Kertokaapas, kuinka suorittaisitte oikeaoppisesti jäähdytinnesteen vaihdon?
-huuhtelu?
-Täyttö?
-Ilmaus?
Pyörä ZX10r 2004
RS125->GPZ500S->ZX-6R 636a->ZX-6R 636c->RSV1000R->ZX10R"c"->950SM->ZX10R"c" 9"extended->SV1000S->XR650R/SM->ZX-6R 636a->KTM350FR->CBR1000RR(SC57) + KLX450R->Magna(RC43)->RC390->HM796->Multistrada1000DS->VMX1200
Paremmin tuntematta pyörää, niin yleisellä tasolla:
Huuhtelu on mun mielestä kohtuu turhaa, nyt ei kuitenkaan puhuta mistään 10v männyn alla seisseestä valurautalohkoisesta autosta.
Täyteen vain sopivassa suhteessa akkuvettä ja glykolia, mopo käyntiin ja nesteen määrää tarkkaillen odottaa että flekti pyörähtää (termari aukeaa) ja sitten hetken jäähdyttelyä ja täyttö maksimiin.
Ei tuota varmaan tartte ilmata sen kummemmin jos on täyttö syylärin ylänurkasta.
Br,
-tuomas-
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
Eihän se toki järjestelmän huuhtelu ole pahasta? Pari kertaa täyttää järjestelmän vedellä, käyttää lämpimäksi, lorauttaa pois ja sitten oikiat nesteet sisään. Tosin kysehän on aika tuoreesta pyörästäTehdäkkö vaiko olla tekemättä siinäpä pulma
![]()
eli suomeksi kun termari aukeaa, turha sitä flektin lähtöä on venata sehän vasta yli sadassa asteessa tulee mukaan..(cbr600äffä @ Tammi. 24 2010,16:06) kirjoitti
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
(jamas @ Tammi. 24 2010,17:23) kirjoitti
No, itselle ainakin on vähän hankala sanoa päältäpäin milloin termari aukeaa, joten oon käyttänyt tuota flektin pyörähtämispistettä sopivana merkkinä. Mut kukin tekee tavallaan.
-tuomas-
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
No ainakin kilogixerissä se lähtee sadan asteen jälkeen, ja kun syylärin korkki on auki (ei paineistettu tila) niin sehän alkaa jo keittämään, sen termarin aukeamisen näkee kyllä aivan selvästi kun nestepinta laskee...(cbr600äffä @ Tammi. 24 2010,17:26) kirjoitti
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
No kuten sanoin tuon voi tehdä monella tapaa. Itse ainakin kusiaisen nesteiden vaihdoin ihan korkki kiinni ja flektin pyörähtämistä odottaen. Eikä se siitä rikki menny.
-tuomas-
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
siinä on se vaara että, kun avaa korkin tulee nesteet naamalle.. joten en suosittele tätä tyyliä, vaikka sinulla nyt ei olisi tullutkaan.. mopo vaan käyntiin korkki auki ja täyttää täyteen sitä mukaan kun menee, sit kun on piripinnassa odottelee aikansa ja kun syyläri "hulahtaa" tyhjäksi=termari aukeaa, niin uusi lisäys piripintaan..(cbr600äffä @ Tammi. 24 2010,17:55) kirjoitti
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Miksi ihmeessä sinne pitäisi laittaa akkuvettäAkkuvesi lakkaa olemasta akkuvettä, kun siihen sekoittaa glykolia.
Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
Kawasaki Gpz1000RX
Kawasaki ZG 1200
Käsittääkseni vesijohtovedessä on epäpuhtauksia ja muuta roinaa, jotka aiheuttaa korroosiota esim. vesipumpun siipiin ynnämuihin teräksisiin jäähdytyssysteemin osiin sinne joutuessaan. Viisaammat korjatkoon jos meni petäjään.(VOGON @ Tammi. 24 2010,23:37) kirjoitti
Z750 --> ZX-9R --> ZX-6R
Kokeileppa tehä joskus silleen, että pistät mopon käyntiin ja käden jäähytyskennon päälle, tai kennon tuloletkun ympärille ja odotat muutaman minuutin, niin huomaat kyllä koska termari aukee.(cbr600äffä @ Tammi. 24 2010,17:26) kirjoitti
Esim -05 pikkuninjan termari (pitäis) aukee +58...62 asteessa, ja ennen ku termari on auki, niin kenno ei tietenkään lämpene. Tosin öljynjäähdytin ehtii aavistuksen lämmittämään vettä, mutta kyllä sen kennon lämmön muutoksen esim +20->+60 huomaa.
Toisaalta, vedenlämpöanturi on lohkossa, joten siinä vaiheessa kun mittari näyttää yli ton +58...62, niin termari tietty pitäis olla auki.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Oikeassa olet. Suomessa vedessä on rajunlaisesti mangaania (kun katsoo suihkun sadettimeen ja näkee valkeaa tai kellertävää "kalkkeutumaa") se taasen kerrostuu aika nopeasti ahtaisiin paikkoihin.(Oka @ Tammi. 24 2010,23:56) kirjoitti
Myös muut mineraalit ja eloperäiset aineet eivät ole hyvästä, aiheuttavat korroosiota jokainen tavallaan.
Tislatun veden hyvä puoli on juuri neutraalisuus ja korkeampi kiehumispiste sekä se, että se ei rasita erikseen jäähdytinnestettä epäuhtauksilla.
Jep ja jos digitaalilämpömittari mopossa niin näkee sen siitäkin, mun gixussa termari aukee +78 asteessa, ja kun se aukeaa lämpötila mittarissa tipahtaa hetkeksi tommoset 5-10 astetta...(scuuba @ Tammi. 25 2010,00:35) kirjoitti
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Niin ja jos oikein varmanpäälle haluaa pelata niin apteekista saa steriiliä vettä.(Mutkaetana @ Tammi. 25 2010,02:42) kirjoitti
Dirty Nasty Furriner
Itse laitan ilman muuta akkuvettä niin mopon kuin autonkin jäähdytysjärjestelmään. Akkuvesi ei johda sähköä ja siten estää sähkökemiallisen korroosion. Sitä en tiedä, onko se tislatun veden veroista eli mineraalit myös minimissään. Muutaman litran pönikkä ei maksa paljon mittään ja sama neste kelpaa myös vaikka höyrysilitysrautaan.
Tuosta huuhtelusta. Jos vaihtaa nesteen väriä niin huuhtelu on välttämättä tehtävä eikä siitä muutenkaan ole haittaa. Itse vaihdoin punaisiin G12 -longlife -nesteisiin ja sitähän ei saa sekoittaa perinteisten aineiden kanssa, joten pari huuhtelua tein vaihdon yhteydessä, välillä ajaen moottorin kuumaksi ja sitten jäähdytellen. Tuo longlife maksaa suunnilleen vitosen per litra Motonetissä, mutta se on periaatteessa ikuista. Tosin ainakin mun 11-vuotiaassa VAG-autossa suomalainen vaihtoväli on viisi vuotta, ilmeisesti lohkolämmittimen takia vaikka sellaista ei uusissa autoissa olekaan. Eli mopoon kun moiset litkut vaihtaa tislatun veden kanssa niin eipä tartte jatkossa vaihtovälistä paljoa huolta kantaa.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Laitat kai kuitenkin jäähdytysnestettä akkuveden kanssa?
Nimittäin jäähdystysnesteen kuten Glykolin tehtävä on paitsi estää jäätyminen niin myös estää korroosio ja suojata eritoten alumiiniosia; niin puhtaana et pysty järjestelmää pitämään että tislatun veden käyttämisessä olisi juurikaan järkeä. Taitaapa tuo jopa voidella vesipumppuakin.
Jäähdytysnesteet myös sisältävät suoloja ja osa natriumia joten toi sähkönjohtavuuskin on taattu.
Ei siitä toki haittaakan ole mutta tislatun veden kaataminen syyläriin on yhtä tarpeellista kuin sen käyttäminen tukanpesuun.
Dirty Nasty Furriner
Eipä tuosta haittaakaan ole laittaa puhdistettua vettä.(VOGON @ Tammi. 24 2010,23:37) kirjoitti
10 Litran pönikkä IKH:lla jotain 5 euroa, turhempaankin sitä on vitonen tullu laitettua.
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Motulilta löytyy valmista tavaraa:
INUGEL EXPERT -30°C
Pitkäikäinen käyttövalmis jäähdytinneste -30°C. Erinomainen ruosteen-estokyky. Nostaa kiehumispuistettä.
Tuota kun kaataa suoraan pullosta vai olisi liian helppoa![]()
Ei varmaan kannata huuhdella ainakaan kraanavedellä ku joka huuhdosta jää kalkkia putkiin ihan turhaan.
F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
Näyttäis löytyvän Motonetista...(psi @ Tammi. 25 2010,13:57) kirjoitti
![]()
Suzuki Gs 125 -84
GSF 600S -97
GSF 1200S -97
GSX 1400 -06
Omalla luvalla jo vuodesta 1977.
Kas kun ette pyydä pappia siunaamaan, että saisitte pyöriinne pyhää vettä jäähdyttimeen, eipähän pääsisi perkeleet mellastamaan yliherkkään moottoriinne...![]()
"Nälkä ei lähe, se vaan siirtyy..."
"Täydellisyyteen kannattaa pyrkiä, siellä on tilaa kaikille, mutta ei vielä ketään..."
Laittaakahan pojat lähdevettä se on puhdasta eikä jäädy koskaan!vai oletteko nähnyt lähteen jäätyvän![]()
YZF1000R
Jus joo... Glykolin korroosioestoaineiden kanssa moottoripyörän moottori saattaa syöpyä pilalle jo 50-70 vuodessa, tosin ei siitä tislatun (akku)veden käytöstä tosiaan ole mitään haittaakaan... Kukin laittaa omiin vehkeisiin mitä haluaa...
Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
Kawasaki Gpz1000RX
Kawasaki ZG 1200
Juu, ja montakohan moottoria on tuhottu juuri sillä että on käytetty kraanavettä glygoolin kaverina?(VOGON @ Tammi. 24 2010,23:37) kirjoitti
Murjaanien kuningas!
kraanavedessä on paras hinta-laatu suhde![]()
mä kun oon pitäny itseäni hölmönä jo sen takia ku oon parin vuoden välein yleensäkkin vaihtanu jäähynesteet autoon ja mopoon... mutta että akkuvettäkin vielä![]()
![]()
![]()
GSXR-1000 Limited
(JOLLI @ Tammi. 25 2010,21:50) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
gsx-r 1000
kawasaki zx6rr kilvetön
Jep(jamas @ Tammi. 26 2010,12:30) kirjoitti
eikä tarvi edes glykolia.Siellä se vaan virtaa moottorissa niin että lorina kuuluu vaikkei ole käynnissä
![]()
YZF1000R
Kuka nyt myrkkyä viitsisi laittaa koneeseen???(MuZtard @ Tammi. 25 2010,21:08) kirjoitti
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/1135252398772
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."