Eli ongelmana on että kun on kytkennät tehty niin mitään ei tapahdu, ei tule valoa. Kotarin valo on HB3 ja xenonin liitin (se mistä virta tulee valoille) on siihen sopiva. Onko pyörän sähköissä joku ominaisuus mikä pitäisi muuttaa että saisi noi valot toimimaan? Normi polttimella toimii, sa valo syttyy heti kun virrat laittaa päälle.![]()
Tarkasta kytkennät.
Ballastin + ja - ristissä?
Ei kai tuollasta ominaisuutta voida tehdä edes kotariin...![]()
Jep, kytkennät tarkistukseen.
Olethan kokeillut että tuo muutossarja yleensäkin toimii?
Ballastiin syöttö suoraan akusta, syttyykä valo?
Ja onko akku täynnä?
Ennakkotapauksia on siitä että kotarin johdot on hieman ohuet.
Ei jaksa sytyttää xenonia ilman että koneessa on hieman kierroksia.
Pysyy kuitenkin päällä vaikka kone sammuisikin.
Ei kovin montaa vikakohtaa pitäisi olla kun kyseessä kuitenkin yksilankainen polttimo jota korvataan?
Juu yksilankainen polttimo kyseessä. Pitää tarkistaa vielä kytkennät.
Muistaakseni kaverin gsx1400:ssa sellainen ongelma oli että ballastilta lampulle menevän piuhan eriste oli ohkainen niin laski läpi maihin!!! Siihen auttaa ihan sähkärin teippi tai silikoni "sukka" tms...
-CB Sevenfifty-93 (ex)
-CBR 900 Fireblade - 98 (ex)
-GSF 1200 Bandit - 04 (nyk.)
* -JaaJaa RacingTeam-
Kokeilin tollasella radio-ohjattavan laturilla missä voi valita 3-12v ja valoo alkoi räpsymään, ilmeisesti johtuu laturinn ohuista piuhoista. Kotarin akku on ollu syksystä lähtien pyörässä kiinni joten sen varaustilaa en tiedä, mutta siinä se ei ainakaan toiminut. Voiko olla että pyörässä oleva liitin ei oli "oikein päin" jolloin + ja - ei kohtaa tossa xenonien kanssa? Eikö halogenin kanssa ole aivan sama kumminpäin + ja - ovat?![]()
Voi olla että kannattaisi ensin sit se akku ladata![]()
-CB Sevenfifty-93 (ex)
-CBR 900 Fireblade - 98 (ex)
-GSF 1200 Bandit - 04 (nyk.)
* -JaaJaa RacingTeam-
Ei riitä tuollaiset laturit *(SB2 @ Tammi. 09 2010,16:58) kirjoitti
Saatko siitä edes 1000mA ulos kun taas xenonvalot ottaa syttyessään kymmenkertaisesti.
Ja TOTTAKAI napaisuudella on väliä ja pelkässä polttomossa ei. Et kai arvalla heitänyt syöttöä kiinni? *
Halpa ballasti voi jopa vioittua tuosta.
Ne liittimet menee vain yhdessä asennossa kiinni, ajattelin vain että kumminpäin ne kotarissa on.(AimoPamaus @ Tammi. 09 2010,17:07) kirjoitti
Auto mailmassahan näkee näitä + ja - vaihtaneet paikkaa valoja. Hehkulampussahan tuosta ei ole mitään haittaa koska toimi molemmin päin.
[
Onkos se alkuperäiselle polttimolle tuleva liitin suoraan sopiva siihen ballastin liittimeen?
Ilmeisesti siis superseal tyyppinen?
Siistein ratkaisu napaisuuden vaihtamiseen liene purkaa liitin ja kasata uudestaan kontaktit eri järjestyksessä.
Ei muuta kuin mittaamaan liittimen napaisuus.
Sinänsä tuo valon räpsyminen laturin kanssa on hyvä merkki, periaatteessa systeemin toimii.
Ainakin enduro ktm:ssä pitää muuttaa laturia että saa xenonin palamaan. Noissa menee valoille virta suoraan laturilta ja se on vaihtovirtaa, ja sillähän xenon ei toimi.
Voisiko siinä olla vika?
Elämä on välillä melko karseeta
Tuskin, kyllä dukessa tulee sähkö valoille ihan akun kautta.
Ruisku, startti yms. vaatii kuitenkin sähköä hieman erilailla kuin jonkin puhtaan mettäpyörän alkuperäiset valot.
Onhan noita xenoneita asennettu erilaisiin LC4 kotareihin vaikka kuinka, niin uusiin kuin vanhoihinkin.
Milläs sen napaisuuden voi varmistaa? Ja liittimet sopii toisiinsa![]()
Yleismittarilla?(SB2 @ Tammi. 09 2010,22:14) kirjoitti
Halvinkin rimpula on yleensä täysin riittävä mopon sähköjä ihmetellessä.
Minkä väriset johdot tuohon duken ajovalon liittimeen menee?
Ja kun niitä muita liittimiä (vilkut yms.) siellä keulassa katselee niin löytyykö jokin väriä noin niinkuin yleisemminkin?
Eli joka liittimestä.
Wanhemmassa 640a:ssa maat ruskealla johdolla.
Josko ihan päättelemällä saisi edes maan selville...
Pitää huomenna katsella tarkemmin ja käydä vaikka hakemassa biltemasta joku yleismittari
Täh? *(SB2 @ Tammi. 09 2010,17:16) kirjoitti
Siis noissahan on kaksi poikapuolen abikoa jotka tyrkätään pyörän liittimeen kiinni. Mikä estää kytkemästä noita ristiin?
Kerro edes minkä väriset johdot siihen kottaraisen polttimon liittimeen tulee, ja miten päin noihin kytkit ballastiin menevät punaisen (+) ja mustan(-).
Kuten jo edellä mainittiin, pienellä kokemuksella väreistä pystyy päättelemään tuon napaisuuden lähes aina.
Etkä tarvitse edes mittaria pelkän napaisuuden toteamiseen.
Ota jokin pieni polttimo ja siihen kaksi johtoa.
Toinen johto johonkin pyörän runkoon, ja toisella tökit tuohon ko. liittimeen virtojen ollessa päällä.
Toisessa ei tapahdu mitään, toisessa polttimo syttyy = Plus napa *
Pyörän liittimissä (valo) on ruskea ja vihreä (pitkissä rus ja sin) johto. Liittimen kun kytkee niin pyörän ruskea ja xenonien sininen kohtaavat ja xenonien musta ja pyörän vihreä, elikkä kytkennät menee ilmeisesti ristiin. Pitää vissiin vaihtaa xenonin liittimen johtojen paikkaa ja kokeilla uudestaan.![]()
Vaihda toisinpäin ja toivotaan että ballasti oli suojattua mallia.
Tosiaankin, joissakin xenoneissa on sininen plus ja musta miinus.
Vaihdoin ja homma alkoi toimimaan(AimoPamaus @ Tammi. 10 2010,13:55) kirjoitti
ilmeisesti oli cobra suojattua mallia
![]()
Tuo Dukessa käytetty polttimo on varustettu suoraan superseal tyyppisellä kannalla...(AimoPamaus @ Tammi. 10 2010,12:18) kirjoitti
Ei sovi abikot suoraan, kun taasen alkuperäinen johto sopii suoraan ballastin liittimeen.
Jää se ballastin mukana tuleva superseal-abiko johto tarpeettomaksi.
Vaan hyvä että alkoi valo toimimaan.
No tuo oli uutta, nyt ymmärrän kysyjää ja en yhtään ihmettele miksi näin.
Olisko kuvaa tuollaisesta ja mikä on polttimon tyyppi?
Tyyppihän on tuo ensimmäisessä viestissä mainittu HB3...
Ja kiinalaisen ledipolttimon piirrustus mittoineen...
![]()