Tulokset 1:stä 17:een 17:sta
  1. #1
    morjensta! sanokaapa mitä pitää tehdä että saan bulun turbotettua ja vielä leimattua? Proboostilla olis valmis sarja ja bulun käyttöönottopäivä on 00.00.2005
    Buell XB9S-04
  2. #2
  3. #3
    Turkulainen kiintiöpaha ouzi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Dec 2007
    Turku
    MotOrg ry jäsen
    Onnistuu jos on taalaa taskussa ja mahdollisuus säädättää/rakentaa se siihen kuntoon että menee (oliko se euro3) päästötesteistä läpi. Nekin testit maksaa jotain 2500< €
    Helpompaa kun hommaat bulun missä ei ole mitään tyyppihyväksyntää niin ei pitäisi olla kummempia onkelmia...
    TL1000S 1999 Kadulle
    GSXR600 -08 Radalle
    GSX1300R -02 Tourinkiin
    Suzuki DR650 -99 EX
    RSV1000R -04 EX
  4. #4
    No et proboostilla juuri mitenkään.
    Mutta jos ostat MAB Powerin (www.mab-power.de) turbosetin, niin homma käy leikiten.
    Tosin paketti maksaa vähän enemmän kuin Proboostin, mutta sen hinta sisältää jo nuo pakokaasutestaukset ja asennuksen.

    t. repa
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  5. #5
    Lainaa (Repa @ Tammi. 08 2010,14:44) kirjoitti
    No et proboostilla juuri mitenkään.
    Mutta jos ostat MAB Powerin (www.mab-power.de) turbosetin, niin homma käy leikiten.
    Tosin paketti maksaa vähän enemmän kuin Proboostin, mutta sen hinta sisältää jo nuo pakokaasutestaukset ja asennuksen.

    t. repa
    ei löytyny buelliin sarjaa tuolta mab:in sivuilta... tai sitten en osannu ehtiä.
    Buell XB9S-04
  6. #6
    Lainaa (kapa86 @ Tammi. 08 2010,21:50) kirjoitti
    Lainaa (Repa @ Tammi. 08 2010,14:44) kirjoitti
    No et proboostilla juuri mitenkään.
    Mutta jos ostat MAB Powerin (www.mab-power.de) turbosetin, niin homma käy leikiten.
    Tosin paketti maksaa vähän enemmän kuin Proboostin, mutta sen hinta sisältää jo nuo pakokaasutestaukset ja asennuksen.

    t. repa
    ei löytyny buelliin sarjaa tuolta mab:in sivuilta... tai sitten en osannu ehtiä.
    Meili tai soitto auttaa yleensä asiaa.

    Muita turbotettujen katulaillisten mopojen ammattimaisia tekijöitä ei näillä kulmilla ole viime aikoina juuri näkynyt.

    Jos MABilta ei löydy, niin sitten ehkä Turengin suunnalta. Siitä joudut kaivamaan tietoa joko tältä tai bomber foorumilta. Molemmista löytyy tietoa. Ja taisi olla jossakin bike-lehdessäkin juttu 2007 mallin moposta joka oli Turengissa saatu leimattua turbolla. Kyseessä samat hemmot. Heillä homma on vielä harjoitteluasteella, toisin kuin MABilla, joka on tehnyt niitä ammattimaisesti jo pidemmän aikaa.

    t. Repa
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  7. #7
    Ei kannata Buellia kun ei siitä mitään ihmeellistä kuitenkaan tule
    Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
  8. #8
    Lainaa (mikkoyli @ Tammi. 09 2010,00:37) kirjoitti
    Ei kannata Buellia kun ei siitä mitään ihmeellistä kuitenkaan tule
    Ja miksi ihmeessä ei kannata?? Jos haluaa pientä lisähupia niin tottakai! Miksi aina sanotaan että ei kannata?? Mikään viritys ei kannata jos muiden mielipiteitä alkaa kuuntelemaan.
    TRE 1130K
  9. #9
    kiitoksia neuvoista ja kyllä se kannattaa...
    Buell XB9S-04
  10. #10
    No jos hupimielessä niin se on eri asia. Mutta äänet latistuu, maksaa melko paljon ja silti on vain alle 150 hv aika painavassa pyörässä.
    Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
  11. #11
    Lainaa (mikkoyli @ Tammi. 09 2010,11:22) kirjoitti
    No jos hupimielessä niin se on eri asia. Mutta äänet latistuu, maksaa melko paljon ja silti on vain alle 150 hv aika painavassa pyörässä.
    mikäs nuo tehot tuohon 150hv:n kohdalle pysäyttää tuon leimalla käynnin jälkeen.täh?
    jaa, mää vai täh??!!!



    yömaha fzr 1000 exup -89
    kawasaki er6n -06
    kawasaki z1000 -07 blue
    kawasaki zx12r -04 yellow-green metallic
  12. #12
    Nyt on vuodenvaihteessa jälkiturbotettujen katsastaminen muuttunut. Pikkasen on konttorilla vielä epätietoisuutta miten AKE käytännössä soveltaa pyörien turbottamiseen uutta lakia mutta peruslähtökohtana tulee olemaan se mihin päästöluokkaan (Euro1,2 tai 3) pyörä uutena on kuulunut. Jos pyörässä ei ole ollut uutena katalysaattoria on se jokseenkin helppo saada käryjen puolesta leimoihin. Mitään pakokaasupäästömittausta Ruotsissa 4000 Euron hintaan ei tarvita vaan testi on likimain samanlainen kuin autoissa vuosikatsastuksen yhteydessä. Euro 3-päästöjen kanssa tulee olemaan vaikeaa todella koska katalysaattori-pyörien on täytettävä samat todella tiukat päästöarvot. Tämä siis vielä viimeistä,tarkempaa ohjeistusta vailla olevaa faktaa. Helmikuussa kuulemma AKE:lta tulee tarkemmat ohjeet.

    Lisäksi tarvitaan edelleen tehonmittaus jossa käy ilmi ettei teho ole noussut 20% enempää. Myös ahtopaineet kirjataan rekisteriotteeseen ja samoin jokainen turboon liittyvä osa yksilöidään erikseen ilmeisesti myös otteeseen. Mitään osia kuten hukkaporttia ei sinetöidä millään!

    Nyt hommassa on jotain järkeä. Suomessahan ei ole pystynyt enää moneen vuoteen tekemään näitä päästömittaus-ajoja vaan ne on pitänyt tehdä Ruotsissa ja kuulemma 3800 Euron "halpaan" hintaan! Nyt koko katsastus saattaa jäädä hinnaltaan sadan Euron jommalle kummalle puolelle. Omalla turbolla olen siksi ajanut jo kuusi kesää ilman leimaa. Nyt on jo uusi projekti työnalla ja kun vanhaan saan leiman lähtee se uudelle onnelliselle "tekohengitys-heebolle" *

    Itse aiheeseen eli Buelin turbottamiseen en ota sen enempää kantaa kuin että kun omaan 110 hevosvoimaiseen laitoin turbon ja se heti antoi yli 170 hv,silti halusin heti lisää niin Buel kun on vieläkin tehottomampi kannattaa miettiä miten paljon siitä kaikenkaikiaan on mahdollista ottaa tehoja. Pieni,tehoton kone alkujaan ei varmaan ole paras aihio jos tarkoituksena on saada suuret tehot. Oma Hornetti antaa nyt 250 hv enkä uskalla siitä enempää tehoja ottaa koska kone ei varmaan kestä paljoakaan enempää. Jos Buelin turbotus on vain tarkoitus turbottaa "teknisenä haasteena" on se siihen hyvä laite.
    Vain turbo antaa kunnon voimaa!
  13. #13
    Lainaa (mikkoyli @ Tammi. 09 2010,11:22) kirjoitti
    No jos hupimielessä niin se on eri asia.
    Harva noilla työkseenkään ajelee.
  14. #14
    Lainaa (cool´eri @ Tammi. 09 2010,12:59) kirjoitti
    Lisäksi tarvitaan edelleen tehonmittaus jossa käy ilmi ettei teho ole noussut 20% enempää. Myös ahtopaineet kirjataan rekisteriotteeseen ja samoin jokainen turboon liittyvä osa yksilöidään erikseen ilmeisesti myös otteeseen. Mitään osia kuten hukkaporttia ei sinetöidä millään!
    Tuo on muuttunut.
    Jos pyörä on ns malliston huippupeli vuosien takaa, niin silloin tuo 20% raja tulee eteen. Mutta jos joku paja on tehnyt siihen eurohyväksytyt palikat, niin silloin ei ole rajaa ollenkaan!
    Koska nykyiset kyykyt ovat jo niin kevyitä, ettei niihin voi soveltaa teho/paino -rajaa, joka esim on käytössä matalampiviritteisissä menopeleissä (hyvänä esimerkkinä HD)

    Lainataan Apu2 raporttia ja siitä hiukan selkeämpää tekstiä, mikä löytyy MMAF -foorumilta
    Lainaa kirjoitti
    *Moottorin ja pakoputkiston muutokset uudessa kopterilaissa
    « : 16 Joulukuu 2009, 12:11:03 » *

    --------------------------------------------------------------------------------

    Mitä asioita on rajoitettu?

    Moottoripyörän moottorin ja pakoputkiston muutokset ovat lähtökohtaisesti sallittuja. Esimerkiksi moottorin kuutiotilavuutta ja puristussuhdetta saa kasvattaa, polttoaineensyöttöä ja virtauksia parantaa, nokka-akselin vaihtaa tai asentaa turbon tai mekaanisen ahtimen. Myös koko moottorin saa vaihtaa. Muutosten hyväksyminen edellyttää kuitenkin, että moottorin tehon kasvulle, pakokaasupäästöille ja melulle asetetut vaatimukset täytetään. Luonnollisesti teholtaan rajoitettujen, esimerkiksi piikkiluokan, moottoripyörien moottorin tehoa ei saa kasvattaa lainkaan.

    Vaatimustaso riippuu moottoripyörän käyttöönottoajankohdasta. Uudessa laissa tyyppihyväksyttyjä moottoripyöriä koskevat vaatimukset ovat melun ja pakokaasupäästöjen osalta selvästi vanhempia moottoripyöriä koskevia vaatimuksia tiukempia ja myös menettelytavat vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi ovat tiukempia. Tyyppihyväksyntä tuli täysimääräisesti voimaan 17.6.2003.


    1. Moottorin teho

    A. Tyyppihyväksytyt Euro 2-tasoiset tai sitä uudemmat moottoripyörät

    Tyyppihyväksyttyjen Euro 2-tasoisten (direktiivi 2002/51/EY, voimaan täysimääräisesti 1.7.2004) tai sitä uudempien moottoripyörien moottoria ja pakoputkistoa saa muuttaa vain sellaisilla osilla, jotka on testattu pakokaasupäästöjen ja melun osalta direktiivissä säädetyllä tavalla. Varaosakatalysaattorin ja äänenvaimentimen tulee olla kyseiseen moottoripyörämalliin hyväksyttyjä ja e-merkittyjä. Tehorajoituksia ei tällöin ole lainkaan!

    B. Euro 1-tasoiset ja muut kuin tyyppihyväksytyt moottoripyörät

    Moottorin teho saa viritystoimenpiteiden seurauksena kasvaa enintään 20 % verrattuna alkuperäiseen tehoon. Vaihtoehtoisesti moottorin teho saa kasvaa enintään kaksinkertaiseksi, jos moottoripyörän omamassan ja viritetyn moottorin tehon suhde ei ylitä 0,30 kW/1 kg.


    Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
    Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D

    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

  15. #15
    Jos se on noin kuin Heksa kirjoittaa ja mulla on V-Rod 2005 mallia varmaankin Euro2 niin eihän sitä vieläkään varmaan saa katsastettua testaamattomalla kitillä?

    Niin Buell on aika kireä H-D:ksi jo vakiona ja ilmajäähdytteisenä ei se taida yli 150 hv mennä vaikka puristusta laskisikin. Buellissa on lisäksi minusta mahtavat äänet ja turbo pilaa ne. Katemallin Buelliin on vielä aika vaikea laittaa turbo nätisti jos ei laita Aerochargeria takarenkaan eteen niin kuin joissakin Rocketeissa. Jos laittaa jonkun muun turbon niin se varmaan tarvisi öljynpoistopumpun.
    Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
  16. #16
    Yllä oleva lainaus on suoraa lakitekstin kommentaaria, ei enää minkään raportin tekstiä. AKE (nykyään muuten TRAFI) varmaan omat ohjeensa asiasta antaa, mutta laki sitoo heitäkin.

    Periaatteet turbottamiselle ovat selviä. Turbon saa laittaa mihin tahansa vehkeeseen, mutta sen leimaaminen on pyörän vuosimallista riippuen helpompaa tai vaikeampaa. EURO 2-tasosta eteenpäin pitää olla direktiivin mukainen päästötodistus. Suomessa Ekokat on niitä pienessä määrin viime vuosina tehnyt ja ymmärtääkseni joku muukin putiikki.

    Välttämättä homma ei ole ihan niin kallista kuin yllä annetaan ymmärtää. Ekokatilla oli hintaluokka kahdelle vedolle öbaut donan. Jos on joku lambdalla ja takaisinkytkennällä varustettu systeemi polttoaineensyötölle, säätöhommia ei ihan niin hirveästi ole.

    Saksalainen insinööri on keksinyt, että lambdalla ja takaisinkytkennällä ei ole pakko ohjata bensamäärää - sillä voi ohjata myös ilmamäärää. Ilmanputsarista imusarjaan menee erillinen ilmakanava, jossa olevan venttiilin toimintaa ohjataan sillä lambdalla. Systeemi on kehitetty nimenomaan veekakkosiin ja se vaikuttaa hämmentävän yksinkertaiselta: Altmann

    Edit: paskapuheita oikaistu...



    High Stuck Are Wit To
  17.  
  18. #17
    Lainaa (mcmies @ Tammi. 09 2010,14:09) kirjoitti
    Yllä oleva lainaus on suoraa lakitekstin kommentaaria, ei enää minkään raportin tekstiä. AKE (nykyään muuten TRAFI) varmaan omat ohjeensa asiasta antaa, mutta laki sitoo heitäkin.
    Nimenomaan, tuo on normijärjellä ymmärrettävissä kertalukemalla, kuin taas pykälätekstit vaativat toisenkin lukemisen. Siksi lainasin sitä hyvin onnistunutta "motoristiystävälliseksi tekstiksi avattua" -kommenttia
    Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
    Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D

    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!