Tuolla toisaalla olenkin jo pitkästi kertoellut grandioottisista ponnisteluistani iskunvaimentimien piirissä ja myös sen äärellä.
Täällä, ystävien kesken, haluan vielä kertoa erään huomion, jonka tein liittyen mitä tasapainoisimpaan moottoripyörään, BMW:hen.
Omistamani BMW R1150GSA (huomannette hauskan liitynnän käyttämääni nimimerkkiin, heh), on ominaisuuksiltaan sen kaltainen, että se keskituelle nostettuna hän laskee takapyöränsä maahan ja antaa etutassua. Käyttäytyminen poikkeaa tavanomaisesta, oletan.
No hyvä, olin vaihtamassa kelvotonta OEM Showaa Ruotsin Kuninkaallisen Konepajan valmistamaan kultaiseen Öhlins vaimentimeen. Aikaisemmin tässä kertomuksessa mainitsemani BMW R1150GSA istui sfinskin lailla takatassuillaan. Irrotin hänen hinterraadin (sic). Eturengas laski maahan, tietysti, takaperähän kevittyi. Tein tarvittavat temput eikä siinä ajast'aikaa mennyt.
Ajattelin: "miten takapyörä takaisin paikoilleen, ettei romahda alas ja mene reisille?" Luottamuksellisena tietona: kysymys askarrutti epätietoista ongelman lailla.
Huoli oli täysin turha. Insinööri on kaiken luoja ja siinä erehtymätön.
Nostin pyörän paikalleen ja takapää pysyi ylhäällä. Hyvä, saatoin lopettaa tukemasta olkapäällä rungosta ja pystyin ottamaan pultin laatikosta. Laitoin pultin paikalleen, etupyötä pysyi edelleen maassa ja saatoin toimia vapaammin. Otin toisen pultin ja laitoin kiinni, ei muutosta. Sitten kolmannen, ei muutosta.
Kun saatoin neljännen, eli viimeisen, pyöränpultin säädetylle paikalleen kiertäen sen kätösin eli sormin paikalleen, pyörä kauranvihdan lailla hetken huojahti ja sitten istahti nätisti alas ja antoi etutassua! Onhan ne pyöränruuvit toki verrattomasti helpompi kiristää takapyörä maassa!
Kyllä on mitä tasapainoisin moottoripyörä: BMW!
Kyllä että pitää olla! Kyntteri laskennu keskituen paikan mutterin tarkkuudella. Loistava stoori.
Ennen oli kaikki paremmin, tonnikakssatanen kessu röhnöttää etupyörä maassa vaikka olis mikä juottoporsas takaritsillä. Ettäs kehtaa!
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Niinpä niin. Jaappanin tinapyörään kun viimeinen pultti kirrataan niin ensimmäisestä jo korkkaa jengat.
<p>R 1200 RT</p>
Kuullostaa uskomattomalta. Oliko alusta tasainen?
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Oli.
Satula oli pois, kuten normaalissa renkaanpaikkaustilanteessa. Satulan alla on työkalusatsi, jossa on paikarasia ja co2 putelit.
Jos paikka-aineen laittaa renkaaseen ja co2:n kanssa heti perään, homma toimii kuin natukettu.
Siinä istuin jakkaralla silmät renkaina: pultti pois, etupää ales, pultti takas, antaa tassua.
Joku huumori-ihminen saattaisi tuossa kohtaa revetä.
Mersumiehen korva lepää tällaisissa tarinoissa. Daimler-Benz:llä on sadan vuoden ajalta piirustukset ja tuotantolinja olemassa miten tehdään kuluttajaa tyydyttävä auto. BMW on siitä vähän jälkeen, mutta Münhcenissäkin osataan todellakin tehdä sopivat autot ja mopot.
Miksi Stuttgart/Münhcen on päästänyt näitä nykytuote pellehermanni tuotteita ulos. Mikä maksaa? Piirustukset, kokemus, tuotantolinja ja ostajakunta on olemassa!
Sanokaa miksi täytyy sähköpaskaa sietää? Miksi minun täytyy ajaa luotettavalla 25 vuotta vanhalla mersulla päivittäiset ajot? Ja miksi mopona on GSX1400 -02, miksei bemari?
CB750 -99
Ex
GSX1400 -02
CB750 -79
Jos jotenkin cb79 lohduttaa (vääntää puukkoa haavassa) tuo r1150gsa:ni on juurikin mallia -02 ja viimeinen rehellinen malmikasa Mjuunichista. Sen jälkeen noissa Beemereissäkin on ollut abs:siä ja muita ihme virityksiä liiankin kanssa.
Voe hel. Elikkä samat pelleilyt jatkuu täällä mopo puolella. Sähköä lisää ja paskitaan hyvät mopot.
GSX1400 ei vielä ole tehdyt japsitemppuja, mutta varmaan tekee. Bemari mopoon tässä olen tietysti menossa järkevänä mersumiehenä. Mikäs on malli jossa on kardaani ja toimii?
Ja tarvii olla vääntöä kesäpäivän iloksi.
CB750 -99
Ex
GSX1400 -02
CB750 -79
..mutta mikä oli tankin täyttöaste? ±10kg joten se niistä pyöränpulteista. Hauska sattuma silti, vaan yritäpä toistaa tuo..![]()
Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
Koko tilanne johtunee väärin säädetyistä taustapeileistä.
Siirrä peilit oikealle paikalle eli hieman eteenpäin niin etutassu
pysyy nätisti maapallon pinnalla.
Nyt moposi ei tiedä ollaanko antamassa tassua vai nostamassa perää.
Ajokieltoon koko peli.
Minulla on peilit näköjään kohdallaan. Usein on sattunut, että pyörä jää seisomaan pelkän keskituen varaan, siis MOLEMMAT pyörät ilmassa. Eihän renkaita voi rasittaa paikallaan seisonnassa.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Hienoa.Tämä pyörä on kunnossa.Tuleva katsastuspakko ei koske(Pekkavee @ Helmi. 07 2010,10:18) kirjoitti
kyseistä ajoneuvoa seuraavaan viiteen vuoteen.
pysyykö takarengas maassa jos perästä on päässyt öljyt pihalle?![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Bmw:een insinöörit ovat sijoittaneet oivallisesti keskituen ei ole väliä brakaako edestä vai takaa....(Pekkavee @ Helmi. 07 2010,10:18) kirjoitti
<br />
Tää on taas näitä bemumiesten juttuja. Heillä kun on tuota keskituella seisottamista muita enempi
Mua kiinnostaa paljon enempi se että mikä pyörä on hyvä ja tasapainoinen ajaa kuin se että mikä on keskiseisontatuella tasapainoinen, mutta kukin tyylillään.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä, kukin tyylillään.(xs2jammu @ Helmi. 12 2010,20:53) kirjoitti
Asiasta ei ole empiriaa, mutta myötätunnolla epäilen, että Insinööri on laskenut siten, että pottoainetankin sisältö laskee synkronissa peräöljyn kanssa. Ainakin uudemmissa malleissa. Jos peräöljyn hävikki yllättää, jarrunesteen pihalle sylkemisessä on balanssin avain.
Väitettäni kohdanneen ankaran kritiikin vuoksi jatkotutkimukset ovat eittämättä enemmän kuin paikallaan. Luonnonilmiö ja erityisesti siitä tehty havainto voi olla pettävämpi kuin elämä itse. Johtopäätös ei ole ongelmaton perässävedettävä.