Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
    Iltaa! (piru viestin piti mennä tonne xx palstan puolelle *)

Tässä pohdiskelen pyöräni käytöstä (siis XX kaasariversio). Tallilla käyttelin pyörää sievästi lämpimäksi. Heti starttauksen jälkeen (kone kuitenkin kävi jo tasaisesti), niin se ikään kuin aivastaa kerran. (Tzup) . ääni tulee selvästi tankin alta. ehkä enemmän pyörän oikealta puolelta ja kuuluu selvästi.
    Huomasin aivastelu "ongelman" jo kesällä. Kun lähtee ajelemaan ja kun ensikerran hieman enemmän kierrättää (n 5 tonniin) niin se yskäisee! Mutta vain kerran! kun löysää ja kiihdyttää uudestaan niin pelaa moitteetta. missä vika? tulpat vaihdoin viime kesänä. Onko noita puolia porukoilla särkyny? Johto-ongelma?

Honda XX Blackbird 99
    minä ehkä puhdistaisin kaasarit kunnolla myös ne kakkos suuttimet
    zzr600-vm90
    Kuulostaa siltä että lyö paineen kaasarista putsariin päin, en muista mistä se johtuu mutta ite ihmettelin samaa kun käytin konetta ilman putsari koteloa ja kaasarit suhautteli silmille.
    -Z-
    Suzuki GSXR 1100
    Mun sivut
    Laihalle menee. Silloin aivastelee kylmänä. Bensasuodatin uusiks. Kaasarit auki ja tyhjäkäyntipiirit puhtaaks. Samalla puhdistelee kaasareista kaikki. Bensan kulku nyt vähän ahdistaa, ja tyhjäkäyntipiirin suuttimet on pienimpiä, niin tukkeutuvat ekaks.
    Kaasarien puhdistus operaatio on mielessä ollut. Ja eilen sai jo jotain tehtyä. Pitää infota, et helpottaako kuhan valmista tulee.

Honda XX Blackbird 99
    Kumikurkussa ilmavuoto, kai xx:ssä on sellaset ?
    Jaahas, en sitten kuvitellutkaan...
    Itse ihmettelin entisessä pyörässä samaa ilmiötä, mutta kun se tapahtui aina vain yhden kerran, niin pistin sen mielikuvituksen piikkiin. Ilman lämpötilasta riippumatta hieman vajaalämpöisella koneella kaupunkinopeudella körötellessä se aina tapahtui. Pieni tsihaus ja samalla pieni nykäys voimansiirrossa. Muutaman kerran kesässä.
    Empä usko että kaasarien putsaamisella ilmiö poistuu. Jos kyseessä on vakiopeli, niin se on tehdassäädöissä säädetty niin laihalle että koneen ollessa alle normilämmön, kone meinaa potkia joskus takaisinpäin kaasarista.
    TRE 1130K
    Mulla CBR1000F aivastelee myös, mutta huomattavasti enemmän. Aivastelua tapahtuu nimenomaan kylmänä ja sitten lämpöisenä vähenee mutta ei lopu.

Vika ilmestyi huollon jälkeen, jossa vaihtoivat nokkaketjun kiristäjän, säätivät venttiilit ja sekä kaasarit. Tämän jälkeen on säädetty rikkaammalle mutta ei auttanut aivasteluun mitään.

Huollon mukaan ei ole mitään vakavaa, mutta häiritsee niin saakelisti kun varsinkin kylmänä aivastelee kuin vanha flunssainen koni.
    Juha & V-Strom650 / CBR1000F
    Lainaa (Junde @ Tammi. 22 2010,09:05) kirjoitti
    Mulla CBR1000F aivastelee myös, mutta huomattavasti enemmän. lämpöisenä vähenee mutta ei lopu.

Vika ilmestyi huollon jälkeen, sääätivät venttiilit
    Voisiko näillä olla yhteyttä eli säätö ei mennytkään ihan putkeen ?
    Lainaa (jr66 @ Tammi. 22 2010,12:37) kirjoitti
    Lainaa (Junde @ Tammi. 22 2010,09:05) kirjoitti
    Mulla CBR1000F aivastelee myös, mutta huomattavasti enemmän. lämpöisenä vähenee mutta ei lopu.

Vika ilmestyi huollon jälkeen, sääätivät venttiilit
    Voisiko näillä olla yhteyttä eli säätö ei mennytkään ihan putkeen ?
    Joo, itse olen epäillyt juuri noita venttiilin säätöjä.

Juha & V-Strom650 / CBR1000F
    Se on hieman joko tai mielestäni. Joissakin koneissa(lähinnä jokkisautoissa) tarkalle ajotettu imunokka on meillä aiheuttanu tuon "supsautuksen" imupuolella. Jos huijaamaan haluaisi ruveta niin kasvattaisi venttiilinvälyksiä hieman niin kuulisi, että väheneekö "supsautukset".

Toinen konsti olisi nostaa tyhjäkäyntiä. Kolmas konsti heti perään, että tyhjäkäyntiä hieman rikastaisi. Eli ilmaruuvia säätämällä voisi saada toivottua vaikutusta.

Uskon asiahan moottoripyöräily ei ole ikinä ollut mutta uskoisin tyhjäkäynnin laihuutta. Kuten edellemainitutkin ovat näin tehneet.
    Venttiilin säätö vaikuttaa asiaan, mutta ei ole sen aiheuttaja.
    Jos venttiileihin säädetään välystä ihan hulluna, eli aukeaminen myöhästyy sulkeutuminen aikaistuu ja aukiolo aika lyhenee, niin aivastelu vähenee.
    Aivastelun aiheuttaa liian laiha seos. Seosta pitää rikastaa esim ryyppyä käyttämällä.
    Lainaa (puikkis @ Tammi. 22 2010,22:34) kirjoitti
    Venttiilin säätö vaikuttaa asiaan, mutta ei ole sen aiheuttaja.
    Jos venttiileihin säädetään välystä ihan hulluna, eli aukeaminen myöhästyy sulkeutuminen aikaistuu ja aukiolo aika lyhenee, niin aivastelu vähenee.
    Aivastelun aiheuttaa liian laiha seos. Seosta pitää rikastaa esim ryyppyä käyttämällä.
    Sen takia mielestäni onkin kaksi mahdollista aiheuttajaa tälle oireelle.

Imunokka ajotettu aikaselle tai laiha tyhjäkäynti.
    Minkä takia kylmälle koneelle täytyy seosta rikastaa ryypyllä ?

Aivastus tulee kyllä imuventtiilin aukiollessa, nimenomaan sieltä imuventtiilin välistä, eli pytystä ja pääosin jopa pakopuolelta, jos imuventtiili ei olisi auki silloin, niin aivastus ei pääsisi tulemaan. Aivastus tulee overlap:in aikana eli silloin kun pako ja imu on samaan aikaan hetken auki. Imuventtiilin ajoitus ei kuitenkaan ole aiheuttaja. Aivastus vaan kulkee imuaukon kautta.

Miksi kylmää konetta täytyy ryypyttää?
    Nimenomaan tämä venttiilien "saksaus kohta" onkin mielestäni ajoittamista ajatellen tärkein kohta. Jos imupuoli on ajoitettu, että se on enemmän kuin 0,20mm verran auki kuin myös pakopuoli niin tämä supsaus on todennäköinen. Lämmetessä tämä saksaus kohdan välys pienenee himpun verran ja tällöin supsuttamista ei tapahdu.

Tuo miksi kylmää konetta täytyy ryypyttää on hyvä kysymys. Täytyy pihalla sytytellä nuotiota bensalla ja miettiä miksi näin pitää tehä.

Faktapohja tälle on ihan omaa empiiristä tutkimusta ja touhua mihin perustetaan. Alkoholi tekee omat muisti tepposensa.
    No niin nyt on kaasarit käytetty osina. Mitään normaalista poikkeavaa en löytänyt. Hieman mustaa "hiekkaa" (lue helvetin pientä töhnää ) jostain hieman löytyi, mut ei mitään mahottomia määriä! Samalla uudet tulpat tuli laitettua ja käytyä muutenkin sähköliittimiä ja johtoja läpi.
    Seuraavaksi olisi tarkoitus synkata nuo kaasarit. Itse en ajatellut asiaa tehdä, mut katotaan (ja opetellaan) miten se ammattimies asian tekee... Vähenisköhän sitten yskiminen ja rykiminen.
    Honda XX Blackbird 99
    Hei!

Kylmän moottorin ryypytyksen tarve johtuu siitä, että kylmässä moottorissa ilmaan sekoiteettava polttoaine ei hoyrysty tarpeeksi ja näinollen seos on liian "laihaa" palaakseen kunnolla. Mitä kylmempi moottori, sitä pidempi tarve rikastimen käytölle.

-Harri-
    No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
    XX
  18.  
    Itsellä joku vuosi sitten samaa ongelmaa,(tosin eri malli),aikansa yskähteli ja lopulta sammui eikä millään käymään.Suodatin uusiksi ja pumpun puhdistus ja ongelmat loppui siihen.....oli mennyt bensat huonoksi talven aikana ja limoittanut paikat....
    vt 750