Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 34:sta
    Eli 96 vuoden 47 tkm ajettu cb 750 tärisee/värisee ikävästi noin 3000-4000 kierroksen paikkeilla. Paska homma kun niillä kierroksilla tulee aika paljon ajeltuu... Tärinnä tulee todennäkösesti koneesta koska jos esim. 90 vauhdista vetää kytkimen pohjaan ja antaa rullata niin tärinä lakkaa...

Mistäköhän vikaa kannattaisi lähteä etsimään vai onko normaalia tolle pyörälle. pyörä ollut minulla vasta tämän kesän ja muutenkin ekaa kesää ajelen niin en ole varma että onko värissyt aina vai vasta nyt kun on jo ihan hivenen kokemusta kertyny ni kiinnittää eri asioihin huomiota.

tärinä on sellasta tosi pientä ja tuntuu vähän että alkaisi sormet puutumaan sen johdosta. myös jalkatapit tärisevät ja penkki myös..

jostain kuulin että väärä öljykin voisi tehdä tuon... onkohan mahdollista??? tällä hetkellä koneessa on täyssynteettiset mobil 1 4t racing 15w-50 öljyt jonka johdosta ainakin vaihteet rupesivat kolisemaan ja venttiilit nakuttamaan. tarkoitus olisi pikapuoliin kokeilla jotakin muuta öljyä esim. minulle ehdotettua motul 5000.

Ehdotuksia kaivataan...
    cb sevenfifty 96`
    Kuluneet ketjut ja rattaat? kaasarien säädöt, venttiilien säädöt. Noi vaikuttaa yllättävän paljon tärinöihn ja värinöihin. Omasta pyörästä tuli siedettävämpi säätöjen jälkeen.

GSX-R1100 -96
    GSX 750 F -93
    Yamaha XJ-900 -84
    Honda CB-500 K3 -79
    Suzuki Pv 50 -82

Vain Suomessa kateus voi voittaa kiiman.
    Jos alkuperaisessa eturattaassa on kumivaimentimet vulkanoituna rattaan kylkiin ja, jossain vaiheessa on vaihdettu tarvike ratas jossa niita ei ole, niin tarinan mahdollisuus kasvaa huimasti.
    Siksi kannattaisi pitaytya alkuperaisessa eturattaassa, jos siina ne kumit on.
    Mahdollisuuksiahan tuollaiselle tarinalle/varinalle on paljon.
    Älä korjaa ehjää....
    voisko muka olla ketjuista tai rattaista ku tärisee kyllä ihan paikallakin... sori, unohdin mainita sen alussa...
    cb sevenfifty 96`
    No ei se sitten niista johdu, kaikki sylinterit polttaa samalla tavalla?
    Kokeile esim suhauttamalla jotain spray oljya jokaiseen pakosarjaan samaan kohtaan, se mista haihtuu hitaimmin on kylmin, pitaisi siis olla samalla lailla kaikissa, HUOM varovasti sitten ettet polta pyoraasi.

Älä korjaa ehjää....
    No eikai siinä muuta, kuin toiset öljyt koneeseen ja kokeilemaan miten toimii.
    Jos ei silti tunnu toimivan, venttiilien säätö, kaasarien puhdistus, *seokset kohdalleen ja synkkaus. *

Öljyn merkkiin, viskositeettiin en uskalla sanoa mitään...
    GSX-R1100 -96
    GSX 750 F -93
    Yamaha XJ-900 -84
    Honda CB-500 K3 -79
    Suzuki Pv 50 -82

Lainaa (Maintenanceman @ Kesä. 23 2010,21:00) kirjoitti
    No ei se sitten niista johdu, kaikki sylinterit polttaa samalla tavalla?
    Kokeile esim suhauttamalla jotain spray oljya jokaiseen pakosarjaan samaan kohtaan, se mista haihtuu hitaimmin on kylmin, pitaisi siis olla samalla lailla kaikissa, HUOM varovasti sitten ettet polta pyoraasi.
    Ihan vedelläkin näkee miten lämpiää *
    GSX-R1100 -96
    GSX 750 F -93
    Yamaha XJ-900 -84
    Honda CB-500 K3 -79
    Suzuki Pv 50 -82

joo pitää ainakin tota kokeilla. käsin oon kokeillu mut ei taida yhtä tarkkaa olla. sormet ainakin rupes palaan yhtä aikaa ja kone käy kyl ihan tasasesti. ehkä ihan pikkasen pitkän lenkin jälkeen tyhjäkäynti niiailee. mutta saman oon huomannu monissa muissakin pyörissä. mihin toi viittaa jos ei haihdu samaan aikaan? jotain isompaa remppaa tiedossa?
    cb sevenfifty 96`
    ainiin. eikös tossa pyörässä oo mahoton säädellä venttiileitä kun on hydrauliset nostimet? (tietääkseni)
    cb sevenfifty 96`
    Lainaa (Malmis @ Kesä. 23 2010,20:08) kirjoitti
    Kuluneet ketjut ja rattaat? kaasarien säädöt, venttiilien säädöt. Noi vaikuttaa yllättävän paljon tärinöihn ja värinöihin. Omasta pyörästä tuli siedettävämpi säätöjen jälkeen.
    Kaasarien säätöjä veikkaisin, synkkaus ja seokset kohdilleen niin johan tasoittuu.
    Niin ja kunnon öljyt 10w40. Pientä värinäähän tuossa on aina.
    <p>Honda CB 1300</p>
    onko kuinka vaikea homma toi säätäminen? pitääkö suosiolla jättää ammattimiehille ja tuleeko maksamaan mansikoita?
    cb sevenfifty 96`
    Jätä ammattimiehelle toi synnkaus jos vähääkään epäröit omia taitoja.

En haluu maalata piruja seinille mut jos toi värinä jatkuu ylemmilläkin kierroksilla, niin sitten voi olla kampiakselin laakereissa väljää....
    KTM - Ready To Go
    Onkos tuossa tasapainoakselia? Ja sille saatoa?
    Ehka myos tuon tays synteettisen 15w/50 oljyn tilalle jokin semisynteettinen. Jos kerran vaihteet alkoivat aantamaan tuon myota.

Älä korjaa ehjää....
    Jos "kulmameisseli" pysyy kädessä ja pystyy rakentelemaan klik <-tuollaisen synkkauskalun homma hoituu kohtuu helposti.
    En tiedä mitä maksaa ammattilaisen tekemänä.

Jos tärinä on nyt alkanut niin voi olla että johtuu niistä öljyistä, toi pyörä on melko nirso öljyjen kanssa.
    Ja muista että kun vaihdat öljyt niin jos et tyhjää myös öljynjäähdytintä niin sinne mottiin jää vielä ~1l vanhaa öljyä.
    Mulla kun kävi koneessa castrolit niin palasi normaaliksi vasta 2 öljynvaihdon jälkeen, toki parani huomattavasti jo ensimmäisen vaihdon jälkeen.

En oikein usko että olisi kampiakselin laakereissa väljää noilla kilometreillä jos vaan koneessa on ollut öljyä. Tuo moottorihan on ikiliikkuja, toki voihan sitä pelätä... *
    <p>Honda CB 1300</p>
    joo sitä kampiakselin laakeria mä en kyllä kans ihan heti uskois. monesta eri paikasta lukenut ja kuullut et jos ton koneen saa ajamalla rikki ni sit on kyl ajellu ilman öljyä tms. Mutta onhan niitä maanantaikappaleita varmaan tossakin mallissa...

Yks pikku juttu tuli mieleen, joka ei kyl mitenkään taas tähän liity mut pystyykö tota analogista nopeusmittaria jostakin säätämään ku näyttää aika paljon vituiks. esim jos ajan lähelle sataa ni vauhti onkin vasta 85 paikkeilla navigaattorin mukaan. matkamittari kyllä näyttää ihan samaa lukemaa ku autonkin et se on kunnossa.
    cb sevenfifty 96`
    ainiin... en tiedä onko tuossa mitään tasapainotusjuttuja...
    cb sevenfifty 96`
    Lainaa (joni_86 @ Kesä. 24 2010,16:13) kirjoitti
    Yks pikku juttu tuli mieleen, joka ei kyl mitenkään taas tähän liity mut pystyykö tota analogista nopeusmittaria jostakin säätämään ku näyttää aika paljon vituiks. esim jos ajan lähelle sataa ni vauhti onkin vasta 85 paikkeilla navigaattorin mukaan. matkamittari kyllä näyttää ihan samaa lukemaa ku autonkin et se on kunnossa.
    On varmaan edellinen omistaja ropannut tuota "nopeusanturia" kun noin paljon heittää.
    En nyt muista pystyikö tuota itse helposti säätämään. Voisiko tuo kaapeli jumittaa, pomppiiko nopeusmittarin näyttämä?
    <p>Honda CB 1300</p>
    Voihan värinää esiintyä rivikoneessa ei siinä välttämättä mitä vikaa ole jos moottori resonoi tietyillä kierroksilla.. mutta jos värinää ei ole ollut aikaisemmin niin sitten se on eri juttu...

<br />
    Perushuolto eli ilmansuodin,tulpat,kaasarien synkkaus,venojen säätö/tarkistus ja öljyjen vaihto sekä mahdollisesti dyno penkissä ajo ja säätö tarvittaessa,niin eiköhän moottorin puolelta toimivuus tai mahdolliset puutteet ole selvillä.
    - Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
    Lainaa (joni_86 @ Kesä. 23 2010,21:20) kirjoitti
    ainiin. eikös tossa pyörässä oo mahoton säädellä venttiileitä kun on hydrauliset nostimet? (tietääkseni)
    Näin on. *
    GSX-R1100 -96
    GSX 750 F -93
    Yamaha XJ-900 -84
    Honda CB-500 K3 -79
    Suzuki Pv 50 -82

Lainaa (jonis @ Kesä. 23 2010,21:33) kirjoitti
    Kaasarien säätöjä veikkaisin, synkkaus ja seokset kohdilleen niin johan tasoittuu.
    Huom! Huom! Tuohan on i/ö jäähdytteinen eli laita 20W/50 mineerali öljyt esim. Motul 3000. Eli nakkaa syynteettiset v....n äläkä vain 10W/40 tunge koneeseen.
    Honda CBR1000F -99
    ex Honda CBX750F -85
    Lainaa (RC17 @ Kesä. 25 2010,17:44) kirjoitti
    Lainaa (jonis @ Kesä. 23 2010,21:33) kirjoitti
    Huom! Huom! Tuohan on i/ö jäähdytteinen eli laita 20W/50 mineerali öljyt esim. Motul 3000. Eli nakkaa syynteettiset v....n äläkä vain 10W/40 tunge koneeseen.
    Niin no kyllähän tuo 10w40 on valmistajan suosittelema. Eikä mulla ole sen kanssa ainakaan ollut lämpö tai mitään muitakaan ongelmia max öljynlämpö kaupungissa kuumalla on ollut 95.
    Miksi ei 10w40?

<p>Honda CB 1300</p>
    Mulla pyörii koneessa Bel-Ray EXP 10-40w puolisynteettinen ja toimii hienosti. Ei tarvitse kytkintä käytää, jos ei jaksa... Suzuki i/ö -93.
    GSX-R1100 -96
    GSX 750 F -93
    Yamaha XJ-900 -84
    Honda CB-500 K3 -79
    Suzuki Pv 50 -82

Kiitoksia vaan kaikille hyvistä vinkeistä. Lisää toki saa laittaa... Kuuntelin tossa paikallaan ollessa konetta vähä tarkemmin ja vaikuttais siltä et resonointi alkaa 3500 rpm ja loppuu n. 4000. Ja vaikuttais siltä että se lähtisi venttiilikoneistosta. Pitää kokeilla heti ku kerkee ni vaihtaa noo paskat öljyt pois ja sit katella mitä käy. Siltä se kuitenkin vaikuttais että öljynvaihdon jälkeen on alkanut... olisin kyllä tuon huomannu jo heti ensi ajoilla. Ja sit se perkeleen paikallinen huoltoasemakauppias myi mulle tommosta ja sano et on parasta mitä tietää... Ja minä hölmö uskoin ku ei ikinä mopoo oo ollu. No tuleepa ainakin opittua jotakin. jos ei muuten ni kantapään kautta...
    cb sevenfifty 96`
    Väljät venttiilien ohjurit saattaa aiheuttaa resonointia tietyiilä kierrosalueilla, joissain Yamahoissa oli tuollaista ongelmaa väärästä materiaalista tehdyistä ohjureista johtuen, noita korjailtiin takuuseen muutamia aikoinaan.
    Älä korjaa ehjää....
    En ole koskaan kuullut että värinät johtuisi väärästä öljystä, mistähän näitä juttuja tulee ??

Väärät öljyt... Just joo, mitäs vielä ?
    Lainaa (jr66 @ Kesä. 26 2010,23:23) kirjoitti
    En ole koskaan kuullut että värinät johtuisi väärästä öljystä, mistähän näitä juttuja tulee ??

Aivan!
    Edelläkuvatut oireet ei johdu kyllä mielestäni öljyistä, mutta ehkä paremmin tietävät on eri mieltä ?
    Toivon mukaan ei kuitenkaan mitään isompaa koneremppaa vativaa
    KTM - Ready To Go
    Lainaa (Grädde-Racing @ Kesä. 27 2010,00:04) kirjoitti
    Lainaa (jr66 @ Kesä. 26 2010,23:23) kirjoitti

Aivan!
    Edelläkuvatut oireet ei johdu kyllä mielestäni öljyistä, mutta ehkä paremmin tietävät on eri mieltä ?
    Toivon mukaan ei kuitenkaan mitään isompaa koneremppaa vativaa
    Niin tuota öljynvaihtoa suosittelen koska kysyjän pyörään laittamilla öljyillä CB:n hydraulisesti säätyvät venttiilinnostimet eivät toimi kunnolla vaan mylly on alkanut öljynvaihdon jälkeen naputtamaan.
    En siis tyrkyttänyt suoranaisena korjauksena tuohon tärinään.
    Eikä se laatikkokaan kaiketi ihan bueno noilla litkuilla ollut. Korjatkaa jos/kun olen väärässä *
    <p>Honda CB 1300</p>
    Juu oikeassa olet. MINÄ olen kuullut/lukenut jostakin että väärä öljy voisi tehdä moista ja sitähän myös siinä alussa kyselin, että onkohan mahdollista (muihin oireisiin voi auttaa, mutta tuskin siihen värinään/tärinään).

JONIS on antanut hyviä ja varteenotettavia vinkkejä, joille annan paljon painoarvoa, koska ilmeisesti omistaa/on omistanut samanlaisen pyörän.

TOTTAKAI myös kaikkien muidenkin neuvot/ohjeet otetaan innolla vastaan. Aloittelija kun olen. Kiitos vaan kaikille tähän astisesta. Muutenkin mitä tätä foorumia olen lukenut ni oon saanut sellasen kuvan että täällä porukka oikeesti tietääkin jotain. Eikä paikka oo ku mikäkin suomi24.
    cb sevenfifty 96`
  30.  
    Lainaa (joni_86 @ Kesä. 26 2010,19:59) kirjoitti
    Pitää kokeilla heti ku kerkee ni vaihtaa noo paskat öljyt pois ja sit katella mitä käy. Siltä se kuitenkin vaikuttais että öljynvaihdon jälkeen on alkanut... olisin kyllä tuon huomannu jo heti ensi ajoilla. Ja sit se perkeleen paikallinen huoltoasemakauppias myi mulle tommosta ja sano et on parasta mitä tietää...
    Vaihda nyt jo *
    Älä korjaa ehjää....
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen