Missasin moisen kisan altogether... Ei niin, että olis mitään erityistä kuvaa ollutkaan.
Aavistuksen nyppii tuossa edellisvuotinen kisa, johon lähetin sitten tylsän ratakuvan, enkä Artsin lentokenttälähtöä otsikolla "1600 metriä vapautta"
Kilpailut on aina sitä what iffiä...
-09 ehdokkaita, tai siis sellaisia joilla olettaisin olevan mitään saumaa päästä edes top 30:neen...
http://www.pgn1.kuvat.fi/kuvat/Alast...+20.5.09/3.jpg
http://www.pgn1.kuvat.fi/kuvat/Alast...020.5.09/2.jpg
http://www.pgn1.kuvat.fi/kuvat/Alast...+31.5.09/3.jpg
http://www.pgn1.kuvat.fi/kuvat...._29.jpg
Jep, tylsä hetki, selasin kesän kuvia... Sais kevät jo kiiruhtaa...
Testi
Mää olen lopettanut jo aikoja sitten osallistumisen näihin kisoihin kun ne ei ymmärrä kuitenkaan mun kuvia koskaan.
Mulle on jäänyt mieleen se sun kuva Ahvenistolta, jossa yksinäinen (blade?) pilkistää pilttusta. Kuva oli varikonportin suunnalta otettu. Se jotekin puhutteli *(S^Hansu @ Helmi. 03 2010,18:01) kirjoitti
Edit: Siis tämä -> Klik
xxx
Osallistuin tällä!
En voittanut, saat***n tuomarit! *![]()
Same shit, different day.
Mchuurre, kannattaa vilkaista esimerkiksi TIJ:n mainitsema sommittelu ja sitten kannattaa kiinnittää huomiota muunmuassa horisonttiin.. Itsellä särähtää silmään noissa kuvissasi horisontin vinous esimerkiksi maisemakuvissa.
Lisäksi voisit harkita järjestelmäkameraan sijoittamista, kun olet noin innostunut valokuvauksesta? Hyvän perusjärkkärin saat jo 400eurolla (esim. Canon EOS 1000D), jolloin saat kuvista paljon parempia ja realistisempia esimerkiksi väreiltään, kunhan säädöt ovat kunnossa.
Älä suinkaan jätä kuvausta sen takia, että tuomaristo ei pitänyt sinun ottamista kuvistasi. Minäkin olen nauranut itseni tärviölle, kun olen katsonut joitain pilipalikuvauskilpailuiden voittajakuvia.
Triumph Daytona 600 -04
Rossi-kuramonttukuvien menestystä saattanee selittää MP-lehden omistajan tausta rossi-kuramonttujen kuvaajana![]()
Vähän ohi, mutta monissa esim lehtien järkäämissä valokuva kilpailussa on törkeen huonot palkinnot, varsinkin jos vielä luovuttaa kuvansa oikeudet ties kelle ja mihin.
Ja Huurre jatkaa kuvaamista vaan, kiitos.
Ja vaikka oikeudet luovuttaakin, niin velvollisuudet jää. Jos sattuisi käymään tilanne, että kuvassa näkyy jotain mihin piti olla lupa, niin itte joutuu vastuuseen.
1000
Tsekattu sekä lehti, että aloittajan kuvat ja sori, kyllä lehdessä oli parempia kuvia. Monessa niistä valo tosi upea, ja muutenkin niissä oli tunnetta ja tapahtumaa. Aloittajan kuvat oli ihan kivoja, mutta siihen se jäikin. Se ei ihan riitä, että kuvat on otettu hienoissa maisemissa, niissä pitää silti olla jotain sisältöäkin.
Kuvaamista ei silti kannata lopettaa, mutta vielä on kehittämisen varaa ennen kuin voi voittoa odottaa.
Muutaman syyn voin arvata, miksei esimerkiksi noilla kuvilla voitettu kisaa:
- perinteinen kuva, jossa on maisema ja jossakin se pakollinen moottoripyörä tyhjän panttina, on lähtökohtaisesti tylsä ja kliseinen asetelma ja kuva suurella todennäköisyydellä karsiutuu jo sen perusteella,
- samassa kuvassa on taivasta ja jotain varjossa tai muuten heikommassa valossa olevaa tauhkaa etualalla -> tauhka alivalottuu tai taivas ylivalottuu, keskipäivän valo pilvettömältä taivaalta on vaikea tilanne kunnollisen valotuksen kannalta,
- kuva ei kerro mitään tarinaa, vaan latistuu tasolle "tässä on vuori/moottoripyörä/puu/jotain roinaa",
- on kuvattu kaunista maisemaa ja oletettu että myös kuva on automaattisesti kaunis; vaan eipä ole, kauniista maisemasta on ammattilaisellekin erittäin vaikeaa saada kaunista kuvaa,
- kuvissa ei tapahtu mitään tai katseelle muodostu luontevaa suuntaa, kuvassa ei näy keskinäistä vuorovaikutusta, vastakkainasettelua tai mielenkiintoisia yksityiskohtia tai kuvassa on liikaa huomiosta kilpailevia kohteita,
- kuvaa ei ole haettu vaan roiskaistu väkisin tuosta vaan suorilta jaloilta, hyvä kuva tulee hakemalla sitä kärsivällisesti ja ottamalla paljon kuvia ja sitten karsimalla sieltä se yksi ja paras per kohde. Karsintasuhde voi olla esimerkiksi 1:50. Jos jokainen tai edes joka toinen onnistuu, on jo aikamoinen tekijä. Amatööri syyllistyy liian usein kameran säästelyyn ja kaiken materiaalin säilyttämiseen ja julkaisemiseen.
Ei se vaan ole helppoa. Sitä on vaan opeteltava niin teorian kuin käytännön kautta. *![]()
1000
Kolasin vanhoja kuvia läpi ja tuli eteen yksi räpsy pyörän päältä otettuna. Kalusto nyt on kovin vaatimaton ja tekniikka surkea, mutta amerikkalaisittain kysyttynä; "does this qualify?"
![]()
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
*Onhan noita mopo, vuori, aurinko kuvia kaikilla albumit pullollaan...
Trumppa puolella vaikuttavan kaverin kuvat on omasta mielestä aika hienoja, Puustinen
"Little dirt never hurt anybody." - MacGyver
"vrsca 1130cc & vrscdx 1250cc v2 HD"
"Maximum speed: 58 knots V6 YAMAHA"
Elä Huurre masennu, et sää hävinny tuossa sporttibemaristien kisassakaan kuin vaivaisella pisteellä.
Oli muuten komee ja tunnelmallinen kuva.![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Joo ei Huurre muuta kuin hartiat kyssään ja kohti uusia pettymyksiä. Itse en ole laitellut pahemmin kuvia esille, mutta kannustuksen nimissä hieman pohdintaa.
Tässä on tullut kommentteja missä on hieman perääkin kuten sommittelu ym. Kameran kanssa liikkeellä ketjuissa myös EK:n kuvissa on hieman "maneeria" (pyörä, vuornerinne, kaktuksia ja helvetin hienot kelit...) Tämä on nyt sitten sitä rakentavaa kriktiikkiä mikä tekee meistä parempia ihmisiä. **Kuvilla on tietysti se arvo että nähdään, joo , käyty on. Mutta esim. kultainen leikkaus ym. huomioiminen toisi sitä sisältöä ja fiilistä kuvaan. Sitten vielä se että tekniikan rajat kun hoksaa, niin kehnommillakin vehkeillä saa hyviä kuvia. Itse olen luopunut kännykällä ja digipokkarilla edes yrittämästä huonossa valossa.
Niin ja lopuksi, että ehkä jonain noita omiakin otoksia voisi laittaa näkysälle, kunhan saisi päätettyä hommaako digijärkkärin vai FullHd videokameran... Tai siis kumman ensiksi.
Törmäsin äsken tähän kuvaan netissä surffaillessa.
Oliskohan kuvalla mahdollisuuksia
![]()
Kawasaki ER-5 '99 --> Kawasaki Z 750 '05 --> Yamaha YZF R1 '05 --> polkupyörä (Mitä kivaa ensi kesälle radalle?)