HS laski viime vuoden mp-raadot ja aloittaa jutun toteamalla mp-kuolemien tuplaantuneen 10 vuodessa. Ihme kyllä lopussa muistetaan sentään mainita, että mopojen määrä on yki kaksinkertaistunut samana aikana. Huoh... ehtaa "journalismia" taas.
http://www.hs.fi/kotimaa....2887909
-hh-
Eikös kuolemat sitten ole tuplaantuneet?
Siinä sentään kumottiin se ubaani(org) legenda että kolmion takaa tulevat puusilmäkotilokuskit aiheuttavat (lähes) kaikki kuolemaan johtaneet onnettomuudet.
"Useimmiten motoristi saa surmansa yksittäisonnettomuuksissa, joissa ei ole toista osapuolta." HS
No jaa, vähän turhan lyhyestihän tuo oli esitetty, mutta ei toisaalta mitään yllättävää sisältänyt.
Tuossa on tuo liikenneturvan hässäkkä, mistä oli maininta:
Klik!
Olen pahoillani, mutta sinulle emme saaneet mitattua nopeutta.
Tämän lainauksen mukaisen tekstin kun suurin osa sisäistäisi niin vähemmällä kivulla ja surulla päästäisiiin.
"Turvallisuus omissa käsissä
Iso osa tutkituista motoristien kuolemaan johtaneista onnettomuuksista oli yksittäisonnettomuuksia. Lisäksi kuljettajan oma käyttäytyminen oli lisännyt onnettomuusriskiä ja ainakin osittain aiheuttanut sen, että onnettomuuteen ajauduttiin kahdeksassa tapauksessa kymmenestä.
Tutkittu onnettomuusaineisto osoittikin, että motoristien ns. aidot vahingot olivat tutkituissa kuolonkolareissa harvinaisempia kuin mitä oletettiin.
- Motoristit ovat silti yhä taipuvaisia kohtalonuskoon. Ikään kuin hyväksytään, että moottoripyörä on liikkumistavaltaan riskialttiimpi ja että vahinkoja sattuu. Kuljettaja voi kuitenkin vaikuttaa omaan toimintaansa ja sen kautta myös muuhun liikenteeseen ja suurempiin kokonaisuuksiin. Turvallisuus on pitkälti omissa käsissä, Lammi huomauttaa."
HS:n otsikointi tyypillisen ahterista.(xs2jammu @ Helmi. 14 2010,09:26) kirjoitti
Mutta eikös se muuten juuri niin pitänyt mennä, ettei vauhdilla ollut väliä, koska jos ollaan törmäyskurssilla - vähän niinkuin laivat tai avaruusalukset - niin siinäpä ei voi kuin korkeintaan yrittää tehdä ristinmerkkejä (jos enää ehtii).... ? Kyseessä on vaan tilastotappiot, joita väistämättä syntyy, koska ´silloin roiskuu kun rapataan´.
Ja että 8/10 tapauksesta omaan piikkiin... mitä hittoa, ei kai nyt tunnetusti taitavien ja rohkeiden katumotoristien tilasto voi näin nolo olla. Hehän hallitsevat tilanteen, ja heillä on sitä pelisilmää vähän venytellä sääntöjen asettamia limiittejä. Tämän täytyy olla pelkkää Liikenneturhan kusetusta!
Oliskos se kevään ensimmäisen v-mies/k-hattuväännön aika??
![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Omat nopeuteni maanteillä laskivat parin ratapäivän jälkeen. Siellä tajusi konkreettisesti miten paljon vaikeammaksi nopeus tekee tilanteet ja ehkä myös takaraivoon tuli se ääni sanomaan etten ehkä olekaan se kaikkein taitavin ajaja.(pecha @ Helmi. 14 2010,09:58) kirjoitti
CBR600RR
H-D XL883R
ex. Kawa ER-5, CB600F, CB1300F, BMW R65
Ehdottomasti on väännön aika.!!(pecha @ Helmi. 14 2010,09:58) kirjoitti
Delvac-vääntö ottaa jo pikkuhiljaa tulta allensa.
Itse asiaan, niin tässä olen samoilla linjoilla.. Tilasto kertoo sen, että moottoripyörä onkin oletettua turvattomampi laite, niillä oman harkintakyvyn mukaan valituilla nopeuksilla..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
MTV3 ei ollut muistanut kertoa, että moottoripyörien määrä on kasvanut![]()
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Tiedä onko mautonta vai ei, mutta nyt on hyvää aikaa jokaisen hiukan miettiä. Keväällä kun työnnän tallista ulos juuri putsatun oman rakkaan, niin kuinka minun tulisi toimia, että olen syksyllä viellä hengissä ja työnnän pyörän takaisin talliin. Kaikki kuolemaan johtaneet onnettumuudethan ei johdu omasta virheestä. Auto joka tulee kolmion takaa eteen, ajat kylkeen ja kuolet. Vikahan ei olut sinun, mutta olisinko voinut ennakoida. Ajat kauniina kesäpäivänä rajoitusten mukaan, aurinko paistaa selän takaa ja vastaan tulee rekka. Viimehetkillä huomaat, että rekan takaa lähti henkiauto ja Pam. Vika ei taas kaan ollut sinun, mutta....
Riippuu kesästä jos on kaunis kesä niin tulee enempi ruumiita kun vieme vuonna. Sateisella kesällä päästään vähemmällä.
Honda CBR1100XX Super Whitebird
SS1000 CBR1100XX ennätysajo.
www.xxmeeting.fi
Väännön paikka tosiaan...
70% kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtui taajamien ulkopuolella ja näistä vain joka neljäs kohtaamisonnettomuuksissa.
Taajamissakin kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 42% johtui ulosajosta. Noin joka viides edellisistä tapahtuu risteysalueella... Tiedot ovat 2001-2008 tilastoista poimittuja, tuskin mitään "uutta" kenellekkään
Eipä ole paljon autoilijoilla noihin tilastoihin vaikutusta.
Vilkaisin tuon lehtijutun, aika yksipuolista ja sensaatiohakuistahan tuosta oli koitettu hakea. Mikä ei kuitenkaan hirveästi yllätä.
Jos vaan koitettaisi tehdä töitä jo autokoulussa tuon ulosajojen tilastojen pienentämiseksi, siellä ne suurimmat luvut on. Jokaisella kortin jo omaava sen työn voi aloittaa omalta kohdalla joka kerta kun kypärän laittaa päähän. Muistaisi vain itsekkin
Tän kun kaikki ymmärtäs. myös autoilijat ja sitten lain säätäjät.(H@nde @ Helmi. 14 2010,11:37) kirjoitti
Vauhti ei sinällään oo vaarallista mut jos työnnetään täysillä jokapaikkaan niin joskus "osuu Juhaa leukaan".
Ja kun pyörästä on kyse: aina sattuu kun sattuu jotain.
Mut aiheeseen -
-oon myös kyllästynyt median kohuhakuiseen vaiko tarkoitushakuiseen otsikointiin ja juttu rakenteeseen.
Hyvin usein tuntuu et tiettyjen asioiden yhteydessä tavoite on muokata mielipiteitä esim motoristeja vastaan esittämällä esim negatiiviset asiat isossa valossa ja positiiviset sit vain todetaan 1-2 lauseessa jutun lopuksi. Tai toisinpäin - riippuu aiheesta.
Ikään kuin toivotaan ettei vasta-argumentteihin asti jaksettaisi lukea tai niitä vähättelemällä ne ei vaikuttaisi.
Miksi ei samaan asiaan liittyviä faktoja ja kommentteja voisi esittää tasapuolisiesti. Liian usein huomaa et jutun sisältö yhtäkkiä muuttuukin kun sen viimeisen kappaleen saa luettua.
Journalismin periaatteet kai on vaan muuttunu vuosien saatossa ja meidän(taas meidän) täytyy sopeutua.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Tuon voisi sanoa myös et 30% taajaman ulkopuolella on kohtaamis onnettomuuksia ja 58% taajamissa.(yamark @ Helmi. 14 2010,11:54) kirjoitti
Se mitä viime vuosien tilastoja oon tutkinut ja onnettomuus raportteja. - autoilijat voi oikeesti vaikuttaa. Noista kohtaamis onnettomuuksista mun mielestä oli aika suhteettoman suuri osa autoilijan aiheuttamia. - samaa tukee omat havainnot liikenteessä. Usein mp:llä joutuu väistämään/jarrutteleen väistääkseen ihan normi tilenteissa, autolla harvemmin.
Toki mp-kuski aiheuttaa suurimman riskin itse kuten ulosajotilastoista näkyy. Tähän taas voisi olla hyvä vaikuttaa autokoulussa ja sen jälkeisellä ajoharjoittelulla, mm radalla.
Tässä olis vakuutusyhtiöillä mahdollisuus vaikuttaa korvaus käytännöillä.
Moni on sanonu ettei tuu ratapäiville harjoittelemaan kun vakuutus ei korvaa, vaikka eivät kovaa ajaiskaan. Ja monelle noista olis tehny hyvää käydä totuttelemassapyörän kääntämistä.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
jjaahas, kevät on saapunut orggiin.![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.