Tulokset 1:stä 27:een 27:sta
  1. #1
    Saksalaisten ohjeita autobahnien ruuhkiin - saksantaitoni on niin vajavainen että en ihan saanut selvää - voisiko joku taidollisempi avata tuota tarinaa?


    http://www1.adac.de/images....166.pdf
  2. #2
    Ei tossa nyt suoranaisia ohjeita ole vaan selvitetään eri maiden suhtautumista kaksipyöräisten splittailuun ruuhkissa. Saksassahan se on ehdottomasti rangaistuksen uhalla kiellettyä toisin kuin monessa muussa Euroopan maassa joissa sitä katsotaan ns."sormien läpi". ADAC yrittää saada muutosta Saksan tieliikennelakiin siten että splittaaminen sallittaisiin ainakin siten että voisi mennä ulos seuraavasta liittymästä.
    Tässä pääsääntöisesti mistä tuossa oli kyse. Jos joku haluaa kaikki nyanssit esille niin eikun kääntämään sanasta sanaan.
    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  3. #3
    Jawolh !



    ....no eipä oo sakkoja tullu vaikka politzeinkin ohi oon splitannut, päinvastoin, tietä mokomat antavat
  4. #4
    Onhan tuo splittailu moneeskin maassa kielletty, mutta ei meillä ainakaan setä sininen (tai paremminkin vihreä) välittänyt vaikka ajoimme kaistojen välissä. Nätisti kun menimme. varmaan sama täällä kuin muuallakin: eli jos menet nätisti ja erityistä varovaisuutta noudattaen, katsotaan helpommin läpi sormien. Kun taas, jos vedät ns"rajoitusten mukaa" tai jopa yli, niin varmasti tulee sanomista.

    Saksalaiset autoilijat antavat jopa tietä kun nätisti menee. Harvempi yrittää estää, kuten täällä.
    Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.

    Yamaha FJR 1300A -08
  5. #5
    Niinpähän se useimmissa tilanteissa on ollutkin etteivät ole puuttuneet "siistiin" splittaukseen vaan ongelmahan onkin siinä että jos viranomaiselle sattuu ns."huono päivä" niin sitten voipi ropista ja kunnolla, siitä yrittävät nyt päästä eroon. Ihan hyvä perustelu tuo että kuumana päivänä motoristille ruuhkassa seisominen voi käydä jopa vaaralliseksi.
    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  6. #6
    Joskus tullut itsekin pahimman ryysiksen läpi splitattua, joskus jopa poliisiauton imussa kun kädellä oikein näyttivät, että ala tulla sieltä. Vissii ajattelivat, että turisti-parka kuolee vielä sinne helteeseen nahkapuvussaan jos sitä ei nyt saateta ruuhkan läpi

    Br, Mikko
    KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
  7. #7
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Joskus ORGin pitkässä reissussa saatiin stau'hun näppärästi vetoapua, kun laitettiin lössi kolaripaikalle splitanneen poliisiauton perään. Hyvin toimi kunnes tuumasivat, että palvelu päättyy nyt tähän.
    1000
  8. #8
    kiinittäkää huomiota saksan motareitten ulosajoissa oleviin sinisiin kyltteihin joissa on u+jokin numero.
    Vallan mainio apu noitten stautten kiertämiseen.
    Mihnään nimes älkää spittailko pitkin turvakaistaa ts piennarta.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  9. #9
    Ensimmäisellä keralla kun pysähdyin ruuhkan perään jouduin toteamaan, että baanalla lämpötila oli n. 47 astetta.
    Ei jäänyt hirveästi muita vaihtoehtoja kuin lähteä ajelemaan jonojen välissä varovasti. Ei siitä mitään sanktioita seurannut, vaan ihmiset antoivat nätisti tietä.
    Ja säästyin lämpöhalvaukselta.
    ZZR 1200
  10. #10
    Italiassa muutama vuosi sitten Bolognan Tangenzialella ruuhkan ohitus piennarta pitkin. Sanktiot 250e sakkoa ja kortti pois italialaiseen tyyliin eli matkaa sai jatkaa sinne minne oli menossa ja sieltä vielä kotiin. Sen jälkeen Milanon vallesmannin kanssa keskustelemaan ajokiellon pituudesta joka tässä tapauksessa oli viikko. Perjantaina tapahtunut ja kortti takaisin seuraavana perjantaina. Kuskina ajokorttia työssään tarvitseva italian kansalainen eli tuli viikon komennus ratin takaa toimistohommiin.
    <p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
  11. #11
    ^aivan oikein.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  12. #12
    Jollei keskelta paase kaistojen valista, niin sitten oikealta ohitse. Toki varovaisuutta noudattaen.
    polkupyorailija kiinassa
  13. #13
    Lainaa (janlippo @ Tammi. 30 2010,19:50) kirjoitti
    Jollei keskelta paase kaistojen valista, niin sitten oikealta ohitse. Toki varovaisuutta noudattaen.
    Saksassa ei kannata oikealta ohitella piennarta pitkin... siitä eivät tykkää... on pyhitetty hälytys ajoneuvoille.

    U-kiertotiet ovat hyviä, ja jos on aikaa sieltä löytyy myös hyviä ruokapaikkojakin..
    Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.

    Yamaha FJR 1300A -08
  14. #14
    juuri näin, pitää mennä keskeltä, piennar on varattu hälytysajoneuvoille. eikä liene mitenkään harvinaista että staun syynä on juurikin onnettomuus jolloin niitä piipaa-autoja liikkeellä
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  15. #15
    Joo en ole itse kokeillut (enkä kokeilisi), millä päällä Bundespolitzei sattuu olemaan, jos äkkää turistin käyttävän ruuhkassa hätäajoneuvokaistaa... muualta filtteröinnistä, jos vaan jonot on täysin tai melkein paikallaan, en usko että tulee sanomista, jollei sitten satu justiinsa se ihan väärällä jalalla noussut konstaapeli paikalle.

    Tästä muuten tulikin mieleen: Calabrian moottoritiellä Etelä-Italiassa oli kerran elokuussa jättiläismäinen ruuhka tietöiden takia. Elohopea oli vajaassa 40 asteessa, ja gore-kamat päällä meinasi tulla pikkuisen lämpöinen, mutta tietä oli vaan kavennettu aika reippaasti, jolloin sivulaukkupyörällä mahtui vähän heikosti väleihin.

    Mitäpä tekivät itskut? Rupesivat oikein tarkoituksella aukomaan meille latua siihen kaistojen väliin! Edettiin monta kilometriä niin, että heti kun vaan pyörän valot näkyi taustapeilistä, alkoi aivan vimmattu ratin veivailu sivulle, ja sitten näyteltiin ikkunasta, että tuleppa tästä, nyt mahtuu. Jopa rekkakuskit tekivät tätä. Kesti silti varmaan ainakin 25 minuuttia päästä väljemmille vesille. En tiedä, kauanko sitä olisikaan saanut paahtua siellä ruuhkan seassa ilman näiden ystävällisten tienkäyttäjien apua. Olivat selvästi tajunneet sen, ettei tuo ole itseltä pois.

    Meilläpäin olisi korkeintaan auottu ovia eteen, ja heiluteltu nyrkkiä että täällä jumalauta muutkin jonottaa perkele....
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  16. #16
    Lainaa (janlippo @ Tammi. 30 2010,19:50) kirjoitti
    Jollei keskelta paase kaistojen valista, niin sitten oikealta ohitse. Toki varovaisuutta noudattaen.
    Jos stau on jopa kymmenien kilometrien mittainen, niin siinä autojen välissä ajelu alkaa olla aika mahdotonta. Kylmästi oikealta ohi, toki hitaasti ajaen ja muutenkin varovaisuutta noudattaen.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  17. #17
    Lainaa (J@ck @ Helmi. 03 2010,12:29) kirjoitti
    Lainaa (janlippo @ Tammi. 30 2010,19:50) kirjoitti
    Jollei keskelta paase kaistojen valista, niin sitten oikealta ohitse. Toki varovaisuutta noudattaen.
    Jos stau on jopa kymmenien kilometrien mittainen, niin siinä autojen välissä ajelu alkaa olla aika mahdotonta. Kylmästi oikealta ohi, toki hitaasti ajaen ja muutenkin varovaisuutta noudattaen.
    Jaa? Miten niin mahdotonta? Ausfahrttiin pääseminen voi olla vähän konstikkaampaa mutta ennakoimalla niihinkin pääsee sujuvasti. Sanoisin että aika pitkiä siivuja on tullut tuolla menetelmällä vedeltyä, ja sen hälytysajoneuvokaistan kyllä itse pyhittäisin juuri niille.
    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

    RC36 > RC51
  18. #18
    ^Siten niin mahdotonta, että siinä kilometrien, jopa kymmenien matkalla tulee liian monta - liian ahdasta väliä. Hidasajo ahtaissa väleissä on toki kivaa, mutta rajansa kaikella.. Esim. 2007 kesällä Kroatiasta palatessamme mittasin mittasin kahta kaistaa vastaantulevan (lue seisovan) jonon pituuden, se oli muistaakseni 38 km.

    Olen tuota autojen välissä ajamista pääsääntöisesti harrastanutkin, mutta viimeistään siinä vaiheessa kun joku paikallinen pyyhkäisee oikealta ohi, lähden perään..



    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  19. #19
    Genau..


    Nuo tietyöt on niitä eniten stauta aiheuttavat jutskat, elikkäs paikat joissa ne 3-kaistaa muuttuu kaksi kaistaiseksi ja siinä edessä on siiten vielä joku muu liittymä josta toiset 2- tai 3-kaistaa tulee mukaan, toimiihan se ns. vetoketjuperiaatteella mutta hidastaa tottakai ! Mutta navit joissa on se TMC-ominaisuus pelittää kyllä ihan kelvollisesti tuolla germaaniassa, eli tiedotepalvelu pelittää esim: Navigon 2110 mallissa vaikka suomessa ei (koska en ole sitä Destialle vielä avannut-> maksanut) *



  20. #20
    joo oikealta ohitte ja minä vain oikea asenne.
    Ykx tai kax vastaavaa ei haittaa mitään mutku sattuukin niin et onkin kymmenen ääliötä samas staus ni sillä blokataan jo komeasti turvakaista.
    Ja jos kysees on isompi onnettomuus baana pannaan aina poikki,pelastusväeltä kuluu kummasti aikaa kun pitää raivata urpoja edestä,jotka ovat päässeet aitiopaikalle kattomaan ku apua odotellaan.
    Nähty on sekin eli ajatellaan pikkasen mitä tehdään.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  21. #21
    ei sita oikeaa piennarta mitaan tukkia tarvitse. siella ajetaan , ei seisota paikallaan.

    jos takaa tulee halyajo, niin sita voi antaa tieta nopeammalle

    yleensa taalla etelassa ollaan suvaitsempia/joustavampia ja monta kertaa jarkea kaytetaan enemmin kuin kotona pohjoisessa
    polkupyorailija kiinassa
  22. #22
    En kyllä suosittele sitä oikean reunan ajelua, saattaapi helposti tulla gummien paikkaus hommia.
    Siellä ne on monesti rekkojen kumien riekaleet rautalankoineen, ym sekalaista kumin puhkojaa.
  23. #23
    ^ tuo on muuten ihan totta. Voi ne gummit toki mennä missä tahansa, mutta reunoilla ajelu kasvattaa kyllä todennäköisyyttä, koska sinne se kaikki irronnut ja hajonnut roina päätyy.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  24. #24
    Lainaa (janlippo @ Helmi. 03 2010,22:50) kirjoitti
    ei sita oikeaa piennarta mitaan tukkia tarvitse. siella ajetaan , ei seisota paikallaan.

    jos takaa tulee halyajo, niin sita voi antaa tieta nopeammalle *

    yleensa taalla etelassa ollaan suvaitsempia/joustavampia ja monta kertaa jarkea kaytetaan enemmin kuin kotona pohjoisessa
    Pientareella ajosta napsahtaa aika komeasti sakkoja Saksassa, puhutaan sadoista euroista... kokemusta on, onneksi ei itsellä kun tiesin varoa mutta etummaiset lähti kouhottamaan. Sakko taisi olla luokkaa 350 egee.
    Eli mennään vaan jonojen välissä, tilaa saa kyllä.
    K 1100 RS
    K 1200 GT
    http://www.moysa-mc.com
  25. #25
    Lainaa (janlippo @ Helmi. 03 2010,22:50) kirjoitti
    ei sita oikeaa piennarta mitaan tukkia tarvitse. siella ajetaan , ei seisota paikallaan.

    jos takaa tulee halyajo, niin sita voi antaa tieta nopeammalle *

    yleensa taalla etelassa ollaan suvaitsempia/joustavampia ja monta kertaa jarkea kaytetaan enemmin kuin kotona pohjoisessa
    Joku vähemmän järkeä käyttävä täällä pohjolassa voisi ihmetellä mihin se letka sieltä pientareelta väistää? Jos toisella puolella on stau ja toisella kaide?
  26. #26
    jeps , joskus tulee jopa autolla ajettua sit oikea piennarta
    polkupyorailija kiinassa
  27.  
  28. #27
    Kolmevuotta sitten staussa autolla 1,5h ja pyörät meni kuka mistäkin, se siitä ja tämä lähellä Frankfurttia, onneksi meidän autokunnalla oli kontti täynnä olutta.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601