Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Morjens, löytyykö "virtapuolen" tietäjiä?

    Ongelmana on se, että tuttavalle myymäni Suzuki GS 500 (vm -00) rupesi polttamaan jännitteensäätimiä kummallisen usein. Samana kesänä meni kaksi ja kolmas piti jo asentaa siten, että se on penkin sivukatteen alapuolella ajoviiman paremmin jäähdyttämänä.

    Mikä voisi olla syynä jos jännitteensäädin alkaa rikkoutua yhtenään pyörässä jossa se ei ole varsinainen tyyppivika ja mistä vikaa kannattaisi alkaa etsiä? Kyseinen yksilö ei aikaisemmin ennen omistajanvaihdosta oireillut sillä tavalla.

    Luin stickynä olevan (erittäin hyvän) keskustelun aihetta sivuten, mutta tähän ongelmaan ei löytynyt suoranaista apua tai sitten en vaan löytänyt. Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan! *
  2. #2
    Onhan laturin kenttäkäämi (vai mikä se nytolikaan) mitattu ja kunnossa?
    Taivas saa odottaa
  3. #3
    Lainaa (BlackCat @ Helmi. 05 2010,19:22) kirjoitti
    Onhan laturin kenttäkäämi (vai mikä se nytolikaan) mitattu ja kunnossa?
    Joo, tostahan se pitää lähteä! Sen jälkeen tarkistaa, että kentän ja säätimen väliset johdot on ehjiä ja liittimet kunnossa niin etteivät katko tärinässä.
    Seuraavaksi samat temput säätimeltä akulle meneville piuhoille. Ei katkoksia eikä puhkihankautuneita johtoja, jotka sopivasti maadoittavat itsensä ja polttavat säätimen.
    Samoin säätimen ja akun maadoitukset. Pitää olla ehdottomasti kunnossa.
    Ja viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä, onhan akku varmasti kunnossa?
    Suurin osa näiden Suzukien tyyppivikana (ainakin GS-sarjan, joissa vielä tuo kestomagneetilla toimiva laturi) pidetystä latausongelmasta taitaa olla ihan itse aiheutettua. Nämä eivät kestä finaalissa olevaa akkua, eivätkä huonoja liitoksia akun, säätimen ja maan välillä.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  4. #4
    Muusta en tiedä mutta älä ikinä myy tuttaville tai sukulaisille mitään
    YZF1000R
  5. #5
    Kiitoksia vastauksista! Täytyy neuvoa (tai tehdä itse) seuraavat toimenpiteet:

    - Käydä latausjärjestelmä läpi kokonaan sticky-topikin kaavioiden ja ts18056:n ohjeiden mukaan

    - Ei ajeta ilman valoja, tämän luulisi olevan muutenkin selvä asia jo turvallisuudenkin kannalta

    - Pidetään koneessa mieluummin paljon kuin vähän öljyä

    Toisaalta tekisi mieli ostaa koko härveli takaisin *
  6. #6
    Lainaa (JOLLI @ Helmi. 05 2010,20:12) kirjoitti
    Muusta en tiedä mutta älä ikinä myy tuttaville tai sukulaisille mitään
    Niin tai paremminkin naapureille ja eukon sukulaisille. Eli tuttu mies, tupla hinta.
    <p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988&nbsp; _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
  7. #7
    Maattovika! Näissähän on liian pienet maat, lisää valoille oma maajohto ja katso että alkuperäinen toimii ja etteivät liittimet ole hapettuneet.



    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  8. #8
    Yksi mahdollinen syy säätimien kärähtelyyn on osittain oikoseen palaneet generaattorin käämit. Eli kun käämeistä ylikuumenemisen seurauksena pettää eristelakka pääsevät käämien kierrokset kontaktiin toistensa kanssa. Tuloksena käämitys, jossa on vähemmän tehollisia kierroksia ja siten vähemmän jännitettä, mutta enemmän virtaa. Ja koska jännitteensäädin toimii oikosulkemalla käämejä tavoitejännitteen ylittyessä tämä lisääntynyt virta on pahasta säätimen kestolle.

    Tuollainen osittainen oikosulku on valitettavasti vähän hankala todeta. Mittaamalla generaattorin vaiheiden tuottama jännite ilman säädintä pääsee tietty jossain määrin selville käämien kunnosta. Ainakin jos saatavilla on ohjearvot mittaustulokselle, korjausoppaasta löytyy monesti.
    Arttu
  9. #9
    Lainaa (ArttuH @ Helmi. 06 2010,09:36) kirjoitti
    Tuollainen osittainen oikosulku on valitettavasti vähän hankala todeta. Mittaamalla generaattorin vaiheiden tuottama jännite ilman säädintä pääsee tietty jossain määrin selville käämien kunnosta. Ainakin jos saatavilla on ohjearvot mittaustulokselle, korjausoppaasta löytyy monesti.
    Totta tämäkin. Suuntaa-antavan tuloksen saa, kun mittaa vastusmittarilla, ettei yksikään vaihe vuoda maihin, ja että kaikkien kolmen vaiheen väliset vastukset ovat samalla hehtaarilla.
    Samoin kaikkien kolmen vaiheen tuottama jännite keskikierrosalueella pitäisi olla suunnilleen sama, Suzukeissa tyypillisesti jossain 60 - 90 voltin välillä (HUOM. vaihtovirtaa). Tärkeintä tosiaan toi, että jokainen vaihe tuottaa saman jännitteen.

    P.S Kohtuullinen diagnostiikkaohje löytyy Stator FAQ



    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  10.  
  11. #10
    Tuo vaiheiden välisen vastuksen mittaaminen on käytännössä vähän hankalaa, kun kunnossa olevissakin käämeissä vastus on sen verran pieni, ettei siitä saa kovinkaan tarkkoja lukemia normaalilla yleismittarilla. Eristys maahan kannattaa tosiaan tarkistaa.
    Arttu