Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 68:sta
    Onkos porukka ehtinyt vielä tutustua uusimman TM:n moottoripyörähuoltojen vertailuun? Kyseessä oli siis eri merkkien tuhannen kilometrin ensihuolto. Mulla ei ole koskaan uutta pyörää ollut, joten omakohtaista kokemusta ei asiasta ole, mutta mitenkäs asian on kokenut ne joilla sellaiseen peliin on joskus ollut ilo päästä käsiksi?
    Lehden jutun luettuani täytyy kyllä vähän ihmetellä huoltojen pienoista väliinpitämättömyyttä huolloissa.

Antakaahan kommenttia ne, joilla omakohtaista kokemusta löytyy määräaikaishuolloista, oli huoltoliike sitten mikä tahansa.

Vertailussa TM:ssa oli:

-Bike World, Tampere
    -JV-Motorsport, Vaasa
    -JL-Bike, Vantaa
    -Kymen MP-Tuning & Service, Kouvola
    -Lohjan moottorikeskus, Lohja
    -Motobox Sahala, Kotka
    -Sellkami Center, Vihti
    -Sumeko Service, Vantaa

Ihan kauhean hyvin ei mikään noista liikkeistä tästä testistä selvinnyt.

Suzuki GSX600F -> Triumph Sprint ST 1050

Mitä tästä opimme? *- emme yhtään mitään
    No, nämä nyt on sarjaa hyvä, vai huono päivä... Sinänsä täysin naurettavaa, vaikka asiakasta ei moinen nauratakaan. Oikeampi otanta olisi vaikka ja edes 10 huoltotestausta / paikka.

S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Vahvistaa entisestäänkin vahvaa uskoa itse tehtyjen huoltojen paremmuuteen.

Ei, ei aloiteta keskustelua takuuasioista...
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
    Joku vois referoida mitä kuraa selkami sai aikaiseksi. On joskus tullut tuolla asioitua ja toista kertaa en mene.

Br,

-tuomas-
    <p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
    JL-Bikessa käytänyt ja tyytyväinen olen ollut. TM:n testissä on tainnut olla jo kolme kertaa mukana ja aina sijoilla 1 tai 2. Ei pitäisi kehua, kun huoltojonot kasvaa
    xxx
    Lainaa (cbr600äffä @ Helmi. 03 2010,22:47) kirjoitti
    Joku vois referoida mitä kuraa selkami sai aikaiseksi. On joskus tullut tuolla asioitua ja toista kertaa en mene.

Br,

-tuomas-
    Lyhyesti: Ei mitään hyvää sanottavaa ja huonoissa "Suurin osa töistä tekemättä" & "Tarvikeöljynsuotimen käyttö".
    Pisteet huollosta 4/16
    Pisteet palvelusta 7/14
    xxx
    Lainaa (Streethawk @ Helmi. 03 2010,22:56) kirjoitti
    "Tarvikeöljynsuotimen käyttö".
    Eikös itse TM joskus testannu että tarvikesuotimet on aivan yhtä hyviä kuin originaalitkin?
    Lainaa (J@ck @ Helmi. 03 2010,22:27) kirjoitti
    No, nämä nyt on sarjaa hyvä, vai huono päivä... Sinänsä täysin naurettavaa, vaikka asiakasta ei moinen nauratakaan. Oikeampi otanta olisi vaikka ja edes 10 huoltotestausta / paikka.
    Argumenttisi olisi pätevä, jos asiakas maksaisi laskun ainoastaan silloin kun huoltomiehelle sattuu hyvä päivä.

Huoltoliikkeen oman laaduntarkkailun kannalta heidän kannattaisi varmaankin selvittää hajonta, eli tutkia onko tulos edustava. Autopuolella muistaakseni jotkut maahantuojat suhtautuivat vakavasti TM:n määräaikaishuoltojen testien tuloksiin ja saivat ketjunsa huoltamot parantamaan laatua. Tulokset paranivat kun maahantuoja alkoi säännöllisesti tekemään pistokokeita merkkikorjaamoihinsa.
    K1200R '06
    Kyllä luulis huolto liikkeiden katsovan mitä tielle päästää, ei sillä että kaikki kohdat olis suoraan yhteydeessä turvallisuuteen, ennemmin tai myöhemmin on. Kuten jutussakin oli mainintaa että osa asiakkaista ei tajua moottoripyörän tekniikasta mitään. En tässä kohtaa väitä itseäni paremmaksi kuin muutkaan, aina on joku joka tietää paremmin. Mutta kuitenkin, jos vien MP (tai minkä tahansa vehkeen) huoltoon, odotan että se myös huolletaan huolto ohjelman mukaisesti. Suomalainen äänestää jaloillaan, jos huonoja tuloksia vertailussa tulee useammin kuin kerran tai tulokset tippuvat. olis liikkeiden suutä katsoa peiliin. Itse olen käyttänyt JL-Biken palveluita, ja ollut tyytyväinen. Vaikka eivät testissä täysiä pisteitä saanutkaan. Aion käydä siellä jatkossakin.
    Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.

Yamaha FJR 1300A -08
    Lainaa (ilkka75 @ Helmi. 04 2010,08:44) kirjoitti
    Itse olen käyttänyt JL-Biken palveluita, ja ollut tyytyväinen. Vaikka eivät testissä täysiä pisteitä saanutkaan. Aion käydä siellä jatkossakin.
    +1

Vaan se mikä tuossa TM-testissä mielestäni oli kaikkein pöyristyttävintä, niin Kawan oma merkkihuolto Vantaalla Niin loistavat tilat ja vermeet kuin heilläkin tuolla on (olen kerran käynyt paikanpäällä) niin miten kummassa he kehtaavat asiakasta tuollaisesta "huollosta" edes laskuttaa! Valohoitoa saa pihamaalla seisottamalla ilmaiseksikin Tosin kyllä tuolla ekalla, ainoalla ja vikalla käyntikerrallani saamani "palvelu" myös vähän tuohon suuntaan viittasikin, vaan eipä silti olisi uskonut että sama mätä linja olisi läpi firman, asiakaspalvelusta huoltoon
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Eikös vastaava toiminta jo täyttäisi petoksen tunnusmerkistöä?

Lainaa kirjoitti
    Petoksesta ja muusta epärehellisyydestä
    1 § (24.8.1990/769)
    Petos

Joka, hankkiakseen itselleen tai toiselle oikeudetonta taloudellista hyötyä taikka toista vahingoittaakseen, erehdyttämällä tai erehdystä hyväksi käyttämällä saa toisen tekemään tai jättämään tekemättä jotakin ja siten aiheuttaa taloudellista vahinkoa erehtyneelle tai sille, jonka eduista tällä on ollut mahdollisuus määrätä, on tuomittava petoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Petoksesta tuomitaan myös se, joka 1 momentissa mainitussa tarkoituksessa dataa syöttämällä, muuttamalla, tuhoamalla tai poistamalla taikka tietojärjestelmän toimintaan muuten puuttumalla saa aikaan tietojenkäsittelyn lopputuloksen vääristymisen ja siten aiheuttaa toiselle taloudellista vahinkoa. (13.6.2003/514)

Yritys on rangaistava.
    ----------------------
    2 § (24.8.1990/769)
    Törkeä petos

Jos petoksessa

1) tavoitellaan huomattavaa hyötyä,

2) aiheutetaan huomattavaa tai erityisen tuntuvaa vahinkoa,

3) rikos tehdään käyttämällä hyväksi vastuulliseen asemaan perustuvaa erityistä luottamusta tai

4) rikos tehdään käyttämällä hyväksi toisen erityistä heikkoutta tai muuta turvatonta tilaa

ja petos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä petoksesta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.
    ----------------------
    3 § (24.8.1990/769)
    Lievä petos

Jos petos, huomioon ottaen tavoitellun hyödyn tai aiheutetun vahingon määrä taikka muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen vähäinen, rikoksentekijä on tuomittava lievästä petoksesta sakkoon.
    Asiakas kuitenkin ostaa pyörää huoltavalta yhtiöltä työsuorituksen johon kuuluvat toimenpiteet on määritelty kirjallisesti.
    Nyt kuitenkin osa työstä jätetään tekemättä mutta ne kuitenkin laskutetaan ja asiakkaalla ei aina ole mahdollisuutta tarkistaa suoritettua työtä. Luulisi rikoslaista löytyvän sopiva kohta vastaavalle toiminnalle...
    Dirty Nasty Furriner
    ^Tätä minäkin olen ihmetellyt. Ei tuo ole mitään "huonoa asiakaspalvelua", vaan ihan suoraa kusetusta. Ihan mihin tahansa asiaan vertaillen voi sanoa, että eihän tuota sulatettaisi missään muussa bisneksessä. Menet parturiin ja puolen tunnin istumisen jälkeen lyödään lasku käteen ilman että mitään on tehty. Eiköhän tuollaisesta voisi soittaa jo poliisit paikalle..

Mitä tulee huoltotestien pätevyyteen, niin vuodesta toiseen siellä on tietyt firmat hännillä ja tietyt kärjessä. Eiköhän siinä ole jo ihan selvä että jossain homma hoituu ja jossain ei.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
    Vaikkei nyt aloitettaisikaan takuuvouhotusta, niin onhan ne vehkeet sen aikana huollettava ihan leiman kanssa. Joku aika sitten oli topicci pyörän ostamisesta kirjalla vai ilman. Tästäkin testistä saamme hyvää lisämaustetta keskusteluun.
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
    Ihan hyvä, että noita pistokokeita tehdään liikkeisiin!

Täällä on pieni artikkeli kyseisestä jutusta.
    Nopeasti lukaisin jutun ja osa noista huoltokohteista ei kyllä mielestäni kuulu huoltamon hommiin. Esim eräs "vika" oli se että takarenkaassa oli 0.5bar yli "suosituksen" ilmaa, jos sinne on joku laittanut liikaa sitä ilmaa niin eiköhän sillä joku tarkoitus ole ollut mielessä eikä sitä sinne ainakaan mitenkään ajan saatossa ole vahingossa voinut kertyä Itseä ainakin vituttaisi jos menisivät huolossa sörkkimään rengaspaineita enköhän minä itse tiedä minkälaiset paineet haluan sielä pitää.
    Lainaa (vuohi @ Helmi. 04 2010,12:46) kirjoitti
    Itseä ainakin vituttaisi jos menisivät huolossa sörkkimään rengaspaineita enköhän minä itse tiedä minkälaiset paineet haluan sielä pitää.
    Varmasti tiedät ja v.tuttaa kovastikin mutta veikkaisin, että suuri osa, etenkin vanhemmalla iällä moottoripyörän ostaneista kun ei tiedä eikä koskaan tarkista edes autonsa renkaiden ilmanpaineita. Miksi koskisivat pyörän ilmanpaineisiin?

Pahinta tietysti, että luullaan huoltovälin riittävän rengaspaineiden tarkistamisen väliksi...

P.S. Oisko pointti kuitenkin ollut, että ko. toimenpide kuuluu listattuihin huolto/tarkistuskohteisiin, ainakin omassa mopedissani ja siksi testasivat?
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Kannattaa vielä muistaa että huoltoasemien ilmaletkujen mittarit tuppaa näyttämään mitä sattuu; jos siellä on liikaa/liian vähän ilmaa tulisi ainakin kysyä oliko tarkoituksellista.
    Dirty Nasty Furriner
    Ei homma rengaspaineisiin kaadu, vaan siihen etteivät tee muuta kuin ruiskivat vähän rasvaa ketjuille ja käyvät koeajolla paikallisella ABC:llä.
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
    Renkaiden / rengaspaineiden tarkastus on kyllä kiistatta eräs huoltokohde.

Mutta se on myöskin kiistatta sellainen kohde, josta pyörän käyttäjän tulee itse osata huolehtia, muussa tapauksessa kannattaisi ehkä mennä esimerkiksi bussilla, ettei vaan satu mitään. Ja määräaikaishuoltoväli on ilman muuta aivan liian pitkä etäisyys rengaspaineiden tarkistamiseen.

Ja täytyy sanoa, että minustakin vain +0.5 kg rengaspaineen lisääminen kuulostaa hiukan tarkoitushakuiselta hommalta. Se ei juuri näy päällepäin, eikä välttämättä edes pahemmin tunnu koeajossa, vaikka ammattilaisia ovatkin. Tuskin niillä koeajoilla mitään pidon rajoja haeskellaan.

Ne rengaspaineet eivät tosiaankaan lisäänny itsekseen. Ja lisäksi 0.5 kg on vielä muutenkin sen verran pieni ero, että joku voi jopa ihan tarkoituksella käyttää vaikkapa takana tuon verran enemmän painetta (säästääkseen rengasta kulumiselta, ja/tai suojellakseen vannetta iskuilta kuoppaisella tiellä, jos esimerkiksi ajelee sellaisia teitä erittäin raskaalla kuormalla). Olen mm. itse tehnyt näin monet kerrat, ja sen ainoa haittapuoli on renkaan käyminen liian kovaksi, mikä heikentää pitoa. 0.5 kg tosin vielä aika vähän.

Olisivat vieneet sinne huoltoon vaikka puolityhjällä renkaalla, niin ei olisi pätkääkään epäselvää, olisiko "pitänyt" huomata.

Tuo vain 0.5kg (ja nimenomaan liikaa) painetta on kyllä melkolailla juuri siinä rajalla, olisiko, ja siksi se on mielestäni kehno ´tehty vika´. Kyseessä siis vain oma mielipiteeni, ei sen enempää.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
    Lainaa (aj@ @ Helmi. 04 2010,14:16) kirjoitti
    Ei homma rengaspaineisiin kaadu, vaan siihen etteivät tee muuta kuin ruiskivat vähän rasvaa ketjuille ja käyvät koeajolla paikallisella ABC:llä.
    Nimenomaan ketjuilla sitä rasvaa EI ole . Muualla kylläkin rasvaisia sormenjälkiä runsaastikin joskus.
    'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
    Itse artikkelia en ole nähnyt, mutta nettijutun perusteella osa "tarkistuskohteista" oli hieman outoja, esim. jalkatappien tuntosarvet. Omasta pyörästä olen ottanut mokomat tapit irti ratailua häiritsemästä. Voisi hieman yllättää, jos vasta radalla huomaisi että joku oli huollossa asentanut uudet tilalle.
    CBR600RR -07
    If you're not confused, then you don't know what's going on.
    Tuosta ilmanpainehommasta sen verran että itse ollessani töissä autokorjaamolla, oli noiden paineiden tarkistus ja säätö yksi huoltokohde. Se on jokaisen oma asia mitä paineita tykkää pitää, mutta kyllä niiden tarkistus kuuluu huoltoon ja jos ei erikseen olla mainittu ettei niihin saa kajota niin silloin ne tarkistetaan ilmoitettuun ohjearvoon.

Ja todella monessa kotilossa ne olivat aika vituillaan... MP-porukka saattaa olla osin tarkempaa tässä suhteessa mutta kyllä tähänkin joukkoon mahtuu sitä sakkia joka ei osaa/viitsi katsoa edes niitä paineita.
    ...and music? Well, it's just entertainment folks.
    Lainaa (kuu-ukko @ Helmi. 04 2010,16:05) kirjoitti
    Itse artikkelia en ole nähnyt, mutta nettijutun perusteella osa "tarkistuskohteista" oli hieman outoja, esim. jalkatappien tuntosarvet. Omasta pyörästä olen ottanut mokomat tapit irti ratailua häiritsemästä. Voisi hieman yllättää, jos vasta radalla huomaisi että joku oli huollossa asentanut uudet tilalle.
    Siksi varmaan olikin vain toinen otettu irti ettei voi luulla, että esim. ratailun takia olisi irroitettu. Varmaan tuollainen pikku koukku ja katsottu kuinka tarkkaan se pyörä syynätään läpi.
    xxx
    JV-Motorsportista pelkästään hyvää sanottavaa, ystävällistä palvelua. Vanhasta pyörästä myös jotain huoltoon sisältymätöntä pikkuvikaa korjattiin ilman eri korvausta.

Ps. Sijaitsee muuten Vantaalla, ei Vaasassa
    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
    Jos kysessä oli 1000 km sisäänajohuolto, on se yleensä vedetty käytännössä vasemmalla kädellä, koska pyöriin ei mitään vikaa tule tuossa ajassa. Öljyt vaihdetaan ja leima paperiin..
    Muuten olen sitä mieltä, että jos ostan laatikollisen olutta ja laatikossa onkin ilmoitetun 24 sijasta vain 8 tölkkiä, on kyseessä huijaus.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Lainaa (vetomies @ Helmi. 04 2010,18:22) kirjoitti
    Jos kysessä oli 1000 km sisäänajohuolto, on se yleensä vedetty käytännössä vasemmalla kädellä, koska pyöriin ei mitään vikaa tule tuossa ajassa. Öljyt vaihdetaan ja leima paperiin..
    Muuten olen sitä mieltä, että jos ostan laatikollisen olutta ja laatikossa onkin ilmoitetun 24 sijasta vain 8 tölkkiä, on kyseessä huijaus.
    Pitäishän se silti tarkastaa huolto-ohjelman mukaan... Siitähän se asiakas maksaa.

Ja se tuntosarven poisto liittyy juurikin siihen, että testataan kuinka tarkkaan se pyörä syynätään läpi. Huoltomiehen tehtävää helpottaakseen olivat ottaneet sen pois vasemmalta, eli seisontatuen puolelta, jolloin sen olisi pitänyt helpommin huomata (seisontatukea rasvillessa ja ketjua rassatessa...)
    Suzuki GSX600F -> Triumph Sprint ST 1050

Mitä tästä opimme? *- emme yhtään mitään
    Lainaa (Staga @ Helmi. 04 2010,13:46) kirjoitti
    Kannattaa vielä muistaa että huoltoasemien ilmaletkujen mittarit tuppaa näyttämään mitä sattuu; jos siellä on liikaa/liian vähän ilmaa tulisi ainakin kysyä oliko tarkoituksellista.
    Aivan! Itse olen ainakin todennut, että huoltsikkamittareissa on hirveät heitot ja niinhän se Tekniikan Maailma myös totesi joskus testissään. Kyseisen testin osalta on myös huomioitava, että tehtaalta lähtiessä renkaissa on yleensä reilut ylipaineet, jotka sitten korjataan luovutushuollossa oikeiksi. Mikäli luovutushuolto on tehty huolimattomasti, on ensihuolto viimeinen hetki korjata rengaspaineet. Samoin esim. juuri tärkeiden pulttien ja muttereiden kireys, jotka myös kuuluvat luovutushuollon piiriin. Toki käyttäjän velvollisuus on huolehtia säännöllisestä rengaspaineiden tarkistuksesta samoin kuin muistakin "päivittäistarkistuksista", mutta ei sitä nyt sentään 1000 km:n välein tarvitse tehdä ellei sitten pyörä seiso pitempiä aikoja. Tuo 1000 km tulee täyteen monilla jo viikossa. Olen samaa mieltä, että mikäli asentaja toteaa tuollaisen heiton rengaspaineessa, tulee hänen ainakin selvittää, onko se tarkoituksella. Samoin myös jalkatapin pultin puuttuminen yms. Eipä ole iso homma kirjoittaa tekstiä huoltotulosteeseen tai vaikkapa tarralappu pyörän päälle, jos ei pääse kysymään asiakkaalta suoraan. Kaikkihan nämä ovat vain viitsimisestä kiinni.
    ^jep, ja "oli huono päivä" selitykset on aika ontuvia...
    ...and music? Well, it's just entertainment folks.
    Suomalaiset on kyllä jännän munattomia valittamaan huonosta palvelusta. Kärsitään vain nahoissaan ja valitellaan takana päin. Tääkin taitaa olla peruja sieltä kun ensin ruotsalaiset ja sitten venäläiset kyykytti satoja vuosia ....
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  30.  
    Lainaa (Staga @ Helmi. 04 2010,13:46) kirjoitti
    Tämä on vähän ohi aiheen, mutta voitko suositella jotain taskurengaspainemittaria jota hyvä käyttää huolsikalla asioidessa?
    T7
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen