Aikani tätä foorumia lueskeltuani kiinnostaisi tietää jotain. Kuka täällä oikeasti tietää ducateista ja kuka luulee tietävänsä? Välillä kun puhutaan vähänkin isommista remonteista esim. kone/vaihteisto niin arvauksia ja "mä oon lukenu jostain" vastauksia tulee vaikka minkälaisia. Moniko oikeesti tekee pyöräänsä muuta kun vaihtaa rasvat,pesee ja vahaa.![]()
Japanilaisten amerikankustomien jaosto kiittää ja kumartaa
Kattele nyt aluksi vaikkapa Ducati-talk-osiota niin näet, ketkä sinne sivuille eniten kirjoittavat ( älä minua laske tietäjien joukkoon ). Eipä olisi Hullumpi Ajatus vierailla vaikkapa DucatiClubFinlandin sivuilla ja vaikkapa netistä etsiä Ducati Suite tai sitten kymmeniä eri sivustoja pelkästään Ducateista. Se on niin, että etsivä löytää.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Eniten kirjottavat yleensä ne jotka ei oikeesti osaa tehdä mitään. Sua en en voi laskea joukkoon koska eka viesti jonka sulta luen ...Pari kaveria täällä todella tietää(aj@ @ Tammi. 21 2010,21:27) kirjoitti
![]()
internet on niinkuin savolainen: vastuu on kuulijalla
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Mää en tierä
Honda CBR 1000, Magna 1100 Kawa ZR7s, BT1100, XJR1300,Triumph Speedmaster 900
Noinhan se menee, ja tosiaan pari nimimerkkkiä täälä taitaa kirjoitella joilla on vähän enempi tuota kokemusta.(10100 @ Tammi. 21 2010,21:31) kirjoitti
Ja ei, en minäkään näistäpaljoa tiedä. Aika vähän on tarvinnu toistaiseksi näitä kahta Ducsua rempata. Jonkin verran tietoa on kyllä tullut kerättyä 4V-koneista, mutta ei sitä osaamista...
Monella huoltojen tekeminen kaatuu jo siihen tosiasiaan, että käytettävissä ei ole sopivia tiloja ja työkaluja. Hyvään lopputulokseen pääsee varmemmin kun käytössä on lämmin, valoisa ja tilava huoltotila, asialliset työkalut ja tarkoituksenmukaiset mittalaitteet.
Ducatin korjaamokäsikirja on nykyään sen verran kattava, että sitä seuraamalla hieman vähemmän perehtynyt huoltajakin pystyy periaatteessa tekemään moottoriin korjauksia ja huoltoja. Muutos- ja viritystyöt vaativat hieman enemmän improvisointia.
Kyllä, minä huollan tallissani olevat Ducatin (749), Gilera Saturnon ja vanhan SS180 Vespan itse, oli kyseessä ketjujen rasvaus tai vaikka kiertokankien vaihto.
En kuitenkaan lue itseäni asiantuntijaksi asian suhteen. Omaksi ilokseni noiden kanssa puuhastelen.
Ne, jotka tietää, ne ei (täällä[kään]) kirjottele.
Niillä on muuta tekemistä..
Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
nimimerkki Fabio T on ilmeisesti jättänyt tämän foorumin paskanjauhannan(kin) takia, mutta tämän herran teksteistä opin itsekin paljon kun entisen ducatini tekniikan kanssa jouduin pelaamaan. pyöri täällä foorumin alkuajoista saakka kun porukkaa oli vähemmän ja suurin osa jengistä tunsi toisensa. sittemmin on jättänyt tämän foorumin, enkä ihmettele lainkaan että miksi. kukaties hän vielä joskus käy lukemassa näitä jaaritteluita..
ps. puhummeko nyt ducateista vai näistä uusista hienoteknisistä erikoisuuksista joille ei "tarvitse" tehdä mitään koska muuten menee takuu?
Tyyli ennen tarkoitusta.
Mitä sitten on "oikea tietäminen"? *En mä ainakaan tiedä, mutta kyllä mä koneen oon aina läjään saanut ja viimeks olen moottoripyörän huolloista maksanut 16 vuotiaana kun ostin ensimmäisen kevarini... *Jaa no viimeks säädeltiin venat huoltoliikkeessä, kun mulla ei ollut sopivia paloja kotona ja en arvalla viitsinyt tilata kasaa uusia shimmejä... *
Silti välillä joutuu kyselemään monien asioiden perään. *Esim. viriosien kanssa monesti kaipaan jonkinlaista kokemusperäistä tietoa, kun kataloogien mainospuheilla ei kovin pitkälle mennä. Tuntuu että nääkin vehkeet sisältää kyllä omia jippoja. *Ei sitä kaikkea voi ulkoa musitaa ja laakista oppia. *Esim nokkien vimpan päälle ajoittaminen (ja hihnohjen oikea kireys sitä tehtäessä) oli vähän monimutkaisempi juttu kuin luulin.
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke
Tietämisellä tarkoitan kokemusperäistä ja sitä kautta opittua. On selvää, että uutta tietoa pitää välillä kysellä "kokeneemmilta" Tietysti monet remontit voivat kaatua esim: erikoistyökalujen puuttumisen takia mutta turhan monella ei ole rohkeutta edes ruveta parsimaan yhtään isompaa remppaa. Tirtysti joskus voi olla viisasta viedä esim venansäädöt korjaamolle, ainakin työllä on joku takuu.(Sledgehammer @ Tammi. 22 2010,11:52) kirjoitti
Moikka !(JaZZo @ Tammi. 22 2010,09:53) kirjoitti
En oo jättäny..harventanut vaan käyntejä....
Todellisa Ducatituntijoita Suomestakin löytyy..luultavasti ei tosin virallisen maahantuojan organisaatiossa... Kymenlaaksossa ne gigolot taitaa vieläkin asustella ...ja länsirannikolla pohjaanmaata myöten on niitä kans.
Sanoisin, että korjaamokäsikirja yhdistettynä moottoritekniikan perustuntemukseen & peruskädentaidot riittävät Ducatihommissakin... korostan ajattelun merkitystä.. älä tee mitään, ennenkuin olet sisäistäyt korjauskohteesi sielunelämän... vähän sama kuin naisen kanssa oleminen... ei väkisin vaan hellimällä...suukkoja, helliä otteita.. korvaankuiskuttelua...
![]()
"Mies ilman Ducatia on kuin pilvinen päivä"
Tuohon on helppo yhtyä.(Fabio T. @ Tammi. 23 2010,10:44) kirjoitti
Rataosiossa on noita Uskolan veljeksiä, Partasen Jania yms, jotka ainakin on myös perillä tekniikasta sekä säädöistä.
Ducati clubi järjestää teemailtoja tallilla yms. että kyllä noita tietoja saa kun kysyy.
Mukavia mopoja joka tapauksessa, vaikka en ole joutunut toistaiseksi purkamaan. Ihan on pikku säätöihin jäänyt nuo jutut.
Koneita on tullut kasattua lähinnä autopuolella. Mutta tosiaan tuo Fabion "opiskele, sisäistä ja tee sitten" puree kaikkeen tekniikkaan hyvin.
t. Spagu
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Kiitos kommenteistasi, Italo, mutta minulla on oikeasti aika vähän tietoa moottorista. Saan sen helposti osiin, ja pienellä miettimisellä huoltomanuskan kanssa myös kasaan, mutta sen enempää en niistä tiedä.
Olen enemmänkin vain säätänyt ja ajanut kisapyöriä. Säätämisestä ja moottorinohjauksesta tiedän jotakin, mutta sielläkin on oikeat asiantuntijat erikseen.
- JAM Racing Team -
Mää väittäsin kans tietäväni kapeesta osa-alueesta, 906:sta, jotaaa ihan kantapään kauttaKymenlaaksolaisten avustuksella tullu ropattua mopoo jo jokunen vuosi
![]()
maxiskootteri
-Punainen on edelleen väreistä nopein -
Mä tiedän kaikesta, oikeesti, kaiken, oikeesti. Myös Dukateista. Yhellä Toijalalaisella oli 450 desmo silloin, kun olin samanikäinen kuin se. Hyvä pyörä. Kannattaa hankkia.
Minä tiedän kaiken mitä kerron. Ja kerron kaiken mitä tiedän.
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Ja mää tiedän lähes kaiken kun mulla on monta Ducatia ollu jo kauan.Mutta sitten joudun kumminkin kysyyn täältä.Tai muualta.Yleensä Kouvolan hurut tietää oikeesti.Tai sitten ei.Ja tolla Kainuussakin on muutama joka tietää oikeesti.Ja oikein oikeesti vanhemmista tietää yks mukava paappa Keskisuomesta.
Ja tuo hra 1150 tietää kans.Me on oltu samassa vesisateessa kovien tietäjien kannssa.Kastuttiin..
Noista uusista ei kukaan tiedä.Paitsi tehtaan ukot.Nekin kysyy kyllä välillä tuolta Kouvolan suunnalta.Ne on himpun paneutunu noihin vuosien varrella.
ps. Se on ihan tavallinen polttomoottori.Kysy vaan reilusti.
Veikkaan ettei tehtaan ukkoja kiinnosta mikään muu kun hiimaanlähtö(rellonen @ Tammi. 23 2010,20:48) kirjoitti
ne kasaa
jlauta rouva on ollu oikeen vesisateessa(rellonen @ Tammi. 23 2010,20:48) kirjoitti
![]()
Niinpä, no tiedon jyväsistä se homma lähtee ja toimivista ideoista. Eipäs siis olla turhan vaatimattomia.(johtaja @ Tammi. 23 2010,16:47) kirjoitti
Tokihan omia virivirisalaisuuksiakin pitää olla, joidenka reseptejä ei kaikille kerrota.![]()
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Vastaan vaan niihin asioihin jotka tiedän. Joskus en niihinkään. Pääasiassa.
On tärkeää erottaa terve innostus ja addiktio. Terve innostus tuo jotain elämääsi, mutta addiktio vie jotain pois.
-prof. Mark Griffiths