Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 42:sta
  1. #1
    Kertokaapas, kuinka suorittaisitte oikeaoppisesti jäähdytinnesteen vaihdon?
    -huuhtelu?
    -Täyttö?
    -Ilmaus?

    Pyörä ZX10r 2004
    RS125->GPZ500S->ZX-6R 636a->ZX-6R 636c->RSV1000R->ZX10R"c"->950SM->ZX10R"c" 9"extended->SV1000S->XR650R/SM->ZX-6R 636a->KTM350FR->CBR1000RR(SC57) + KLX450R->Magna(RC43)->RC390->HM796->Multistrada1000DS->VMX1200
  2. #2
    Paremmin tuntematta pyörää, niin yleisellä tasolla:

    Huuhtelu on mun mielestä kohtuu turhaa, nyt ei kuitenkaan puhuta mistään 10v männyn alla seisseestä valurautalohkoisesta autosta.

    Täyteen vain sopivassa suhteessa akkuvettä ja glykolia, mopo käyntiin ja nesteen määrää tarkkaillen odottaa että flekti pyörähtää (termari aukeaa) ja sitten hetken jäähdyttelyä ja täyttö maksimiin.

    Ei tuota varmaan tartte ilmata sen kummemmin jos on täyttö syylärin ylänurkasta.

    Br,

    -tuomas-
    <p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
  3. #3
    Eihän se toki järjestelmän huuhtelu ole pahasta? Pari kertaa täyttää järjestelmän vedellä, käyttää lämpimäksi, lorauttaa pois ja sitten oikiat nesteet sisään. Tosin kysehän on aika tuoreesta pyörästä Tehdäkkö vaiko olla tekemättä siinäpä pulma
  4. #4
    Lainaa (cbr600äffä @ Tammi. 24 2010,16:06) kirjoitti
    Täyteen vain sopivassa suhteessa akkuvettä ja glykolia, mopo käyntiin ja nesteen määrää tarkkaillen odottaa että flekti pyörähtää (termari aukeaa) ja sitten hetken jäähdyttelyä ja täyttö maksimiin.
    eli suomeksi kun termari aukeaa, turha sitä flektin lähtöä on venata sehän vasta yli sadassa asteessa tulee mukaan..
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  5. #5
    Lainaa (jamas @ Tammi. 24 2010,17:23) kirjoitti
    eli suomeksi kun termari aukeaa, turha sitä flektin lähtöä on venata sehän vasta yli sadassa asteessa tulee mukaan..

    No, itselle ainakin on vähän hankala sanoa päältäpäin milloin termari aukeaa, joten oon käyttänyt tuota flektin pyörähtämispistettä sopivana merkkinä. Mut kukin tekee tavallaan.

    -tuomas-
    <p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
  6. #6
    Lainaa (cbr600äffä @ Tammi. 24 2010,17:26) kirjoitti
    Lainaa (jamas @ Tammi. 24 2010,17:23) kirjoitti
    eli suomeksi kun termari aukeaa, turha sitä flektin lähtöä on venata sehän vasta yli sadassa asteessa tulee mukaan..

    No, itselle ainakin on vähän hankala sanoa päältäpäin milloin termari aukeaa, joten oon käyttänyt tuota flektin pyörähtämispistettä sopivana merkkinä. Mut kukin tekee tavallaan.

    -tuomas-
    No ainakin kilogixerissä se lähtee sadan asteen jälkeen, ja kun syylärin korkki on auki (ei paineistettu tila) niin sehän alkaa jo keittämään, sen termarin aukeamisen näkee kyllä aivan selvästi kun nestepinta laskee...
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  7. #7
    No kuten sanoin tuon voi tehdä monella tapaa. Itse ainakin kusiaisen nesteiden vaihdoin ihan korkki kiinni ja flektin pyörähtämistä odottaen. Eikä se siitä rikki menny.

    -tuomas-
    <p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
  8. #8
    Lainaa (cbr600äffä @ Tammi. 24 2010,17:55) kirjoitti
    No kuten sanoin tuon voi tehdä monella tapaa. Itse ainakin kusiaisen nesteiden vaihdoin ihan korkki kiinni ja flektin pyörähtämistä odottaen. Eikä se siitä rikki menny.

    -tuomas-
    siinä on se vaara että, kun avaa korkin tulee nesteet naamalle.. joten en suosittele tätä tyyliä, vaikka sinulla nyt ei olisi tullutkaan.. mopo vaan käyntiin korkki auki ja täyttää täyteen sitä mukaan kun menee, sit kun on piripinnassa odottelee aikansa ja kun syyläri "hulahtaa" tyhjäksi=termari aukeaa, niin uusi lisäys piripintaan..
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  9. #9
    Miksi ihmeessä sinne pitäisi laittaa akkuvettä Akkuvesi lakkaa olemasta akkuvettä, kun siihen sekoittaa glykolia.
    Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
    Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
    Kawasaki Gpz1000RX
    Kawasaki ZG 1200
  10. #10
    Lainaa (VOGON @ Tammi. 24 2010,23:37) kirjoitti
    Miksi ihmeessä sinne pitäisi laittaa akkuvettä Akkuvesi lakkaa olemasta akkuvettä, kun siihen sekoittaa glykolia.
    Käsittääkseni vesijohtovedessä on epäpuhtauksia ja muuta roinaa, jotka aiheuttaa korroosiota esim. vesipumpun siipiin ynnämuihin teräksisiin jäähdytyssysteemin osiin sinne joutuessaan. Viisaammat korjatkoon jos meni petäjään.
    Z750 --> ZX-9R --> ZX-6R
  11. #11
    Lainaa (cbr600äffä @ Tammi. 24 2010,17:26) kirjoitti
    Lainaa (jamas @ Tammi. 24 2010,17:23) kirjoitti
    eli suomeksi kun termari aukeaa, turha sitä flektin lähtöä on venata sehän vasta yli sadassa asteessa tulee mukaan..
    No, itselle ainakin on vähän hankala sanoa päältäpäin milloin termari aukeaa, joten oon käyttänyt tuota flektin pyörähtämispistettä sopivana merkkinä. Mut kukin tekee tavallaan.
    Kokeileppa tehä joskus silleen, että pistät mopon käyntiin ja käden jäähytyskennon päälle, tai kennon tuloletkun ympärille ja odotat muutaman minuutin, niin huomaat kyllä koska termari aukee.

    Esim -05 pikkuninjan termari (pitäis) aukee +58...62 asteessa, ja ennen ku termari on auki, niin kenno ei tietenkään lämpene. Tosin öljynjäähdytin ehtii aavistuksen lämmittämään vettä, mutta kyllä sen kennon lämmön muutoksen esim +20->+60 huomaa.
    Toisaalta, vedenlämpöanturi on lohkossa, joten siinä vaiheessa kun mittari näyttää yli ton +58...62, niin termari tietty pitäis olla auki.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  12. #12
    Lainaa (Oka @ Tammi. 24 2010,23:56) kirjoitti
    Lainaa (VOGON @ Tammi. 24 2010,23:37) kirjoitti
    Miksi ihmeessä sinne pitäisi laittaa akkuvettä Akkuvesi lakkaa olemasta akkuvettä, kun siihen sekoittaa glykolia.
    Käsittääkseni vesijohtovedessä on epäpuhtauksia ja muuta roinaa, jotka aiheuttaa korroosiota esim. vesipumpun siipiin ynnämuihin teräksisiin jäähdytyssysteemin osiin sinne joutuessaan. Viisaammat korjatkoon jos meni petäjään.
    Oikeassa olet. Suomessa vedessä on rajunlaisesti mangaania (kun katsoo suihkun sadettimeen ja näkee valkeaa tai kellertävää "kalkkeutumaa") se taasen kerrostuu aika nopeasti ahtaisiin paikkoihin.
    Myös muut mineraalit ja eloperäiset aineet eivät ole hyvästä, aiheuttavat korroosiota jokainen tavallaan.
    Tislatun veden hyvä puoli on juuri neutraalisuus ja korkeampi kiehumispiste sekä se, että se ei rasita erikseen jäähdytinnestettä epäuhtauksilla.
  13. #13
    Lainaa (scuuba @ Tammi. 25 2010,00:35) kirjoitti
    Esim -05 pikkuninjan termari (pitäis) aukee +58...62 asteessa, ja ennen ku termari on auki, niin kenno ei tietenkään lämpene. Tosin öljynjäähdytin ehtii aavistuksen lämmittämään vettä, mutta kyllä sen kennon lämmön muutoksen esim +20->+60 huomaa.
    Toisaalta, vedenlämpöanturi on lohkossa, joten siinä vaiheessa kun mittari näyttää yli ton +58...62, niin termari tietty pitäis olla auki.
    Jep ja jos digitaalilämpömittari mopossa niin näkee sen siitäkin, mun gixussa termari aukee +78 asteessa, ja kun se aukeaa lämpötila mittarissa tipahtaa hetkeksi tommoset 5-10 astetta...
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  14. #14
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Lainaa (Mutkaetana @ Tammi. 25 2010,02:42) kirjoitti
    Lainaa (Oka @ Tammi. 24 2010,23:56) kirjoitti
    Lainaa (VOGON @ Tammi. 24 2010,23:37) kirjoitti
    Miksi ihmeessä sinne pitäisi laittaa akkuvettä Akkuvesi lakkaa olemasta akkuvettä, kun siihen sekoittaa glykolia.
    Käsittääkseni vesijohtovedessä on epäpuhtauksia ja muuta roinaa, jotka aiheuttaa korroosiota esim. vesipumpun siipiin ynnämuihin teräksisiin jäähdytyssysteemin osiin sinne joutuessaan. Viisaammat korjatkoon jos meni petäjään.
    Oikeassa olet. Suomessa vedessä on rajunlaisesti mangaania (kun katsoo suihkun sadettimeen ja näkee valkeaa tai kellertävää "kalkkeutumaa") se taasen kerrostuu aika nopeasti ahtaisiin paikkoihin.
    Myös muut mineraalit ja eloperäiset aineet eivät ole hyvästä, aiheuttavat korroosiota jokainen tavallaan.
    Tislatun veden hyvä puoli on juuri neutraalisuus ja korkeampi kiehumispiste sekä se, että se ei rasita erikseen jäähdytinnestettä epäuhtauksilla.
    Niin ja jos oikein varmanpäälle haluaa pelata niin apteekista saa steriiliä vettä.
    Dirty Nasty Furriner
  15. #15
    Itse laitan ilman muuta akkuvettä niin mopon kuin autonkin jäähdytysjärjestelmään. Akkuvesi ei johda sähköä ja siten estää sähkökemiallisen korroosion. Sitä en tiedä, onko se tislatun veden veroista eli mineraalit myös minimissään. Muutaman litran pönikkä ei maksa paljon mittään ja sama neste kelpaa myös vaikka höyrysilitysrautaan.

    Tuosta huuhtelusta. Jos vaihtaa nesteen väriä niin huuhtelu on välttämättä tehtävä eikä siitä muutenkaan ole haittaa. Itse vaihdoin punaisiin G12 -longlife -nesteisiin ja sitähän ei saa sekoittaa perinteisten aineiden kanssa, joten pari huuhtelua tein vaihdon yhteydessä, välillä ajaen moottorin kuumaksi ja sitten jäähdytellen. Tuo longlife maksaa suunnilleen vitosen per litra Motonetissä, mutta se on periaatteessa ikuista. Tosin ainakin mun 11-vuotiaassa VAG-autossa suomalainen vaihtoväli on viisi vuotta, ilmeisesti lohkolämmittimen takia vaikka sellaista ei uusissa autoissa olekaan. Eli mopoon kun moiset litkut vaihtaa tislatun veden kanssa niin eipä tartte jatkossa vaihtovälistä paljoa huolta kantaa.



    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  16. #16
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Laitat kai kuitenkin jäähdytysnestettä akkuveden kanssa?
    Nimittäin jäähdystysnesteen kuten Glykolin tehtävä on paitsi estää jäätyminen niin myös estää korroosio ja suojata eritoten alumiiniosia; niin puhtaana et pysty järjestelmää pitämään että tislatun veden käyttämisessä olisi juurikaan järkeä. Taitaapa tuo jopa voidella vesipumppuakin.
    Jäähdytysnesteet myös sisältävät suoloja ja osa natriumia joten toi sähkönjohtavuuskin on taattu.
    Ei siitä toki haittaakan ole mutta tislatun veden kaataminen syyläriin on yhtä tarpeellista kuin sen käyttäminen tukanpesuun.
    Dirty Nasty Furriner
  17. #17
    Lainaa (VOGON @ Tammi. 24 2010,23:37) kirjoitti
    Miksi ihmeessä sinne pitäisi laittaa akkuvettä Akkuvesi lakkaa olemasta akkuvettä, kun siihen sekoittaa glykolia.
    Eipä tuosta haittaakaan ole laittaa puhdistettua vettä.

    10 Litran pönikkä IKH:lla jotain 5 euroa, turhempaankin sitä on vitonen tullu laitettua.
    Honda CBR1000F -99
    ex Honda CBX750F -85
  18. #18
    Motulilta löytyy valmista tavaraa:
    INUGEL EXPERT -30°C
    Pitkäikäinen käyttövalmis jäähdytinneste -30°C. Erinomainen ruosteen-estokyky. Nostaa kiehumispuistettä.

    Tuota kun kaataa suoraan pullosta vai olisi liian helppoa
  19. #19
    Ei varmaan kannata huuhdella ainakaan kraanavedellä ku joka huuhdosta jää kalkkia putkiin ihan turhaan.
    F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
  20. #20
    Lainaa (psi @ Tammi. 25 2010,13:57) kirjoitti
    Motulilta löytyy valmista tavaraa:
    INUGEL EXPERT -30°C
    Pitkäikäinen käyttövalmis jäähdytinneste -30°C. Erinomainen ruosteen-estokyky. Nostaa kiehumispuistettä.

    Tuota kun kaataa suoraan pullosta vai olisi liian helppoa
    Näyttäis löytyvän Motonetista...
    Suzuki Gs 125 -84
    GSF 600S -97
    GSF 1200S -97
    GSX 1400 -06

    Omalla luvalla jo vuodesta 1977.
  21. #21
    Kas kun ette pyydä pappia siunaamaan, että saisitte pyöriinne pyhää vettä jäähdyttimeen, eipähän pääsisi perkeleet mellastamaan yliherkkään moottoriinne...
    "Nälkä ei lähe, se vaan siirtyy..."
    "Täydellisyyteen kannattaa pyrkiä, siellä on tilaa kaikille, mutta ei vielä ketään..."
  22. #22
    Laittaakahan pojat lähdevettä se on puhdasta eikä jäädy koskaan!vai oletteko nähnyt lähteen jäätyvän
    YZF1000R
  23. #23
    Jus joo... Glykolin korroosioestoaineiden kanssa moottoripyörän moottori saattaa syöpyä pilalle jo 50-70 vuodessa, tosin ei siitä tislatun (akku)veden käytöstä tosiaan ole mitään haittaakaan... Kukin laittaa omiin vehkeisiin mitä haluaa...
    Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
    Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
    Kawasaki Gpz1000RX
    Kawasaki ZG 1200
  24. #24
    Lainaa (VOGON @ Tammi. 24 2010,23:37) kirjoitti
    Miksi ihmeessä sinne pitäisi laittaa akkuvettä Akkuvesi lakkaa olemasta akkuvettä, kun siihen sekoittaa glykolia.
    Juu, ja montakohan moottoria on tuhottu juuri sillä että on käytetty kraanavettä glygoolin kaverina?
    Murjaanien kuningas!
  25. #25
    kraanavedessä on paras hinta-laatu suhde

    mä kun oon pitäny itseäni hölmönä jo sen takia ku oon parin vuoden välein yleensäkkin vaihtanu jäähynesteet autoon ja mopoon... mutta että akkuvettäkin vielä
    GSXR-1000 Limited
  26. #26
    Lainaa (JOLLI @ Tammi. 25 2010,21:50) kirjoitti
    Laittaakahan pojat lähdevettä se on puhdasta eikä jäädy koskaan!vai oletteko nähnyt lähteen jäätyvän


    gsx-r 1000
    kawasaki zx6rr kilvetön

  27. #27
    Lainaa (Tohtori R @ Tammi. 26 2010,11:19) kirjoitti
    kraanavedessä on paras hinta-laatu suhde
    Ei ole kun tuossa yllä mainitussa lähdevedessä..siinä ei ole mitään lisäaineita ja se on ilmaista, hakee sen vielä kävellen niin kuntokin nousee..
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  28. #28
    Lainaa (jamas @ Tammi. 26 2010,12:30) kirjoitti
    Lainaa (Tohtori R @ Tammi. 26 2010,11:19) kirjoitti
    kraanavedessä on paras hinta-laatu suhde
    Ei ole kun tuossa yllä mainitussa lähdevedessä..siinä ei ole mitään lisäaineita ja se on ilmaista, hakee sen vielä kävellen niin kuntokin nousee..
    GSXR-1000 Limited
  29. #29
    Lainaa (jamas @ Tammi. 26 2010,12:30) kirjoitti
    Lainaa (Tohtori R @ Tammi. 26 2010,11:19) kirjoitti
    kraanavedessä on paras hinta-laatu suhde
    Ei ole kun tuossa yllä mainitussa lähdevedessä..siinä ei ole mitään lisäaineita ja se on ilmaista, hakee sen vielä kävellen niin kuntokin nousee..
    Jep eikä tarvi edes glykolia.Siellä se vaan virtaa moottorissa niin että lorina kuuluu vaikkei ole käynnissä
    YZF1000R
  30.  
  31. #30
    Lainaa (MuZtard @ Tammi. 25 2010,21:08) kirjoitti
    Kas kun ette pyydä pappia siunaamaan, että saisitte pyöriinne pyhää vettä jäähdyttimeen, eipähän pääsisi perkeleet mellastamaan yliherkkään moottoriinne... *
    Kuka nyt myrkkyä viitsisi laittaa koneeseen???
    http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/1135252398772
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen