Onko kokemusta 1050 Sprintin etujousien vaihdosta?
Mitkä vieterit olisi alkuperäisiä paremmat ja jäykemmät?
Jollet rupea kokeilemaan itse, joku asiantunteva paja voisi auttaa... Mitkähän siel on alunperin, 955 Daytonassa muistaakseni 0.7kg/mm laitoin 0,9 ja muutin pakkojen runkoja sekä shimmejä, öljyt laitoin notkeammat kuin orggis...(AimoPamaus @ Tammi. 23 2010,20:21) kirjoitti
Tuli aika makee=mulle sopiva...
Tosin purin keulan muistaakseni 4 kertaa...
Muttamutta, jos olet 75-85kg laita 0,9 ja vähän vahvemmat öljyt...
F = dp / dt
Painoa on noin satku joten ihan pikku vietereitä ei kannata mallata... *
Ei ole mielenkiintoa kuin purkaa kerran auki, ja kesä mennään sitten purkamatta ellei huonone orkkiksista.
Osaako joku suositella jousia? Wilbers, Hyperpro?
Ja paljonko Kg/mm pitäisi olla minulle?
Noissahan on vakiona jo esijännityksen säätö.
Noilla painoilla 0.95kg/mm tai 1.00kg/mm, riippuen vähän istuuko jämäkämpi vai löysempi paremmin omaan makuun. Lineaariset laittaisin itse, merkillä ei oo juurikaan noissa väliä.
Tolla RaceTechin laskurilla on aika mukavasti löytynyt oikea haarukka jousien jäykkyyksiin (ota pyörän valinnan jälkeen linkki "Custom Fork and Shock Spring Calculation and Available Rates"):
http://old.racetech.com/evalving/menu/searchstreet.asp
Voi tosin mennä vähän erikoiseksi pyörän balanssi jos pistät eteen jämäkämmät vieterit, mutta takana on vielä tehtaan löperö jousi. Voisi olla ideaa vaihtaa iskarin jousi samalla.
Mitkä on käytännön erot lineaarisella ja progressiivisella normaali katuajossa?
Perä tuntuu toimivan riittävän hyvin mutta etunen niiaa hieman liikaa jarrutuksessa.
Progressiivisen huonot puolet näin ei-ammattilaisen kokemuksella:
Jousen pehmeä alue tulee helposti käytettyä jo jousta esijännitettäessä -> pumppu toimii käytännössä vain kovalla alueella.
Mutkassa tuntuu aivan helvatan kovalta (siis nimenomaan kovalta, ei hyvältä ja jämäkältä). Ilmeisesti johtuen taas samasta asiasta eli jousen pehmeä alue on käytetty "keskipakovoimaan" jo ennen ensimmäistäkään töyssyä.
Progressiivisilla et voi itse kontrolloida jouston progressiivisuutta yhtä vapaasti. Eli suomeksi lineaaristen kanssa voit itse päättää öljymäärää vaihtamalla miten tiukan progressiivisuuden haluat jouston loppuun.
Varmasti progressiivinen tuntuu tasamaalla pystyssä jarruttaessa paremmalta, mutta jos olet kanttaamassa tai tulee töyssy vastaan niin lyö mielestäni helpommin käsille.
Saksan foorumissa on jotain juttua tuosta mutten ymmärrä kuin sanoja sieltä täältä niin jää epäselväksi että kumpaa tuolla suositaan.![]()
Nyt veivasin laskuria ja 1.00kg/mm näyttäisi olevan passeli.
Muuallakin suositeltiin lineaari vietereitä sekä 15wattistä öljyä.
Monta kauppaa olen jo kaivellut mutta ei löydy.
Mistäs nuo jouset saa?
RaceTechiltä luulis ainakin löytyvän jos ei muualta. AllRight taitaa olla RaceTechin jälleenmyyjä, onnistuisiko sieltä kautta tilaamalla?
Jostain syystä Öhlins-katalooki tarjoaa vain yhtä vaihtoehtoa Sprinttiin, mutta kokolailla selvä homma että tuota ei ole mietitty 100kg kuskin mukaan.
Itse olen joskus tilaillut kamaa tuolta RaceTechiltä suoraan maililla ja soittanut sitten luottokorttinumeron heti perään sinne international sales nummeroon. About viikossa tuli tuotteet tulliin asti.
Rapakon takaa noita saisi SonicSpringsiltä mutta eikö euroopasta? *
Hyperproissa ei ole kerrottu juuri mitään ja wilbersit on progressiivisia.
WP tuntee Sprintin mallia 99.
Toi Hyperpro on kanssa näitä "one size fits all"-progressiivisten vietereiden kaupittelijoita. Aikakin meikäläisen maalaisjärjellä ajatellen kaikille maailman kuskeille sopiva vieteri tuskin on optimoitu 100kg kuskille -> voipi homma mennä helposti siihen että omalla painollasi painat jousen löysän pään kasaan ja käyttöön jää vain se (liian) jäykkä osa.
Kotimaassakin taisi olla Lahdessa joku pulju joka väsää jouset vanhan mallin mukaan halutulla vakiolla. Tästä ei tosin omaa kokemusta.
Edit. http://www.jousivesa.fi/