Mietin asentavani talven aikana omaan FZ6-N pyörääni H4 Bi-Xenon valot.
Tarviiko kyseiseen prätkään askarrella sen kummemmin umpiota tai muutakaan, että sarjan saa paikoilleen? Myös vinkkejä ongelmakohdista yms voi laittaa jos kyseiseen pyrään on ite asennellu xenonit.
Voiko muuten prätkään asentaa 55w xenonit vai tarviiko ne olla 35wattiset?
Vastaukset saa laittaa myös sähköpostiini.
Yamaha FZ6-N -06 -> BMW F800GS -11
Ihan sama, kummat laitat. Yhtä laittomia ovat molemmat. Ellet sitten löydä jostain Xenonille hyväksyttyä umpiota, jonka sovitat pyörääsi.(Askemux @ Joulu. 17 2009,15:38) kirjoitti
Eli tarkennus vielä eli onko siis akun kannalta tai muiden sähköjuttujen kanssa väliä kummat laittaa 35W vai 55W?
Olen ymmärtänytkin, notta laittomathan nuo ilman tarkoitettua umpioo.
Yamaha FZ6-N -06 -> BMW F800GS -11
Miksi pitäisi laittaa 55W?
F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
H4-2 polttimot tarttevat hiukka tilaa umpion taakse. Se pitkät/lyhyet vaihtava solenoidi tarttee tilaa = "polttimon kanta" on aika pitkä. Kytkeminen sinällään ei ole kummoinen juttu, ohjaukset orkkis naruihin sekä ohjausboxille maa ja jatkuva plussa suoraan akulta. Sinällään en kyllä näe mitään järkeä 55W versioon, sillä tuo 35W:kin on varmasti vähintäänkin "riittävän" kirkas![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Meinaatko että lampun takana on riittävästi tilaa? On meinaan ahdas paikka kun olen itselle miettinyt sillä silmällä myös. *
H4-3 voipi mennä helpommin. Ei niissäkään mikään fiksu valokuvio ole kun on semmoset tossa kauppakassissa.
Ups! Sorry, nyt sekosin itsekin noiden tyyppien kanssa(Nova @ Joulu. 18 2009,10:42) kirjoitti
- H4 tai H4-1 sisältää vain lyhyen tai pitkän
- H4-2 on lyhyt xeno ja sen vieressä pitkä halo
- H4-3 on solenoidilla liikuteltava xeno
- H4-4 vastaava kuin H4-2, mutta molemmat on xeno
Eli puheeni tosiaan oli tuosta H4-3:sta eikä H4-2:sta. Itsellä tuollainen H4-3 on tuossa Kawassa ja siinä ei ainakaan tullut tila-ongelmia. Mitä nyt se halon kannan alkup. suojagummia joutui hiukka venyttelemään jotta sen sai nätisti varsinaisen lampun kannan ja tuon solkku-moottorin väliseen kaulaan![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ku kattelin jostai netin syövereistä ni 35W ja 55W oli saman hintaiset. Onkohan noissa paljonki eroa kirkkaudessa ja pitkän valon kantamassa?(sjobbe @ Joulu. 17 2009,19:07) kirjoitti
Eli lähinnä mietin tota 55W mallia jos siinä sattuisi äkymään pitkät pidemmälle vaikka sitä harvemmin tarviikaan.
Yamaha FZ6-N -06 -> BMW F800GS -11
En tiedä FZ:n umpiota, mutta autokäytössä lisäpitkissä olleiden 55-wattisten ero 35-wattisiin on ainakin vähintäänkin huomattava.
Edit: Kannattaa ottaa huomioon myös xenonien tarvitsema virtamäärä kunnes lämpenevät, helposti voisi kuvitella 55wattisten vievän paljonkin suuremman määrän virtaa. Varmaan mp-akkua rasittaa aikamoisesti?
Tämä siis mututietoa tosin.. Kertokoon hän enemmän joka oikeasti tietää mistä puhuu.
Suzuki SV650S -06 -> Suzuki Gsx-R 600 k6 -> Husqvarna SM 610 ie -> Dinli 460 "supermoto" -> Bobber -> Kawa ZX-6R ff-stunt
Mun mielestä ei kannata hommata 55 w kun 35 w antaa triplasti valotehoa verrattuna halogeeniin. FZ6-N lampun kannan takana ei ole tilaa liikuteltavalle mallille. Muistaakseni orkkis kanta on melko kiinni emäputkessa. Ainut mikä menee on toi H4-4 malli ja mihin saa ballastit järkevästi piiloon? Ainakin Slim malli pitäisi olla. Ennen tilausta kannattaa tutustua lampun taakse.
Nämä versiot tilasin käyttökikkareeseen. Melko jees mutta polttimot hiukan eri värilämpöisiä pitkä vs lyhyt. Kuvio on sitten aika surkea seinää vasten mutta ajossa ihan jees.
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.d...m=370257562142
Itse en ole koskaan ymmärtänyt noita H4-2 ja H4-4 malleja. Faktahan on että jo millin murto-osan siirtymä halogenin hehkulangassa laittaa valokuviot ihan totaalisesti uusiksi (ja yleensä ainoastaan sinne huonompaan päin), niin miten kummassa tuollainen jopa sentin siirto muka voisi toimia - edes teoriassa![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
vaimokkeen vanha fasu on espoon bike worldissä myynnissä, ja siinä on vallan hienosti asennettu xenon valot. Käy vakoilemassa. Huomattavan hyvät valot ja oman näkemisen lisäksi huomioarvo/oma näkyvyys oli loistavaa luokkaa. Suosittelen suuresti.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Oliko siinä noi bi-xenon h4-3, missä on liikkuva polttimo?(ouza @ Joulu. 31 2009,15:27) kirjoitti
Mihin siinä oli asennettu ballasti?
Yamaha FZ6-N -06 -> BMW F800GS -11
tuommoisia on tehty s malliin http://www.fz6-forum.com/forum....ed.html
http://www.bonemanfz6.com/Mods/mod_hid.htm
Ducati st4s -05
Eikös normaalissakin halogeenien h4-lampussa ole erikseen pitkä ja lyhyt? Onko se valokaari xenonissa jotenkin vaikeampi laittaa yhtä tarkasti kohdalleen, vai mitä ihmettä mahdat tarkoitaa?(HiTec @ Joulu. 30 2009,12:18) kirjoitti
Ainakin tossa ylempänä tässä ketjussa olleen listan mukaan h4-3 on se, jossa valoa liikutellaan. Ymmärsin itse tuon niin, että h4-2 ja h4-4 malleissa ne loisteet siellä lampussa ovat liikkumattomia.
Yep. Ohessa H4-2, jossa tuo sininen halogen on pitkälle. H4-4 eroaa tästä vain sen verran että molemmat ovat xenon-putkia, mutta sivusiirtymät yms. ihan samat = valokuviot aivan(tsj @ Tammi. 01 2010,21:32) kirjoitti
Eikä pidä unohtaa tuollaisen polttimon pimeitäkään hetkiä aina pitkiltä lyhkäsille vaihdettaessa. Juu, se lämmin xenon kyllä syttyy kylmää nopsammin, mutta ei se silti alta 2s vielä mitään valaise ja laskeppas kuinka pitkän matkan vaikka 80km/h mopo tuona aikana kulkee. H4-4:ssä lisäksi tuo sama pimeä tulee sekä pikille, että pitkiltä vaihtaessa = ihankoko polttimo!
H4-3:sta tuo pimenemä ei vaivaa lainkaan, sillä se xenon-putki palaa koko ajan, vain sen fyysistä asentoa siirretään => etumaisema on jatkuvasti valaistu. Ja muutenkin se valopallo on edes about sillä kohdin mitä se H4-halogenpolttimonkin lanka olisi sekä pitkillä että lyhkäsillä => valokuviotkin jo huomattavasti paremmin kohillaan![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Jeps. Noh en tajunnut, et siellä on useampi valopötkylä. Ei ihme, jos tollanen saattaa pistää kuvion ketuiksi. Tavallisessa h4 lampussahan ne ovat yhden ja saman pötkylän sisälä. Siis silminnähden eri paikassa kuin tuossa esimerkissäsi. Mie otaksuin, että kyse olisi siis ollut sen perinteisen h4:n näköisestä lampusta, jossa osa halogeeneista on xenoneja.
Kyllähän toi H4-4 aika hyvin valaisee vaikkakin pötköt on miten sattuu. Kuvio on hiukan huono mutta osuu tihen aika OK. Itse pitäisi tehdä diodi lisäys että lyhkäset pysyy päällä kun käyttää pitkiä. Tällöin ei tule viiveitä. Nämä siis autossa mutta sama homma pyörässä.
Toussa Ouzan vaimokkeen pyörästä ois kiva tietää millä polttimolla oli toteutettu ja missä ballasti/t? Olihan se naku malli?
Tuossa H4-3:ssa oleva erillinen ohjausmokkula tekee juuri tämän. Itse asiassa siellä on sisällä pieni viiverele. Jos virtaa vain tulee jommasta kummasta valokarvasta, xenon palaa. Ja tuo viivepiiri huolehtii siitä ettei xenon räpsähdä pois vaihdon hetkelläkään. Viiveen huomaa myös käytännössä kun sammuttaa valot katkaisijasta, niin kestää sen 1-2s ennen kuin valo varsinaisesti sammuu - tuo ohjausmokkulan syöttö kun on kytketty suoraan akkuun ja vain ohjaus tulee alkup. H4-valoliittimeltä(Nova @ Tammi. 04 2010,11:40) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Kyseisessä fasussa on vain lähivalo xenonina toteutettu. Asennus oli tehty jo ostettaessa, joten en valitettavasti osaa antaa tarkempia speksejä muusta kuin että näkyvyys ja näkyminen oli vallan upeata luokkaa. Jopa siinä määrin että omaan FJR:ääni mitä suuremmalla todennäköisyydellä on xenonit tulossa kesäksi =)(Nova @ Tammi. 04 2010,11:40) kirjoitti
Mutta jos kerkiää BW espooseen, niin asennuksen pääsee näkemään katteen välistä hyvin.
ouza
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter