Tuossa on työn alla chopper-projekti ja lähtökohtana on ollut Suzuki GR 650 -83. Tällä hetkellä projektissa on paikallaan kyseisen laitteen orginaali vanne renkaineen, joka nyt kovinkin plliisulta näyttää luonnollisesti ja tiedustelisinkin, että:
-Mistä leveämpää vannetta tilalle, joka sopii tai on sovitettavissa?
-Sopiiko muista merkeistä tms. vanne ja jos, niin mistä?
-Jos joltain löytyy, niin saa tarjotakin.
Olen aika noviisi vielä pyörien vanne/rengas-asioissa, kun tullut rakennettua vain autoja aikaisemmin, niin kiitos kovasti, jos tietoutta löytyy
-1100 i/ö GSX-R Fighter-
-Honda Shadow Bobber-
Vanteita varmaan löytyy ja jos on pinnavannen niin pyörän napaan voi pinnata leveämmän vanteen, mutta sopiiko swingiin paljonkaan leveämpi rengas pyörimään. Ja joutuuko muuttaman ketjulinjaa ja jos joutuu muuttamaan niin miten toteuttasit sen?
Taivas saa odottaa
Tuo GR650 on jo vakiorengastuksella aika "mahdoton" ajettava aliohjautuvuuden vuoksi. Iso eturengas, pieni takarengas ja valtava etujättö jo vakiona. Suosittelen maltia tässä kohden.
Ot: mulla oli tommonen vehje kauan sitten 20 tkm, viime aikoina on käynyt yhä useammin mielessä sellaisen hankinta kaffilakilpurin aihioksi.
Eli tuo runkohan on muutettu ja pilkottu, eikä alkuperäisissä mitoissa. Myös swingin muokkaaminen tässä vaiheessa vielä on mahdollista, kun pyörää modataan vielä lisää, joskin katselin tuohon aika hyvin mahtuvan leveämpää nykyisilläänkin.
Siitä löysin itsekin tietoa, jos olisi pinnavanne, niin voisi pinnoittaa vain jonkun leveämmän vanteen - mutta harmillisesti aluvanne vakiona. Onko siitä tietoa, että sopiiko muista pyöristä vanteet keskenään?
Ohessa muutama kuva - pahoittelut huonosta laadusta.
http://i26.photobucket.com/albums/c1...8122009143.jpg
http://i26.photobucket.com/albums/c1...F/HPIM2754.jpg
http://i26.photobucket.com/albums/c1...F/HPIM2756.jpg
Viimeisestä kuvasta näkeekin, että muutokset on aloitettu ja myös väri vaihtuu kohta puoliin.
-1100 i/ö GSX-R Fighter-
-Honda Shadow Bobber-
Mainion näköinen vehje. Miten olisi pikkuauton rengas (valkosivu)?
Sitä en tiedä enkä arvaakaan, mistä saisit tuohon pinnavanteen, joka tiäeysti olsi paras.
Bomber-foorumin projektit osiosta löytyy aika paljon juttua takavanteen/swingin muuttamisesta. Ainakin tombola duunaa, ja project s-lowrider projektit kannattaa vilkaista.
Superbike #7
Auton vannetta tuohon kovasti pohdiskelin ja tämä olisi käynyt suhteellisen mukavasti, jos tuo nykyinen olisi ollut pinnamallinen. Autojen vanteitakin olisi nurkat piukassa, mutta ei ainakaan heti tule mieleen, miten saisi ilman pinnoittamis-metodia sovitettua pyörään.kirjoitti
Kiitti vinkistä, pitääpä käydä tsekkaamassa.kirjoitti
-1100 i/ö GSX-R Fighter-
-Honda Shadow Bobber-
...mukavasti bomber-saitilla oli levitetty orginaali alumiinivanne kympiksi - harmi kun olisi edes eri tyylinen tuo nykyiseni. Jotenkin ei sovi vain tyyliin (varsinkaan tulevaan) tuollainen *Mistäköhän tuohon nyt sitten vanne.
-1100 i/ö GSX-R Fighter-
-Honda Shadow Bobber-
Mulla olis Mökillä Hämeessä Harleyn 16" pinnavanne remmipyörineen ja 3/4" (19mm) akselilla mutta aika lailla joutuisit muuttamaan, vaihtamaan rattaan remmipyörän tilalle, ostamaan jarrulevyn ja puristajan toiselle puolelle ja eikä se vanne huoli kuin 150-160mm leveä kumin, 130 vakiona.
Varmaan jonkin Suizan pinnavanteen keskiö olisi helpoin muutettava, kehiä saa vaikka Jepjepistä tai miltä tahansa HD-diileriltä tilaamalla.
Vannekehiä Custom Chromelta
Dirty Nasty Furriner
No kun kerran tuossa mittakaavassa ollaan askartelemassa, niin kyllähän tuohon saa käymään likimain minkä vanteen tahansa. Ja ketjuvedon kanssa se on vielä suhteellisen helppoa.
Suurin ongelma tulee yleensä ketjulinjasta. Jos renkaan haluaa saada rungon keskelle, niin ketjulinjaa joutuu yleensä siirtämään ulospäin vähänkään leveämpää rengasta laitettaessa. Käytännössä tämä hoituu helpoiten offset-eturattaalla, joko itse tehdyllä tai valmiina ostetulla. Ja kun tässä projektissa ei taida huimaavat hevosvoimalukemat ja repivä kiihtyvyys olla päällimmäisiä tavoitteita, niin eturattaan laakeroinnin keston kanssakaan tuskin tulee ongelmaa. Tietty jos ketjulinjaa siirtää senttikaupalla ulospäin, niin kannattaa ehkä harkita ulkopuolista tukilaakeria rattaalle. Tällä metodilla renkaan leveyden raja tulee vastaan luultavasti runkoputkien taholta, eli ketjulinjaa ei voi siirtää määräänsä enempää. Tämän jälkeen pitää sitten muokata runkoa, rakennella väliakselivirityksiä tai siirtää ketjulinja rungon ulkopuolelle. Mutta veikkaisin tuossakin päästävän jonnekin 180-200mm renkaaseen ennen kuin tähän tarvitsee ryhtyä.
Muutenhan tuo uuden vanteen laittaminen on lähinnä sopivien akseliholkkien askartelua, jarrujen kiinnityksien sovittelua yms. pikkunäpertelyäJa jos takahaarukka on muutenkin menossa uusiksi, niin siihenkin saa helposti tehtyä riittävästi tilaa.
Arttu
Kiitos vinkeistäKatsotaan mitä tuosta syntyy, kun päättää/löytää sopivan aihion.
-1100 i/ö GSX-R Fighter-
-Honda Shadow Bobber-