Olen ensi kesäksi hankkimassa pyörää kadulle. Pariin kesään ei ole ollut kuin kurapyörä.
Olen vertaillut ja pohtinut erilaisia nakupyöriä.
Jos hankkisin FZ1 N, mitä minun tulisi ottaa huomioon ostaessani sitä?
Mitä "pakollisia" muutoksia siihen on tehtävä eli onko rajoittimien poistoa, sliparia ilmansuodatinta, välitykset yms?
Ja paljon ne "pakolliset" muutokset mitä noihin fz1n on yleensä tehty tulisivat maksamaan?
Kannattaako ostaa pyörä jossa on jo vähän viriä kyljessä?
Mitäpä sanotte jos verrataan vaikka fz1 n ja speed triple 1050?
Jos/kun ostat Fz1:sen, niin kannattaa ainakin omasta mielestä katsoa sellainen yksilö missä on slipari ja pc valmiina. Ne on aika hintavia ostaa erikseen, joten siinä säästää jo noin 700€ riippuen tietty sliparista. Eturattaan vaihto yhden piikin pienempään on myös hyvä ja halpa "viritys". Uusi eturatas maksaa noin 15€ sekä siihen kylkeen speedohealer (en muista hintaa,olisko vajaan 100€) mittarivirheen korjaamiseksi. Speedtripleen en osaa verrata kun ei ole kokemusta. Itse olen ollut kaiken kaikkiaan tyytyväinen ko. pyörään.
Toivottavasti oli vähän apua, muut voi jatkaa.
Mukavaa pyörää olet hankkimassa. Mitä sitä miettimään sen enempää, kaupoille vaan.![]()
Jos kovaa meinaat kurveissa mennä niin katsele rojuja mitkä saa vakkariosia ylemmäs. Raahaa maata vaikka ei osais ajaakkaan.![]()
;0) *FZ1 Nude
tuo raahaa maata vaikkei osaisi ajaakkaan voisi kuvata juuri hyvin minua.
Mites kun olen kuullut juttuja etei tuossa olis alavääntöä jne. niinkuin vaikka kotarissa ja speed triplessä? Onko nuo just esson baarin puheita vai? Kyllähän 1000 on pakko jotain olla ainakin...
Onko kukaan muuten laittanu jamppuun ajovalon tilalle kahta pyöreää lamppua niinkuin nyt vaikka tuossa triplessä on?
Onkohan millanen savotta?
Sinänsä turha kommentti, kun en ole ajanut noista kuin vakiolla FZ1:llä, mutta on siinä vähän ohut vääntö alle 7krpm. Korostuu varsinkin, kun tuon yläpuolella puhtia on hyvin.
Hyvin se kuitenkin vetää, ei varmasti ongelmia tule ettei jaksaisi kulkea![]()
Build a man a fire and he will be warm for a night. Set a man on fire and he will be warm for the rest of his life.
// R1 -08
Lähinnä sitä just ajattelinkin, kun jotkut on kinannu tuosta pykältämisestä mutkateillä jne. Kun ei ole vielä itselläkään tästä fz1:stä koe-ajo kokemusta..
Alavääntöä tosiaan uupuu rutkasti. Jos et tykkää kierrättää pyörää runsaasti jokapäiväisessä ajossa, niin suosittelen ostamaan jotain väännökkäämpää peliä. Itselläni oli FZ1-N tuossa pari vuotta sitten ja mahtava pyörä se on, mutta perusajossa tuo väännön puute kyllä harmitti. Nykyisessä (B-King) ei sitä ongelmaa luonnollisesti ole.(JTS @ Helmi. 09 2010,12:04) kirjoitti
FZ1 on kyllä ketterä ja kevyt pyörä käsitellä. Paukkua riittää yläkierroksilla kivasti.
Mitään sen kummempia muutoksia siihen ei tarvitse tehdä, poislukien tuo jo mainittu änkkärin vaihto ja peilien vaihto sirompiin.
BMW S1000XR
Kuitenkin jos tehdaslukuja vertaa niin erot ei ole isoja.
Noiden perusteella ei ero olisi suuri. Onko noissa sitten heittoa paljon tai sitten varmaan perstuntuma on ihan erilainen kuin arvot paperilla....Oisko kenelläkään laittaa dynokäyriä vertailtavaksi?
Jammu: 150 hepoa 11 000 kiekkaa
106 newtonia 8 000 kiekkaa
Trumppa: 130 hepoa 9 250
105 newtonia 7 550
Tässä olis erään nimimerkin laittamaa käppyrä mitä löytyi tuolta foorumista Yammu alta **Käppyrä
Sorry että lainasin.
Ja kuvaa en onnistunut tänne liittämään joten linkillä mennään.
Huippuarvohan ei kerro pyörän luonteesta mittään, vaan enempikin se miten laajalla alueella tuota huippua lähentelevä arvo on käytössä.(JTS @ Helmi. 09 2010,14:30) kirjoitti
Trumpetin tapauksessa vääntökäyrä menee lähes vaakasuorasti läpi kierrosalueen. Kutakuinkin huippuvääntö on käytössä vajaasta 3000rpm:stä rajoittimeen asti. Tossa Yammussa taas näkyy olevan jonkinmoista hyppyriä & pykälää ja pata ponkaisee tuonne maksimiväännön alueelle vasta 7000rpm jälkeen.
Ei nyt löytynyt kuin tuollainen ameriikanyksiköllä höystetty vakion käppyrä, mutta idea selvinnee (70 jalkapaunaa on about 100Nm):
Sillä minä noita käyriä vähän haluisinki katella jotta näkis vähän paremmin mitä tapahtuu missäkin kohtaa
Kyllä idea selviää, kiitos!
Minkälaisia käppyröitä porukka on saanu viripalikoilla jampusta ja triplestä?
Ja jos nyt oikein meinaa niin kumpikin pyörähän vakionakin kulkee, ainakin varmasti sen verran, että henki/kortti voi lähteä.
Sitten kannattaa vielä muistaa että käppyrämiekkailussa vertaillaan vain 100% täyskaasuvetoja keskenään.
99 muuta kaasunasentoa ja siirtymiset asennolta toiselle ovat lehtivertailujen ulkopuolella. Nämä kannattaa todeta omalla persdynolla koeajon muodossa niin selviää mikä on enempi omaan makuun soppeli laite.
Bandit 1250 > yli 100 newtonia vääntöä / 3000 rpm. takarenkaalta. Tämä siis vertailukohteeksi alaväännöstä. Mutta sitähän sä et kysynyt![]()
Life is too short to leave behind.
Kawasaki 300J 2014 - lällis
Exät:Yamaha FZ6-S 2008, Honda CBF 1000 S 2010, Kawasaki Versys 650, 2011, GSF 1250 SA ABS 12(10), Varadero 1000-04, GSF 1250 SA-07, GSX 750F-05, DL V-strom 650-06, SV 650 S-03
Mulla on juuri tästä kokemusta. Molemmat pyörät olleet omistuksessa kahden vuoden sisään. 1250 Banditti vääntää hyvin alhaalta ja hyvin tasaisesti, mutta FZ1 on hyvin eri maata tehon suhteen. Yamaha repäisee kyllä munakkaasti yli 7000 kierroksilla ja Banditilla kierrättäminen ei juuri auta asiaa.(mänä @ Helmi. 09 2010,15:27) kirjoitti
Tässähän on tietysti kyseessä kaksi hyvin eri tyyppistä pyörää. Mutta kyllä perusajossa Bandit on mukavampi ajaa. Yamahalla taas on hauskempaa leikitellä ja suditellaSe riippuu vähän kuskista.
Tehokäyrien tuijottaminen ei kyllä aina kannata, perse sen tuntee. Teho/ vääntö -suhde on aika monimutkainen juttu.
Mutta jos haluaa moposta molemmat ominaisuudet, niin ei kun Kingiä hakemaanSe tosin on vähän painavampi peli kuin FZ1.
Mutta kaikesta huolimatta FZ1:n ostamalla saat hienon moottoripyörän.
BMW S1000XR
Totta joka sana(Rockster @ Helmi. 09 2010,15:34) kirjoitti
Ihan eri pyöriähän noi on. Bandu on sellainen mp-maailman ht-vene, ei paras mihinkään, mutta käy vähän joka paikkaan
Ja nyt ei lipsuta enempää aiheesta, jatkakaa Jammun ja Trumpan vertailua.
Life is too short to leave behind.
Kawasaki 300J 2014 - lällis
Exät:Yamaha FZ6-S 2008, Honda CBF 1000 S 2010, Kawasaki Versys 650, 2011, GSF 1250 SA ABS 12(10), Varadero 1000-04, GSF 1250 SA-07, GSX 750F-05, DL V-strom 650-06, SV 650 S-03
Hyviä juttuja nuo on ja ei minun mielestä ainakaan tarttee sanojaan säästellä, saa tuoda myös muita saman tyyppisiä pyörä malleja esille...![]()
Tuo ohut alavääntö/keskivääntö on täyttä totta vakio FZ1N.llä, mutta melko pienellä panostuksella pyörän moottorista paljastuu sellainen paketti että itse en kauheasti enempää osaa tonniselta koneelta toivoa.
Kaverillani on vakio FZ1N, ja itselläni vastaava mutta seuraavin muutoksin:
* Power Commander
* Leo-Vince putki, ja tätä myöden EXUP venttiili poistettu.
* Ilmansuodatinboxin kuuluisa modaus
* Sub-throttle läpät lukittu auki
* 1 hampaan pienempi eturatas + speedohealer
Nuo pyörät ovat kuin yö ja päivä. Vakiossa jo pelkästään välit ovat liian pitkät, ja ykkönen tuntuu pikemminkin kakkoselta noin kärjistäen.
Toisekseen, tuo vakio on nuhaisen tuntuinen ala/keskikierroksilta, ja tukkoisemman tuntuinen ylhäältäkin -toki tehoeroakin on selvästi kun omassani +150hp takarenkaalta, vakiossa 150hp moottoritehoa ja käsittääkseni noin 130-135hp renkaalta. (?)
Väännönhän ja pirteyden vakiossa tappaa juurikin EXUP venttiili, liian myöhään avautuvat sub-throttleläpät (ns. esi-kaasuläpät, kääntyvät sähköllä siinä ennen varsinaisia kaasuläppiä), kerrassaan hämmentävän tukkoinen raittiin ilman tuonti ilmansuodattimelle. (sellainen 4x4cm reikä, kun itse paneeli on noin 15x15cm)
Yleisin tapa tehdä ensi hätään muutosta pyörään,on ostaa Ivan's Motorsportin FCE boxi joka pehmentää kaasun "pykälää" kun mutkatiellä päästää kaasun ja avaa sitä taas mutkan lopussa (yleinen vaiva monissa sporttisemmissa ruiskukoneissa) ja avaa nuo kaasuläpät aiemmin parantaen tuota keskivääntöä. Boxi maksaa Suomessa 245e, ulkomailla halvempi. Ivan's lupaa pelkällä tällä boxilla 10hp tehoa vakioon verrattuna, ja ennenkaikkea se vääntökäyrä..
Putki uusiksi ja EXUPpi hiiteen, tämä nyt on kaikissa käytetyissä melkeen tehtykkin mitä nettimotossa on. Commanderi kiinni ja seokset kuntoon, tämäkin aika monista käytetyistä löytyy joten kannattaa katsoa sellanen yksilö, säästää selvää seteliä.
Ivan's Motorsport tekee lisäksi pienempiä kaasuläppiä joilla saa vielä lisää ytyä sinne keskialueelle yhdessä FCE:n kanssa.
Sitten jos tee-se-itse henkeä riittää niin availee sitä ilmansuodatinboxia..
Näillä muutoksilla oma pyörä ei ainakaan yhdessä kesässä vielä kertaakaan liian kesyltä tuntunut, täyskaasukiihdytyksellä parilla ensimmäisellä vaihteella nokka nousee jo pikku kierroksilta puoliväkisin kun kaasua avaa, ja yläkierroksilta laulaa niin että hirvittää. *
Kaikista koviten eron pistää merkille tuollaisessa normaalissa ohituksessa esim. keskikierroksilta, muutosten jälkeen vehje hyökkää salamana vauhtiin, siinä missä vakiona se on hieman sellaista tehoalueen odottelua.
Heh, omani on tuossa..(JTS @ Helmi. 09 2010,17:33) kirjoitti
http://www.nettimoto.com/yamaha/fz1-n/823216
Se on roikkunut myynnissä kun alustavasti ideana oli ehkä himoita vielä lisää kuutioita ja kattella B-Kingin perään, mutta nyt kun kevät lähenee on homma kaatumassa siihen että Fazuun on tilauksessa paketillinen tavaraa ja lisäpalikoita...
Mutta ainahan kaupan hierominen mahdollisuus on sekin.![]()
Onhan vaan nätti. Tuo mainittu 180 hp on varmaan koneesta irtoava paukku. Paljonko välittyy takaselle?(Dex1 @ Helmi. 09 2010,18:46) kirjoitti
Sanoinko jo, että on nätti? No, nätti on. Tulee vanhaa omaa FZ:aa ikävä...
BMW S1000XR
Onpas hurjat tehot noilla palikoilla.
Itsellä samat sarjat + Ivans FCE palikka( hyödytön vehje)
Oma pyörä säädetty/penkitetty Viaberilla ja ei kyllä tollasia tehoja irtoo....
BMW S1000RR
Viaberilla kun ei tyhjiä hevosvoimia tunneta.(kuja hannu @ Helmi. 09 2010,20:01) kirjoitti
Osta ennemmin 2007-2009 mallin Z1000. Löytyy potkua ihan eri tyyliin ja ulkonäkökin on parempi![]()
Älä muuta sano. Jutut on juttuja.(kuja hannu @ Helmi. 09 2010,20:01) kirjoitti
Tiedoksi vaan että vaparina ei tuosta koneesta ole edes teoriassa mahdollista saada yli 170 pollea puuttumatta kunnolla koneen sisuskaluihin(kansi, kampura, nokat jne).
Omassa käytännössä tehty kaikki ulkopuoliset modit mitä on tiedossa ja lisäys takapyörätehoon oli noin 12-13hv, mitä lie sitten moottorissa.
Pyöripä tuossa nurkassa vuoden verran sellainen noin 190 hp projekti moottori R1:sen pohjalta (siihen oli tehty sitten kaikki mahdollinen mukaan lukien esim R1:sen ECU) mutta tuli sitten myytyä kilkkeet eteenpäin.
Ei tuo vielä niin nätti, mutta kesäksi olisi tarkoitus se Yammun oma alakate tuohon saada ja pientä ja hillittyä tingentangelia, niin sitten.(Rockster @ Helmi. 09 2010,19:50) kirjoitti
![]()
Itselläni oli 2008 tuollainen uutena ostettu peli.
Heti ensiajolla huomasin että takaiskari oli hengenvaarallinen. Eli se kannattaa vaihtaa. Itselleni tuli Wilberin takaiskari.
Myös poliiseilla olevissa FZ1:ssä on vaihdettu Öhlinsiä alle.
Etupäässä jos on alkuperäiset öljyt, kannattaa ne vaihtaa esim. Öhlinsin litkuihin. Paranee jo niillä huomattavasti.
Omaani laitoin Öhlinsin jouset ja öljyt, moposta tuli aivan erillainen ajaa.
Nuo ovat mielestäni sellaiset muutokset jotka vaikuttavat eniten pyörän käyttäytymiseen ja sen vuoksi ovat melko välttämättömät.
Seuraavana listalla on tuo jo mainittu pienempi eturatas ja jalkatappisarja. Orkkistapit on mielestäni hölmössä paikassa ja haittaavat ainakin rata-ajoa.
Omaani tuli pp-tuningin sarja.
Tuo heikko alavääntö parani rattaalla ja voimakomentajalla. Käytin Viabergilla säädettävänä. Tulos oli vaikuttava.
Laittelin kaikkea muutakin kivaa siihen ja kävin kokeilemassa yhden jokkiskisakin Kemoralla. En ollut hitain.
Kaiken kaikkiaan ihan hauska peli. Rata-ajoon hieman liian raskas. Kadulla ajeluun ajoasento hyvä. Vaimokin tykkäsi ajella ja ihastui shifteriin ikihyviksi.
No konetehothan on aina enemmän ja vähemmän totuuden ja satumaailman rajalta ja tässäkin tapauksessa dynomiehen suusta heittämää - mutta pitäähän sitä nyt aina myynti-ilmoituksessa vähän... *kirjoitti
Sen sijaan takapyörätehot ovat siis Jämsän J-P Laine Oyllä ajetussa Dynojet käyrässä 150,04hp takapyörällä ja vääntöä 103,60Nm.
En itse tiedä kyseisestä liikkeestä tai penkistä miten paikkansapitävä on, käyrät siis tulivat pyörän mukana.
Modit joita pyörässä siis on tuossa penkityksessä ollut:
* Madallettu kansi (nostettu puristussuhde)
* Commander ja penkissä ajettu kartta siinä
* Jonkinlainen sytytyksenvahvistin? (mysteerinen boxi jonka löysin, joka liittyy sytytysjohtoihin)
* Leo-Vincen putki
* Sub-throttle läpät lukittu auki
* Ilmansuodatinkotelon ilmanottoa parannettu
* Muistaakseni pyörässä OLI bmc filtteri jonka yamaha huolto tosin ystävällisesti heitti syyshuollossa roskiin ja vaihtoi yamahan paperisen tilalle. ( *)
Mitä tuohon Ivan's FCEhen tulee, olen yhtä S-mallia ajanut missä boxi oli, ja kyllä omasta mielestäni se on aika iso vaikutus minkä se kaasun tuntumaan teki, mutkasta lähdettäessä ei "töksähdä" niin häiritsevästi se syöttö päälle. Tehonlisäyksistä on vaikea sanoa kun kyseinen pärrä oli muuten taasen vakio, mutta Ivan'sin dynokäyrien mukaan ero on kyllä aika vaikuttava silläkin saralla. (?) Olisi juuri hankintalistalla tuo itsellä Commanderin ohelle kuten maailmalla suositellaan.
Kieltämättä nätti vehje sopivasti modattuna, ja mehukkaat soundit 4-2-2 rööreillä, mutta olenko missannut jotain - itse kun harkitsin joskus '07 Zetaa niin hylkäsin ajatuksen laiskan koneen takia ja päädyin FZ1:een? :o *En ole kyllä tarkastellut onko siis '07-09 välille tuohon fillariin lyöty joku uusittu kone?kirjoitti
Tai sitten B-King. Paukkua on vieläkin enemmän(RR80 @ Helmi. 09 2010,20:58) kirjoitti
![]()
BMW S1000XR
Paperilla Z1000 taitaa olla tehottomanpi, mutta ajettaessa tuntuu juuri päinvastaiselta.(Dex1 @ Helmi. 09 2010,21:25) kirjoitti