Vähän pyöräkokemusta omaanana haluaisin tietää lisää?
Paljonko tehoja ja millainen pyörä aloittelialle (haluaisin customin tai ainakin sen tyyppisen) jos kaksi päällä usein?
TeeHoo
TeeHoo
Itellä kokemusta vain yhdestä pyörästä mutta sitä voinkin suositella lämpimästi. Eli Suzuki Intruder. Riippuen kuinka isokokoisia olette, esim joko VS800 tai VS1400. Molemmat loistopyöriä ja luotettavia. Isot pojat sanoo että ottaa suoraa tuo isompi malli jos kaksi päällä aikomusta ajaa. Itellä on tuo pienempi ja on riittänyt todella loistavasti. Kertaakaan ei ole ollut tehoista pulaa. Toki tämä pariskunta onkin pienikokoisia, yhteensä vain joku 110 kiloa
Edit:typoja.
Jos haluaa enemmän tilaa niin VL 1500 intruder on tilavampi kaks päällä ajella.
Intruderclubfinland
Pappa Tunturi
Tunturi Tiger Aqua
Yamaha DT 125 *-87
Yamaha XS 650 *-80
Honda Shadow 600 *-90
Suzuki Intruder 1400 *-91
Ensimmaiseksi pyoraksi 1500?(intikka @ Helmi. 09 2010,13:14) kirjoitti
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Eipä noilla kuutioilla taida jalat edellä vehkeissä olla niin väliä kunhan ei ole turhan raskas. Tuossa intruuderissakin hurjat 70hp eli melkein yhtä paljon kuin vaikka er6:sessa mitä aina tyrkytetään alottelijoille. Jos kahdestaan aikoo ajaa niin ei siihen mikään 535 virago riitä.(GoSpel @ Helmi. 09 2010,16:08) kirjoitti
Keväällä rohkeasti koeajamaan erilaisia pyöriä niin kyllä sieltä se suosikki löytyy![]()
Enpä tiiä. Entisellä duunikaverillani on tuollanen Yammu Virago 535 ja sanoi pärjäävänsä erinomaisesti sillä myös kaks päällä. Tosin hällä oli aikaisempaa kokemusta vain Virago 250:stä, johon verrattuna toi 535 onkin varmaan tykki...(vuohi @ Helmi. 09 2010,16:55) kirjoitti
![]()
Taas mennään siihen asennekysymykseen. Jos ei tosiaankaan tarvitse sitä räjähtävää suorituskykyä, ajomatkat ovat lähinnä "kioskiajeluita"(pienikokoinen pyörä->ei mahdu matkustajan kanssa kovin paljoo matkatavaraa..) ja ajonopeudetkin pysyvät laillisina, niin ei kaks päällä ajeluun valtavaa tehoa/vääntöä tarvita. Käsittääkseni tota 535:sen ajettavuutta ja pirteää suorituskykyä olen nähnyt jossain testissä kehuttavankin.
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Joskus aikoinaan ajettiin matkaa 125lla ja 250lla matkustajan kera. Nykyaan ainakin Suomessa nayttaisi silta etta alle 1000 ei kelpaa kenellekaan aloittaa harrastus. Vaikka ajaisi kerran viikossa kioskille ja takaisin, 2km/suunta.![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Itse valitsin näistä kahdesta vaihtoehdosta:
Yamaha XVS650 DragStar
Suzuki VZ800 Marauder
Molemmilla sujuu kaksipäälläajo eikä tarvii kyytiläisen polkea lisää vauhtia ylämäkiosuudella![]()
Toki mistään tykeistä ole kummassakaan kysymys, mutta hyvin pärjää. Näiden hinnatkin on ihan kohtuullisia jos muutaman vuoden vanhaa haet.
Itselläni "Yammu" uskollisena ollut pari 650 DragStaria ja edelleenkin kyseinen pyörä miellyttää ja jos joku mun Willen ostaa alta niin en pitäisi ihmeenä vaikka taas olisi DragStar alla seuraavaksiTodella hyvä ajaa, painopiste alhaalla, ulkonäkö miellyttää useimpia, toimiva kokonaisuus vailla mitään ihmeellisyyksiä.
Marauderillakin olen ajanut pariin otteeseen ja en löytänyt mitään pahaa sanottavaa kyseisestä mallista
Mutta älä ihmeessä tyydy näitä pienempiin mopoihin, koska silloin ei oo kivaa kenelläkään ja uudesta harrastuksestasi putoaa pohja ensimmäisessä ylämäessä
Näissä malleissa ei hinnan pudotusta juuri tapahdu (jos myynti/vaihto tulee eteen) eli jos seuraa hintoja 5-10 vuoden ikäisissä niin joka vuosi liikutaan samoilla hintatasoilla vaikka mopot vanhenee?
(...sillon kun sinä taputtelit lattialla paskaa, niin minä poljin fillarilla naisiin...)
Kaverilla on tuollainen VS800 intruderi (vm. -96?) ja se ei kyllä mielestäni sovellu 2-päällä etenemiseen kuin hätätapauksessa. Vakiosatula on matkustaja osalta turhan ahdas selkänojan kanssa, ja ilman selkänojaa tuntuu, että kyydistä putoaa milloin tahansa. Muuten kyllä ihan hyvä aloittelijan mopo. En kylläkään ole perehtynyt kuinka paljon eroja eri vuosimallien välillä on.(JayL @ Helmi. 09 2010,13:02) kirjoitti
Superbike #7
kyllä parhaimmat kyydit saa VN800/VN800 Classic/VN1500/VN1500 Classiccien päällä...
en ole yhtään puolueellinen![]()
![]()
***
Customit matalaviritteisiä -eivät siis tykkejä, mutta vääntö riittää ainakin noista 650cc lähtien. Isompaa kun kokeilee niin rupeaa tekemään mieli niin pitkälle kun rahat riittää...
Jos olette isoja niin tarkistakaa pyörien painorajoitukset, tavaraakin olisi kiva saada mukaan. Meidän perheessä nahkat päällä syksyllä tulee herkästi 200 kg. Moottorin vääntö on riittänyt, mutta mopon kantavuus on hilkuilla
Ja useimmassa tapauksessa kannattaa ajatella takapenkkiläistä ja customoida pyörää paremmalla takapenkillä ja/tai takaistuimen jalkatappien jatkoilla.
Customeissa taitaa olla merkittävä valintaperusteena myös pyörän kauneus.
Kaikkihan tuntuu hyvältä kun ei tiedä paremmasta(Froz @ Helmi. 09 2010,18:28) kirjoitti
![]()
(...sillon kun sinä taputtelit lattialla paskaa, niin minä poljin fillarilla naisiin...)
Ei niinkään ne tehot, vaan paino. VL 1500 painaa kuiviltaan 320kg, joten en ihan aloittelijan käsiteltäväksi antaisi.(vuohi @ Helmi. 09 2010,16:55) kirjoitti
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Pakko laittaa tähänkin ketjuun VT750 C4 (kardaani) Honda. Sopii aloittelijalle ja kakspäällä ihan saman oloinen kuin yksin. Vuosimallit siis 2004 -> hinnat alkaa n. 6te.
Retired
600 shadow honda on pomminvarma pyörä, siihen saa osia ja niitä on käytettynä suht edullisesti saatavilla. aina kelepaa vaihdossa isompaan kun semmosta mieli tekee. V2-pata ja kaks päällä sillä lotkottelee ihan kivasti. viragon 535:seen verrattuna shadowi on tilavampi ja hiukka pidempikin kuski sillä hondalla pärjää. lyhyemmälle kuskille toi virago on varmaan ihan messevä peli sekin. 650 Drag star -jamppu on myös ihan mukava kampe ajella ja kakspäällä jaksaa mennä sekin.
shadowista vielä seuraava pykälä, Black widow, on kans ihan hyvä peli ekaksi pyöräksi. eikä mitenkään huononnäkönen tehdascustomiksi sekään.
toki yllämainitut pikku-intikat kannattaa noteerata kans.
muoks. täydennystä.
Tyyli ennen tarkoitusta.
[/quote](iama @ Helmi. 09 2010,21:42) kirjoitti
Helpompi on tollasta 320 kiloista käsitellä kun voi kaksin jaloin seistä sen päällä molemmat jalat kunnolla maassa kuin 200 kiloista jos ei maahan saa kunnolla kuin päkiät tai jalan kerrallaan.
Esim Harrikat ja Rocketit painaa aika rutosti mutta siltikin helppoja käsitellä matalan painopisteensä ja rakenteensa sekä leveän stongansa ansiosta.
Dirty Nasty Furriner
Että ihan kaverilla on ja annat noin painavia mielipiteitä. Lienet sitten istunut pitkiäkin matkoja kyydissä? No joo, en omaani kehuakseni sano, mutta ei tuo eukko mikään keiju ole ja on mahtunut kyytiin. Ohikin on rekoista päästy ihan reippaasti tarvittaessa. Kyytiläisen penkki kyllä puuduttaa helposti, mutta mahtuuhan siihen.(Nitrous @ Helmi. 09 2010,18:15) kirjoitti
Pyörän tilathan ei ole muuttuneet vuosien varrella saman motin rungoissa yhtään. Henkilökohtaisia tuntemuksia kuten aina![]()
Jep, miekin suosittelen 1. pyöräks Rockettia, tosin ite aloittelin 3,5v sitten nykyisellä 900 Sprintillä.
Mutta enkäpä kuitenkin pikkuväinö, meitä jaksanu hyvin viedä (yht. 200 kg).
Suosittelen kuitenkin pidempää takaselkänojaa, niin saa rennomman matkustus -ja ajoasennon kakspäällä.
Pikku plussa on sekin, ettei tuu ihan joka parkissa samanlaista vastaan, niin löytyy oma helposti.
Huoleton helpostiajettava yllättävän vakaa peli.![]()
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
En olisi kommentoinut jos en olisi itse kyseisen pyörän kyydissä istunut. Kumpikaan meistä pyörän päällä olleista ei ole millään mittapuulla tukeva, pikemminkin sieltä vastakkaisesta päästä kokotaulukkoa. Siitä huolimatta sissy-barin ollessa paikallaan kyydissä istuttiin ns. tappituntumalla ja myöhemmin tämän selkänojan löydettyä paikkansa tallin perältä fiilis oli kyydissä ollessa, että satula loppuu perseen alta kesken. Nämä kommentit siis kyytiläisen näkökulmasta, itse olen ajanut ko. pyörällä vain yksin, jolloin pyrörä on ihan ok ajettava kun ottaa huomioon tyylisuunnan.(HarriS @ Helmi. 10 2010,00:01) kirjoitti
Kyllähän tuo ruderi liikahtaa 2-päälläkin ihan pirteästi, mutta kyytiläisen oltavat eivät ole mitkään parhaat mahdolliset lyhyen ja kapean satulan takia.
Superbike #7
Vois miltei allekirjoittaa...(Froz @ Helmi. 09 2010,18:28) kirjoitti
![]()
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Vielä yksi mietittävä!(haapalti @ Helmi. 09 2010,12:59) kirjoitti
Oletko harkinnut ajoasennoltaan ns normaalia?
Ei pääedellä,ei jalatedellä,vaan ajellaan "normaaliasennossa"!
Ko pyöriä löytyy,isoja/pieniä/kevyitä/painavia! * Tehotkin voit valita mieltymysten mukaan.Pikku lisäys,Custom ei sopiva mopo,jos on selkävaivoja,heikko selkä. Mm kuopissa vaikea "KEVENTÄÄ"! Normimopoissa ok,helppoa! Yksi Customikin ollunna!
Tunturi Sport. Siitä se alkoi,,,,
Triumph Speedmaster? Tai jos classic-tyyli kiinnostaa niin Bonneville?
Joskus viime vuosituhannella ajeltiin mamman kanssa sportsterilla 2-päällä paljonkin ja matka taittui ihan mukavasti. Matkavarustuksena oli korkea sissy, matala badlander-satula, jonka päälle oli takamatkustajalle laitettu kottikärryn takarengas. Ei 2-päällä ajeaminen mitään pelkkää riemua ollut, mutta eipä ole tullut ajettua sellaista prätkää, joka paranisi 2-päällä.
Aikoinaan matkattiin kawan zl600 kaks päällä.Ajo-ominaisuudet parani, kun takana oli taakka, mutta kulutus nousi.
Hyvin pärjättiin..
Mutta isommalla on tietysti aina helpompaa...jo tilankin puolesta.
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Mulla yks kaveri alotti harrastuksen Intruder 1500:lla jolla on painoa tosiaan yli 300kg. Ja voin sanoa että ihan hyvin menny. Painopiste on tosiaan alhaalla joten aikanen mies kyllä pystyy sitä käsittelemään vaikka olis vähän pienempikokosempikin. Ja tehoja ei tosiaan ihan äärettömästi ole
Edit: typoja taas
Et puhunut budjetista mitään, niin suosittelen suoraan Heritagea tai Electra Glidea. Ei jää pieneksi.
Muistaa vaan, että mitä enemmän se painaa niin sitä vittumaisempaa se on kammeta pystyyn siellä pellolla![]()
Pistetään sellainen varaus tuohon, että kyseinen mopo on sopivin suht. pienikokoisille kuskeille.(TwinTenox @ Helmi. 09 2010,22:16) kirjoitti
CB 125 Twin '80 -> ... -> VT 750 C Shadow '06 -> XVS 1300A Midnight Star '08
vn 800, 70000 km, vm 98 jo moittii kyytiäisestä, kun ittellakin on painoa 90. On nykyisin enempi yks päällä vehje.(Cute @ Helmi. 10 2010,07:11) kirjoitti
... jotain piti muistaa
No joo. Itte olen 184cm pitkä ja paljoa pidempi ei saa olla kyllä. Veikkaan, että 190cm kokoiselle jalat ei enää asetu mukavasti. Fattaa saa kyllä olla ja tankoa vaihtamalla saa ajoasentoa muutettua jos se puoli tuntuu ahtaalta (itte vaihdoin suorahkon tankon omaan).(Urkki @ Helmi. 10 2010,12:59) kirjoitti
Retired
Samoilla linjoilla,varsinkin jos tykkää enempi perinteisen tyylin menopeleistä...(Cute @ Helmi. 10 2010,07:11) kirjoitti