Alkaa olemaan kohta mustarastaan mittarissa sen verran että tuloo tulppien vaihto eteen. Selasin tuossa yhtä service manuaalia ja sen mukaan pitää löysäillä syylarit ja muut ennenkuin pääsee tulppiin käsiksi.
Onko näin ja onko hyviä neuvoja?
- '11 BMW R 1200 GS
- IBA SS1600K
---
ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
Onnistuu liene niinkin, en vaan ole kokeillut. Tuohon tulppien vaihdon yhteyteen kun voi sovittaa samalla ilmansuodattimen tsekkauksen niin itse olen valinnut tuon tankki pystyyn ja sitäkautta vaihtoehdon. Viimeksi nostin koko tankin pois samalla yhdellä purkamisella vaihdoin nokkaketjun ja säädin venttiilit. Joka tapauksessa tulppien vaihto on tavasta riippumatta työlästä, tai helvetin työlästä vaihto ne sitten etu tai yläkautta. Ei kuitenkaan mahdotonta.
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Jep, sivukatteet vaan pois, samaten syylärin yläkiinnikkeet sen verran että sitä voi siirtää eteenpäin letkujen varassa. Sitten vaan tulppien vaihtoon. Paikka on hieman ahdas, mutta onnistuu kyllä kohtuu nopeesti.
Näin tehtiin. Alatieoperaatio. Loppujen lopuksi aika tuskaton homma.
Ensi kerralla saatan kyllä yrittää yläkautta. Oli hieman nysväämistä mun ei-niin-kätilö-kokoisilla räpylöillä. Mutta operaatio onnistui ja potilas hyrisee tyytyväisenä. Kannatti tehdä.
-strider-
- '11 BMW R 1200 GS
- IBA SS1600K
---
ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
Ois kai pitäny varoittaa että hommaan tarvii esim japanilaisen insinöörin kädet (ja pienet avaimet)![]()
Just joo. Ja itsellä räpylät enemmän Harald Sinihampaan hoviteurastajan kokoluokkaa... No, tulipa tehtyä. Ja pääsääntöisesti jopa pyörän omilla työkaluilla...
- '11 BMW R 1200 GS
- IBA SS1600K
---
Olet vaihtanut Blackbirdiin nokkaketjun?(Holtsu @ Heinä. 15 2007,21:39) kirjoitti
Mulla -99 ruisku ja ko. homma kuulostas olevan lähitulevaisuudessa edessä...
Onko minkälainen homma itse tehdä?
Mistä Löydän mahdollisimman hyvät ohjeet? Mistä kiristysmomentit?
Mitä kaikkea tavaraa (tiivisteitä yms.) kannattaa samalla uusia?
Löytyykö täältä jotain "projektikertomusta" tms?
Kiitoksia jo valmiiksi!
-99 Mustarastas
Aina sattuu ja tapahtuu, ja kun tarpeeksi sattuu niin siihen tottuu!
Yhden päivän, kun varaa aikaa niin sen ketjun vaihtaa helposti. Tarkin homma on varmaan se nokkien asennus. Momentit, kiristysjärjestyksen ym. tarvittavaa tietoa löytyy Haynesin korjausoppaasta. Niitä saa tilattua esim. http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=H3901. Kannattaa ostaa, jos meinaat remppaa itse tehdä.(Nokivasara @ Heinä. 25 2007,08:27) kirjoitti
Kun asiaan vähän perehtyy niin homma hoituu vaikkei olisi aiemmin tehnytkään.
Tarvittavat osat myyvät esim. Hondan huollosta. Talvella tekemäni remppa kustansi kokonaisuudessaan n. 230 €. Venttiilien mittaus/säätö kantsii tehdä samalla.
Ketju 96€
Kiristin 60€
Syttykopan tiiv. 18€
2kpl säätöpaloja 20€, kun vanhat vei vaihdossa.
nostetaanpas ylös koska tuli ajankohtaiseksi.
Elikkä tänään olis sama operaatio edessä. Mihinkään pyörään en ole tulppia vaihtanut joten pari kysymystä.
Onko tulppien kärkiväli uutena oikea vai pitääkö se itse asettaa?
entä tarviiko olla momenttiavain tai jotain erikoista työkaluja kun nuo vaihtaa.
Näillä ohjeilla onnistuu.![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Spirgula kun olisi ollut tuo linkki ennenkuin teki hommat. Eli tarvitset siis normaalit työkalut SEKÄ Hondan alkuperäisen tulppa-avaimen.
Muu bläkkärin huoltomanuaali löytyy vaikka *täältä*
- '11 BMW R 1200 GS
- IBA SS1600K
---
just sitä mun tuuria. ei tietenkään toimi toi sivu.(mopedman @ Elo. 20 2007,15:34) kirjoitti
Onko sulla Vili joku spesiaali browseri? Kyllä mulla skulaa IE7 noiden sivujen kanssa ihan mainiosti.
Lyhykäisyydessään homma menee niin että ensimmäiseksi tankki taka-asentoon, ilmanputsari pois, ilmanputsarin kotelot pois, tulppien vaihto ja sama polvelta käänteisessä järjestyksessä niin saa romut takaisin tankin alle
-strider-
- '11 BMW R 1200 GS
- IBA SS1600K
---
joo oli hetken toimimatta noi sivut.. nyt pelittää..(strider @ Elo. 21 2007,11:45) kirjoitti
kannattaako tehdä ohjeiden tavalla kun ajattelin tuon nokkaketjun kiristimen vaihtaa samalla?
joutuu kuitenkin avaamaan oikean sivukatteen..
Tulpat yläkautta ja ketjun kiristin kate irroittamalla.
Olen tehnyt molemmat operaatiot. Tulpat kun vaihdoin alakautta niin totesin että seuraavalla kerralla teen yläkautta. Oli sen verran prc:stä se operaatio.
Sen ketjunkiristimen vaihto on ihan kakun rauha (peace of cake tai jotain sinnepäin...) Ohjeet löytyy taas * täältä *.
Mutta noi on vaan mun henkilökohtaiset suositukset. Ja tulppia ei kannata vaihtaa ilman oikeata ja alkuperäistä tulppa-avainta.
- '11 BMW R 1200 GS
- IBA SS1600K
---
jees, kauan siinä meni mut ei viittiny kiirehtii.(strider @ Elo. 21 2007,12:38) kirjoitti
tulpat vaihdettu ja nokkaketjunkiristin.
täytyy lähtee koeajolle...
kiitokset ohjeista!![]()
Onko kellään tallessa näitä ohjeita, sillä tuo sivu ei toimi?(mopedman @ Elo. 20 2007,15:34) kirjoitti
Liian pieni allekirjoitus poistettu.
Jos siis tulppien vaihdosta on kyse, niin lunttaa ohjeita vaikka TUOLTA. Ohje on venttiilinvälyksien tarkastukseen, mutta pura vain siihen asti kun ilmanputsarikotelo on irti, niin jo näkyy tulpat käden ulottuvilla. Joku alakautta vaihto-ohjekin on olemassa, mutta en alkaisi arpomaan sieltä kautta yhtään tulppaa irti.(Max Power @ Tammi. 14 2010,17:08) kirjoitti
ZZR1400 -06
Honda CBR1100XX Super Whitebird
SS1000 CBR1100XX ennätysajo.
www.xxmeeting.fi
Tuo auttaa jo paljon kun tietää että yläkautta kannattaa vaihtaa. Kiitos kuvista ym.!
Tuli nuo tulpat nyt sitten vaihdettua. Sanoisinko, että aika epäinhimillinen urakka yksi pe*keleen tulppien vaihto! Sen pitäisi hoitua 5 minuutissa, mutta tuohon tuhrautui aikaa näin ensikertalaisena varmaan 3h
Onko tuo tehty XX:ssä jotenkin tavallista vaikeammaksi, vai oliko 1000F:ssä vain normaalia helpompi vaihtaa tulpat?
99 -> tulppien vaihto on muistaakseni 50tkm:n välein, joten ei niitä onneks ihan jatkuvasti tarvi kaivella esiin *
Ja nyt kun lähdet purkamaan toiste, niin ei mee paljoa puoltatuntia enempää, kun tietää mitä tekee...
Nää on just niitä juttuja joissa helposti säästää, kun itte tekee. Huollossa kumminkin palaa tuota aikaa kans, ja sehän maksaa, vaikka valtaosa onkin ihan muuta purkamista kuin niiden tulppien.
ZZR1400 -06
Totta joka sana(Deecu @ Tammi. 19 2010,21:34) kirjoitti
Kyllä sitä mieluummin A) tilaa itse tulpat ym. tarvikkeet edullisemmin netistä ja B) laittaa ne paikoilleen tuntitaksalla 0€, vaikka siihen aikaa jonkinverran tuhraantuukin.