Hesarin tuoreimmasta kuukausiliitteestä (1/2010, s. 110) löytyy sivun mittainen Arto Nyqvistin haastattelu otsikoituna "Mäkihyppyä rättisitikalla". Jutun mukaan virtaa Artolla vaikuttaa vielä olevan "Kyllä mä välillä ruuvaan rekkarit irti ja lähden itsekseni kokeilemaan, miten etupyörä nousee. Mutta en mä tuolla liikenteen seassa tykkää körötellä. En mä nyt niin vanha vielä ole."
Vanhemmasta keulimistekniikka threadista löytyi vielä video Artsin taidoista:(Jim Goose @ Heinä. 04 2009,12:19) kirjoitti
Tyylikkäät ajovarusteet - MDS-avokypärä, tennarit, ei käsineitä ja huikea Sinisalon ajopuku, joissa lahkeen pituus on kohdallaan *
Kova äijä!![]()
Kawasaki Zx-10R kilvetön, Honda Vtr 1000 F, Aprilia Pegaso 650, Honda Crf 250 R, Husqvarna Te 310
Loistava! Kaveri tykkäsi ottaa astetta ripeämpiä lähtöjä paikaltaan![]()
Yamaha Tenere 700 & R6R
Että osaa olla härskiä ajamista
Kaivoin netistä muuten tuon takarenkaan kooksi "130/90 -17"
![]()
Olin järkkärinä Härmälän lentokentällä 80-luvun alkupuolella, kun Artsi siellä kikkaili samoja temppuja, muistaakseni Riki Sorsa istui jossain vaiheessa tarakalla. *
LISÄÄ JUTTUA
ZZR 1100 Myyty!
CBR 600 Myyty!
watch it dude ! ! !
Oltiin prätkäkerhomme pikkujouluissa Artsin firman tiloissa marraskuussa -09. ja tuli Artsin kanssa tarinoitua vanhoista jutuista 80-luvulla. Niistäkin kohelluksista jotka ei onneksi päätyneet lehtiin silloin.
Ehkä aika kultaa muistot mutta kyllä silti hattua voi isännälle nostaa että selvisi niistä ajoista noinkin vähillä "traumoilla"...![]()
![]()
Jabadabaduu !(scapade @ Tammi. 09 2010,15:11) kirjoitti
![]()
PV50, KMX125, CB350, 2xGPZ500R, ZR1100 Zephyr, FZR1000, FZS1000, ZX-10R, 2x ZXR750, R1100S -> Fz1
Asiallinen nauhoite menneiltä ajoilta: He s the man!![]()
Eikä oo mikään temppupyörä vaan aika vakio-Möhkö...![]()
Mulla on muistikuva siitä, kun olin joskus 80-luvulla Ruskeasannan crossiradalla katsomassa jotain kisaa (MM?). Silloin Artsi hyppäs crossipyörällä palavan renkaan läpi, Riki Sorsa kyydissään. Herra Sorsa tais loukata häntäluunsa tässä tempussa.(PeteR @ Tammi. 09 2010,22:49) kirjoitti
Sitten olen kerran samallalla radalla nähnyt, kun Artsi ajoi palavan tunnelin läpi sillä möhköllä. Tämän tempun hän teki Ruskiksen röykkysellä lähtösuoralla. En muista varmasti, että olisko tehnyt sen homman vielä takaperin? Se on aika haastavaa ajaa em. pyörällä ihan ilman mitään tunneleita crossiradalla.
Oli melkoisia temppuja silloin, kun nuorena poikana niitä katseli.
Diavel dark
Ja lisää tarinoita *ELÄVÄSTÄ legendasta, tuubissahan ne jo väitti sen kuolleen. Tääkin tapahtui sillä "kultaisella" -80 luvulla,eli Räyskälässä Artsi ajoi useiden (olisko ollu 4) palavien tuliseinien läpi,ja varmaan arvatte kuka oli kyydissä ,no tietysti *Riki Sorsa ,ja siltähän meni luita poikki, kun Artsi kumartui tietysti seinien läpi mennessä ,mutta Riki istui suorana kuin tatti takana. Ja kova suoritus sekin on, kun Artsi kiihdytti takaperin möhköllä vähän päälle 12 sekunnin ajan vartilla, jää monelta tekemättä etuperinkin.
>niin ja nämä olen itse omin silmin nähnyt,niinkuin myös puukenkätemppukin.
The true man wants two things: Danger and play >Nietzsche
Minäkin olin katsomassa tuota Räyskälän tapahtumaa. Sorsa sai siipeensä aika kovasti. kun joka seinän kohdalla pamahti aina pystympään. Kaksi viimeistä seinää vielä sammuivat heti sytyttämisen jälkeen, silti tapahtuman juontaja Joke Liinamaa huusi tornista, että antaa mennä Artsi. En tiedä aiheuttivatko siksi kovemman tällin. Näin ainakin väitettiin.(bombertore @ Tammi. 10 2010,15:01) kirjoitti
Artsi osas kyllä sekoilla muutenkin, mopoilla temppuilun lisäksi. Oltiin joskus 80-luvun alussa Helsingin Messukeskuksessa katsomassa Sleepy Sleepersien konserttia, jossa Artsi temppuili (ilmeisen kännissä) krossipyörällä. Lähti siitä sitten Sliippareiden kanssa jatkoille johonkin kämpille. Keksi jossain vaiheessa tanssia puukengillä rokkia jäisellä ikkunalaudalla ja kuinka ollakaan, putosi 5. kerroksesta asfaltille. Moni olis kuollut vaan ei Artsi. Luita meni taas useita ja aika pitkä sairaalareissu tuli.
Artsi on legenda![]()
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011
Sattumalta katoin telkkarista jostain ohjelmasta amerikkalaisten hehkutusta rautakengilllä moottoripyörän perässä liukuvasta ukosta. Siinä se oli tyypilliseen amerikan tapaan ainutkertaista ja uutta ja ihmeellistä blaa blaa. Tuli mieleen Artsi Ahvenistolla ja puukengät. Olen minäkin ne temput nähny livenä.![]()
Imatran Ajoissa v.-85-86 oli komeeta kun Artsi ulvotti Möhköä rantasuoralla keulien, kumia polttaen, puukenkätemppua tehden, ja se legendaarinen takalampun rikkominen keulimalla....siellä ainakin hän lausui juontajan haastattelussa nää kuolemattomat sanat kun kysyttiin et etkö sä pelkää mitään? Johon Artsi:"ei pidä paikkaansa. On 2 juttuu mitä mä pelkään:toinen on pientä palkkaa ja toinen on Elannon makkaraa..."![]()
Artsia pentuna fanitettiin ihan kybällä asui naapuritalossa ja talli meidän talossa siinä se veteli pitkin Uudenkaupungin tietä ja metsän läpi tartsille , nähtiinpä tilanne jossa ukko ajoi 2 kerroksen partsilta crossi kavalla ulos ihan tinassa . Oompa jopa ollu ukon kyydissä munkan rantaan. Aina hytti
pystyyn ku näki kun tsiikattiin
Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin
Triumph Rocket
Suzuki B-King
Suzuki Hayabusa
Agusta
Kawasaki ZZR
Kawasaki 800
Honda Goldwing 1800
Kawasaki ZZR
MV Agusta
Hauska nähdä että täällä foorumilla "pyörii" Artsia ja sen kuulut temput tietäviä/muistavia, ei voi kuin hymyillä kun muistelee niitä aikoja.![]()
The true man wants two things: Danger and play >Nietzsche
Totta, kiva fiilis. Vaikka nyt ollaankin siirrytty tähän internet aikakauteen, jossa kaikki osaa kaiken, joka tempun, *ihan virtuaalitodellisuudessa *(bombertore @ Tammi. 10 2010,19:58) kirjoitti
Gixu-Arskan (kaverini Tottijärveltä joka noi Artsin temput aika hyvin hallitsi) kanssa näitä aikoja ollaan muisteltu. Aikaa jolloin ei keulittu jarrua vastaan. Nykyään toki mekin ajellaan sivistyneeesti... *
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011
Jostan tuolta lehtihyllyn kätköistä pitäisi löytyä 80-luvun VM, jossa on Artsin haastattelu. Siinä se mainitsee joko Le Mansin tai Paul Ricardin, vai oliko se Hockenheim, joku formularata kuitenkin euroopassa ja kertoo kun meni vähän show pieleen. Puukenkätempun jälkeen ei pyörän kyytiin kiipeäminen onnistunut eka eikä toka yrityksellä. Sitten kun pääsi kyytiin, niin edessä näkyi radan reuna ja turvaverkot. Kahden metrin (2m) hätäjarrutuksen jälkeen pyörä kyljelleen ja kyyti kohti verkkoa.
Muuta haittaa ei ollut kuin se, että piti kävellä sukkasillaaan takaisin varikolle, kun oli puukengistä pohjat hävinneet...
Asiallinen juttu, mutta ei mitään uutta![]()
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)