Tulihan se (manuaalivaihteinen) jokunen aika sitten itsekin kokeiltua...
+ ajoasento
+ huomattavan ketterä
+ takapään tunto erilaisissa tilanteissa
+ jarrujen tehokkuus
+ hyvä muotoilu, jottei jalat pala koneen jäähdytysilmasta
+ tuulenohjaimen geometria piti pyörteet poissa 191 cm kuskillekin
- noin 5500 rpm kohdalla alkava voimakas pakometeli, kun putkissa avataan lisäläppä
- käyntitunnelma on, kuin siinä "puuttuisi syleintereitä" alhaalla
- yht'äkkiä tulee tunne, että moottorissa onkin "kaikki kotona", kun kierrokset nousee yli 4000
- etupää tuntui vähän lerpulta (lienee kuitenkin vaan säätöongelma)
- kiihdytettäessa voimakkaasti tuntui luvattuihin tehoihin nähden melko vaatimattomalle
Lopputunnelma oli se, että oli saatu aikaan näppärä city- / touringpyörä, joka soveltuu hyvin "tavalliseen" ajoon. Ei tarjonnut mitään ihmeellistä koneen puolesta. Huomattava näppäryys ja ketteryys oli ajotuntuman tulema, ainakin itselleni.
Melkoisen kallis peli, siihen nähden mitä oli tarjolla.
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Ei tullu mieleeni, tai jos tulikin, katosi salamannopeasti nähtyäni tuon kammotuksen luonnossa. Kertakaikkisen ruma pyörä, fy fan !
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Automaatissa on kaksi valintaa jotenkin tyyliin "sport" ja "touring". Sport asento pitää kierroksia korkealla eikä vaihda isoja vaihteita pienissä nopeuksissa. Touring taasen vaihtaa melko nopeasti kutoselle asti. Lyhyehkön koeajon perusteella "kick down" vaatii kahvan kääntämisen täysin auki tappiin asti, vasta silloin laatikko alkaa vaihtamaan pienemmälle. Nopeudesta riippuu kuinka pienelle, tuskin kutoselta ykköselle. Pelkkä reipas kaasunavaus ei sinällään riittänyt alasvaihtamiseen.(jyk4 @ Elo. 30 2010,13:37) kirjoitti
XX -04, R1200GS -13
Justiinsa noin, miten on osattu tehdä nykypäivänä iso kone joka on alakierroksilla ihan tönkkö ja vasta 4000 jälkeen potkaisee? No, ehkä olen vain tottunut bläkkärin koneeseen, jossa tasainen ja värinätön veto alkaa 2000 rpm ja jatkuu punaviivaan.(Masa @ Elo. 30 2010,15:04) kirjoitti
XX -04, R1200GS -13
Villinä veikkauksena kiitos kuuluu iki-ihanille päästömääräyksille.(Birdie @ Elo. 31 2010,15:28) kirjoitti
Superbike #7
Suht normaalia DSG-laatikon toimintaa. Tuota jos voisi ohjelmoida pyöräkohtaisesti, niin siitä voisi tulla jotain lähinnä touringkäyttöön. Sport-asento saattaa toimia paremmin kuin autoissa, koska mp:tä ajetaan enemmän kierroksilla joka tapauksessa.(Birdie @ Elo. 31 2010,11:05) kirjoitti
Ajoin sen manuaalisysteemin, ja aika puhditon se on alle 4000rpm, sen jälkeen toimii. Lisäksi värisee ja pörisee kummasti pikkukierroksilla, vähän moottorikelkkafiilinkiä tuli. Muutenhan se on ok, mutta ei sitä voi/pidä verrata mihinkään aiempaan Hondaan.
Vanhemmat VFR:t ovat ihan samanlaisia tärisemään alle 3500 rpm. Ei V4:llä kuulu ajaa alle niiden kierrosten. Nyt mulla on pekkiä 1- ja 2-sylinterisiä tallissa. Niilläkään ei kuulu ajaa alle noiden kierrosten. Vedättäessa kone alkaa protestoida ihan selvästi. Aina kun rivikonemiehen kanssa vaihtaa pyöriä, niin pitää erikseen muistaa mainita, että kierroksia saisi suurimmalla vaihteella olla vähintään 4000.
Mikä kumma siinä on, että taajamassa pitää saada ajaa suurimmalla vaihteella ja sitten risteykseen tullessa steppaillaan sen polkimen päällä, että vapaa tai ykkönen taas lopulta löytyisi.
Tuon uuden VFR:n robottilaatikko ei toiminut kyllä yhtään mun mieleni mukaan. D-asennolla vaihtaa ihan liian suurelle vaihteelle ja kiihdyttäessä moottori alkaa protestoida. Paikaltaan lähtiessä ripeässä kiihdytyksessä laatikko päästää juuri ja juuri niin suurille kierroksille, että tulee se melkoisen voimakas tehopiikki ja heti perään vaihtuu vaihde isommalle. Jos tarkoituksella on tehty ohjelma rauhalliseen kruisailuun, niin saisi sitten vaihtaa parisataa kierrosta aikaisemmin, ettei noita hitollisia nykäisyjä tulisi.
S-moodi on varmaan tarkoitettu ihan puhtaasti rata-ajoon. Motarin rampille käännyin ruuhkasta eli lähdin lähes nollasta kiihdyttämään reippaasti. Sitten lopetin kiihdyttämisen kerralla 130km/h kohdalla. Pyörä jäi kakkosella huutamaan tuota vauhtia pitkäksi aikaa. Lopulta vaihtoi sentään kolmoselle, mutta siitä ei ainakaan kohtuullisen matkan aikana enää vaihtanut isommalle. Painelin napeista vaihteen suurimmalle. Ja kun kerran menee nappeihin koskemaan, niin pyörä muuttuu manuaaliksi. Pitää käydä toisella napilla painelemassa, että pääsee uudelleen automaattimoodiin.
Perinteisenä manuaalina varmaan maukas peli. Kevyeltä tuntui käsitellä hiljaisessakin nopeudessa. Huonoselkäiseltä vaimolta takapenkki sai myös varauksettomat kehut. Niin käy todella harvan pyörän kohdalla. Pahin tähän mennessä ollut GTR1400.
Ei siihen mitään taajamaa tarvii, kun kierrokset on ulkona mukavuusalueelta tuolla pyörällä. Ihan maantieajo, varsinkin 80 alueella, riittää. Kyllä siinä pitäisi pystyä suht mukavasti suurinta vaihdetta käyttämään, ja vieläpä ohittelemaan leppoisasti. Kai tuollaiseenkin tottuu, ei se niin huono ole.
Automaatin toiminta jättää sitten aika paljon toiveita, jos tuollainen ramppikiihdytys jättää sport-asennossa pyörän kakkoselle huutamaan, ottaen huomioon, että mittarin saa justiin yli sadan ykkösellä manuaalilootalla. Liekö välitykset kovinkin erilaiset. D-asennon toimintaakin lienee vaikea saada luontevaksi, jos kone ei salli alle 4000 kierroksia.
Ja se liukas muovinen penkki oli mukava kyytiläiselle? Itse istuma-asento varmaankin on.
Mulla on matkantekopyöränä nyt KTM 990 Adv, jossa vaihdettu vielä yhtä piikkiä pienempi ratas eteen enkä siltikään vaihda kutoselle ennen kuin mittari näyttää 105km/h. Eikä asiasta ole mulle minkäänlaista haittaa, että joka reissulla ei tarvitse kutoselle vaihtaa kertaakaan.(hidas57 @ Syys. 01 2010,15:19) kirjoitti
Ehkä kolmaskin ohjelma olisi paikallaan tuolle robottilaatikolle. Nyt on tourinki- ja rata-ohjelmilla niin valtavan suuri ero ettei mun makuuni kadulle sovi kumpikaan ollenkaan. Tai sitten niitä pitäisi päästä itse säätämään. Sen kolmannen ohjelman tekisin noiden nykyisten väliin niin, että kickdown toimisi herkästi ja voisi vaihtaa vaikkapa kolme pykälää pienemmälle esim. 80km/h vauhdista, kun kahvaa kiertää enemmän ja nopeasti (normi ohitustilanne). Cruising-ohjelmalta kieltäisin alle 3500rpm ja yli sen tehopiikkikohdan. Sitten se voisi olla mukava vaikka kahden kuormalla taajama-ajossa.
Mun vanhassa VFR:ssä (800Fi) auttoi alakierrosalueelle, kun poisti ilmansuodatinkotelon kannesta alipainekalvon, mikä liikutti luukkua toisen imureiän edessä ja teippasi jeesusteipillä sen luukun pysyvästi auki. Käyttökelpoisten kierrosten alaraja laski 500:lla ja sellainen ihmeellinen ajoittainen röpeltäminen ja puutuminen siinä 3500rpm paikkeilla hävisi. Se luukku on pienillä kierroksilla kiinni ja tarkoitus on käsittääkseni vähentää imuääniä.
Istuma-asennosta vaimo nimenomaan tykkäsi. Noiden myytävien penkkikin näyttää kyllä nyt ihan erilaiselle, mitä oli esim talvella Lahdessa messuilla olleessa näytekappaleessa. Siinä paljon ajetun näköisessä oli penkki ihan kiiltävä, mutta oli siinä takavilkkujen päältä jo kaikki maalikin lohkeillut pois, joten mikä lie esisarjan vekotin tänne peräpohjolaan oli taas haalittu.
Corbin on jo tehnyt penkin tuohon, ihan jo asiakkaan pyörään asennetusta satulasta kuva osoitteessa http://p1.bikepics.com/pics/2010/09/...61346-full.jpg , ei paha jos yksin ajelee.
Honda VF1000F2 -85
Honda VF1100S -85
Aprilia RST Futura -01
Tuli tuolla naapurimerkin palstalla linkki kehuttua VFR1200:n ajo-ominaisuuksia Saksan motareilla.
Tourenfahrer-lehdessä nro 11/2010 oli sama havaittu saksalaistoimittajien voimin. Ko. numerosta löytyy sport-tourer -pyörien vertailutesti, jossa ovat mukana BMW K1300S, Honda VFR1200F ja Triumph Sprint GT.(jha @ Syys. 21 2010,22:03) kirjoitti
Tässä pari suoraa lainausta:
Tummennetut kohdat suomennettuina "...kulkee kuin kiskoilla..." *"...vaikuttava."kirjoitti
"... sanoinkuvaamaton vakaus ..." "... jopa järjetön vauhti tuntuu hitaammalta kuin kahdella muulla."kirjoitti
Että silleen...
Messuilla 02/11 tuli tuota VFR:ää ihmeteltyä/ ihasteltua aika paljon. Nyt odotan kelejä jotta pääsee koeajamaan.
Stressaan nimittäin jo nyt seuraavaa mahdollista pyörääni kun nyt olen ajellut nykyiselläni 1:n kauden. Nakupyörähän sen pitäisi edelleen olla, mutta kun CB on niin törkeen hyvä, niin huonompaan ei viitsi vaihtaa!
Joten vaihtoehdoiksi jää katettuun matkapyörään siirtyminen tai mahdollisesti matkaenduroon siirtyminen, ja koska sora ei sitten kuitenkaan oikein innosta niin katettu-touring se kai sitten pitää olla.
Ja VFR lienee tässä sarjassa sieltä parhaasta päästä (ellei sitten joku bemmu).
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Pitäisköhän käydä joskus ajamassa uudestaan. Viime syksynä kun koeajoin niin olin vaikuttunut hyvistä ajo-ominaisuuksista. Tehoa oli yli oman tarpeen ja taipui hyvin mutkiin. Kuitenkin päällimmäiseksi jäi tunne ettei ajelusta oikein saanut *kunnon fiiliksiä. Kun väänsi vähän reilummin niin nopeus oli heti kortti lähtee lukemissa. Varmaan johtuu siitä että kate ja alusta on niin hyvä ettei vauhti tunnu.
Jälkeenpäin ajatellen voisi auttaa jos vaihtaisi nuo putket vähän äänekkäämpiin. Paranisikohan tuo äänimaailma ja fiilikset siitä (ilman että kortti lähtee)? Ajoasento oli yllättävän hyvä eikä yhtään niin kyykky kuin ensin ajattelin.
Mutta eri asia on sitten kannattaako ostaa kallista pyörää jonka tehoista käyttää vain murto-osan?
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
Äänimaailma lienee varsin kohdillaan kun kuuntelee ohi ajavaa.
Putken toinen luukku aukeaa n. 3000 - 4500 kierroksella vaihteesta riippuen. Basso on varsin makea.
Itse ajaen ei pääse niistä niin nauttimaan, koska siinä nopeudessa muu melu on jo varsin peittävä. Kyllä kuskikin huomaa äänimaailman muutoksen reippaammin kiihdyttäessään.
Mielestäni on vain hyvä, että hiljaa rullaillessa myös äänet ovat hillityt ja häiritsemättömät.
Pannaan haisemaan.
Tulipa käytyä koeajamassa VFR1200 ihan vaan ajankuluksi. Yleisvaikutelmaksi jäi että oli kyllä yllättävän hengetön pyörä. Kaasun pystyi kääntämään joka vaihteella nurin ihan millon tahansa ja ykkönen oli ainut vaihde millä se tuntui liikkuvan edes auttavasti. Kyllähän se tietysti vauhtia alkoi kelaamaan, mutta ilman minkäänlaista repimistä. Missä siis oli ne luvatut 172hv? Alakierroksilla ei niin minkäänlaista eloa ja sainkin pyörän kaiken lisäksi sammutettua heti ensimmäisessä liikkeelle lähdössä. Kaiken maailman tärinää ja säksätystä kone kyllä piti kun kaasua yritti lisätä. Jarrut eivät olleet missään nimessä huonot, mutten niitäkään kyllä kehumaan ala. Kaikkein häiritsevin ominaisuus oli aivan järkyttävä on/off kaasu ja kaikilla vaihteilla vielä. Niin maan hirveää nykimistä taajamassa ajaminen oli tällä, että vituttamaan oikein rupesi.
Uskoisin kuitenkin että moottorin puutteet johtuvat pääosin nykyisistä päästömääräyksistä ja PC:n kanssa säätämällä niistä voisi päästä eroon.
Ajoasento oli selvästi pystympi mitä omassa zzr1400:ssa. En tiedä olisiko sitten parempi pidemmillä matkoilla, mutta omankin pyörän ajoasentoa pidän liian pystynä jopa matka-ajoon.
Pyörä on luokiteltu sport touring luokkaan, mutta jättäsin tuosta kyllä ihan suosiolla tuon sport sanan pois. Todella kankea kääntymään ja melkein väitän, että gold wingikin on kevyempi ohjata vaikka painaa varmaan n. 200kg enemmän.
Kaiken kaikkiaan pyörä ei todellakaan ollut minua varten ja odotin siltä kyllä paljon enemmän kaikkien näiden mp-lehtien hehkutusten jäljiltä, mutta on se kaikesta huolimatta vaan komean näköinen vehje![]()
Kawasaki ZZR1400 -09
Minäkin koeajoin tuon paljon puhutun mopon.
Positiivinen tunne jäi!
Pyörän käytös oli rauhallista, loogista ja neutraalia. Se ei yllättänyt (pelästyttänyt) ja ajoasento tuntui hyvältä vaikka pystynpään olenkin tottunut.
K1300S:n kävin koeajamassa myös, ja se ei tuntunut niin houkuttelevalta pidemmälle matkalle... ja mulla se on kuitenkin se pääkäyttötarkoitus.
Itse en huomannut noita värinöitä... tai ainakaan ne ei häirinnyt!
Tehoa ja kulkua oli ainakin omiin tarpeisiin riittävästi, kun K1300S tuntui siltä että se lähtee käsistä (=paljon sporttisempi ja räyhäkkäämpi peli)
Pieni miinus ajoasennon ahtaus ääriasento-käännöksissä...
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Ihan mielenkiinnosta. Täällä pikaisesti katsoen kaikki kehuu ajettavuutta ja alustaa. Olikohan TM:n testipyörässä jokin vika, kun sen takapäätä haukuttiin likimain kammottavan löysäksi, vaikka oli säädetty jäykimmilleen?
Retired
Menimpä vaihtamaan sprint st 1050 uuteen vfr.ään ja on 3000 jälkeen sanottava että vähän surullinen olo on kaupasta.Olis varmaan löytyny parempiakin sport toureria.Värinät,heikko teho,hirvee voplaus kuljettajaan yli 200 nopeuksissa,vaikea löytää oikea jousijäykkyys 75 kg kuskille,pieni tankki ym ym.Ei pitäis tehä kauppoja ilman kunnon koeajoa ja
vertailua.Varmaankin vaihtuu alkukesänaikana toiseen merkkiin
Lisäksi melko huree nopeusmittarin virhe,,liki 8km näyttää liikaa
(TwinTenox @ Touko. 07 2011,00:57) kirjoitti
Oikeessa oot....tosi outo on ollut toi jousitus,ja itsekin pelannut konepyörien parissa -76 saakka et jo on jotain tietoo karttunut.Hiukan oon pettyny....
Onko sulla sivu/takalaukut pyörässä? Itse en ole tällaista huomannut (ajan ilman laukkuja), päinvastoin menee tosi vakaasti.(ducati851 @ Kesä. 11 2011,17:15) kirjoitti
Käväsimpä sit ajamassa bemun K1300S.n ja samoin tein vaihdoin 3000 ajetun vfr.n siihen koeajopyörään.Kyllä toi honda oli mielestäni viritys vuodesta -76 ajanut ja ekan kerran kuukaudessa vittuunnuin prätkääni.Sori vfr 1200f omistajat mut näin meillä.![]()
Piti käydä uudemman kerran koeajamassa jotta osaisi kiinnittää huomiota paremmin noihin asioihin joita on moitittu.
Ensikoeajon mukana tullut vaikutelma hyvästä ajettavuudesta ei muuttunut miksikään. Pyörä kääntyi nöyrästi sinne mihin halusi ja oli hyvin vakaa yli satasen nopeudessa. En kyllä edelleenkään löytänyt sitä Teknarin mainitsemaa velttoutta takapäästä. Voi olla että tavaroiden tai kyytiläisen kanssa voi olla eri tilanne.
Sitten yritin tunnustella sitä muiden maitsemaa värinää. Käsiin ei mielestäni tullut mitään mainittavaa, mutta jos istuit tankissa kiinni niin sait aikamoiset värinät kulkusiin. Käytännössä ilmiö oli niin suuri että takapuolta piti vetää taaksepäin siten ettei koskenut tankkiin. Tästä voi tulla ongelma jos on hyvin lyhyt kuski (itse olen 182).
Polvikulmat olivat ihan sopivat mutta ohjaustanko voisi olla minun makuuni jonkun sentin ylempänä. Tehoa oli yli tarpeen, mutta kakkosella kiihdytettäessä veto tuntui loppuvan vähän kesken (lieneekö siinä tullut vastaan se tehonrajoitus).
Äänet olivat mehevät jos kierroksia oli enemmän. Alakierroksilla huomasi selvästi milloin vaimentimen toinen reikä avautui. Se vähän minusta häiritsi ja olisi minusta ollut parempi jos läppä olisi auki myös alakierroksilla.
Pienillä kaasunasennoilla oli jonkun verran viivettä, mikä vaatii vähän tottumista muttei ole varmaankaan ongelma.
Pleksi oli hyvä. Se jätti kypärän vapaaseen ilmavirtaan, mutta ohjasi rintakehästä ilmanpaineen pois. Pyörässä ei ollut sitä pleksin jatkokappaletta, jonka olen nähnyt joissakin pyörissä.
Mitäs tykkäsit alakierrosväännöstä ja hidasajo-ominaisuuksista?(Pete2 @ Kesä. 17 2011,20:15) kirjoitti
Mielestäni ne ovat nykyisessä pyörässäsi paljon paremmalla mallilla.
cb350 * fz6s * cbf1000
Täytyy tunnustaa että eka kerran kun nostin kytkintä kone sammahti *(presto358 @ Kesä. 19 2011,19:17) kirjoitti
. Täytyy olla enemmän kerroksia mitä CBF:llä on tottunut. Mutta ei tuo alakerrosten puuttuva vääntö jäänyt mitenkään erityisesti mieleen. Täytyy olla vain vähän enemmän kierroksia jos haluaa että kunnolla lähtee. Aiemmin ajelin Ducatilla ja olin tottunut siihen että kierrokset täytyy pitää vähintään neljässä tonnissa. Siihen nähden CBF1000 on aika erilainen pyörä (on ihan sama millä vaihteella ajelee). Enemmän tuolla VFR:llä oli tottumista tuolla kierrosten yläpäässä. Kun on nyt tottunut rivinelarin ääneen niin VFR:llä tuli kierrätettyä konetta vähän turhankin korkealla. Kun sitten läksi kiihdyttämään tuli rajoitin yllättäen vastaan. Mutta tämä nyt on pikku juttu ja vaatisi vain vähän totuttelua CBF:n jälkeen (putki kyllä menisi vaihtoon jos tuohon innostuu tai ainakin nuo läpät pitäisi kiskoa irti).
Positiivisimpana piirteenä minulle jäi mieleen hyvät ajo-ominaisuudet. Itellä on CBF:ssä Öhlinsit, joten ei sekään mikään huono ole, mutta kyllä VFR tuntui vielä paremmalta. Vakaa kovassa nopeudessa, mutta erittäin nöyrän ketterä myöskin mutkatiellä.
Olisi kiva käydä joskus testaamassa tuplaäksää miten se poikkeaa tuosta uudesta VFR:stä. Onko kenelläkään kokemuksia?
Onnittelut uudesta pyörästä.(ducati851 @ Kesä. 16 2011,18:43) kirjoitti
Laita sitten 3000 km sillä ajettuasi vertailua vfr vs k1300s.
D-modessa heittää pintakaasulla körötellessä kutosen päälle jo tos 60 hujakoilla...(jyk4 @ Elo. 30 2010,13:37) kirjoitti
-kevyt kaasunkääntö, vauhdinnosto kutosella
-hiukan ripeempi kaasunkääntö, heittää vitosen...
-kunnon kääntö neloselle...
Sitä pienemmälle ei. Tarpeen vaatiessa napit käyttöön, jos oikeasti on tarve. Siksihän ne on olemassa, siis jos on tarve.
Sallii sallii, se vaihtokohta on riippuvainen kaasukahvan käytöstä...normiajossa D on ok, ripeemmälle mutkasyherölle S (pitää kierrokset ylempänä ja vaihteet pienempinä).(hidas57 @ Syys. 01 2010,15:19) kirjoitti
Mukavan leppoisaa ajelua...
n. 80 km/h vauhdeissa kutosella kierroksia n. 2.700