Olisikohan tämä oikea paikka kysyä neuvoa skootterilla ajamiseen?
Olen kouluttajana EAK-koulutuksessa ja ryhmään on ilmoittautunut mukaan 1 skootterilla ajava. Lähinnä kaipaisin neuvoja ja kommentteja siitä miten skootterilla ajaminen eroaa perintesestä mp:llä ajamisesta esim ajoasennon osalta. Kaikki vinkit, huomiot, kommentit ja neuvot ovat tervetulleita.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Tässä Ameriikan kielinen manuaali skootterilla ajamisen taitoon , mukana myös muuta asiaan liittyvää .
Me And My Scooter
Eikö ainakin tuo polvilla tankkiin puristaminen - tai siis sen onnistumattomuus skootterissa - vaikuta ajoasentoon ja satulassa pysymiseen?
"On katsottava tarkkaan, mihin astuu kissa tassuillaan, itse kumminkin ne joutuu nuolemaan."
* * * *
Kawasaki GPZ500S -88 : 2010
Yamaha FZS600 Fazer -99 : 2011->
Itsellani on seka Vespa GT 125cc ja Ducati Monster 695, ja tassa huomioni:
Skootterit ovat useimmiten automaattisia, eli niissa ei ole lainkaan jaloilla kaytettavia kontrolleja. Vasen kasi hoitaa kytkimen sijaan takajarrua, ja oikea kasi etujarrua, kuten vaihteellisessa moottoripyorassakin.
Istuinasento on yleensa 90-asteinen, eli istutaan lahes kuin tuolissa. Joissain skoottereissa jalat ovat myos 90-asteen kulmassa, joissain ne on suunniteltu olemaan lohoasennossa kuten custom-pyorissa.
Skootterit ovat kahdelle matkustajalle tarkoitettuja, ja joskus nakee idiootteja istumassa takapenkilla ja ohjaamassa sielta kasivarret lukkiutuneina suoriksi ja selka koukussa. Etupenkilla jos istuisivat, voisivat pitaa kasivarsia rennommin...
Ajossa ei paljon eroa, yleensa nopeammin paasevat lahtoon automaatin vuoksi, mutta kiihtyvat hitaammin kuin moottoripyorat, tietysti kuutioista riippuen, joten parin metrin jalkeen mp't ohittavat skootterit. Yleensa pienemmat pyorat, joten tien epatasaisuudet vaikuttavat enemman. Jarrut myos yleensa heikommat, joten joutuu ennakoida enemman.
Moottori on kuulemma monissa toisella sivulla aiheuttaen tasapainoeroja (Vespoissa penkin alla keskella), ja Vespoissa ainakin on vain yksi etuhaarukka, joten pienissa vauhdeissa vipattaa aika paljon.
Pienempi kaantymispiste kuin moottoripyorilla, joten paasevat liikenteessa kaantymaan pieniin aukkoihin helpommin. Esim Ducatilla minulle annetaan tiella enemman tilaa pujahtaa pieneen tilaan auton ja pilarin valiin, mutta en paase, Monsterini kun vaatii lentokentan kaantyakseen, mutta Vespalla kaannyn postimerkin kokoisessa tilassa.
Vaimon skootterilla käyn pari kertaa kesässä kiskalla ja yksi huomio on tullut... Ei voi mitenkään välttyä siltä ettei hekottelisi koko matkaa itsekseen... hihaton t-paita päällä punaisen skootterin selässä iso äijä näyttää varmasti melko koomiselta... Tai näin ainakin kuvittelen :-)
CBR 1000F -89
Tuo on totta(chainese @ Helmi. 03 2010,17:20) kirjoitti
Usein itsekin huomaan kun työmatkan jälkeen poskipäitä sattuu liiasta hymyilemisestä. Ihan oikeasti.
Mitä ajoasentoon tulee, niin omassani saa jalat laittaa kunnolla eteenpäin ja näin tuettua hyvin jos tulee äkkijarrutus. Istuma-asento on rento. Ajamisen helppous ilman vaihteita jne... jättää aikaa huomioida ympäristöä ja liikennettä.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Tänks G asiallisesta vastauksesta.(Gecko @ Helmi. 03 2010,17:14) kirjoitti
Voisiko tuossa kääntämistekniikassa olla joku merkittävä ero? Nimittäin ei se Monsterikaan vaadi lentokenttää, vaan pikkuvauhdeissakin kallistamista, kytkintä ja kaasua oikeassa suhteessa, oletan (kun kerran Gessukin kääntyy postimerkillä tai ainakin kirjekuorella).
Teoria: skootteria enemmän "käännellään stongasta" ja mp:ää kallistetaan ja käytetään painopistettä?
Kerokaapa, jotka ovat kokeilleet kumpaakin. Itse en ole skootteriin uskaltanut koskeakaan, kun tuntuu olevan jotensakin luonnonlakien vastainen kapistus. Miten skootteria viedään kovaa mutkatiellä? Vastaohjaus?
[QUOTE= (hra1150 @ Helmi. 03 2010,18:47)]Ihan samalla tavalla sitä vastaohjataan kuin moottoripyörääkin kovassa vauhdissa. Ja hitaassa vauhdissa kallistellaan kuten pyörää. Mopostkootterit on asia erikseen. Niitä käännellään hitaassa vauhdissa ihan sarvista ja ne tosiaan kääntyy melkein markan päällä.Gecko,Helmi. 03 2010,17:14 kirjoitti
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Molemmilla on tullut ajettua ja sitä ohjataan aivan samalla tavalla kuin muitakin moottoripyöriä. Suurin ero on jarruissa niinkuin täällä onkin jo mainittu.(hra1150 @ Helmi. 03 2010,18:47) kirjoitti
Skoottereissa on tietysti aika laaja mallivalikoima, alkaen 50 kuutioisista moposkoottereista loppuen 800 kuutioiseen Gileraan. Tosin jotkut laskevat myös Wingit ja muut vastaavan luokan ajokit skoottereiksi.
Taivas saa odottaa
Monsterissa tulee nopeasti 'steering lock' vastaan; ohjaus lukittuu johonkin 45-asteen kulmaan, Vespalla paasen varmaan jonnekin 70 asteeseen. Nain niinkuin paikallaan jos on, ja yrittaa kaantaa ja vaantaa rakoon.(hra1150 @ Helmi. 03 2010,16:47) kirjoitti
Vauhdissahan skootteri kaantyy siina, missa moottoripyorakin, eli omaa painoa siirtamalla ja vastaohjausta kayttamalla. Kevyena sita on kiva ajaa mutkatiella. Liian aikaisin vain sivujalka osuu maahan vasemmalle kurvatessa, mutta senhan saa ainakin Vespassa otettua pois, kun on keskitukikin laitettu.
Hitaassa ajossa variaattorin viive tekee ajon vaikeaksi, siksi hitaasti ajettaessa täytyy pitää veto päällä ja takajarrulla säätää nopeutta.
Nimittäin käännöstä tehtäessä variaattorin viive aiheuttaa muuten sen että käy nolosti ja joutuu laittamaan jalan maahan...
Nopeassa ajossa vastaohjaus toimii, mutta skootteri kuin skootteri (paitsi palkkirunkoiset) on vispaava lerppu ja moottoripyöriin tottunut on äkkiä niiden kanssa ihmeissään.
Mä laitan sen kyllä joskus...
XX -04
Skootterilla, moposellaisella, tulee ajettua lähinnä talvisin, mutta sen verran kesähurvitteluakin tulee, että uskallan vastata.
Skootterin ajodynamiikka noin perstuntumalta on sekoitus kustomilla ajamista ja hermostuttavan herkkää sporttipyörää. Kustomia muistuttaa takapainoisuus, mikä tuntuu esim. jarrutuksessa, takajarru on merkityksellinen ja etunen on aika kevytpitoinen eli herkkä lukkiutumaan ja huono hidastamaan. Kuitenkin ohjauskulma on yleensä jyrkähkö ja etupyörä hyrrävoimavapaahko, eli ohjaus on herkkä ja kaarto tapahtuu niin pienessä kuin suuressa vauhdissa hyvin ketterästi, muuten rataohjusmalliin, mutta sitä painoa etusella ei ole. Tiukoissa paikoissa, jos vehkeessä on takajalkatapit, kannattaa pitää jalat niillä (kruiserimallin skoottereissa ei yleensä mahdollista, muissa kyllä) jolloin ajoasento muuttuu tunnokkaammaksi ja jaloille saa yleensä puristettua tukea siitä takakopasta. Eli kun ohjaa pienin liikkein ja painonsiirroin, mieluusti jalatkin runkoon tukien, ja jarruttaa takapainoisen malliin, niin hyvin skootterillakin kulkee. Jopa näin talvisäällä, viimeksi tänään 3. helmikuuta lumisessa Helsingissä.
Kimmo, ZRX ja Hero-Puch
Niin, olen kurvaillut isommilakin skoottereilla kesäkelissä, ja merkittävimpänä yhteisenä ajodynaamisena juttuina ovat olleet juuri raskas perä, kevyt keula- painonjako ja herkästi reagoiva ohjaus, niin hitaasti kääntäessä kuin vastaohjauksessa.
Kimmo, ER-12
Skootteri Peugeot Speedfight2 oli mun eka 2 pyöräinen. Sillä kävin puolukkametsässä Sipossa ja myös kahveella Porvoossa noin 6 vuotta sitten. Alkoi ottaa pattiin että vain yksi prätkä morjensti sen kesän aikana. Koitin ajaa kädet ja jalat levitettyinä että olisi näyttänyt kauempaa prätkältä. Vaan ei. Vauhti sinällään mulle riitti. Herne meni nenään siinä ja ensi keväällä oli uuden karhea Kawasaki ER-5 alla. No niin johan jo moikkailtiin ja jopa kyseltiin kahveelle joo... Kunnes faija (automies joka osaa vain tankata kotilon)tokaisi että ompas pieni pyörä. Nooo, siitä siten vaihtamaan ja alla olikin Yamaha XJR 1300. Vaihtojen jälkeen on nyt
CBR 1000 jossa heppoja riittää ettei enää vaihtoa sen puolen tarvit -Joten aiheeseen- ero on tekoblondin kokemuksen mukaan että kukaan ei moikkaa.
Honda CBR 1000, Magna 1100 Kawa ZR7s, BT1100, XJR1300,Triumph Speedmaster 900
Oma ex. oli tuo Burgman 400, jolla sitä tuli muutama vuosi cruisailtua. Ihan winha vehjes sekinAjoasennon suhteen vaihtoehtoja oli lukuisa määrä! Prätkällä about jäkitetään paikallaan, ei voi jalkoja juuri liikutella jne. Burgmanissa jopa tälläinen 196cm/100kg lihakasa pystyi vaihtelemaan asentoa aina suoraselkäisen pystystä, lähes nukkuvan makaavaan, polvet etukatteessa kiinni. Jalkoja voi asetella mielensä mukaan varpaat pystyyn etukatetta vasten tai taakse koukkuun penkin sivuille. Kesähelteillä suosituimmaksi tuli etukatetta vasten, custom-tyylinen, jalkaterät sivuille, varpaat ajoviimassa
Touring-katteen suojaavuus ajossa oli lähes 100% Piti osua todella kova sade tai ruuhkassa seisominen, jotta kosteutta syliinsä sai. Pienet renkaat toki poimivat tiestä kaiken mahdollisen moukun eikä niiden hyrrävoimatkaan kummoiset kovassakaan vauhdissa ole => hieman epävakaan oloinen tunne kun fillari ei laitakaan vastaan käännöksissä läheskään samalla tavalla mitä prätkä 100+km/h nopeuksissa tekee. Ja kyllä, tuo Burgman kelasi mittariinsa 150km/h ihan kiltisti, joten noita suurempiakin nopeuksia pääsi kokeilemaan
Kaupunki- ja ruuhka-ajossa ihan uskomattoman näppärä peli! Ei tartte huolehtia kytkimistä, eikä vaihteista. Liikkeelle pääsee kun vain kaasua kääntää. Jalkoja voi roikotella kuten haluaa. Voiko olla helpompaa. Ja pysäyttämisestä huolehti joko oik.käden etujarru tai vas.käden yhdistelmäjarru joka otti molempiin päihin = tuota vas.kaffaa sitä tulikin pääasiassa himmaamiseen käytettyä
No miksi sitten palasin mp:n pariin? Yksinkertaisesti ko. yksilön epäluotettavuus nousi niin merkittäväksi että siitä piti päästä eroon! Kaasari autom.ryypyllä 1-mukisessa 4-tahdissa ja variaattori-vaihteisto keskipakokytkimellä. Tuo kun sanoo nappi-startissa jotta ei nyt, niin minkäs teet. Ryyppyä et itse voi säädellä, se ainokainen muki kipinöi vain joka toisella rundilla ja akku kun loppuu, sitä ei mäkkärilläkään yritelläJa kun hinta-puolellakin samaan hintaan saa selvästi uudemman ja/tai tehokkaamman prätkän, niin eipä tuo maxi-skodu oikein enää houkutellut. Vieläpä kun Kawaan tuli mukana täysi 3x laukun setti, niin ei oikein voinut enää tavaratiloillakaan itselleen maxien parissa pysymistä "perustella"
![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Itse runsaat 20v moottoripyöräilyä harrastaneena ja lisäksi 2 suvea maxi-skootteria kuljettaneena voin muutamaan huomion myös tähän kirjoittaa.
Ensinnäkin - kun kirjoitellaan moottoripyörällä ajamisen ominaisuuksista tai maxi-skootterilla ajamisen ominaisuuksista, pitää muistaa että kummankin kategorian sisällä on valtavia eroja pyörien eri käyttäytymis- ja käyttöominaisuuksissa!
Toiseksi pitää aina muistaa edes alkeellistakin vertailua tehdessään, että vertailee saman aikakauden tuotteita ja niiden ominaisuuksia. Sillä, eipähän tuo Hondan tuuttikaan ole teknisiltä- tai ajo-ominaisuuksiltaan enää yksyhteen vertailukelpoinen esim. Hondan uusien matkapyörien kanssa - hopeellehan se siinä jää nykyisin, vaikka tuutti oman aikansa ykkönen olikin (vieläkin kaipaillen).
Olen ajanut ja harrastanut kaikenlaisia moottoripyöriä monttupyöristä ratapyöriin ja customeihin ja kaikilla niillä on omanlaisensa "omituisuutensa". Siksi minua hieman naurattaa tehdä vertailua tasolla esim. ajo-ominaisuuksien suhteen otsikolla "moottoripyörä / skootteri".
Skootterien kohdalla esim nuo pienemmät skootterit 50 - 500 cc ovat aivan eri maailmaa kuin isot maxi-skootterit 600cc >>.
Huomioidaan nyt vaikka vain massaa (isot maxit n. 265kg), rungon jäykkyyttä, jarrujen tehoa (ABS-jarruja), ajo-ominaisuuksia, koneen tehoa, renkaiden kokoa, varusteita, satulaa, jalkatiloja ...niin eroja syntyy
Itse mielelläni vertailen isoa maxi-skootteriani viimeksi omistamaani isoon customiin, koska tässä vertailussa minulla on vielä lähimuistissa parasta vertailupohjaa (mitenkäs pitkä se miesmuisti taas olikaan?)
Custompyörän iso eturengas antaa ajolle tiettyä rauhallisuutta hyrrävoiman vaikutuksen vuoksi ja sen että pienet tien epätasaisuudet eivät tunnu - näinhän sitä ajatellaan. No osin tämä on totta, mutta isossa mxissa on myös melko iso eturengas, mutta suurin etu on maxin etupään vakaudessa ja jousituksessa. Eipä ole maxissa tapahtunut suurissakaan nopeuksissa ns voplausta niinkuin tapahtui customissa (huh huh).
Vaikka minulla oli tuplaetujarrulevyt customissakin, niin nykyinen maxi pysähtyy säällä kuin säällä paaaaljon paremmin ja varsinkin kuormattuna ero on tosi iso, liekö ABS-jarruillakin osuutensa, että uskaltaa jarruttaa täysillä, sillä jarrutuksissa maxi käyttäytyy paljon rauhallisemmin.
Ketteryys ja ajomukavuus maxissa on aivan omaa luokkaansa niin kaupunkiajossa, kuin mutkateillä. Mutkissa maxilla voi ajaa aivan kuin mutkateille tehdyillä moottoripyörilläkin, kallistusvaraa riittää, mutta maxin etuna on lisäksi automaattivaihteisto eli maxi saa siinä selvän edun tiukkoihin mutkiin.
Painopiste ja painon jakautuminen isossa maxiskootterissa on myös erittän hyvä ja lisäksi matkavarusteiden lastaus penkin alla olevaan isoon tilaan vain parantaa tilannetta vertailtuna prätkiin.
Isossa maxissa tuota jalkatilaa riittää ja jalkojen asentoa voi muutella mielensä mukaa piiiitkillä ajoreissuilla, pidit sitten kyykkypyörän jalka-asennosta tai custom-tyylisestä jalat suorana ajosta. Selänasento on hyvä pystyasento, jossa ei kramppeja tule pidempäänkään ajaessa, lisäksi erilaiset säämuutokset eivät paljoa haittaa siellä ison sähköisesti säädettävän tuulilasin takana.
Matkankanopeudet ovat kasvaneet maxilla selvästi, isolla maxilla ei ole ollut mitään ongelmaa ajella 150-160 km/h matkavauhtia lastattunakin ja tarpeen vaatiessa sen saa kyllä kulkemaan selvästi enemmänkin (185- 190 km/h), eli tehoa on riittäväst
Miksi sitten maxiskootteri eikä moottoripyörä? No - molemmista kokemusta riittävästi, molemmat kivoja, mutta kyllä maxi antaa vielä sen yhden ylimääräisen kicksin kaikkien omien ominaisuuksiensa vuoksi.
Luotettavuuksien vertailusta en osaa sanoa vielä mitään, katsotaan muutaman kymmenentuhannen ajokilometrin päästä, mutta nykytekniikka on kyllä hämmästyttävän luottettavaa vaikka isossa maxissani sitä nykytekniikkaa onkin niin pirusti.
Enää minä en (vanhuusko?) vaihtaisi pyörääni mihinkään vanhaa perustekniikkaa omaavaan motskariin tai maxiin, sillä olen jäänyt koukkuun nykytekniikan ja nykytietämyksen suomiin hienoihin ominaisuuksiin.
honsuya
Burgman Executive 650 /08
Olla normaali ei ole parhaita puoliani.
Jos luet avausviestini niin varmaan ymmärrät miksi haluan vertailla ajamiseen liittyviä asioita mp:n ja skootterin välillä, en ajo-ominaisuuksien välillä.(honsuya @ Helmi. 05 2010,12:24) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141