Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Nojjaa nyt olis 600cc Hornettiin(vm99) asenneltu tuo Dynojetin suutinsarja. Jos oikein luin ohjeista niin sliparin ja vapaavirtausilmansuodattimen kanssa pitäisi laittaa 106 suuttimet.

    Vakionahan on sivuilla 100:set ja keskellä 102:set tai ainakin nämä oli paikoillaan. Joten käsitinköhän oikein että että noi dynojetit on kuitenkin kaikki samaa kokoa eikä keskellä ole isompia? Vähän on kuitenkin tuo Englannin tekninen sanasto hakusessa.

    Onkohan joku muu pähkäillyt saman ongelman kanssa?
  2. #2
    Eikö kenellekään ole sanoa tähän mitään?
  3. #3
    Näin taitaa ainakin factoryn-suutinsarjoilla olla, muistaakseni, joten ehkäpä dynojetilläkin? Ainakin, kun mun entiseen gsx-r600:een vuonna 2005 vaihoin suutinsarjan niin olivat kaikki saman kokoisia.
  4. #4
    No joo ne on sitten kaikki 106:sia suuttimia.

    Mutta mikähän on mahtanut mennä vikaan ku nyt ei Hornetti käynnisty enään? Eikä edes yritä. Sahaa vain mutta mitään ei tapahdu. Kipinää saa, mutta ilmeisesti bensaa ei, koska tulpat ei ainakaan ole märkänä.

    Oliskohan mahdollisesti tuossa suuttimien asennuksessa mennyt jotain vikaan? Neulojen ja jousien kanssa ehkä?

    Tosin siitä nyt on aikaa ku viimeksi ollut käynnissä eli syksyllä.

    Kaasareille asti se bensa tosiaan tulee, tyhjennysruuveista testattu.

    Ja onko seosruuvi se kaasarin pohjassa oleva ristipääruuvi? Lähellä tyhjennys ruuvia?

    Ohjeissa luki että se pitäisi kiertää kiinni ja sitten avata 2 ½ kierrosta. Tarkoittaako tämä siis kaksi kokonaista ja puolikas vai kaksi puolikasta?(Luultavasti ensimmäinen).

    Paljon on kysymyksiä ja vähän tietoa

    Olisin kiitollinen jos joku jaksaisi vähän avata tätä ongelmaa.
  5. #5
    Neulojen prikat (e-clip) laitetaaan hyvin todennäköisesti keskimmäiseen pykälään( tarkka lukiteprikan kohta lukee siinä ohjeessa), ja kasaa hilut just oikeassa järjestyksessä takaisin paikalleen. Väärin kasattuna tulee ilmavuotoa neulan ja luistin juuresta, eikä kone käy, ainakaan kunnolla. Sitten kun kaasareisen yläpäät on täysin kasassa niin tarkista sormella kaasareiden kurkusta luistien vapaa ja helppo liikkuvuus.

    Ja sitten vaan rassaamaan ja räpläämään sitä alapäätä! Eikö?
    kaasareista!


    -Vakioputkistoa käytettäessä toimii parhaiten ne pienimmät sarjan mukana tulleet suuttimet.
    -Jos pönttö on vaihdettu paremmin virtaavaan malliin niin laita ne seuraavaa kokoa suuremmat suuttimet.
    - Ja sitten jos käytössäsi on ihan oikein kunnon viriputket (siis ei mallia made in china) alkukäyrineen ja kaasareissa vapaavirtaus suodattimet, laita ne suurimmat mukana tulleet suuttimet.

    Pakkauksessa tuli luultavasti 3:t erikokoiset suuttimet (mainjet), neulat (fuel needles) ja jouset (slide spring)?

    Yleensä vakiona kaasareissa on keskimmäiset suuttimet erikokoiset kuin reunoilla, ja kaikki vakiosuuttimet on pääsääntöisesti suuremmat kuin dynojetin suuttimet. Suurin teho ero vakioon tulee polttoaineen optimaalisesta syötöstä tulee noista uusien neulojen muotoilusta, ja lähinnä juuri tuonne keskialueen kierroksille.

    Jos seosruuvin asennoksi on ilmoitettu 2 ja 1/2, niin käännä ruuvit kevyesti kiinni ja avaa sitten 2 täyttä kierrosta, ja se puolikas vielä päälle.

    Ja sitten vielä nämä toimenpiteet pitäis puuhata lisäksi onnistuneen lopputuloksen aikaansaamiseksi:

    + Tarkista kohojen pintojen korkeus.
    + Säädä venttiilit.
    + Synkkaa kaasarit.
    + Hienosäätö kaasareille lopuksi vielä dynossa.

    Näillä ohjeilla sen homman pitäis olla aika jo aika likipiti oikein.

    Suzukissa dynojetin suutinsarjan asennus ohjeissa annettiin nämä em. ohjeet.

    Kaipa hondaan on melkolailla samat perus asennusohjeet dynojetin valmistamalle sarjalle??? Luulisin??

    Ristipää ruuvit kaasarin pohjassa on luultavasti ne tyhjennysruuvit.

    Jos ei käynnisty niin onkohan kalvot oikein kunnolla paikallaan ja neulat prikkoineen ihan oikein kasattu (just niitä ilmavuotoja?)?
    Murjaanien kuningas!
  6. #6
    Juu elikkä ohjeissa luki että 102 suuttimet jos vakio-osat kiinni ja 106:set jos putkea ja putsaria, itsellä on Leo Vincen slipari ja K&N vv-putsari. e-clipsit laitoin keskimmäisiin uriin ohjeiden mukaan.

    Kyllä ne hilut on aika varmasti siellä oikeassa järjestyksessä(neulat,jouset,e-clipsit ja prikat). Tuosta luistin liikkeestä en kyllä ole ollenkaan varma. Kuinka pitkä sen pitää olla? Millejä vai senttejä? Ja neulastako siinä otetaan kiinni ja koitetaan sitä liikkuvuutta? Liikkuuko neula kiinteästi luistin mukana?(huomaa varmaan että mulla on nämä kaasarit hyvin hallussa). Ja onko luisti se muovinen värkki mikä on niiden kalvojen alla?

    En usko että tuossa mitään isompaa vikaa pitäis olla, koska syksyllä tosiaan toimi vielä kuin kello.

    Ja vien kyllä penkkiin säädätettäväksi sitten ku saa toimimaan

    Kiitos vastauksesta.
  7. #7
    Lainaa (HondaM83 @ Helmi. 07 2010,15:10) kirjoitti
    Juu elikkä ohjeissa luki että 102 suuttimet jos vakio-osat kiinni ja 106:set jos putkea ja putsaria, itsellä on Leo Vincen slipari ja K&N vv-putsari. e-clipsit laitoin keskimmäisiin uriin ohjeiden mukaan.

    Kyllä ne hilut on aika varmasti siellä oikeassa järjestyksessä(neulat,jouset,e-clipsit ja prikat). Tuosta luistin liikkeestä en kyllä ole ollenkaan varma. Kuinka pitkä sen pitää olla? Millejä vai senttejä? Ja neulastako siinä otetaan kiinni ja koitetaan sitä liikkuvuutta? Liikkuuko neula kiinteästi luistin mukana?(huomaa varmaan että mulla on nämä kaasarit hyvin hallussa). Ja onko luisti se muovinen värkki mikä on niiden kalvojen alla?

    En usko että tuossa mitään isompaa vikaa pitäis olla, koska syksyllä tosiaan toimi vielä kuin kello.

    Ja vien kyllä penkkiin säädätettäväksi sitten ku saa toimimaan *

    Kiitos vastauksesta.
    Juu. Kokeile vekotinta niillä 106:lla noilla sun putkella ja suodattimella. Se luisti on se just se sama muovinen värkki, ja se neula on "lähes" kiinteästi kiinni siinä. Eli se pitkä jousi työntää sitä neulaa alaspäin sitä luistin pohjaa kohti. Se neula pysyy paikallaan juuri sen pitkän jousen voimalla, ja se jousi työntää sitä neulaa että luistia, yhtenä pakettina alaspäin.

    Moottorin alipaine nostaa sitä luisti/neulapakettia kaasua annettaessa ja kierrosten noustessa sitten ylöspäin.

    Sen luistin pitää nousta alhaalta ihan ylös asti, eli sen kaasarin reiän pitää aueta täysin auki kevyesti sitä luistia sormella nostamalla, sieltä ilmanputsarista päin katottuna. Ja kun otat sormen pois sieltä herkkureiältä * niin sen luistin pitää tulla heti takasin, eli täysin alas. Sen jousen voimalla.
    Liukasta liikettä sen pitää olla siellä reiällä, you know man!

    Kangertelematta, ja ihan joka kaasarista.

    Ja jos ne kaikki ei liiku just silleen, niin otappas ne yläkannet ihan suosiolla auki, jotakin siellä yläpäässä on silloin kasattu persiilleen.



    Murjaanien kuningas!
  8. #8
    Asia kunnossa. Kiitos näistä. Ja näillä mennään. Luulen kyllä että ne luistit ei pääse liikkumaan oikein.
  9. #9
    Kyllä se vain niin oli että luistit ainakin sormella koittaen liikkui ihan vaivatta... Kuuluuko luistien nousta ku yrittää startata ja kaasuttaa samalla? Nuo ei noussut.

    Mistä suuttimista sitä bensaa tulee ku yrittää startata?

    Tässä alkaa nyt olla keinot vähän vähissä. Koitan vielä puhdistaa tyhjäkäynti suuttimet jos niihin olis paskaa päässyt ku syksyllä käytin kaasareita tyhjäksi.
  10. #10
    Lainaa (HondaM83 @ Helmi. 08 2010,18:43) kirjoitti
    Kyllä se vain niin oli että luistit ainakin sormella koittaen liikkui ihan vaivatta... Kuuluuko luistien nousta ku yrittää startata ja kaasuttaa samalla? Nuo ei noussut.

    Mistä suuttimista sitä bensaa tulee ku yrittää startata?

    Tässä alkaa nyt olla keinot vähän vähissä. Koitan vielä puhdistaa tyhjäkäynti suuttimet jos niihin olis paskaa päässyt ku syksyllä käytin kaasareita tyhjäksi.
    Ei mitenkään vittuilemalla mut jos on ihan perusasiat epäselviä ni pyytäsit edes jonkuu ammattitaitosemman mukaan.
    Kawasaki zx-10r
  11. #11
    No sen vois kyllä tehdä Mutta ei vain voi käsittää mikä tuossa olis voinut mennä vikaan. Syksyllä toimi kuitenkin vielä loistavasti. Ja ohjeiden mukaan tuo suutinsatsin vaihto... Vaan eipä toimi enään.
  12. #12
    No jaa vika löytyi *

    Pitkän etsimisen, epätoivon ja tiedottomuuden jälkeen löysin vian joka olikin aika yksinkertainen. Se pieni letku mikä lähtee hanalta oli mennyt ruttuun ku asensin kaasarin uudelleen paikoilleen ja sen takia ei saanut sitten kunnolla bensaa. Letku vain menee lohkoon ja sieltä tulee imua joka avaa hanan. Pahassa ja ahtaassa paikassa tuo tuke oli.

    Ekalla kertaa se ilmeisesti oli vain vähän rutussa ja toiselle kertaa ku laitoin kaasarit uudelleen paikoilleen ei bensaa tullut ollenkaan jolloin tuli sitten ensin putsattua ja testattua hana ja sitten vasta katsottua mikä on ku imua ei tule koneelta.

    No mutta tulipahan opittua jotain tästäkin *



  13. #13
    Lainaa (Huoppi @ Helmi. 08 2010,20:50) kirjoitti
    Lainaa (HondaM83 @ Helmi. 08 2010,18:43) kirjoitti
    Kyllä se vain niin oli että luistit ainakin sormella koittaen liikkui ihan vaivatta... Kuuluuko luistien nousta ku yrittää startata ja kaasuttaa samalla? Nuo ei noussut.

    Mistä suuttimista sitä bensaa tulee ku yrittää startata?

    Tässä alkaa nyt olla keinot vähän vähissä. Koitan vielä puhdistaa tyhjäkäynti suuttimet jos niihin olis paskaa päässyt ku syksyllä käytin kaasareita tyhjäksi.
    Ei mitenkään vittuilemalla mut jos on ihan perusasiat epäselviä ni pyytäsit edes jonkuu ammattitaitosemman mukaan.
    Kantapään kautta, kaikki sudenkuopat läpikäyden. Siitä se homma lähtee.

    Puhtaus on onnistuneen remontin puolivoitto, räjäytyskuvat, ja koko ajan täydellinen tieto ja ymmärtämys, mitä ja miksi mitäkin on tekemässä. Jokaisen osan, ja myöskin niiden osien tarkoituksen tietämys.

    Kyllähän toki tämä suutinsarjan asennuskin on jo vähän sellanen homma että kohtalainen tekniikan perustuntemus ko. laitteista ennen työn aloitusta olisi ihan paikallaan. Voi tulla joskus aika kalliita opetteluja ja työharjoitteluja.
    Venttiileiden & mäntien palamisia yms. jotain muutakin pikku mieliharmia saa väärin tehtynä. Joskus ne jää onneksi pelkkään siihen perinteiseen tehohävikkiin ja pariin hävinneeseen pikku osaan.

    Mutta, onhan se toki jostakinhan se tämäkin laji on aloitettava.


    ps: (lopullinen saatu tehohyöty sijoitettuun rahaan ja työmäärään voi sitten aiheuttaa sen viimeisen ihmetyksen?) ainakaan pienempi kuutioisissa uudemmissa moottoreissa lopullinen hyöty on lähes olematonta. Isommista ja noista vanhemmista koneista saa vähän paremman hyödyn irti suutinsarjalla.

    Eikä ne työt sitten vielä tähän lopu. Ja jatkohommat edes kohtuullisesti onnistuneen tuloksen aikaan saamiseksi aloittelevalta moottorin korjaajalta ei ainakaan helpotu, koska seuraavana sitten alkaa: venttiileiden säädöt, kaasareiden synkkaukset, dynosäädöt yms. ennen sitä lopullista teho hyötyä ( ehkä pari hp:ta tehoja max kierroksilla, mutta keskivääntö vähenee?, tai suutin kokoja vaihtamalla taas sitten toisinpäin)
    = anyway + - 0

    No, seuraavan mopon suutinsetin asennus sujuu jo paljon paremmin?
    Murjaanien kuningas!
  14. #14
    Joo eiköhän se seuraava suutinsatsin asennus paremmin mene

    Tiedostan kyllä että näillä vireillä ei nyt kuuhun pääse, mutta lähinnä tarkoitus on saada säädöt kohdalleen putkea varten.

    Monet on kyllä kehunut että keskialueen vääntöä pitäisi tulla?

    Kyllähän ne vähän kalliita hevosia on, mutta äänet paranee.

    Ja itse en näillä taidoilla kyllä rupea kaasareita synkkaamaan tai venoja säätelemään Lykkään mopon jonnekin mp-pajalle, jossa samaan syssyyn säätö ja penkitys.
  15.  
  16. #15
    Tähän liittyen sellainen kyssäri, että kun dynon mukana tulee ne pienen pienet häviävät kiinteät ympyräprikat niin tuleeko ne säätöprikan alapuolelle (luistin ja säätöprikan väliin) vai yläpuolelle( jousen ja säätöprikan väliin)??
    Kawasaki zzr 1100 -99
    Kawasaki ZRX 1100 -99 "Steady-Eddie"
    Yamaha XJR1300 -04
    Suzuki VX800 -97
    Kawa zzr600 -92
    Honda CB K5 -75