTA @ Helmi. 15 2010,22:21) kirjoitti
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Meikäläistä kiinnostaa eniten se, notta kuinka monissa noista kuolemantapauksista oli kuski joko päissään, huumeissaan, tai liikenteessä varastetulla pyörällä?
I'm just asking. Olen vain persekuningas.
Yhdyn Vihdin Matin kysymykseen, muistaakseni niitä on noin puolet? Epäilisin myös, että joukkoon mahtuu pari itsemurhaa. Muistaakseni autojen noin 300 onnettomuudesta on epäilty itsemurhia olevan kymmeniä.
Mielestäni rikollisen toiminnan vuoksi ei voida rangaista oikeita harrastajia. Periaatteessa aina kännissä, pirissä yms. laajennetulla tajunnalla liikenteeseen lähteminen on vain oma valinta. On sääli, että se tilastotappio tulee "moottoripyörä"-otsikon alle.
Ne huumaavien aineiden väärinkäytöstä johtuneet kuolemat olisi järkevyyden vuoksi niputettava oman otsikon alle n. "menehtyi piittaamattomuuttaan ja itsetuhoisuuttaan tajunnanlaajentajien VÄÄRINKÄYTÖN vuoksi".
Sen jälkeen vasta alkoholisoituneiden kokonaistilastotappiot olisivat oikeissa paikassa, jonka jälkeen voitaisiin ryhtyä lääkitsemään oikeaa ongelmaa oikeilla tavoilla.
Ettei tulisi nyt kokonaan virheellistä kuvaa niin kertaan, ettei niiden tilastotappioiden (vai ovatkohan ne VOITTOJA???) vuoksi kannata ryhtyä viinan hintaa nostamaan.
Kaiken kieltämisen ja väärien "ongelmien" lääkitsemisen lisääntyvät ideat johtuvat päättäjien inhimillisen kokemuksen puutteesta, naisistumisesta, näköalattomuudesta, todellisuudesta vieraantumisesta ja tietenkin viherpiipertämisestä.
Sen lisäksi näen, että ns. puuttumisen pakko ajaa tekemään kestämättömiä päätöksiä (lainsäädäntöä) pitkällä tähtäimellä. Typerillä pienillä "oikaisemisideoilla" tapetaan suurimmat hyveet mitä meillä on, kuten yksilön vapaus ja yksilön vastuu.
Kansalaisten typeryys siis laillistetaan typerällä lainsäädännöllä!
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Sen enempää vääntöön osallistumatta olen samaa mieltä ettei ole oikein, että narkit, kleptomaanit, rattijuopot ja itsemurhakandidaatit niputetaan samaan muiden onnettomuuksien kanssa. Muistaakseni näiden määrä vaihtelee 25-50% välillä kuolemantapauksista ja veikkaan osuuden olevan suurempi suistumisonnettomuuksissa.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Tänään se odotettu jokavuotinen ilmoitus tuli postissa (Pohjola):Miettikääpä tätä. Pohjola/IF/Turva, kukin vuorollaan on lähettänyt joka vuosi em. mainitun korotuslapun ja joka vuosi olen vaihtanut vakuutusyhtiötä. Paljonko maksaisin tällä hetkellä vakuutusmaksuja, jos olisin viisi vuotta sitten se oli 500 €/vuosi ja keskimääräinen korotus on ollut noin 9 % vuodessa? Tällä hetkellä maksaisin 769,31 €/vuodessa.kirjoitti
Moottoripyörä onnettomuudet ja kuoleman tapaukset tippuivat viime vuonna noin 20 %.
aka edustuksellinen demokratia.(Anatooli @ Helmi. 17 2010,18:51) kirjoitti
Hah!(mcmies @ Helmi. 15 2010,22:40) kirjoitti
Mitään salaliittoteorioita ei ole; ehkä.
Mutta jostain syystä on ihmisryhmä joka vihaa moottoripyöriä noin yleensäkin. Mitä enempi poikkeaa sallitusta, sen enempi pitäisi "kastroida" >>> tasapäistää...
Mennään kyykkyyn vaan, jos meitä ei huomattaisi. Ja osoitellaan sormella muita epäkohtia.
>>>>>> TUO on isompi paha!!!!!!
Mukava ku pukama...eiku mukana
Mei tö iiköls SKRIIM!
The Mocamaster
Koska kortti ja leipä
Enpä tosta journalismista tiedä, mutta aika herkkähipiäistä kansaa tuntuu olevan tämä motoristikansa. Mulle on aivan sama mitä kirjoittelevat. Ei ne mun ajosuorituksiin vaikuta eikä ole vaikuttanut kanssaihmisiinkään. Ei tuttuihin eikä tuntemattomiin.
All you´ve got is time - living is takin´ it.
Saako sun muroihis kustakkin vai vaikuttaako se jo "suoritukseesi"?(Tuppi Nurin @ Helmi. 28 2010,21:14) kirjoitti
Itse olen nettosaaja noissa vakuutusmaksuissa. Nämä vakuutukset ovat kyllä hyviä. Nytkin on yksi mopo korjaamolla. mutta ilmeisemmin tuleeulos parempana kuin uusi.....
Dixi et animam levavi